Muzejní 3F motor

Opravy, renovace, schemata historické techniky

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
ORM
Příspěvky: 21
Registrován: 07 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha - Louny

#16 Příspěvek od ORM »

Díky moc,
Dodalo to energii vzít šroubovák. Je to olejový reostat a ten vypínač přepojuje D/Y. Ještě to prohlédnu a zkusím vyrazit pojistky na sloupu :D

Asi to stojí za renovaci.
"Pravdu má náčelník!!"

Uživatelský avatar
kutilmil
Příspěvky: 3801
Registrován: 01 lis 2008, 01:00
Bydliště: Skalica

#17 Příspěvek od kutilmil »

tak na ten prepinač hviezda trojuholnik pozor. Najlepšie ho zablokovať aby nešiel prepnuť do trojuholnika.

Uživatelský avatar
Achab
Příspěvky: 5945
Registrován: 05 lis 2010, 01:00
Bydliště: okr. Vyškov

#18 Příspěvek od Achab »

Nebo přepojit jako vypínač, pokud to konstrukce umožňuje. Případně přepínač odstranit, nebo nahradit vypínačem.

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#19 Příspěvek od elektrosvit »

Za renovaci stojí určitě. Jednotlivé odpory musí být zcela ponořeny do oleje. Pákový spínač opravdu přepojuje Y/D? Pokud ano, tak do D nepřepínat, jinak by se motor zničil. Raději bych jej spojil přímo na svorkovnici do Y a spínač by sloužil jen k připojení na síť.
sinclair píše:Dobře dimenzovaným spouštěčem /právě tím olejovým s trafoolejem/ šly přes skluz i dobře řídit otáčky.
Tomu moc nevěřím, v knížce Mechanizační prostředky v zemědělství z 50. let autoři varují před vznikem požáru při delším nevyřazení spouštěče.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#20 Příspěvek od Celeron »

Nezapomeň co jsem psal o tom reostatu. Jo a ten motor vypadá ještě na kluzný lágry, koukni pod ty pokličky jestli tam je něco na mazání. Nejspíš tam bude zcela suchá rozpraskaná "kolomaz". Chce to hodně hustej volej a nebo nějakou skoro tekutou vazelínu jako je A00 od Parama.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#21 Příspěvek od elektrosvit »

Ta ložiska mají pod sebou vaničku, ve které má být trocha oleje. Na hřídeli je volně navlečen kroužek, který se pomalu otáčí a nabírá olej z vaničky. Ať sem dá ORM fotky ložisek i statorové svorkovnice.

Spouštěč, pokud by mechanicky nefungoval a nešel opravit, se dá odpojit a nechat na ozdobu. 4kW motor se dnes dá spouštět přímo.

Uživatelský avatar
Achab
Příspěvky: 5945
Registrován: 05 lis 2010, 01:00
Bydliště: okr. Vyškov

#22 Příspěvek od Achab »

elektrosvit píše:...4kW motor se dnes dá spouštět přímo.
Napřímo do sítě bez vlastního transformátoru sice do 3 kW, ale 4 kW se snesou.

Jinak na štítku je nápis "dauernd" - trvale, stále. Nápis je za údajem výkonu v místě, kde je obvykle vyznačen účiník. Domnívám se, že to znamená možnost stálého zatížení plným výkonem, ale nejsem si jistý.

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#23 Příspěvek od sinclair »

Tak jak jinak, v té době. Dělali věci podobného charakteru "nafurt".

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#24 Příspěvek od Kvicala_r »

Bylo vinutí těchto motorů z mědi? Jak bylo vodič izolovaný - už tehdy uměli tak dobře lakovat. Jde o případné vysušení izolace před spuštěním.
Škoda ničit takové věci, když už přežily dobu, kdy se vyhodit měly :). Určitě stojí za renovaci. Držím palce
Naposledy upravil(a) Kvicala_r dne 04 led 2020, 18:01, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
fredis
Příspěvky: 5000
Registrován: 17 lis 2004, 01:00
Bydliště: Třebíčsko

#25 Příspěvek od fredis »

Byla to měď opředená bavlnou.Nic se nelakovalo. Taky jsem kdysi měl takovýho drobka, 4 kW minimálně. V bedně s vypínačem s papírovým krytem do oblouku a s reostatem. Držadla jak u trakaře, aby to bylo mobilní :lol: :lol: .
Rotor rotuje a stator stagnuje...

Uživatelský avatar
Achab
Příspěvky: 5945
Registrován: 05 lis 2010, 01:00
Bydliště: okr. Vyškov

#26 Příspěvek od Achab »

@sinclair: většina motorů je schopná trvalého zatížení a zvlášť se to neznačí. Spíš bych to předpokládal u typu, který má v určitém provedení nějaké omezení. Označení "dauernd" zde možná souvisí s provedením bez ventilátoru, kde může být podle jmenovitého výkonu různá účinnost chlazení.

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#27 Příspěvek od elektrosvit »

Ano, proč by nemělo být? Vodiče byly obaleny textilní izolací a ještě zality nějakou černou hmotou, asi asfaltem.
sinclair píše:Tak jak jinak, v té době. Dělali věci podobného charakteru "nafurt".
Údaj znamená, že motor může běžet trvale se jmenovitým zatížením a nedojde k překročení dovoleného oteplení. Novější motory mívaly na štítku vyražen symbol ∞. Různé jednoúčelové motorky, třeba do praček a podobné techniky, mívaly zase vyražen čas.
Achab píše:Napřímo do sítě bez vlastního transformátoru sice do 3 kW
To jsem zapomněl, omlouvám se.

EDIT: Zase jste mě předběhli. :)

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#28 Příspěvek od elektrosvit »

fredis píše:Byla to měď opředená bavlnou.Nic se nelakovalo.
I v drážkách? To jsem nevěděl. Myslel jsem, že omotaná a zalitá byla jen čela cívek, nebo cívky jako celek. My měli motor na dvouosém podvozku s ojem a s dřevěnou buňkou. :)

Uživatelský avatar
ORM
Příspěvky: 21
Registrován: 07 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha - Louny

#29 Příspěvek od ORM »

Já si to zapojení musím rozkreslit. Zapojení je zachované z dob,kdy se točil.Jen přívodní kabel byl "useknutý".Tu D/Y jsem jen plácnul bez rozmyslu. Ložiska jsou OK.Spíše typuji,že jsou vylité a zaškrábané.Tam se podívám ze zvědavosti a dám vědět. V domečcích je ještě olej.
Přílohy
zap_2.jpg
zap_1.jpg
vyp.jpg
lozisko.jpg
"Pravdu má náčelník!!"

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#30 Příspěvek od sinclair »

Nádhera. To je prostě Stroj.
Jednoduchý, účelný, nemá se co posrat v půli žní. A žádný hysterčení s tzv. "bezpečností".

Odpovědět

Zpět na „Opravy a restaurování starých elektropřístrojů“