Napsal: 21 zář 2020, 19:01
Termit256: filmy do kin chodí na HDD, v šifrované podobě, a musíš mít kryptoklíč k přečtení. Je to speciální distribuční formát, který se ani vzdáleně nepodobá videoformátům mp4 apod., na které jsme jako uživatelé zvyklí. Rozlišení 4K je dnes už standardem.
To je ale formát distribuční. Pro archivaci filmů existují zase jiné formáty. Myslím, že kromě hotového díla se uchovávají i veškerá podkladová data, tj. nesestříhané a neupravené záběry obrazové i zvukové - ve formě bezetrátově komprimovaných kamerových RAW dat.
Fimová studia tato data archivují jak na diskových polích, odkud jsou přístupné onlajnově, tak i na oflajnové archivační médium digitální a dokonce i jako klasická 35mm analogová kopie filmová. Tato kopie se ukládá na černobílý film, i když je to barevný snímek - barevné složky jsou rozdělené do 3 jasových složek a uloženy do 3 čb obrazů. Tím se obchází nižší trvanlivost barevného filmu oproti černobílému. Míra konkrétní péče o archivaci se pak samozřejmě liší studio od studia. Jsou to soukromé subjekty, tak si v podstatě mohou v tomhle směru dělat co chtějí. Většinou se ale poučili z minulosti, kdy docházelo k požárům filmových archívů.
Jinak není bez zajímavosti, že množství hollywoodských filmů natočených před válkou prostě neexistuje - filmové dílo se tenkrát považovalo za jednorázový výrobek, který se v sezóně promítne, vydělá peníze a pak se prostě skartuje. V archívech bylo navíc málo místa, tak mnohá studia pravidelně dělávala "jarní úklidy".![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Co je na internetu, může samozřejmě ze dne na den zmizet, pokud někdo nevytvoří kopii a nepověsí to jinam. To, že je dodnes k dispozici spousta starého softu, je díky bezplatné péči mnoha lidi, kteří to ze starých nosičů přečetli a dali to ke stažení. To není jen tak samo sebou, víš?
A samozřejmě platí, že spousta digitálních dat z let minulých je nenávratně ztraceno. Pokud se něco nedistribuovalo hromadně ve velkém množství, je pravděpodobnost záchrany malá.
Tohoto problému jsem si všiml, když se mluvilo o počítačových hrách, ke kterým už jejich tvůrci nemají zdrojové kódy, protože poté, co projekt opustili, už neměli motivaci to pravidelně překopírovávat a uchovávat funkční zálohu. Port takové hry na novou platformu nebo její remastering je pak těžký - musí se složitě disassemblovat.
To je ale formát distribuční. Pro archivaci filmů existují zase jiné formáty. Myslím, že kromě hotového díla se uchovávají i veškerá podkladová data, tj. nesestříhané a neupravené záběry obrazové i zvukové - ve formě bezetrátově komprimovaných kamerových RAW dat.
Fimová studia tato data archivují jak na diskových polích, odkud jsou přístupné onlajnově, tak i na oflajnové archivační médium digitální a dokonce i jako klasická 35mm analogová kopie filmová. Tato kopie se ukládá na černobílý film, i když je to barevný snímek - barevné složky jsou rozdělené do 3 jasových složek a uloženy do 3 čb obrazů. Tím se obchází nižší trvanlivost barevného filmu oproti černobílému. Míra konkrétní péče o archivaci se pak samozřejmě liší studio od studia. Jsou to soukromé subjekty, tak si v podstatě mohou v tomhle směru dělat co chtějí. Většinou se ale poučili z minulosti, kdy docházelo k požárům filmových archívů.
Jinak není bez zajímavosti, že množství hollywoodských filmů natočených před válkou prostě neexistuje - filmové dílo se tenkrát považovalo za jednorázový výrobek, který se v sezóně promítne, vydělá peníze a pak se prostě skartuje. V archívech bylo navíc málo místa, tak mnohá studia pravidelně dělávala "jarní úklidy".
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Co je na internetu, může samozřejmě ze dne na den zmizet, pokud někdo nevytvoří kopii a nepověsí to jinam. To, že je dodnes k dispozici spousta starého softu, je díky bezplatné péči mnoha lidi, kteří to ze starých nosičů přečetli a dali to ke stažení. To není jen tak samo sebou, víš?
A samozřejmě platí, že spousta digitálních dat z let minulých je nenávratně ztraceno. Pokud se něco nedistribuovalo hromadně ve velkém množství, je pravděpodobnost záchrany malá.
Tohoto problému jsem si všiml, když se mluvilo o počítačových hrách, ke kterým už jejich tvůrci nemají zdrojové kódy, protože poté, co projekt opustili, už neměli motivaci to pravidelně překopírovávat a uchovávat funkční zálohu. Port takové hry na novou platformu nebo její remastering je pak těžký - musí se složitě disassemblovat.