Stránka 2 z 5

Napsal: 04 led 2020, 15:53
od ORM
Díky moc,
Dodalo to energii vzít šroubovák. Je to olejový reostat a ten vypínač přepojuje D/Y. Ještě to prohlédnu a zkusím vyrazit pojistky na sloupu :D

Asi to stojí za renovaci.

Napsal: 04 led 2020, 16:09
od kutilmil
tak na ten prepinač hviezda trojuholnik pozor. Najlepšie ho zablokovať aby nešiel prepnuť do trojuholnika.

Napsal: 04 led 2020, 16:10
od Achab
Nebo přepojit jako vypínač, pokud to konstrukce umožňuje. Případně přepínač odstranit, nebo nahradit vypínačem.

Napsal: 04 led 2020, 16:14
od elektrosvit
Za renovaci stojí určitě. Jednotlivé odpory musí být zcela ponořeny do oleje. Pákový spínač opravdu přepojuje Y/D? Pokud ano, tak do D nepřepínat, jinak by se motor zničil. Raději bych jej spojil přímo na svorkovnici do Y a spínač by sloužil jen k připojení na síť.
sinclair píše:Dobře dimenzovaným spouštěčem /právě tím olejovým s trafoolejem/ šly přes skluz i dobře řídit otáčky.
Tomu moc nevěřím, v knížce Mechanizační prostředky v zemědělství z 50. let autoři varují před vznikem požáru při delším nevyřazení spouštěče.

Napsal: 04 led 2020, 16:20
od Celeron
Nezapomeň co jsem psal o tom reostatu. Jo a ten motor vypadá ještě na kluzný lágry, koukni pod ty pokličky jestli tam je něco na mazání. Nejspíš tam bude zcela suchá rozpraskaná "kolomaz". Chce to hodně hustej volej a nebo nějakou skoro tekutou vazelínu jako je A00 od Parama.

Napsal: 04 led 2020, 16:34
od elektrosvit
Ta ložiska mají pod sebou vaničku, ve které má být trocha oleje. Na hřídeli je volně navlečen kroužek, který se pomalu otáčí a nabírá olej z vaničky. Ať sem dá ORM fotky ložisek i statorové svorkovnice.

Spouštěč, pokud by mechanicky nefungoval a nešel opravit, se dá odpojit a nechat na ozdobu. 4kW motor se dnes dá spouštět přímo.

Napsal: 04 led 2020, 16:43
od Achab
elektrosvit píše:...4kW motor se dnes dá spouštět přímo.
Napřímo do sítě bez vlastního transformátoru sice do 3 kW, ale 4 kW se snesou.

Jinak na štítku je nápis "dauernd" - trvale, stále. Nápis je za údajem výkonu v místě, kde je obvykle vyznačen účiník. Domnívám se, že to znamená možnost stálého zatížení plným výkonem, ale nejsem si jistý.

Napsal: 04 led 2020, 17:34
od sinclair
Tak jak jinak, v té době. Dělali věci podobného charakteru "nafurt".

Napsal: 04 led 2020, 17:51
od Kvicala_r
Bylo vinutí těchto motorů z mědi? Jak bylo vodič izolovaný - už tehdy uměli tak dobře lakovat. Jde o případné vysušení izolace před spuštěním.
Škoda ničit takové věci, když už přežily dobu, kdy se vyhodit měly :). Určitě stojí za renovaci. Držím palce

Napsal: 04 led 2020, 17:58
od fredis
Byla to měď opředená bavlnou.Nic se nelakovalo. Taky jsem kdysi měl takovýho drobka, 4 kW minimálně. V bedně s vypínačem s papírovým krytem do oblouku a s reostatem. Držadla jak u trakaře, aby to bylo mobilní :lol: :lol: .

Napsal: 04 led 2020, 18:03
od Achab
@sinclair: většina motorů je schopná trvalého zatížení a zvlášť se to neznačí. Spíš bych to předpokládal u typu, který má v určitém provedení nějaké omezení. Označení "dauernd" zde možná souvisí s provedením bez ventilátoru, kde může být podle jmenovitého výkonu různá účinnost chlazení.

Napsal: 04 led 2020, 18:11
od elektrosvit
Ano, proč by nemělo být? Vodiče byly obaleny textilní izolací a ještě zality nějakou černou hmotou, asi asfaltem.
sinclair píše:Tak jak jinak, v té době. Dělali věci podobného charakteru "nafurt".
Údaj znamená, že motor může běžet trvale se jmenovitým zatížením a nedojde k překročení dovoleného oteplení. Novější motory mívaly na štítku vyražen symbol ∞. Různé jednoúčelové motorky, třeba do praček a podobné techniky, mívaly zase vyražen čas.
Achab píše:Napřímo do sítě bez vlastního transformátoru sice do 3 kW
To jsem zapomněl, omlouvám se.

EDIT: Zase jste mě předběhli. :)

Napsal: 04 led 2020, 18:23
od elektrosvit
fredis píše:Byla to měď opředená bavlnou.Nic se nelakovalo.
I v drážkách? To jsem nevěděl. Myslel jsem, že omotaná a zalitá byla jen čela cívek, nebo cívky jako celek. My měli motor na dvouosém podvozku s ojem a s dřevěnou buňkou. :)

Napsal: 04 led 2020, 19:12
od ORM
Já si to zapojení musím rozkreslit. Zapojení je zachované z dob,kdy se točil.Jen přívodní kabel byl "useknutý".Tu D/Y jsem jen plácnul bez rozmyslu. Ložiska jsou OK.Spíše typuji,že jsou vylité a zaškrábané.Tam se podívám ze zvědavosti a dám vědět. V domečcích je ještě olej.

Napsal: 04 led 2020, 19:21
od sinclair
Nádhera. To je prostě Stroj.
Jednoduchý, účelný, nemá se co posrat v půli žní. A žádný hysterčení s tzv. "bezpečností".