Přikapávání oleje na řetěz

Tato sekce je určena pro diskusi o dílenském vybavení, tedy o nářadí, pomůckách a přípravcích, převážně tedy povahy mechanické, nikoliv elektrické

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#16 Příspěvek od Artaban001 »

To je všechno podle mě blbost. Jak čerpadlo z ostřikovačů, tak i to čerpadlo na olej. Výstup oleje na řetěz musí sledovat otáčky retězu..
To čerpadlo se potřebuje nějak rozběhnout. Takže nějaký záběrný proud a čerpadlo jde do otáček a načepuje Ti nějaký množství kapaliny za sekundu. Když mu ubereš výkon, bude dávat míň a míň, ale pak se Ti třeba nemusí ani rozběhnout. Regulovat bys to musel stejně, jako se reguluje hydraulika:
Čerpadlo jede furt na plný výkon, čerpá olej furt dokola pod nějakým tlakem. Řízeným ventilem něco oleje odebereš na ten řetěz. Tohle ale zvládnou pouze čerpadla pro trvalý provoz, ne v podstatě hračka - což je i ten motorek na skla. To bych spíš šel do - jak bylo zmíněno v úvodu - do pulsačního čerpadla z naftovýho topení, co bylo v Tatrách 815-kách. Výstup oleje pak může štelovat jednak opakováním pulsů a jednak vyšroubováváním a zašroubováním šroubu, ve kterým je výtlačný vývod.
Obrázek

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#17 Příspěvek od termit256 »

Pri vyberu cerpadla nezapomen na to, ze bud musi byt schopno nasat si olej v zavzdusnenem stavu, nebo olej nesmi protekat pres stojici cerpadlo z vyse polozene nadrze. Ani jedno neni uplne automaticke u vsech typu cerpadel. Da se to resit zpetnym nebo pretlakovym ventilem, ale je problem sehnat jine nez hydraulicke ktere jsou na vysoke tlaky a pokud jo, tak vsechny (dva) co jsem zkousel casem propoustely. Pocitej taky s ruznou viskozitou podle okolni teploty a druhu oleje a taky s tim, ze se ti do systemu casem vzdycky dostane nejaky bordel typu piliny apod. Z tohoto hlediska je i zmineny bypassovy ventil problematicky protoze se pri malem tlaku bude mit tendenci se ucpavat. A na velky tlak je cerpadlo, rozvody apod. drahe. Zkousel jsem to a nakonec delam ty peristaticke pumpy ktere to jednoduse resi. Jedine pokud mas retez pohanen hydromotorem by sel pouzit jednoduse ten skrtici ventil. Mam na jednom stroji takto udelane ztratove mazani. Olej sice z hydraulickych rozvodu pomalu mizi, ale hydraulicky stejne patri k nejlevnejsim jake se daji koupit takze s tim nemam problem. A navic se v systemu takto pravidelne obmenuje .-)

Uživatelský avatar
_luky_
Příspěvky: 561
Registrován: 28 led 2009, 01:00
Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský

#18 Příspěvek od _luky_ »

A co prostě použít to, co je v každé řetězové pile? Dá se to sehnat i jako náhradní díl. Když teda nechceš vymýšlet nějaké převratné řešení.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#19 Příspěvek od Celeron »

A jak je olej v motorovce vůbec dělaný? Měl jste mazání někdo rozdělaný? Já myslel, že tam je nějaký zubový čerpadlo a nádrž bude asi ve spádu. Pokud nechám motorovku ležet v regálu s olejem v nádržce, tak je pod ní za pár týdnů mastnej flek. Bez oleje v nádržce ne nebo jen minimální.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#20 Příspěvek od termit256 »

Bavil jsem se o tom kdysi se servisakem, na to cerpadelko nejde nijak rozumne pripojit pohon a jsou tam vsude male vzdalenosti a kratke hadicky takze nevadi kdyz to chvilku nemaze.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#21 Příspěvek od Artaban001 »

U elektrické řetězové pily bylo pístkové čerpadýlko na olej. Jeho pohon byl odvozen od rozety, co hýbala tím řetězem. Víc jsem to nezkoumal, protože problém té pily s tím vůbec nesouvisel. Já myslím, že by postačilo "prozkoumat" pár manuálů k pilám, kde by se nacházel nákres v rozloženým stavu (anglicky "Exploded view")

Uživatelský avatar
_luky_
Příspěvky: 561
Registrován: 28 led 2009, 01:00
Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský

#22 Příspěvek od _luky_ »

Co jsem měl otevřenou elektickou řetězovku, je tam malé čerpadlo poháněné od šneku na rotoru. Má jen dvě části - plastový obal s 2 hadičkami a pístek. Ten pístek je jen hřídelka, která je na konci ze strany zbroušená. To je ta čerpací dutina. Otáčením to střídavě otvírá a zavírá přívodní a výstupní otvor. Aby to čerpalo, hýbe se hřídelka o pár mm dovnitř a ven - tím dochází ke změně objemu před čelem hřídelky a to určuje čerpaný objem.
Nejsem strojař, snad jsem to vysvětlil pochopitelně.

Hlavní vtip je v tom, že se nemaže řetěz zvenku nějakým kapáním. Ale hlavně se maže drážka v liště - k tomu určeným kanálkem v liště. Až odstředivou silou se olej dostává ven do řetězu.

Uživatelský avatar
stasek
Příspěvky: 2191
Registrován: 15 srp 2005, 02:00

#23 Příspěvek od stasek »

Já bych to vyřešil pomocí maznice, jaký byly na historickejch mašinách, parních strojích apod. Je to taková skleněná nádobka s olejem a rychlost odkapávání jde velice jednoduše nastavit zdvihem těsnící kuželky. Já to měl na starým soustruhu na mazání vřetena. Po skončení práce se překlopila páčka nahoře a jehla uzavřela sedlo, přes který se odkapávání konalo. Jednoduchý jak facka.Když to fungovalo spolehlivě našim předkům, určitě by to vyhovělo i pro tento účel. Stačilo by to vyrobit na stejným principu, zásoba mazacího oleje by byla určitě větší, nádoba se stavoznakem.
Přílohy
kapaci_maznice_01.jpg
Času dosti mám, trpělivost musím míti.

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#24 Příspěvek od termit256 »

Olej se do listy musi trochu tlacit, samospadem by se nedostal pres piliny ktere se tam za chvilku nastradaji. Navic je ho tam treba davkovat radove vic nez dokazou tyhle maznice a po zastaveni bys to musel ihned zajistit jinak bys mel pod strojem vic oleje nez v retezu coz by te asi za 10 minut natolik zprudilo ze by maznice stejne letely do skrine.

Uživatelský avatar
stasek
Příspěvky: 2191
Registrován: 15 srp 2005, 02:00

#25 Příspěvek od stasek »

Existuje něco jako hydrostatický tlak ne?Tak maznici umístím do patřičný výšky. U katru to problém snad nebude. Pokud je nutný za každou cenu dělat něco komplikovaně, stačí zubový čerpadlo a přívod škrtit. Vždycky bude mazaný. Mám to tak na kompresoru na foukání flašek na potápění. Už desítky let mě to funguje, výstupní tlak jde nastavit od nuly do 10ti atmosfér. Čerpadlo mám ze starýho osobáku veterána Peugeota. Vše by šlo doladit otáčkama tý zubovky.
Času dosti mám, trpělivost musím míti.

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#26 Příspěvek od termit256 »

Kdyz vezmes v uvahu tlakove ztraty u uzkych hadek a viskozitu kapaliny typu olej, obavam se ze by nepomohlo ani kdyz bys mel nadrz na strese. :-)

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#27 Příspěvek od EKKAR »

Zubový čerpadlo vždycky dokázalo dělat vysoký tlaky - to se spíš roztrhla skříń čerpadla, než aby se zastavilo. Myslím, že by bylo potřeba nejdřív postavit tu pilu, pak do ní zamontovat nějakou tu trubičku na potřebný mazací místo a pak blbou injekční stříkačkou s objemem 20cm³ vyzkoušet potřebný množství za vteřinu i tlak nutnej k protlačení žádanýho množství, aby se řetěz správně přimazával a nezadíral ani to nedělalo volejový šmouhy na dřevě nebo neteklo někomu na nohy (odhadne se síla nutná k protlačení pístku, průměr pístku se změří, síla dělená plochou je tlak). Podle toho se pak dá dovymejšlet typ, provedení a další náležitosti čerpadýlka.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#28 Příspěvek od termit256 »

Spotreba zalezi na otackach a delce listy, ale pro bezne mot. pily se muzes pri zkouseni odpichnout nekde u 0,5l za hodinu pri plnych otackach.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#29 Příspěvek od EKKAR »

Nevím, já s motorovkou nedělám, ale zdá se mi to hodně - půllitr za hodinu, dyť v tý pile ta nádržka na máslo má snad jen decku ... Půllitrová je tak nádrž na benzín - ale já nevím jak často se ty mazací hmoty dolejvají - nepřišlo mi, že by pokaždý, když dřevař dolejvá beneli do pily by zároveň doplňoval i máslo na řetěz.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#30 Příspěvek od termit256 »

Jo, je to skutecne zhruba tak. Olej vydrzi o neco dyl nez benzin aby se nestalo ze nemazes, ale doleva se s benalem. Taky se pocita s pripadnym pouzitim delsi listy kde se musi nastavit vetsi prutok oleje takze je tam rezerva.

Odpovědět

Zpět na „Dílenské vybavení, nářadí, pomůcky, přípravky“