Nabíjení autobaterie

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#16 Příspěvek od ZdenekHQ »

Karle, někde se ten kolotoč musel přeseknout. Ale to není důvod k žádné oslavě. Takže se k tomu postav jako chlap a raději to moc nekomentuj.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#17 Příspěvek od EKKAR »

Ale já ti nenadávám, já tě chválím za to, žes to uťal!
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#18 Příspěvek od Kremik »

Ještě bych se vrátil k tomu rekuperačnímu dobíjení. Zajímalo by mě, kolik energie se tak ušetří.
Už léta mi chybí opravdové rekuperační dobíjení. V situacích, kdy jedu s vyřazenou rychlostí, třeba z kopce, ale chtěl bych částečně přibržďovat. Tohle by mě strašně bavilo... Vážně.
Trošku koketuji s myšlenkou, že udržovat baterku v autě na cca 2/3 nabitého stavu by mohlo být docela výhodné. Tu poslední větu jste ale jako nečetli a nezkoušejte to! :D

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#19 Příspěvek od EKKAR »

Ty tvoje 2/3 nabitýho stavu jsou moc málo na to, aby se baterka nezačala víc zasírat sulfátem. Já nevím co je špatnýho na hranici kolem 85% nominální kapacity, což je právě mez přechodu do prudšího plynování při celkovým svorkovým napětí 6-článkový baterie kolem těch profláknutejch 14,5V, na který se léta nastavuje dobíjení. Rekuperovat má cenu v momentě, kdy vím, že než dojedu do cíle cesty, budu muset zmařit NĚJAKOU URČITOU energii brzděním. Pak má cenu odbudit altík při normální jízdě a o jeho spotřebu mechanický práce ušetřit palivo - aby se v závěru jízdy při sjíždění klesání bez plynu altík plně nabudil a tu mařenou energii do baterky uložil.
ALE.
Kdo ví, kde bude mít před odstavením auta možnost zapnout rekuperaci a ošizenou baterku tak plně dobít? Podle mne jedině Sybila nebo ještě tak slepej mládenec z historickýho kalendáře. Tohle jde aplikovat někde na okruhu nebo na přesně známý trase, kde se inteligence auta naučí průběh zrychlování a zpomalování - a místo brzdění brzdama bude brzdit altíkem. Aby ale takový brzdění mohlo mít nějakou slušnou účinnost, nelze na to pro Boha živýho používat klasickej alťas hnanej řemenem!!!! To je ta největší pitomost!!! Takovej rekuperační brzdnej generátor musí bejt součást přímo setrvačnejch hmot motoru = měl by bejt přímo na klikový hřídeli, kde by zastával i funkci spouštěče = pak by to bylo opravdu účinný řešení a zabití vícero much jednou ranou ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#20 Příspěvek od rnbw »

Podobne blbosti uz vyrobcov aut napadli, akurat nepouzivaju rekuperaciu, len vypinaju dobijanie baterie, aby sa usetrilo palivo. Vysledok je pre zivotnost baterie je ale rovnaky - katastrofalny.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#21 Příspěvek od Kremik »

Jasně že nabití do 2/3 při známém provozu olovu nesvědčí. Mám na mysli trošku jiný režim činnosti Pb aku, právě uzpůsobený tak, aby baterce to vybití nevadilo.
Vím, že to zní jako kacířská myšlenka a víc to tu zatím nechci rozebírat.
To cca 2/3 by byla střední hodnota, v praxi by mohla kolísat mezi 33 až 100%. To by byl právě prostor pro správné využití aku.
Samozřejmě že na rekuperaci by musel být altík jinde. Mezi převodovkou a spojkou, aby se motor zbytečně netočil jako pitomec když nemusí. Jestli by byl poháněn řemenem je mi skutečně jedno, ale protože by altík byl určitě výkonnější, představuju si spíše široký zubatý řemen než klíňák. Samozřejmě že bez převodu, přímo na hřídeli, by to bylo nejideálnější. Mělo by to drobnější nevýhodu, že při stojícím autu by se altík netočil, ale tato nevýhoda mi přijde nepodstatná. Je mnohonásobně vyvážena možností použít altík (nebo jiný, vhodnější, generátor) jako motor na kratší pojezdy a možná i jako startér.
Tohle považuju za ekologické řešení, ovšem má jednu podstatnou nevýhodu. Vedlo by ke zvýšení životnosti motoru, baterie i brzd, takže v našem komerčním světě asi žádného výrobce nezaujme. Nic z toho neplánuju vyrábět, ale ten režim baterky chci vyskoušet, a případně jej použít v autě, když už pro nic jiného, aspoň pro zvýšení její životnosti.
Navíc, pokud někdy budu mít auto s tím blbým dobíjením, budu připraven :D

P.S. Trochu jsem to poplet, altík by se netočil jen při odpojené spojce. Ideální by byl zvláštní vývod z převodovky, ale to teď vůbec neřeším, to jsou jen úvahy navíc.

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#22 Příspěvek od TAKJAN »

Někde jsem četl článek (už ho nenajdu) o tom, jak BMW rekuperuje za každou cenu. Při normální jízdě nedobíjí a spoléhá na to, že to tam potom někdy narve. Jenže v usa jsou taky dlouhé roviny kde to prostě nenabíjí, nebo jen pro udržení chodu. No a amíci musí měnit aku každé 2 roky, spíš ještě v záruce.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#23 Příspěvek od Kremik »

To je tak, když se řešení nedotáhne do konce. Ale tohle je "nedotažené" asi záměrně. Pod záštitou ekologie si někdo mne špinavé pracky.

Zas na druhou stranu - pokud tohle řešení ušetří za ty dva roky pohonné hmoty za víc než je cena baterky, řidiče to nemusí trápit. Důležité je, kolik baterie vyrobí užitku než se odporoučí, ne to, jak dlouhý čas vydrží.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#24 Příspěvek od sinclair »

Co popisuje Honza je spíš záměr, než nedotažený eko.
Vypadá to jako skrytý holport s konkrétním výrobcem akumulátorů.
V současnosti snad nemůže být ani u velkých autoakumulátorů okolo 120Ah je alternátorem dobít aspoň na 70% kapacity.
Regulátory jsou na 14,2V nastavovaný snad proto - aby akumulátory nešlo přebít, ne?
Protože jezdím převážně nakrátko, tak trochu mě to donutilo s tím vyjebat. Z místního autoservisu jsem si na půlhodinku vypůjčil všech 22 regulátorů do altíku Feldy, co měli ve skladě a na stole jsem si vybral kus s nejvyšším vypínacím napětím. Většina vypínala při necelých 14V a našel jsem mezi nimi zřejmě "mimotoleranční" kus, co vypínal při 14,7V.
Mám ho tam už třetí sezónu a ani před zimou už mě to nenutí akumulátor pořádně naládovat.
Já žiju pořád v domnění, že alternátory v malých osobácích mají jen asi 60-80A, ale jak jsem byl nedávno poučen, tak i malá auta s malými akumulátory /ale nabouchaná elektronikou a servy/ mají alternátory 120A a více.
Čímpak to asi usměrňují a při jakých teplotách ty diody pracují?
Naposledy upravil(a) sinclair dne 13 říj 2018, 16:30, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#25 Příspěvek od rnbw »

Kremik píše:Zas na druhou stranu - pokud tohle øešení ušetøí za ty dva roky pohonné hmoty za víc než je cena baterky, øidièe to nemusí trápit. Dùležité je, kolik baterie vyrobí užitku než se odporouèí, ne to, jak dlouhý èas vydrží.
Urcite to pomoze dobremu menu automobilky, ked kazde 2 roky zostanes niekde v zime s nepojazdnym autom.

Uživatelský avatar
xmurgi
Příspěvky: 402
Registrován: 23 dub 2007, 02:00

#26 Příspěvek od xmurgi »

http://www.auto.cz/proc-stop-start-nici ... ora-113291

tu je zaujímavé pojednanie o baterkách vs moderné "eko" systémy.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#27 Příspěvek od EKKAR »

To se ví už hodně dlouho, že STOP-START systém je tak akorát MEGAKURVIDLO - na všecko, nejen na baterky. Když si vezmeš, že po každým chcípnutí se přeruší tlak voleje na všecky mazaný místa a při následujícím startu jde všecko napůl nebo úplně nasucho, určitě minimálně vteřinu-dvě, než máslopumpa dotlačí volej na všecky potřebný místa ... a kulička s pérkem jako zpětnej ventil v hlavním volejovým kanálu tomu nezabrání. Z mazanejch míst volej teče ven samovolně - a když není trvale tlakem doplňovanej, prostě vyteče za nějakou dobu ven. A když si vezmu, že to prodlužuje reakční dobu u rozjezdu na křižovatce (vykukuju z vedlejší do hlavní a čekám na mezeru v proudu vozidel - a když už se rozhodnu rychle se rozjet, "chytrej" automat mi chcípne motor) - nakopal bych do (_!_) zepředu všecky ty, co tuhle pýčovynu vymysleli!!!!
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
xmurgi
Příspěvky: 402
Registrován: 23 dub 2007, 02:00

#28 Příspěvek od xmurgi »

Článok som sem dal skôr z dôvodu jeho záverečnej časti, kde je pojednanie ohľadom rekuperačného nabíjania. Start stop systém vypneš (aj keď je to otravné) ale rekuperácia sa deaktivovať užívateľsky nedá.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#29 Příspěvek od EKKAR »

Vsadím boty, že někdo už vykoumal, jak tu rekuperaci softwarově vyřadit. Akorát je to zásah do SW v záruce a blábláblá nikdo to nechce dělat kvůli případnýmu neprojití STKčkem kvůli neoriginální úpravě - i když tohle zrovna na STK nikdo nekontroluje, páč nemají jak ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#30 Příspěvek od Kremik »

rnbw píše:Urcite to pomoze dobremu menu automobilky, ked kazde 2 roky zostanes niekde v zime s nepojazdnym autom.
Jméno automobilky zřejmě netrpí, když se to děje.
Ovšem za dva roky vymlácená baterka asi neodejde náhlou smrtí, tam bych čekal pozvolný pokles kapacity a startovacího proudu, takže motorista je dost dopředu informovám o nutnosti výměny. Ale to jenom tuším, to nevím, já se k baterkám chovám jen hezky :D

Rekuperační dobíjení asi půjde snadno vyřadit, prostě stačí budit altík jiným obvůdkem, třeba z té zmiňované Feldy... Záruka? Vždyť je všechno na konektorech, stačí to odpojit před cestou do servisu. Konektory se snad zatím ještě neplombují.

Sinclair > Než se s tím takhle vybírat, to bych si radši upravil ten svůj.

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“