polykarbonátové svìtlomety - lze pøedejít šednutí?

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#16 Příspěvek od Hubert_79 »

Hele, asi záleží na autě. Mám Fusiona rok 2009 a světla jsou stále jak nová, krásně čirá. Ostřikovač na ně nemám a do kartáčové myčky nejezdím. Když meju, tak klasika - šampón do kýble s vlažnou vodou a meju molitanovou houbou. Pak nějaký ten vosk se želvou, rozleštění. Aplikuji ho právě i na ta světla.
Ten vosk krásně funguje třeba i na kryt od gramofonu, ten je pak jak nový - nemá-li z dřívějška nějaké vrypy apod.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Uživatelský avatar
dred
Příspěvky: 1583
Registrován: 08 dub 2007, 02:00
Bydliště: Handlová

#17 Příspěvek od dred »

Ja som ich mal po desiatich rokoch tiež ešte pekné... potom to malo nejaký prudký spád :evil:

Uživatelský avatar
Sadra17
Příspěvky: 508
Registrován: 26 led 2013, 01:00
Bydliště: Netolice

#18 Příspěvek od Sadra17 »

Jodr píše:Fajn, co potom auta co mají xenony. Ostřikovače světel ve výbavě, pak směs z ostřiku musí skla světlometů pohřbít. Nic takového jsem nepozoroval. Passata jsem měl 16let a nalítal přes půl mega, než jsem přesedlal do nového.
ano tak to je, musíš kupovat kapalinu na které je uvedeno že neškodí plastům, pokud to uvedeno nejni tak jí nekoupím :wink:

Uživatelský avatar
dred
Příspěvky: 1583
Registrován: 08 dub 2007, 02:00
Bydliště: Handlová

#19 Příspěvek od dred »

Jodr píše:pak směs z ostřiku musí skla světlometů pohřbít
kvalitné sklo určite nie, polykarbonát ano - za nejakú dobu...
Dôvod bude niekde inde... Aj výrobca chce žiť.
Staré vozy, (aj Škodovky 100 a hore) nikdy nemali problém so sklom, problém bol v parabole. Dnes to vymenili. Vnútro vydrží a vonkajšok treba vymeniť 8-) ale kúpiť to dostaneš len ako celok.

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#20 Příspěvek od Kvicala_r »

Tak to trochu zpřesním. To co tomu škodí je UV generované jak sluníčkem, tak částečně žárovkou (ta ale UV dnes už mají solidně potlačené).
Proto se po výrobě skla tohle zvenčí nakotuje UV ochranným lakem.
Ta kotovací lnka je krásná tenká záclonka v čistém prostředí (ne úplně nepodobné výrobě čipů), kterou to sklo projede a má ulpět souvislá vrstva po celé ploše.
Podívejte na OC1 po faceliftu. To je min 15+ roků ce se vyráběla (od R 2000) a světla jsou stále krásná. Zatímco taková fabie z Helly je tragedie skoro od nova.

Takže věřím, že prvotní problém je abraze toho laku a pak nastává problém působení UV. Proto ty lepší sady na renovaci mají i nějaký ten pasivační lak..

Kapalina do osřikovačů byl nakonec jeden z testů, kterým se podrobuje světlomet při testech, jestli nadměrně nedegraduje. Viděl jsem test definovaný pro zimní a letní, jestli jsou podrobováni různí výrobci netuším, musel bych se zeptat a dost o tom pochybuju.

Uživatelský avatar
Ondra2
Příspěvky: 530
Registrován: 19 bře 2014, 01:00

#21 Příspěvek od Ondra2 »

Je to tak, ale abychom nepřechválili autopal, největší tragédie byla světla na Focuse 1 právě z Autopalu, tam ta skla zmatněla už snad v autosalonech.
Taky si hodně všímám souvislosti se sklonem skla - vertikální sklo není tolik namáhané UV - O1, primera P11... naopak "ležatá" světla to schytávají víc - Yaris 2, Primera P12...

Uživatelský avatar
witt
Příspěvky: 501
Registrován: 01 dub 2018, 02:00

#22 Příspěvek od witt »

EKKAR píše:Na automoto-fórech se na světla doporučuje rozlešťovací sada s pastou značky Tempo, případně obdobná sada značky 3M.
tyhle dve věci spolu nemají nic společného. Tempo je leštěnka, která více méně pomocí vosku sjednocuje povrch, druhé je čistá brusná pasta. Tempo poskytuje jen krátkodobý efekt (dokud se nevymyje) a nelze ho přelakovat.

To rozleštění je ralativně rychle hotové, chce to ale ten vrchní lak (jako na novém světle), jinak to vydrží jen chvíli.

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#23 Příspěvek od Eleman »

Máš pravdu tak napůl. Tempo je pasta obsahující adrazivo a vosk. Tedy i Tempo "brousí" a současně vosk leští. Logicky díky tomu vosku nelze Tempo přelakovat, musí se nejdříve odmastit. Podobný účinek, ale trochu razantnější má pasta Silichrom.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#24 Příspěvek od kbulda »

Používám Tempo, bez přelakování. Vydrží to 2 roky , od STK do STK.
Leštím to hadrákem , průměr cca 80 mm , ve vrtačce.
2 světlomety - 10 min. práce

Uživatelský avatar
PixelOrgy
Příspěvky: 1933
Registrován: 04 zář 2007, 02:00

#25 Příspěvek od PixelOrgy »

To je celkem zajimava debata - taky pozoruju, ze ta degradace neni u vsech vyrobcu ani trochu stejna.

U auta r.v. 1998 (M-B) jsou svetla uplne v pohode, jen semtam tukanec od kaminku apod. Schvalne mrknu, jestli nejsou nahodou jeste skleneny. Jsou v nich klasicky halogeny (H5).

Druhy auto z 2004 (VW, bixenon) ma obe plexi zraly na vymenu - kdyz se na zapnuty podivam pod uhlem zvrchu, je to jak mliko - vypada to jako milion vlasovych prasklinek, ale je to nejspis jen na povrchu. Podotykam, ze to po dobu myho vlastnictvi (cca 4r) nikdy mycku nevidelo, jen rucni na wapce...

Predesly auto (Audi, r.v. 2001) melo taky xenon, a svetla sice byly ciry, ale zazloutly...

Zrejme do toho polykarbonatu pridavaji ruzni vyrobci jiny stabilizatory

Uživatelský avatar
witt
Příspěvky: 501
Registrován: 01 dub 2018, 02:00

#26 Příspěvek od witt »

Eleman píše:Máš pravdu tak napůl. Tempo je pasta obsahující adrazivo a vosk. Tedy i Tempo "brousí" a současně vosk leští.
Problém je, že trochu "brousíš/leštíš", ale než to doleštíš, tak ti vosk (ten nic neleští) ucpe mikrorýhy a ty je nevidíš. Takže postup práce se bez složitého mytí nedá kontrolovat, navíc to abrazivo je dost nesourodé, takže když to budeš dělat "naslepo", tak to velmi pravděpodobně poškrábeš.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“