Zapojení druhé autobaterie
Moderátor: Moderátoři
-
- Příspěvky: 3886
- Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
- Bydliště: Zlín
- Kontaktovat uživatele:
EKKARova teorie trochu ztroskotává na tom, že napětí baterky se při vybíjení mění o pár desetin voltu. Spolu s vnitřním odporem baterek a odporem vedení by se napětí při vypnutém motoru nejspíš vyrovnalo tak rychle, že by si ta pojistka ničeho ani nevšimla.
Jinak nejjednodušší a ještě přijatelně bezpečné řešení by bylo propojit ty baterky přes tu žárovku pomocí relé, které by seplo při napětí první baterky odpovídající běžícímu dobíjení, tedy při cca 13,8 V.
Jinak nejjednodušší a ještě přijatelně bezpečné řešení by bylo propojit ty baterky přes tu žárovku pomocí relé, které by seplo při napětí první baterky odpovídající běžícímu dobíjení, tedy při cca 13,8 V.
Kdyby ses aspoň trochu zamyslel, než sem začneš psáť...EKKAR píše:Docela zřetelně si neuvědomuješ, jak velký VYROVNÁVACÍ PROUDY potečou mezi těma baterkama už při nějakým 10-15% rozdílu v nabití. Vycházíš z docela mylný představy, že to je jako mít k tý baterce připojenou nabíječku - ale pozapomínáš na vlastnost zvanou VNITŘNÍ ODPOR alias IMPRDELANCE - ta nabíječka má vnitřní odpor v řádu desetin ohmu, pokud to je proudovej zdroj, tak klidně až desítky ohmů. Ale baterka olovo s kapacitou využitelnou v autě neboli desítky Ah má vnitřní odpor aspoň 100x NIŽŠÍ, dokáže tak do spojovacího vedení dodat klidně až 100x vyšší proud, než ta nabíječka. A při takovým proudu ti ta 15A pojistka ani nevybuchne - protože se proudovým nárazem odpaří tak rychle, že to bude jako by ji Scotty z NCC-1701 Enterprise přenesl paprskovým transportérem kamsi do řiti ...Kremik píše:Já bych tu druhou baterku připojil běžným vodičem, žádné extrémní průřezy. Startovat bude na původní baterii, ta doplněná ji bude jen velmi lehce pomáhat, ale to je přece v pořádku, není tam na startování. Je to zásobárna energie navíc. V případě potřeby plynule přeteče do baterky hlavní. Do přívodu bych zařadil pojistku jen takové velikosti, aby přežila paralelní připojení různě nabitých baterií, ale ne extrémně moc. 15A by bylo ideální.
Případnou poruchu živit dvěma natvrdo paralelně připojenými baterkami nemusí být dobrý nápad.
Píšu, že bych ji připojil běžným vodičem, ten má odpor tak akorát. Navíc bude mezi baterkami ještě pojistka, to je další odpor navíc.
Krom toho, když se pokusíš baterku nabíjet, napětí nahoru si nechá líbit velmi ochotně. Rozdíl nějakých 15% na vyrovnávacím proudu ani nepoznáš. Skus se zvednout ze židle, jestli to ještě půjde, a vyzkoušej si to. Pokud baterku oddělí, odporem, žárovkou, k čemu mu pak bude? Jak pak z ní chceš tahat třeba 10A? A jak bys ji chtěl nabíjet? Uvědom si, že ta původní baterka napětí stabilizuje a proud z altíku požere skoro sama, tu druhou, než by nabil přes žárovku, to by musel jet nejmíň do Ruska.
Běžný vodič, pojistka, ideální řešení.
- Bastlfanda
- Příspěvky: 301
- Registrován: 11 črc 2012, 02:00
- Bydliště: za Prahó
Tak tady není vcelku o čem a musím dát za pravdu EKKARovi, 15A pojistka mezi dvěma aku je fakt maximální nesmysl (Jo pokud ta druhá aku bude např. 6Ah z UPS, tak ještě možná a i ta tu 15A pojistku prošlehne, když bude vyždímaná a jinak v pořádku, tj. nezasulfátovaná/s vnitřním odporem, jaký má mít...)
Kdyby to bylo takhle jednoduchý, tak by ti "blbci" v továrnách (např. i MB) "vyhazovali prachy" za 100A spínací relé (někdy i silnější, když to jsou fakt velký AKU...) a za kila měďi silových vodičů, nemyslíš Kremik?
Kdyby to bylo takhle jednoduchý, tak by ti "blbci" v továrnách (např. i MB) "vyhazovali prachy" za 100A spínací relé (někdy i silnější, když to jsou fakt velký AKU...) a za kila měďi silových vodičů, nemyslíš Kremik?
Tohle všecko beru - pokud spojuješ paralelně baterii auta s běžícím motorem A UŽ PŘEDEM PLNĚ NABITOU BATERII. Pokud ta paralelně připojovaná druhá baterka je vybitá, poteče do ní proud danej rozdílem okamžitejch hodnot napětí a impedancí celýho obvodu - pro kterou na jednu stranu plánuješ připojení, který svým vnitřním odporem bude už samo omezovat proudovej náraz, přitom si ale na druhou stranu neuvědomuješ resp. odmítáš připustit, že to tvoje omezující připojení ale zároveň bude ten samej omezující vliv vnášet i do vybíjení, při kterým pak zákonitě z tý přídavný baterky budeš moct cucat jen stejně velkej vybíjecí proud - protože když to zatížíš víc, vznikne na tom tvým připojení v opačným směru stejně vysokej úbytek napětí, kterej ten odebíranej proud krásně omezí.... Ale posluž si - zapoj si to po svým. Ale nechoď si pak za mnou nebo dokonce na mne stěžovat, až se ti z toho někde začne kouřit.Kremik píše:Kdyby ses aspoň trochu zamyslel, než sem začneš psáť...EKKAR píše:Docela zřetelně si neuvědomuješ, jak velký VYROVNÁVACÍ PROUDY potečou mezi těma baterkama už při nějakým 10-15% rozdílu v nabití. Vycházíš z docela mylný představy, že to je jako mít k tý baterce připojenou nabíječku - ale pozapomínáš na vlastnost zvanou VNITŘNÍ ODPOR alias IMPRDELANCE - ta nabíječka má vnitřní odpor v řádu desetin ohmu, pokud to je proudovej zdroj, tak klidně až desítky ohmů. Ale baterka olovo s kapacitou využitelnou v autě neboli desítky Ah má vnitřní odpor aspoň 100x NIŽŠÍ, dokáže tak do spojovacího vedení dodat klidně až 100x vyšší proud, než ta nabíječka. A při takovým proudu ti ta 15A pojistka ani nevybuchne - protože se proudovým nárazem odpaří tak rychle, že to bude jako by ji Scotty z NCC-1701 Enterprise přenesl paprskovým transportérem kamsi do řiti ...Kremik píše:Já bych tu druhou baterku připojil běžným vodičem, žádné extrémní průřezy. Startovat bude na původní baterii, ta doplněná ji bude jen velmi lehce pomáhat, ale to je přece v pořádku, není tam na startování. Je to zásobárna energie navíc. V případě potřeby plynule přeteče do baterky hlavní. Do přívodu bych zařadil pojistku jen takové velikosti, aby přežila paralelní připojení různě nabitých baterií, ale ne extrémně moc. 15A by bylo ideální.
Případnou poruchu živit dvěma natvrdo paralelně připojenými baterkami nemusí být dobrý nápad.
Píšu, že bych ji připojil běžným vodičem, ten má odpor tak akorát. Navíc bude mezi baterkami ještě pojistka, to je další odpor navíc.
Krom toho, když se pokusíš baterku nabíjet, napětí nahoru si nechá líbit velmi ochotně. Rozdíl nějakých 15% na vyrovnávacím proudu ani nepoznáš. Skus se zvednout ze židle, jestli to ještě půjde, a vyzkoušej si to. Pokud baterku oddělí, odporem, žárovkou, k čemu mu pak bude? Jak pak z ní chceš tahat třeba 10A? A jak bys ji chtěl nabíjet? Uvědom si, že ta původní baterka napětí stabilizuje a proud z altíku požere skoro sama, tu druhou, než by nabil přes žárovku, to by musel jet nejmíň do Ruska.
Běžný vodič, pojistka, ideální řešení.
EDIT - Bastlfanda byl rychlejší ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Jednoduše - PROTOŽE PRAVÝ STARTOVACÍ KABELY MAJÍ DOSTATEČNĚ VELKEJ PRŮŘEZ A VELKOPLOŠNÝ SVORKY S VELKOU STISKACÍ SILOU, TAKŽE NA VŠECH SPOJÍCH I NA KABELECH JE MINIMÁLNÍ ÚBYTEK NAPĚTÍ A TÍM I MINIMÁLNÍ VOHŘEV. Což samozřejmě ty rejžácký s kleštičkama z poměděný ocelový šlupičky a s kabelem sice víc jak 3/4 cenťáku tlustým, ale s jádýrkem z poměděnejch drátků silným celkem asi 1,5mm² nezvládnou ani zdaleka a když nezačnou hořet rovnou, musíš je používat buď jen jako dobíjecí = nechat ke špatný baterii pomocí nich připojený nastartovaný zdravý auto po dobu 15-20 minut (a pak si na ty "kabely" zkus šáhnout, ty nádhero!) anebo můžeš riskovat, že ti z nich při skutečně hladovým ledovým startu vlastním vohřevem začne stékat izolace ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
- Bastlfanda
- Příspěvky: 301
- Registrován: 11 črc 2012, 02:00
- Bydliště: za Prahó
workhard: Jednou jsem se nechal ukecat ke startování auta se dvěma vytřískanejma 100+Ah aku (Phaeton) kabelama na náklaďáky (žádný tkaničky...) mým ropákem se 120A altíkem a 82Ah baterkou (oboje v naprostý kondici) ... Během asi půl minuty (Phaeton se ještě ani nestartoval, jen se zapnulo zapalování...) se z mýho altíku začalo kouřit a napětí sotva přes 12V (přitom kabely naprosto v cajku/studený, ale zjevně tam teklo podstatně víc než nějaký desítky A...) ... Naštěstí (ještě stará poctivá konstrukce) to altík přežil a po odpojení zas dobíjel jak měl, ale moc nechybělo, aby se ten altík samým blahem "rozzářil"... Od tý doby si dvakrát rozmyslím jaký startovací kabely k čemu připojím... Ono ty "supermarketový" jsou zároveň i trochu "blbuvzdorný" (lepší když ti shoří kabel než když to odnese zdrojová soustava - nechci ani domýšlet, co vše by to mohlo "vzít s sebou" u novějších/modernějších aut...)
Porovnáváš dvě různé věci. Autor tohoto vlákna z přídavné baterky nepředpokládá odběr stovek A. Zde není na startování. Mezi těmi dvěmi aku bude tak malý rozdíl napětí, že na přetavení pojistky ani nebude stačit. Prdne jen v nějaké mezní situaci, nebo v případě, že první aku bude KO. A tak to má být.Bastlfanda píše:Tak tady není vcelku o čem a musím dát za pravdu EKKARovi, 15A pojistka mezi dvěma aku je fakt maximální nesmysl (Jo pokud ta druhá aku bude např. 6Ah z UPS, tak ještě možná a i ta tu 15A pojistku prošlehne, když bude vyždímaná a jinak v pořádku, tj. nezasulfátovaná/s vnitřním odporem, jaký má mít...)
Kdyby to bylo takhle jednoduchý, tak by ti "blbci" v továrnách (např. i MB) "vyhazovali prachy" za 100A spínací relé (někdy i silnější, když to jsou fakt velký AKU...) a za kila měďi silových vodičů, nemyslíš Kremik?