Jak správně nabíjet Pb aku z auta FV regulátorem

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#16 Příspěvek od masar »

masar píše:...obnovit nabíjení baterie až při poklesu jejího napětí představuje zbytečnou ztrátu...
Tohle by chtělo ještě doplnit o fakt, že pokud se po dosažení cílového napětí akumulátor odpojí od zdroje, jeho svorkové napětí klesne velmi rychle na hodnotu, odpovídající stavu nabití. Toto napětí se pohybuje kolem 12,6V÷12,8V pro 100% nabití, v našem případě tedy ještě méně. Z toho vyplývá, že ikdyž bude nastaveno startovací napětí podle bodu 2 (12,6V), dojde k obnovení nabíjení velmi brzy po odpojení a nabíječ bude "cyklovat". Z hlediska energetického tedy k velké ztrátě nedojde. Otázkou ale je, čemu a do jaké míry by bylo takové "cyklování" prospěšné.
:wink:

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#17 Příspěvek od ZdenekHQ »

Co má kámoš na chatě už roky, tak to po dosažení cca 13.8V to napětí drží, on si bere, co potřebuje, a regulátor přidává a ubírá podle potřeby. Nezdá se, že by tohle řešení dělalo problémy. Jen mu to občas trošku "prdí" ve vysílačce, když moc svítí slunko.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#18 Příspěvek od rnbw »

Vykonnejsie UPS ako napr. APC SmartUPS nabijaju asi do 14,4 V a potom prepnu na standby 13,6 V (resp. dvojnasobky, su tam dve 12V baterie v serii).

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#19 Příspěvek od PeteBurns »

O tom to presne je - kto to potrebuje na nejake cerpadielko a zopar lediek, tomu je fuk, ze baterka je nabita na polovicu a z toho je polovica zasulfatovana, tych zopar A pocas zopar hodin nie je ziadny problem a clovek si mysli, ze je vsetko OK, az kym neprejde do tvrdsej reality, kde treba desiatky A a poriadne vyuzit kapacitu - az vtedy zisti, ze mu to s jeho doterajsou teoriou a praxou nejako viac nevychadza :lol:

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#20 Příspěvek od masar »

PeteBurns píše:...az vtedy zisti, ze mu to s jeho doterajsou teoriou a praxou nejako viac nevychadza :lol:
Ne. Napěťová úroveň kolem 13,8V je běžně používaný kompromis mezi náročností údržby a dosaženou kapacitou akumulátoru. Nevypadá to, že by Petr-II o tom nic nevěděl a požadoval od starého akumulátoru (vyřazeného z auta) plnou kapacitu.
:wink:

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#21 Příspěvek od PeteBurns »

Vela vtipnej kase si pojedol :P 13.8V sa nepouziva ani v samotnych autach, kde treba zabranit uniku kyseliny, dokonca aj tam je podstatne viac :) A kazdy vie, ze ani to nestaci na plne nabitie a udrzanie v nezasulfatovanom stave - samozrejme v jeho pripade plnu kapacitu vobec nepotrebuje, ako som spomenul, na takyto ucel je to uplne fuk ;) Ale olovene aku s ich biednymi vlastnostami, tym duplom startovaci aku pouzivany ako trakcny, nie su nic moc ani pri plnom dobijani, nieto polovicnom s rychlou stratou kapacity...Niekolko rokov som sa mordoval s niekolkymi sadami aku, aj trakcnymi, ale pokial je odber skutocny, teda nielen cerpadielko a led svetielko, ale bezi chladnicka, osvetlenie, telka, klima a odber je bezne 40A-60A dlhodobo, to este len potom clovek zisti, ako sa veci maju a co staci a co nie ;)

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#22 Příspěvek od masar »

PeteBurns píše:Vela vtipnej kase si pojedol :P 13.8V sa nepouziva ani v samotnych autach, kde treba zabranit uniku kyseliny, dokonca aj tam je podstatne viac :)
No to jsi objevil Ameriku. Nebavíme se o autoelektrice. Tam jsou požadavky a hlavně podmínky poněkud odlišné. Údaj 13,8V jsem si nevycucal z prstu, je uváděn v různých pramenech, které se problematice věnují a jeho velikost se odvíjí právě s ohledem na procesy, které se odehrávají v olověném akumulátoru při diskutovaném napětí.
Ale proti gustu žádný dišputát, ať si klidně každý nastaví takové napětí, se kterým bude spokojen. :wink:
Přílohy
Obrázek1.png

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#23 Příspěvek od ZdenekHQ »

Jen malý OT - teď jsem vybalil VRLA Yuasa 12V/0.8Ah z TME, takže stoprocentně někde nějakej čas ležel. Má 12.97V
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#24 Příspěvek od masar »

No kdyby to napětí 12,97V bezvýhradně odpovídalo charakteristickým údajům, pak jde o akumulátor, který má 100% jmenovité (spíše maximální) kapacity. Máš možnost ji ověřit?
:wink:

Uživatelský avatar
bu2520
Příspěvky: 4021
Registrován: 16 črc 2007, 02:00
Bydliště: u HK

#25 Příspěvek od bu2520 »

Ae u FV nabíjení se nejedná o stálé, ale o cyklické a tam je důraz na co největší náboj. Těch 13,8V je dobré pro trvalé nabíjení aby aku nezačal plynovat.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#26 Příspěvek od masar »

Je třeba zvažovat, od jaké doby periody (spíše půlperiody) lze režim pojmenovat jako trvalé nebo cyklické nabíjení. A není to pouze o střídání den/noc (zapnutí/vypnutí nabíjení), ale o míře nabití/vybití daného akumulátoru. Cyklicky nabíjet nabitý akumulátor přece nelze považovat za cyklický režim. :wink:

Uživatelský avatar
bu2520
Příspěvky: 4021
Registrován: 16 črc 2007, 02:00
Bydliště: u HK

#27 Příspěvek od bu2520 »

to už se dostáváme do akademické roviny, každopádně předpokládám, že bude nějaký odběr minimálně logikou hlídající napětí baterie.

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#28 Příspěvek od PeteBurns »

masar píše:Nebavíme se o autoelektrice...
No ved prave :D Tam ma nizsi limit svoj padny dovod, pre pouzitie inde nie ;) Tamtie hodnoty, co si uviedol, to popisuju spravne - trvale dobijanie cca. 13.6V = float, cyklicke dobijanie cca. 14.8V = boost ;) A pokial by nebolo vhodne raz za cas zhruba 15.6V = equalize, naco by sa robilo ;) Rec je samozrejme o obycajnom olove s kyselinou, kde je mozna kontrola a pripadne dolievanie destilky, inak sa vynechava.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#29 Příspěvek od masar »

No a v čem je teda rozpor? :wink:

Uživatelský avatar
weed_smoker
Příspěvky: 2675
Registrován: 02 pro 2011, 01:00
Bydliště: Jaroměř

#30 Příspěvek od weed_smoker »

Nastavil jsem tenkrát horní mez nabití 14.5V a dolní mez vybití 11.0V a akumulátory jsou zatím OK.Jsou teda pod podlahou a zabalený v ORSILu.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“