Stránka 2 z 3

Napsal: 11 dub 2020, 20:38
od Hubert_79
MetalGod píše:a hlavně proto, že obraz z objektivu neosvítí celej čip, takže máš v rozích tmu
Popisovaný jev se nazývá vinětace, je závislý na zaclonění, obvykle je při "plné díře" (tedy při odcloněném objektivu) nejznatelnější. Dá se říci, že čím širší ohnisko, tím je jev patrnější. Pevné objektivy tímto jevem trpí znatelně méně. A co je hlavní - tento jev nijak nesouvisí se zkreslením. Profily objektivů v editačním software korigují i tento jev.
Crifodo píše:Existovalo pravidlo, že optika se kupuje od výrobců kteří prokázali, že optiku umějí. Canon, Nikon, Olympus ...
Jinými slovy, když se Sony pustí do čipů a objektivů, výsledek podle toho vypadá.
Dovolím si nesouhlasit. Sony (pravda, nyní z toho už tak netěží, bajonet A zděděný po Minoltě je už dost Popelka) koupilo s Minoltou (která objektivy taky uměla, jen to neuměli tak dobře "prodat") slušný základ. A myslím, že dost "know how" používají z profi TV techniky.
A otázka za jednoho bludišťáka. Od koho kupuje např. Nikon čipy, hm?

Napsal: 11 dub 2020, 22:48
od Hydrawerk
Crifodo píše:Existovalo pravidlo, že optika se kupuje od výrobců kteří prokázali, že optiku umějí. Canon, Nikon, Olympus.
Jo, Canon ještě kompakty dělá. Nikon už má nabídku omezenou, žádnej 1" kompakt tam nevidím. https://www.nikon.cz/cs_CZ/products/cat ... olpix.page
Olympus už z kompaktů dělá snad jenom model PEN, který není moc skladný a pak nějaké ty Tough.

Napsal: 11 dub 2020, 23:03
od Hubert_79
To Sony má optiku od firmy Zeiss, ta si myslím, že taky umí.

Napsal: 12 dub 2020, 09:19
od Crifodo
Já vycházím z osobních zkušeností s aparátky těchto audio/tv firem, ovšem není to z posledních pár let takže nevím jak to mezitím globalizace promíchala.
to si tenkrát dvě moje kámošky koupily digitály a nadšeně se pustily do fotografického "umění", přičemž ten Panasonic jedné z nich měl všechny možné vady a holky na sebe pak nevražily a já to měl řešit.
No a ze zrcadlovky Sony jsem měl zpracovávat několik tisíc fotek "profesionálních", vyblitý, zašumělý, šišatý hnus s takovým nesouladem základních barev že s tím nešlo nic pořádně udělat.
Poté co jsem dotyčným doporučil pořízení foťáku od "optických" firem, se to výrazně zlepšilo.

Napsal: 12 dub 2020, 09:30
od Hubert_79
S Panasonicem zkušenost nemám; asi ne úplně nadarmo to obdrželo přezdívku "šumix". S Nikony jo (D1X, D70 a D90) a v zásadě dobrý. Akorát ta 70 a 90 má všechny snímky do červena, nevím, jak to vyladili. Je to ale známo, že Nikon prostě jede do červené. Ta D1X tím netrpěla, novější typy (ty "tisícovkové", třeba D7200 atd) už ne.
Stejně jako K-M Dynax 5D a 7D, ty produkují i nyní snímky co obstojí.
Mám ještě Olympus PEN, ten nefotí špatně, ale zas do fialova; dá se to samozřejmě pořešit. A sere mě u toho to 4:3.
S Canony a Pentaxy zkušenost nemám.
Faktem nicméně zůstává, že čipy dodává hlavně Sony. To "okolo" a processing v aparátu je samozřejmě už věcí té které firmy.

Napsal: 12 dub 2020, 12:54
od PavelFF
Taky jsem měl k Sony podobně odmítavý postoj. Švagrová měla kdysi kompakt Sony, on byl spíš divně designový a líbil se asi ženským. Ale fotky byly všechny do růžová a takové rozmatlané jak od Renoira. Ale je už to tak 15roků. Pak mi poslal před pár lety kamarád fotku svého nového pejska a fotka mě velmi překvapila kvalitou. Každý chlup byl vidět. Tak sem se zeptal čím to fotil a byla to Sony RX100- M1. Asi se v Sony polepšili. Škodovce se taky lidi na západě kdysi smáli. Mě na tom foťáku (Mark 3) přesvědčil hlavně objektiv s malým rozsahem zoomu. Tím pádem může mít snadněji kvalitní obraz než třeba 15x zoom.

Kromě toho, objektiv na RX100 má na sobě napsáno ZEISS.

Napsal: 12 dub 2020, 13:13
od p32
PavelFF píše: Mě na tom foťáku (Mark 3) přesvědčil hlavně objektiv s malým rozsahem zoomu. Tím pádem může mít snadněji kvalitní obraz než třeba 15x zoom.
Ne, je to věc pouze čoček a peněz. Foťák se zoomem 15x je na jiné věci než foťák se širokoúhlým objektivem atd. S velkým zoomem je dobrý foťák, když má dobrou optiku, ale musí to být jako další foťák v brašně. Jak s autem, do města malé s malou spotřebou benzínu, na dálnice velké zase s naftou.

Napsal: 12 dub 2020, 13:44
od PavelFF
Máš pravdu, jako ostatně vždy.

Myslel jsem to tak, že ve stejné cenové a rozměrové kategorii bude obvykle mít lepší obraz zoom 3x než 15x.
Jistěže jsou kvalitnější zoomy 50x než pevný objektiv. Ale pak je mezi nimi podobný poměr v ceně jako v míře transfokace. A rozměrově se takový superkvalitní zoom nevejde do tělíčka jako mají placaté kompakty typu RX100.

Napsal: 12 dub 2020, 15:31
od Hubert_79
PavelFF píše:.
Jistěže jsou kvalitnější zoomy 50x než pevný objektiv.
Pevný objektiv jde vždy udělat kvalitněji (resp. s méně optickými vadami), než zoom. Může být světelnější, nebude "kompromis", což každý zoom kompromisem je.
Objektiv se defacto chová jako čočka spojka, více čoček má zejména proto, aby se korigovaly jejich vady a aby se korigovala tzv. efektivní ohnisková vzdálenost. Aby např. objektiv nemusel být půl metru před snímačem a podobně.
I u objektivů platí, že méně je více. Proto bude nejspíše lépe kreslit základní objektiv (třeba 50 mm u kinofilmu) s šesti čočkami, než zoom postavený z osmnácti čoček nastavený na totéž ohnisko.

Napsal: 12 dub 2020, 15:37
od Crifodo
Nepamatujete někdo, v které době začalo být "přijatelné", že zoom při transfokaci mění světelnost? Kdysi to byl nepřekročitelný faux pas zejména v kinematografii, protože nepracovala běžně expoziční automatika a při chodu kamery pochopitelně nebyl čas na nějaké hraní s clonou. Dnes je "normální" že objektiv se světelností 2 sleze na dlouhém ohnisku na 5,6.

Napsal: 12 dub 2020, 16:44
od Hubert_79
V osmdesátých letech, začátkem. Mohl jsi mít zoom s konstantní světelností (třeba Olympus pro system OM měl jako první, pokud mě paměť neklame, zoom 35-70mm 1:3,6), nebo když jsi chtěl šetřit, tak jsi měl jako drobný kompromis třeba 1:3,5-4,5. Tím jsi trochu srazil i rozměry.
Teď to koupíš taky - ale je třeba si připravit hodně dlouhý peníz. Osobně to ale nevnímám jako nějaký handicap.
V kinemtografii a TV technice se na tento kompromis myslím nepřistoupilo.

Napsal: 12 dub 2020, 17:28
od dobrman
mám a stále vedle zrcadlovky používám od roku 2004 kompakt Canon PS G5 (1/1.8", 5.24Mpx), umí RAW
Má 4.1x optický zoom • 35 - 140 mm (F2.0 - F3.0), takže ta změna světelnosti je poměrně malá....

Napsal: 12 dub 2020, 17:34
od Crifodo
Hubert_79 píše:ale je třeba si připravit hodně dlouhý peníz.
V tom případě je pozoruhodné, že (doufám se nepletu) konstantní světelnost měl i nějaký ten zoom Meteor v CCCP osmičkové kameře Quartz. Před 40 lety.

Napsal: 12 dub 2020, 17:41
od Hubert_79
Jistě. Ovšem zoom pro 8mm film, kdy máš úhlopříčku políčka do 1cm poskládáš líp, než kdybys chtěl totéž pro kinofilm (no nedejbože pro střední/větší formát).

Napsal: 12 dub 2020, 17:46
od Crifodo
Jak to? sestava je přece geometricky přesně stejná, jen se použijou větší výchozí kotoučky optického skla. No, možná bude mírně větší ztráta disperzí v materiálu, ale to nebude markantní.