Stránka 2 z 3

Napsal: 07 čer 2019, 22:04
od EKKAR
Napětím 60V se pokud vím na dráze napájejí návěstidla ...

Napsal: 08 čer 2019, 08:42
od Lukas-Peca
To tedy ne, noční osvětlení mechanických návěstidel je žárovkami 12V/5W, světelná návěstidla mají žárovky 12V/20W. Napětí 60 V se používalo pro elektromagnetické závorníky, ale to je už dávno opuštěná technologie. Ta žárovka k tomu mohla patřit.

Napsal: 08 čer 2019, 08:50
od sis2
Jarek443 píše:Tyto žárovky se používaly hlavně v optice a stále ještě používají. ..... Ty větší jsem kdysi měnil v kolposkopech, menší se dávali do mikroskopů.
A to bude možná trefa - mikroskop - ten, po kom zůstaly, dělal kdysi v nějaké laboratoři.
Jo, a ty tři kuličky už jsou zamluvené na výměnu.

Napsal: 08 čer 2019, 09:41
od EKKAR
EKKAR píše:Napětím 60V se pokud vím na dráze napájejí návěstidla ...
Lukas-Peca píše:To tedy ne, noční osvětlení mechanických návěstidel je žárovkami 12V/5W, světelná návěstidla mají žárovky 12V/20W. Napětí 60 V se používalo pro elektromagnetické závorníky, ale to je už dávno opuštěná technologie. Ta žárovka k tomu mohla patřit.
Já jen že jsem měl kdysi dávno právě od jednoho "sdělováka" právě tyhle trafa s výstupem 60V - a bylo mi tvrzeno, že jsou "k návěstidlům". Byly různě velký, proud 1 až 5A, všecky ale s výstupem 60V. Mně k ničemu nebyly, nechal jsem je kámošovi a kde skončily, netuším.

Napsal: 08 čer 2019, 17:04
od vicious
Ďakujem za odpovede, mne napadlo ako prvé, či sa nemohli použiť na vnútorné osvetlenie vozňov vo funkcii denné/núdzové osvetlenie (aspoň v niektorých typoch)

Napsal: 08 čer 2019, 17:13
od EKKAR
Ne, vozový osvětlení pracuje s nominálem 48V - stejně jako vnější osvětlení lokomotiv. Zářivky v kupátkách měly samozřejmě každá svůj vlastní blokovací měnič s feritovým hrníčkem a kádéčkem šestkový řady, pro těch pár zásuvek "220V pro holicí strojek" na chodbičce resp. v lehátkovejch/lůžkovejch kupátkách byly "na palubě" měniče příslušně výkonnější a s pracovním kmitočtem co nejblíž 50Hz ...

Napsal: 08 čer 2019, 19:15
od masar
Ve starých vagónech (tzv. "dřeváky") se používaly žárovky 24V.
:wink:

Napsal: 08 čer 2019, 20:47
od vicious
Ok, takže to asi bude tak jak píše Lukas-Peca, z nejakej zabezpečovačky.

Napsal: 08 čer 2019, 22:13
od Lukas-Peca
EKKAR: lokomotivy měly různé palubní napětí, někde to bylo 110 V. Starší vagóny se zářivkovým osvětlením měly společné rotační měniče.

Napsal: 09 čer 2019, 00:34
od EKKAR
Jo, startovací baterky měly i 110V - ale osvětlení bylo na 48V. Buď extra baterie, nebo odbočka na startovacím zdroji.

Napsal: 09 čer 2019, 13:42
od Lukas-Peca
Já sem snad ty fotky těch žárovek budu muset dát...

Napsal: 09 čer 2019, 16:56
od Celeron
EKKAR píše: Zářivky v kupátkách měly samozřejmě každá svůj vlastní blokovací měnič s feritovým hrníčkem a kádéčkem šestkový řady
No vidíš, a já měl celý těleso na krátkou (18W) zářivku, kde byl měnič na E jádrech, cívka bez bočnic, dvě výkonový NU-čka a nějaký smetí kolem. Nevím, z čeho to přesně bylo, možná z dálkovýho RTO 706 LUX. :wink:

Napsal: 09 čer 2019, 18:51
od sinclair
Pokud se pamatuju, tak původní Hurvínek měl středem stropu takový panel, ze kterého v pravidelných rozestupech trčely normální žárovky E27 s normální baňkou, ale na 120V, nebo 125V.
Pamatuju si to moc dobře, neboť jsme je coby sopláci kradli do tyristorových barevných hudeb /bez usměrňovačů/, kde běžné žárovky na 225V svítily málo a žluto-podžhaveně.
Tyhle sice svítily jak blesky, ale než jsme přišli na to, že je potřeba dát do každé anody tyristoru 15-22Ω odpor, aby se nepálily tak brzo, tak to holt nějakou dobu trvalo a dost jich zařvalo.
V tom Hurvínku byly většinou 40W a 60W kousky E27 na 120V, někdy Narva 125V a s kratším vláknem. V autoparabolách ze Š100 to svítilo jak blázen :D
Myslím, že ajznboňáci či fírové z nás museli tehda být dost auf.
Než se fíra v nádražním bufáči nasvačil před jízdou opačným směrem, tak byla celá jedna řada vybílená, vždy tak 20 kousků :D

Napsal: 09 čer 2019, 20:21
od Lukas-Peca
To měla řada 830 neboli kredenc či žhavé trubky. Ta má palubní napětí 110 V. Hurvínek má krytá svítidla a palubní napětí 24 V.

Napsal: 09 čer 2019, 20:50
od EKKAR
Lukas-Peca píše:To měla řada 830 neboli kredenc či žhavé trubky. ...
Dej mi to v Kryšpínově řadě, prosím tě - tyhlety modernosti v číslování jsou doslova na h0vn0 ... M262 nebo M296?