Funkce ULN2803A
Moderátor: Moderátoři
Teď jste mi v tom zase udělali trochu zmatek.
1, Báze 1. tranzistoru v darlingtonově zapojení na prvním obrázkuje upnutá na zem přes odpor ve struktuře. Takže není "v luftě".
2, Podle diagramu na obr. 2 je po přivedení napětí na vstup A výstup ve stavu 0.
Ještě zkusím lehce experimentovat, naštěstí mám jedno ULN rezervní. Nějak do té digi techniky musím nakouknout.
1, Báze 1. tranzistoru v darlingtonově zapojení na prvním obrázkuje upnutá na zem přes odpor ve struktuře. Takže není "v luftě".
2, Podle diagramu na obr. 2 je po přivedení napětí na vstup A výstup ve stavu 0.
Ještě zkusím lehce experimentovat, naštěstí mám jedno ULN rezervní. Nějak do té digi techniky musím nakouknout.
to jirkati: Nehledej v tom vědu. Je to zapojení známé pod pojmem "TRANZISTOR JAKO SPÍNAČ" . Jeden NPN tranzistor si snad umíš představit.
Přivedeš na bázi přes odpor napětí(tedy proud do báze) a tranzistor sepne.
Na tom snad není nic složitého.
Tady je navíc darlingtonovo zapojení, ale to na principu spínače nic nemění.
Pouze je nutné vyšší vstupní napětí k sepnutí a saturační výstupní napětí je vyšší. Jinak je to stejné.
A máš pravdu, báze je "uzemněná" přes 10k. Takže v klidu musí být výstup rozepnutý. Motáš se v bludném kruhu - asi si nějak podivně vykládáš co znamená sepnutý stav a rozpojený. Dokud nepřipojíš na výstup napětí , bude tam vždycky nula, bez ohledu na vstup.
EDIT: Doplnil jsem obrázek, jak funguje jeden modul. Pokud to ještě nechápeš, nech to na zítra. Jsi přetažený.
Přivedeš na bázi přes odpor napětí(tedy proud do báze) a tranzistor sepne.
Na tom snad není nic složitého.
Tady je navíc darlingtonovo zapojení, ale to na principu spínače nic nemění.
Pouze je nutné vyšší vstupní napětí k sepnutí a saturační výstupní napětí je vyšší. Jinak je to stejné.
A máš pravdu, báze je "uzemněná" přes 10k. Takže v klidu musí být výstup rozepnutý. Motáš se v bludném kruhu - asi si nějak podivně vykládáš co znamená sepnutý stav a rozpojený. Dokud nepřipojíš na výstup napětí , bude tam vždycky nula, bez ohledu na vstup.
EDIT: Doplnil jsem obrázek, jak funguje jeden modul. Pokud to ještě nechápeš, nech to na zítra. Jsi přetažený.
Naposledy upravil(a) PavelFF dne 03 dub 2019, 17:31, celkem upraveno 1 x.
Celý problém s výrazy kolem daného obvodu vznikl u mně z toho, že jsem kdesi ve skriptech našel poznámku, že maličké kolečko u výstupu ze spínače znamená inverzní funkci. V tom mě ještě utvrdila pravdivostní tabulka pro ULNko.
A pravda je i to, že ULNko není žádný IO.
Takže všem díky, budu pokračovat v hraní si s touto součástkou.
A pravda je i to, že ULNko není žádný IO.
Takže všem díky, budu pokračovat v hraní si s touto součástkou.
Ale ten obvod ma inverzni funkci, to kolecko je tam spravne. Je to obvod s vystupem typu open colector, takze tam vzdy musis zapojit pul-up odpor z vystupu vetsinou na Vcc. Pokud budes merit napeti na vystupu s instalovanym pul-up odporem, pak dostanes tu inverzni funkci podle pravdivostni tabulky.jirkati píše:...že maličké kolečko u výstupu ze spínače znamená inverzní funkci. V tom mě ještě utvrdila pravdivostní tabulka pro ULNko...
Figl je ale v tom, ze u tohoto obvodu se zatez nepripojuje na takto zapojeny vystup, ale zatezi je prave ten pul-up odpor misto ktereho se da relatko a pak funkce samozrejme inverzni neni. Tzn privedenim napeti na vstup se uzemni vystup a tim sepne relatko jehoz druhy konec je na Vcc. Aby bylo relatko seple, musi byt vystup z ULN uzemnen a je na nem tudiz 0V - to je ta inverze. Vidis ze se to nevylucuje.
Dobrý učitel by měl nejprve pochopit, v čem spočívá žákova špatná představa o problému a pak ho poučit způsobem, který nepřesáhne rámec jeho současných znalostí. Ani termitova snaha mi nepřipadá příliš efektivní. Ale to se mi to kritizuje, když sám jsem nepřispěl, že?
Zde byla podstata problému v záměně Logického schematu v úvodu datasheetu za elektrické schema, kdy žák zjistil, že se obvod nechová podle logického schematu a pravdivostní tabulky. Snahu "relativizovat" platnost pravdivostní tabulky považuji za špatnou, protože ji tím může u žáka zpochybnit.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Zde byla podstata problému v záměně Logického schematu v úvodu datasheetu za elektrické schema, kdy žák zjistil, že se obvod nechová podle logického schematu a pravdivostní tabulky. Snahu "relativizovat" platnost pravdivostní tabulky považuji za špatnou, protože ji tím může u žáka zpochybnit.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kedysi, som postavil kontrolu obvodov mechanických počítadiel s týmto obvodom.
http://ix.sk/pwDr5
L, M, V sú kontrolované počítadlá, reset je na resetovanie mikropočítača hernej dosky v prípade prerušenia niektorého okruhu počítadiel a alarm je na pripojenie bzučiaka, ktorý po celý čas odpojeného, či prerušeného počítadla píska.
http://ix.sk/pwDr5
L, M, V sú kontrolované počítadlá, reset je na resetovanie mikropočítača hernej dosky v prípade prerušenia niektorého okruhu počítadiel a alarm je na pripojenie bzučiaka, ktorý po celý čas odpojeného, či prerušeného počítadla píska.
Nové zatiaľ nič, ak by ťa to zaujímalo, tak môžem najbližšie presne popísať, ako funguje moja kontrola počítadiel hracích strojov, to by ti mohlo pochopiť funkciu týchto spínačov z obvodov ULN2003/ULN2803. Ale teraz na to nemám dosť času. Neviem, či bude záujem. My sme ich postavili množstvo, boli súčasťou medzidosky, pozdejšie sme ich odtiaľ vyrezali a použili aj pre cudzie dosky. Dnes je už doba digitálna a digitálne sa dajú počítadlá strojov kontrolovať lepšie. Ale obvody ULN2003/2803 sú stále potrebné pre spínanie do 0.5A