Stránka 2 z 3

Napsal: 11 lis 2020, 16:28
od EKKAR
Kremik píše:
EKKAR píše:originální baterku pohřbila vlastní vinou hned první rok, protože nechala nedobouchnutý víko kufru a odemčený auto v garáži s klíčem v zapalování ... totálně vybilo a tím i zabilo původní baterku.
Že takový stav baterce nesvědčí je jasné, ale že by jedno, i když totální vybití baterku přímo znefunkčnilo, a to ještě relativně novou, to se mi tedy nezdá.
Víc jak měsíc nebyla doma, baterku neměl kdo nabít - po měsíci ve vybitým stavu se už ani neudržela nabitá ...

Napsal: 11 lis 2020, 18:47
od tomasjedno
Jj, zlatý starý údržbový baterky. Tu historku se zdechlou Vartou Blue Dynamic doplním o další podrobnosti.
Ta Felda stála přes zimu se starou (hádám asi 4-letou) klasickou údržbovou baterkou na parkovišti a nejezdilo se s ní. Na jaře samozřejmě ani nevrzla. Baterka odvezena domů, připojena na automatickou nabíječku - ta odmítla s ní cokoli dělat. Takže zakoupena nová (ta Varta, bezúdržbová), instalována, auto přejelo po vlastní ose z Anglie do Čech (v kufru ta stará vybitá baterka). Tady, po cca týdnu odstavení, opět totálně mrtvá baterka (ta nová Varta, vybitá světýlkem v kufru), s mizivou kapacitou. Žádná nabíječka ji nevzkřísila.
I vzal jsem tu starou údržbovou ubožačku na obyčejnou nabíječku, nabil, a pohoda. Pořád ještě měla >50% kapacity. S tou starou baterkou se pak auto taky prodalo.

Napsal: 11 lis 2020, 20:57
od Kremik
No tak kdyby jsi vzal i tu novou na obyčejnou nabíječku, dopadlo by to asi podobně. Vždyť ty baterky se liší snad jen tou absencí víček. Ani v údržbovkách už léta voda skoro neubývá. Nevím, no, je to nějaké čudné..

Napsal: 11 lis 2020, 21:31
od tomasjedno
Kremik píše:No tak kdyby jsi vzal i tu novou na obyčejnou nabíječku, dopadlo by to asi podobně.
A co myslíš, že jsem s ní asi udělal jiného? Byla prostě total kaput.
Kremik píše:Vždyť ty baterky se liší snad jen tou absencí víček. Ani v údržbovkách už léta voda skoro neubývá.
Liší se vápníkem. A existence víček neznamená, že se jedná o údržbovku - měl jsem v jednom autě z výroby bezúdržbovku Panasonic s normálními šroubovacími víčky.

Napsal: 11 lis 2020, 22:38
od EKKAR
Přesně, zmenšenej úbytek vody během životnosti je důsledek legování olova v elektrodách vápníkem - jiný už se ani dneska nedělají. Odvrácení se od bezvíčkový technologie je následek velký kritiky ze strany distribuční a servisní sítě - pro ně je lacinější brát baterky z výroby suchý a v distribučním středisku mít malou manufakturu k plnění baterek elektrolytem dodávaným paralelně v cisternách - několikanásobně se tak snižuje režie vynaložená na skladování baterek míň prodávanejch typů. Suchou "nabitou" baterku stačí mít v suchu a v chladu, chráněnou před slunečním zářením a před CO₂ - to splňuje plechová bouda a víčka na baterce s gumovým těsněním. Baterka tak vydrží uložená několik let, pak ji stačí nalejt, nechat hodinu odstát a může jít do vozidla. Naproti tomu z výroby už naplněná baterka má "beznákladovou" skladovatelnost maximálně půl roku, pak už se o ni musí pečovat - dobíjet, hlídat elektrolyt atd ... A protože díly na baterky se dělají stejný pro všecky druhy, je jednodušší a levnější mít je všecky s víčkama, i když zdánlivě jsou vyšší výrobní náklady - náklady na vícero druhů a celou logistiku kolem servisu by ale byly vyšší.

Napsal: 11 lis 2020, 22:47
od Hubert_79
Ona baterie bez elektrolytu může být nabitá? To jsou mi věci.

Napsal: 11 lis 2020, 23:01
od EKKAR
Jo, hochu, TY TOHO JEŠTĚ VŮBEC HODNĚ NEVÍŠ. Je to totiž už několik desítek let naprosto běžnej výrobní "fígl" - baterka se vyrobí takovým způsobem, že po zalití běžným elektrolytem se bude od začátku chovat jako nabitá, nebude potřebovat FORMOVÁNÍ = vytváření reaktivní aktivní hmoty na povrchu desek postupným opakovaným nabitím a vybitím. Dělá se to chemicky mořením sad desek před kompletací do futrálu - ty desky se tím "přednabijou" a nalitím normálního elektrolytu se pak baterka jen aktivuje. Prodejní označení takovýho akumulátoru je "suchý, nabitý".

Napsal: 11 lis 2020, 23:04
od Hubert_79
No tak cajk, člověk se učí celý život :) Není každý geniální jako ty, že.

Napsal: 11 lis 2020, 23:13
od tomasjedno
V nabitém stavu je záporná elektroda tvořena houbovitým olovem (Pb), zatímco kladná kysličníkem olovičitým (PbO₂).

Napsal: 11 lis 2020, 23:52
od EKKAR
Chyba - elektrody jsou lisovaný z olověnýho a klejtovýho prachu do rámečků z litýho olova (veškerý olovo má Ca leguru) a jde je před kompletací chemickým opracováním povrchu "nabít" = upravit tak, aby měly ještě před seskládáním do svazku i se separátorem na svým povrchu ty samý látky, který se u akumulátoru předem nenabitýho vytvářejí až tím prvotním formováním.

Napsal: 12 lis 2020, 00:49
od tomasjedno
A nejsou ty tvoje “ty samý látky” náhodou PbO₂ na kladné elektrodě?

Napsal: 12 lis 2020, 01:46
od Kremik
Jenže vápníkem se baterky legují už pěkně dlouho. Svou první autobaterku jsem kupoval někdy koncem roku 1999, byla to Varta, měla normálně víčka a o bezúdržbovosti v přiloženém sešitku nebyla ani zmínka. Přesto si nepamatuju, že bych do ní někdy dolíval vodu po celou dobu co jsem ji používal, nebylo to prostě potřeba, jestli možná jednou, a to kdo ví...Bohužel za 2 až 3 roky mi byla odcizena s celým autem, takže víc poreferovat nemůžu. Ani žádné další baterky nebyly nijak víc náročné na vodu, pokud to nebyl nějaký vysloužilý týraný kousek koupený s ojetým autem.
Kdyby se taková údržbová baterka zašroubovala víčkama, který by byly propustný jen přes tu tabletu, co snad nějak rekombinuje plyny zpátky na vodu, a uzavřel ten boční kanálek, byla by z údržbovky bezúdržbovka. 5 roků by vydržela určitě.

A ano, všechny baterky se vyrábějí za sucha nabité. I ty, u kterých se to negarantuje, mají po nalití na svorkách napětí.

Napsal: 12 lis 2020, 07:36
od bu2520
za mě když je řeč o bateriích byla nejhorší Varta max 4 roky a z ničeho nic ztratila kapacitu bez jakéhokoliv upozornění. Když už mi to udělala třetí začal jsem se zajímat a nebyl jsem jedinný. Po změně na jakési noname vydržely i přes sedm roků a navíc za poloviční cenu.

Napsal: 12 lis 2020, 07:48
od EKKAR
Jop, právě u Varty jsem se setkal s tím, že jsou různý Varty. Jiná jde do prvovýroby (do automobilky na montáž), jiná do profi-servisu a ještě jinačí na pulty prodejen. Všecky mají stejnej nápis Varta Blue Dynamic případně Silver Dynamic, ale výdrž jak nebe a dudy. To takový Exide nebo Banner jsou furt jedny a ty samý ...

Napsal: 12 lis 2020, 08:07
od bu2520
nj všechny jsem kupoval ve Vartě v HK bří Štefanů , a i když bylo vidět že chlapi tomu rozumí, jednu se mi dokonce podařilo vyreklamovat . Podotýkám, že uznání reklamace předcházela z jejich strany kontrola dobíjení. Prostě já ztratil v Vartě důvěru, nakonec loni jsem v Hornbachu koupidva paklíky tužkovek cca 24 ks a taky mi přišlo že měli nižší životnost. Možná kostování. Všiml jsem si, že asijci se často zastaví na nějaké úrovni značkoví výrobci jdou ještě pod jejich úroveň