Stránka 2 z 6

Napsal: 11 lis 2018, 23:24
od Artaban001
To je všechno podle mě blbost. Jak čerpadlo z ostřikovačů, tak i to čerpadlo na olej. Výstup oleje na řetěz musí sledovat otáčky retězu..
To čerpadlo se potřebuje nějak rozběhnout. Takže nějaký záběrný proud a čerpadlo jde do otáček a načepuje Ti nějaký množství kapaliny za sekundu. Když mu ubereš výkon, bude dávat míň a míň, ale pak se Ti třeba nemusí ani rozběhnout. Regulovat bys to musel stejně, jako se reguluje hydraulika:
Čerpadlo jede furt na plný výkon, čerpá olej furt dokola pod nějakým tlakem. Řízeným ventilem něco oleje odebereš na ten řetěz. Tohle ale zvládnou pouze čerpadla pro trvalý provoz, ne v podstatě hračka - což je i ten motorek na skla. To bych spíš šel do - jak bylo zmíněno v úvodu - do pulsačního čerpadla z naftovýho topení, co bylo v Tatrách 815-kách. Výstup oleje pak může štelovat jednak opakováním pulsů a jednak vyšroubováváním a zašroubováním šroubu, ve kterým je výtlačný vývod.
Obrázek

Napsal: 12 lis 2018, 07:06
od termit256
Pri vyberu cerpadla nezapomen na to, ze bud musi byt schopno nasat si olej v zavzdusnenem stavu, nebo olej nesmi protekat pres stojici cerpadlo z vyse polozene nadrze. Ani jedno neni uplne automaticke u vsech typu cerpadel. Da se to resit zpetnym nebo pretlakovym ventilem, ale je problem sehnat jine nez hydraulicke ktere jsou na vysoke tlaky a pokud jo, tak vsechny (dva) co jsem zkousel casem propoustely. Pocitej taky s ruznou viskozitou podle okolni teploty a druhu oleje a taky s tim, ze se ti do systemu casem vzdycky dostane nejaky bordel typu piliny apod. Z tohoto hlediska je i zmineny bypassovy ventil problematicky protoze se pri malem tlaku bude mit tendenci se ucpavat. A na velky tlak je cerpadlo, rozvody apod. drahe. Zkousel jsem to a nakonec delam ty peristaticke pumpy ktere to jednoduse resi. Jedine pokud mas retez pohanen hydromotorem by sel pouzit jednoduse ten skrtici ventil. Mam na jednom stroji takto udelane ztratove mazani. Olej sice z hydraulickych rozvodu pomalu mizi, ale hydraulicky stejne patri k nejlevnejsim jake se daji koupit takze s tim nemam problem. A navic se v systemu takto pravidelne obmenuje .-)

Napsal: 12 lis 2018, 08:21
od _luky_
A co prostě použít to, co je v každé řetězové pile? Dá se to sehnat i jako náhradní díl. Když teda nechceš vymýšlet nějaké převratné řešení.

Napsal: 12 lis 2018, 08:51
od Celeron
A jak je olej v motorovce vůbec dělaný? Měl jste mazání někdo rozdělaný? Já myslel, že tam je nějaký zubový čerpadlo a nádrž bude asi ve spádu. Pokud nechám motorovku ležet v regálu s olejem v nádržce, tak je pod ní za pár týdnů mastnej flek. Bez oleje v nádržce ne nebo jen minimální.

Napsal: 12 lis 2018, 09:09
od termit256
Bavil jsem se o tom kdysi se servisakem, na to cerpadelko nejde nijak rozumne pripojit pohon a jsou tam vsude male vzdalenosti a kratke hadicky takze nevadi kdyz to chvilku nemaze.

Napsal: 12 lis 2018, 10:10
od Artaban001
U elektrické řetězové pily bylo pístkové čerpadýlko na olej. Jeho pohon byl odvozen od rozety, co hýbala tím řetězem. Víc jsem to nezkoumal, protože problém té pily s tím vůbec nesouvisel. Já myslím, že by postačilo "prozkoumat" pár manuálů k pilám, kde by se nacházel nákres v rozloženým stavu (anglicky "Exploded view")

Napsal: 12 lis 2018, 10:56
od _luky_
Co jsem měl otevřenou elektickou řetězovku, je tam malé čerpadlo poháněné od šneku na rotoru. Má jen dvě části - plastový obal s 2 hadičkami a pístek. Ten pístek je jen hřídelka, která je na konci ze strany zbroušená. To je ta čerpací dutina. Otáčením to střídavě otvírá a zavírá přívodní a výstupní otvor. Aby to čerpalo, hýbe se hřídelka o pár mm dovnitř a ven - tím dochází ke změně objemu před čelem hřídelky a to určuje čerpaný objem.
Nejsem strojař, snad jsem to vysvětlil pochopitelně.

Hlavní vtip je v tom, že se nemaže řetěz zvenku nějakým kapáním. Ale hlavně se maže drážka v liště - k tomu určeným kanálkem v liště. Až odstředivou silou se olej dostává ven do řetězu.

Napsal: 12 lis 2018, 12:40
od stasek
Já bych to vyřešil pomocí maznice, jaký byly na historickejch mašinách, parních strojích apod. Je to taková skleněná nádobka s olejem a rychlost odkapávání jde velice jednoduše nastavit zdvihem těsnící kuželky. Já to měl na starým soustruhu na mazání vřetena. Po skončení práce se překlopila páčka nahoře a jehla uzavřela sedlo, přes který se odkapávání konalo. Jednoduchý jak facka.Když to fungovalo spolehlivě našim předkům, určitě by to vyhovělo i pro tento účel. Stačilo by to vyrobit na stejným principu, zásoba mazacího oleje by byla určitě větší, nádoba se stavoznakem.

Napsal: 12 lis 2018, 12:53
od termit256
Olej se do listy musi trochu tlacit, samospadem by se nedostal pres piliny ktere se tam za chvilku nastradaji. Navic je ho tam treba davkovat radove vic nez dokazou tyhle maznice a po zastaveni bys to musel ihned zajistit jinak bys mel pod strojem vic oleje nez v retezu coz by te asi za 10 minut natolik zprudilo ze by maznice stejne letely do skrine.

Napsal: 12 lis 2018, 13:04
od stasek
Existuje něco jako hydrostatický tlak ne?Tak maznici umístím do patřičný výšky. U katru to problém snad nebude. Pokud je nutný za každou cenu dělat něco komplikovaně, stačí zubový čerpadlo a přívod škrtit. Vždycky bude mazaný. Mám to tak na kompresoru na foukání flašek na potápění. Už desítky let mě to funguje, výstupní tlak jde nastavit od nuly do 10ti atmosfér. Čerpadlo mám ze starýho osobáku veterána Peugeota. Vše by šlo doladit otáčkama tý zubovky.

Napsal: 12 lis 2018, 13:17
od termit256
Kdyz vezmes v uvahu tlakove ztraty u uzkych hadek a viskozitu kapaliny typu olej, obavam se ze by nepomohlo ani kdyz bys mel nadrz na strese. :-)

Napsal: 12 lis 2018, 13:41
od EKKAR
Zubový čerpadlo vždycky dokázalo dělat vysoký tlaky - to se spíš roztrhla skříń čerpadla, než aby se zastavilo. Myslím, že by bylo potřeba nejdřív postavit tu pilu, pak do ní zamontovat nějakou tu trubičku na potřebný mazací místo a pak blbou injekční stříkačkou s objemem 20cm³ vyzkoušet potřebný množství za vteřinu i tlak nutnej k protlačení žádanýho množství, aby se řetěz správně přimazával a nezadíral ani to nedělalo volejový šmouhy na dřevě nebo neteklo někomu na nohy (odhadne se síla nutná k protlačení pístku, průměr pístku se změří, síla dělená plochou je tlak). Podle toho se pak dá dovymejšlet typ, provedení a další náležitosti čerpadýlka.

Napsal: 12 lis 2018, 14:09
od termit256
Spotreba zalezi na otackach a delce listy, ale pro bezne mot. pily se muzes pri zkouseni odpichnout nekde u 0,5l za hodinu pri plnych otackach.

Napsal: 12 lis 2018, 14:54
od EKKAR
Nevím, já s motorovkou nedělám, ale zdá se mi to hodně - půllitr za hodinu, dyť v tý pile ta nádržka na máslo má snad jen decku ... Půllitrová je tak nádrž na benzín - ale já nevím jak často se ty mazací hmoty dolejvají - nepřišlo mi, že by pokaždý, když dřevař dolejvá beneli do pily by zároveň doplňoval i máslo na řetěz.

Napsal: 12 lis 2018, 15:33
od termit256
Jo, je to skutecne zhruba tak. Olej vydrzi o neco dyl nez benzin aby se nestalo ze nemazes, ale doleva se s benalem. Taky se pocita s pripadnym pouzitim delsi listy kde se musi nastavit vetsi prutok oleje takze je tam rezerva.