Stránka 2 z 3

Napsal: 29 črc 2019, 19:15
od termit256
Popis tech jevu se da najit na internetu, vliv ma treba jak rychle se vytahuje, jak dlouho je vytazeny apod. Ale je to nezazivne cteni a nic krome toho ze to nemas delat ti neprinese.

Napsal: 29 črc 2019, 19:38
od Artaban001
Žádný krokový motorek, co mi uvízl mezi prsty neměl "složitě" magnetovaný magnet. Jako rotor byly dvě zubatý kola z trafoplechů, mezi kterýma byl prstencový neodymový, nebo alnicový magnet. Jedno zubatý kolo bylo "sever" a druhý "jih". Zuby obou kol byly stejný, akorát od sebe pootočený o půl rozteče zubu. Stator měl stejný zuby, jako ta kola, akorát byla po celý šířce stejný. Takže buď působil na stator severní zub, nebo jižní - záleželo na pootočení rotorem.
Co vím, tak na demagnetizaci po vyjmutí ze statoru byly náchylný Alnico magnety, na teplo zase ty neodymový.

Napsal: 29 črc 2019, 22:13
od PotPalo
Tej teploty by som sa neobával. Kedysi som mal 9-ihličkovú tlačiareň TESLA NL2808 (typ si už nepamätám presne), tam krokové motory boli dosť horúce, a fungovali aj po x rokoch veselo ďalej. A mali silu, pri zapnutej tlačiarni sa nedalo pohnúť vozíkom, ako ju ten motor držal.

Napsal: 29 črc 2019, 22:40
od termit256
Predpokladam ze kdyz je nekdo schopen navrhnout tiskarnu, je schopen i zmerit teplotu motoru a pouzit tam takovy aby to vydrzel.

Napsal: 31 črc 2019, 20:45
od nokijec
Když jsem opravoval výherní automaty tak se stávalo,že stroje, které jely už třetí pětiletku, měly motory slabé,špatně brzdily a přejíždely polohu.
Po výměně motorů to běhalo normálně.Zkrátka se to asi za ta léta vyhřálo a magnety ztratily sílu.

Napsal: 31 črc 2019, 21:16
od alxa
Používám magnetický kontakty v zabezpečovací technice, je to jazýčkový kontakt a protikus je feritový magnet, už se mi párkrát stalo, že po pár letech kontakt přestal spínat, ferit. magnet zeslábl. (Ale nebylo jich moc z těch stovek kusů co jsem namontoval). Taky jsem si myslel že feritový magnety neslábnou.

Napsal: 31 črc 2019, 22:19
od termit256
Magnety slabnou treba i mechanickym narazem, takze pokud nekdo prilis mlati dverma... :-)
Ale to by musel opravdu hodne, spis se ten magnet pootocil nebo zmenil polohu a jazycek na nej nereaguje, byva tam vlepeny kouskem tavneho lepidla ktere buhvijak nedrzi.

Napsal: 31 črc 2019, 22:43
od PotPalo
Zvyčajne je tam valček, ktorý má na jednom konci sever, a na druhom juh. Takže môžeš točiť koľko chceš, účinnosť bude rovnaká. Skôr to vidím na výrobnú vadu materiálu.

Napsal: 01 srp 2019, 07:55
od mi-ro
Pamatuji si radu svého bývalého kolegy. Zmagnetovaný šroubovák zbavíš magnetizmu buď zahřátím a nebo s ním jebni o hranu. A opravdu to funguje. Můžete zkusit.

Napsal: 21 srp 2019, 16:20
od pajosek2
Pokračuji v tomhle vláknu s novým dotazem. Krokový motor s enkodérem je díky enkodéru schopen doplnit chybějící krok při jeho ztrátě? Moc nerozumím principu řízení těchto motorů. Enkodér kontroluje jen rotaci nebo i přesnou polohu? Vždy jsem měl zato,že se počítají kroky od nulové polohy,ale nejsem si jistý.

Napsal: 21 srp 2019, 16:26
od termit256
Co konkretniho mas na mysli?

Napsal: 21 srp 2019, 17:50
od Artaban001
u "E-rodless Actuator SMC E-MY2B" se podle mě používá enkodér při kalibraci, při které jede pohon od dorazu k dorazu. Řídící blok spočítá kroky a ty se uloží do paměti. No a pak při otevírání a zavíraní se do motoru nahází přesný počet pulsů. Protože řídící blok zná přesný počet, může se pohon těsně před dorazem postupně zpomalovat, pokud je to potřeba. Jinak ten enkodér je podle mě jen snímač směru a kroku (podobně, jako kolečko u myši). Pokud se při dalším kroku v provozním stavu nedostaví odezva z enkodéru, bere se to jako porucha - třeba překážka v dráze dveří, který to pohání.

Napsal: 21 srp 2019, 21:37
od pajosek2
Termite nerozumím jak to myslíš? Vždyť jsem to napsal.
Artabane díky to dává smysl.
Takže podle všeho pokud motor ztratí krok,tak opravná reakce nefunguje jen se vyhodnotí chyba.

Napsal: 21 srp 2019, 22:14
od Artaban001
Zkus se prokousat tímhle:
https://stevenengineering.com/Tech_Supp ... E-MY2B.pdf
https://content.smcetech.com/pdf/manual ... _E_Aim.pdf
https://docs.pneumatiek.nl/pdf/smc/e-my2b-a.pdf
A podle toho si udělej obrázek, jak to může fungovat - U pár těchle jednotek jsem už měnil řemen. Z toho enkodéru vedou 4 dráty do "řídící jednotky". Podle mě to akorát počítá kroky. Sám si nejsem jistej, zda má u krokovýho motoru smysl měření proudu jako detekce mechanického zastavení.
Ale dá se pohlídat situace, kdy se během dávkování impulsů hlídá odezva na enkodéru.

Napsal: 21 srp 2019, 22:43
od termit256
pajosek2 píše:Termite nerozumím jak to myslíš? Vždyť jsem to napsal.
Proste jaky konkretni motor s enkoderem a driverem mas na mysli. Nektere krok dorovnaji, nektere vubec ne, a jine treba jen zvysuji proud, jsou takzvane easy serva nebo hybridni 3fazove krokove motory ktere to pouzivaji zase jinak apod.
Pokud nenapises co konkretniho mas na mysli, neda se ti rozumne odpovedet.

Obecne se na to ale u krokacu prilis spolehat neda, i kdyz maji zpetnou vazbu, maji nizke rozliseni enkoderu (radove tisice pulzu/ot), mizerne moznosti nastaveni polohove a rychlostni a momentove PID smycky apod, Pokud chces presnou regulaci polohy, budes muset pouzit serva.

Detekci zastaveni na zaklade mereni proudu lepsi drivery disponuji a normalne to funguje. Pouziva se to treba k homovani kdy motor proste dojede na doraz a driver to zjisti apod. Tohle ale funguje i bez encoderu. Osobne pouzivam encodery jen na hlidani kdy system pri velkem rozdilu vypne masinu aby se neco nedokundilo. Ale mam ted objednane takove bloky motoru s driverem z aliku ktere by mely umet i tu zpetnou vazbu. Ale jeste tady nejsou tak netusim jak moc to bude fungovat. Bylo to proste levne tak jsem neodolal :-)