B 113 - motor

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
ronoda
Příspěvky: 769
Registrován: 12 pro 2017, 01:00
Bydliště: Pardubice

#16 Příspěvek od ronoda »

Mám současně tady dva kusy - ne není to ten prolitej WDéčkem:-(
- To s tím rotorem z jiného kusu mě napadlo taky, ale v šuplíku žádný nemám a abych rozdělal tři najednou, takový stůl nemám:-) ale jakmile jednu 113 doladím do konce, tak to zkusím, už jen ze zvědavosti. na netu jsem našel ten novější větší, až mi pošlou cenovku tak se rozhodnu co s tím dál.
---edit: Nový velký motor si cení na 1200,-Kč, takže tam zůstane ten slabší

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#17 Příspěvek od Crifodo »

Na ukázku foto motoru s vadnou klecí, vizuálně nění nic poznat, na dotek je někdy čelo pod nýty volné. Projeví se buď totální ztrátou funkce, nebo je motor celkově měkký a při zatížení hodně padají otáčky, nebo má v některém místě mrtvou polohu ze které se neroztočí, při otáčení zabržděného rukou má v některých polohách malý nebo žádný moment.
Vadné rotory mají velmi často i velkou vůli na hřídeli, takže se točí rotor, ale hřídel stojí.
Pomůže festovní sklepání čel, ale ne vždycky, některé rotory mají asi přerušené drážky. Někdy se oprava podaří a motor dál šlape, někdy ale jen dočasně.
Co je přesně příčinou, nevím, jestli nekázeň technologická nebo idiotský návrh. Takových motorů jsem řešil/vyházel desítky.
OT: která **ča sem vždycky přidá a pak smaže příspěvek, takže se mi zruší volba sledovat toto téma?
Přílohy
rotor.jpg
motor.jpg

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#18 Příspěvek od elektrosvit »

Jedná se o motorky z nějakých levných čínských spotřebičů? V jejich případě bych se nedivil ničemu. Nicméně, v jednom případě jsem se taky setkal s vadným kotoučákovým motorkem. Byl to ten slabší, asi z B700. Magnetofonů s motorkem uvedeného typu mi rukama prošlo určitě méně než 10. Tenkrát jsem příčinu neřešil a rovnou namontoval druhý. Choval se stejně jako v popisu v prvním příspěvku.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#19 Příspěvek od Crifodo »

jedná se o motory v 🤐 drahých radiálních ventilátorech britské výroby.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#20 Příspěvek od sinclair »

Čumím. S protočenou, nepečlivě zalisovanou hřídelkou v kotvě jsem se setkal víckrát, ale s rozrušenou klecí nikdy.
Nestávalo se to dokonce ani u strojů ala Sonet a podobných, co měly motory jak z pračky :D, ale tyhle závady u nich neexistovaly.
Ono tehdy neexistovalo víc závad, co jsou dneska běžný. Tehdejší odpory prostě zčernaly či shořely, včetně drátových, vždycky to bylo prakticky už na pohled. Přerušený odpory bez viditelného poškození bývaly jen v obvodech s opravdu vysokým napětím.
Sovětské MLT si opravdu nepamatuju porouchaný, i když z nich byl ohořelý veškerý lak :D
A těch pár málo tuzemských typů s kovovou vrstvou se nikdy nechovalo tak, jako ty dnešní. Tedy, že je odpor vzhledově naprosto neporušený, ale má namísto jmenovitý, vyznačený hodnoty, zákeřně vyšší hodnotu skoro přesně o jeden, nebo 2 řády.
MKT či MKP svitky na ss napětích se taky běžně neprobíjely do tvrdého zkratu, jako to dělají mnohý dnešní, na střídavým napětí 50Hz jen mizerný typy na 630V.
Taky postupně a nedefinovaně neubývalo jejich kapacity třeba až na třetinu v závislosti na tom, jak odcházejí mizerně metalizovaný fólie - tak, jako běžně ubývá kapacity dnešním všelijakým noname typům.
Hovňáky, karamelky, papíráky a krabice samozřejmě nepočítám.
Ale zase - teslácký keramiky uměly vyvádět i věci, co dnešní keramiky nesvedou :D

Uživatelský avatar
ronoda
Příspěvky: 769
Registrován: 12 pro 2017, 01:00
Bydliště: Pardubice

#21 Příspěvek od ronoda »

Abych nepodporoval nešvar, který je tady hojný, a to že se na konci vlákna nedovím co bylo špatně, co pomohlo, kde byla chyba a tak.
-Tak přidávám dnešní zkušenost. Konečně se mi dostal do ruky motor, ze kterého jsem mohl použít rotor, a zkusit to v tom nefunkčním motoru. Přestože jsem nevěřil, že by závada mohla být v rotoru (vypadal jak nový, netknutý) potvrdilo se, co psal Crifodo. S vyměněným rotorem motor makal jak divý. Tak další zkušenost ;-)

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#22 Příspěvek od Crifodo »

Bohužel se to někdy stává. To slisování - sklepnutí klece někdy pomůže, navíc tam už není co zkazit.

Uživatelský avatar
ronoda
Příspěvky: 769
Registrován: 12 pro 2017, 01:00
Bydliště: Pardubice

#23 Příspěvek od ronoda »

Nevíte někdo, co mělo být v nezapojeném konektoru na základové desce
B113 ? Ve schématu jsem to nenašel, a i odpory okolo chybí.
Přílohy
B113zd.jpg
B113zd1.jpg

Uživatelský avatar
svatalo
Příspěvky: 18
Registrován: 14 dub 2013, 02:00

#24 Příspěvek od svatalo »

Pozice pro sluchátkový zesilovač - osazoval se u B116.

Základní deska pro B113, 115 a 116 je společná.

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“