Stránka 2 z 3

Napsal: 18 pro 2020, 22:19
od EKKAR
Nafta do benzínu se dávala proto, že MĚLA lepší mazací vlastnosti a protože neshořela ve válci všecka, dokázala přimazávat zakarbonovaný a zapečený kroužky. U modernějších motorů pak přimazávala vstřikovací trysky, aby se nezadíraly, protože čistě minerální benzín je "suchej". Obráceně benzín do nafty se lil v poměru 1 - 5% objemovejch kvůli zlepšení protimrazovejch vlastností - benzín oddaluje tepelnej bod, při kterým se z nafty vysráží obsažený vyšší parafínový uhlovodíky ve formě kalu, gelu až plastickejch vrstev. Tím se letní nafta dala používat i za daleko nižších teplot, zlepšila se startovatelnost dehťáků a celkově se zvedla spolehlivost jejich palivový soustavy v zimním období - nehrozilo ucpání naftovejch filtrů a čerpadel vysráženýma parafínama. Akorát se to samozřejmě nesmělo přehnat, protože obsah benzínu snižuje bod samovznícení nafty a snižuje její mazací schopnost, hrozí proto přidírání vstřikovačů nebo vysokotlakejch čerpadel.

TOHLE VŠECKO PLATILO V DOBÁCH, KDY BYLY MOTOROVÝ PALIVA ČISTĚ MINERÁLNÍHO PŮVODU.

Bohužel, dnešní z Brusele nadiktovaný ekoteroristický normy nařizujou mixovat minimálně do základních pohonnejch hmot určitý povinný % "biosložky" = neminerálních látek, získanejch z rostlinnejch tzv. "obnovitelnejch" zdrojů - jenže ty jsou bohužel svým původem kyselinotvorný a jejich přirozenou oxidací vzdušným kyslíkem vznikají organický kyseliny, který následně napadají plastový a gumový části palivovejch soustav motorů, který vůči těm organickým kyselinám nejsou odolný. Tím jsou potom všechny součásti motorů víc nebo míň poškozovaný. Když navíc odhlídnu od faktu, že pěstováním plodin určenejch pro "babišsračky" se omezuje produkční plocha pro pěstování potravin a zasírá se životní prostředí další chemií = pesticidama určenýma k ochraně plodin pro babišsračky před nejrůznějšíma škůdcema, tak je nejlepším antiargumentem proti těmhle €urochujerskejm vymyšlenostem cena týhle produkce = pro vyprodukování litru "biopaliv" se při pěstování potřebnejch plodin spotřebuje víc nafty nebo benzínu, než kolik "biopaliv" = babišsraček se z vypěstovanejch plodin vyprodukuje ... I proto já osobně kde to jde se "takzvaným biopalivům" vyhejbám jak jen můžu...

Napsal: 19 pro 2020, 09:28
od Sandal
EKKAR píše:...pro vyprodukování litru "biopaliv" se při pěstování potřebnejch plodin spotřebuje víc nafty nebo benzínu, než kolik "biopaliv" = babišsraček se z vypěstovanejch plodin vyprodukuje ... I proto já osobně kde to jde se "takzvaným biopalivům" vyhejbám jak jen můžu...
O tom nepochybuj, že na 1l se vyplácá víc nafty než se vyrobí z řepky.

Dělal jsem 22let v JZD a vim dobře, jak to funguje. Toho postřiku co se do toho naláduje, to je fakt neuvěřitelný. Postřik je samosebou od Babiše. Osivo od Babiše. Stroje od Babiše. Plodiny vykupuje Babiš. "Potraviny" vyrábí Babiš...jak úsměvné...ale o tom tohle téma není ale nemohl jsem to nepodotknout.

Napsal: 19 pro 2020, 10:21
od EKKAR
Ze stejnýho důvodu používám i formulaci, vyjadřující stav člověka, kterej si z nějakýho důvodu nemůže nebo spíš NECHCE dovolit oficiálně uchýlit na neschopenku a zuby nehty se drží v práci i přes nezbytnost bejt neustále nadopovanej nějakýma medikamentama - JE NAPRÁŠKOVANEJ JAK POLE S BABIŠSRAČKOU. Dokonce se mi tím nedávno "povedlo" zbourat jednu pracovní poradu, když jsem tak charakterizoval stav jednoho zúčastněnýho kolegy (měl chřipku, vůbec tam nemusel bejt, ale jako řiťopich a anállízač se chtěl ukázat před šéfem jako absolutně nezbytnej element, takže se nasypal Coldrexem a dalšíma preparátama, přesto huhlal, funěl,kejchal, popotahoval a prskal kolem sebe... - ale domů do postele to vyležet netáhnul) a po týhle hlášce už se nedalo pro neustálý výbuchy smíchu jako reakce na jeho popotahování a udušený kejchance nic projednávat ...

Jinak o těch nákladech se všeobecně ví, stejně jako o tom, že to nadměrně zatěžuje (jednostranným vyčerpáváním živin) půdu i ohrožuje zvěř (řepka je třeba pro spárkatou zvěř vysloveně jedovatá a když se jí napase, může i uhynout) stejně jako to zmenšuje potravinovou soběstačnost států, kde se ten hnůj pěstuje, ale na to €urochujové z Brusele včetně Andyho Hrabiše z vysoka serou - oni započítávají jen menší % spotřeby fosilních paliv, že to daleko víc škodí jinde, to už doslova odmítají brát do úvahy - stejně jako tvrdí, že elektromobil "nečmoudí" - i když jeho "vejfuk" produkující CO a CO2 je ve skutečnosti komín elektrárny ... ale neděje se to v místě, kde elmobil jezdí a ten se tak díky úmyslnýmu ignorování faktů těma jmenovanýma pablbama z Brusele stává "bezemisním" ...

Napsal: 19 pro 2020, 10:43
od Hubert_79
Tebe je v tý práci škoda, měl bys jít do televize.

Napsal: 19 pro 2020, 12:09
od sis2
A zas, jako obvykle, kecy v kleci a úplně mimo mísu.
Jano se ptal, jesli přidávání nafty do benzínu nemůže poškodit starší motor Felíny, či zda to motoru prospívá. Myslím, že vzhledem ke stáří motoru, je to (v autě i traktoru) úplně jedno, zvláště v případě, kdy s tím najezdí jen pár hodin (desítek hodin?) za rok... a složení v této situaci taky velkou roli nehraje, jezdit to bude. Hlavně, že uživatelé mají dobrý pocit, že jim to déle poslouží...

Napsal: 19 pro 2020, 13:05
od EKKAR
sis2 píše:A zas, jako obvykle, kecy v kleci a úplně mimo mísu.
Jano se ptal, jesli přidávání nafty do benzínu nemůže poškodit starší motor Felíny, či zda to motoru prospívá. Myslím, že vzhledem ke stáří motoru, je to (v autě i traktoru) úplně jedno, zvláště v případě, kdy s tím najezdí jen pár hodin (desítek hodin?) za rok... a složení v této situaci taky velkou roli nehraje, jezdit to bude. Hlavně, že uživatelé mají dobrý pocit, že jim to déle poslouží...
Fajn - musím to ocitovat celý, protože reakce musí obsahovat několik různejch skutečností..
1) Právě vzhledem ke stáří motoru bych u něj o přidávání MODERNÍ motorový nafty ani neuvažoval. Víc další odstavec. Naopak o čem bych uvažoval, by byl buď moderní přídavnej inhibitor do paliva typi VIF, nebo při občasným použití motoru vysoce zředěnej přídavek MODERNÍHO a tím i dobře spalitelnýho 2T oleje - něco jako je STIHL nebo CASTROL pro motorový řetězový pily. Rozhodně bych se ale vyvaroval vyšších koncentrací než 1‰.
2) Při použití JEN OBČAS záleží na dlouhodobý stálosti paliva v nádrži i na jeho agresivitě vůči součástem celýho palivovýho traktu - nikdo nechce mít v nádrži sezónně používanýho stroje něco, co nevydrží bez degradace stát 2 měsíce v klidu respektive něco, čehož zbytek se musí po každým použití vylejt z nádrže a vypláchnout, aby to nesežralo nějaký díly.
3) Dnešní v tržní síti běžně dostupný směsi látek nazývaný "motorová nafta" už dávno nejsou ani dlouhodobě stabilní, ani chemicky neutrální vůči materiálům používanejm v palivovejch instalacích motorů starších jak 10-15 let. Právě povinný přídavky biosraček převážně rostlinnýho původu, který sice mají vlastnosti vhodný pro použití v roli motorovejch paliv, ale rozhodně nemají dlouhodobou stabilitu těchto vlastností srovnatelnou s čistě minerálníma palivama vedou k tomu, že třeba pro dlouhodobě v klidu stojící, ale k okamžitýmu použití připravený stroje (agregáty pro nouzový zálohování kritický infrastruktury) se musí na státní výjimku kupovat čistý palivo "bez biosložek" - právě proto, aby byly tyhle agregáty schopný fungovat nejen okamžitě po nalití paliva do nádrže, ale taky po několika měsících nebo i letech v klidu. Vím o případech, kdy byly pro běžnej provoz motorů bez jedinýho problému použitý obsahy nalezenejch nádob s nápisem "WEHRMACHT KRAFTSTOFF" případně "ДИЗЕЛЬНОЕ - г.в. 1945" (Diesel - rok výroby 1945), jenom s přihlídnutím k omezenýmu oktanovýmu nebo cetanovýmu číslu tehdejších paliv. Jistě, jednalo se o nádoby, po celou dobu uskladnění hermeticky uzavřený, takže obsah nebyl vystavenej přístupu kyslíku - i proto se dal bez problémů použít. Dnešní paliva s "biosložkou" už bohužel obsahujou právě do těch biosložek vnoitřně vázanej kyslík, kterej způsobuje dlouhodobou chemickou nestálost celý směsi, kterou je nutný třeba v případě sezónně využívanejch strojů dohánět dalšíma chemickýma aditivama - jen proto, aby se původně kapalnej obsah nádrže za 3 měsíce odstavení nezměnil na soplovitě rosolovitou huspeninu, která ani zdaleka neumožňuje chod motoru nebo taky proto, aby vinou rozleptanejch těsnění nevytekly jeho zbytky mimo nádrž.

Prostě - do benzínovýho motoru 20 roků starý feliny dnešní motorová nafta nepatří ani v malý koncentraci jako přísada a basta - protože nejen že nic nevylepší, ale naopak může tomu starýmu motoru ještě uškodit.

Napsal: 19 pro 2020, 13:43
od jjilek
EKKAR píše:Ze stejnýho důvodu používám i formulaci, ...
Marně přemýšlím: jsi chemik, strojař, rostlinář, elektrikář, automechanik, .. co jsem vynechal?
Aha hnutí DUHA, Matky Země, nejsi taky ekoterorista?
Na pseudopolitika si hraješ taky. :roll:

Napsal: 19 pro 2020, 14:00
od EKKAR
Jaromíre, už to nehul - děláš jako bys mě neznal. A asi těžko bych mohl bejt zastáncem těch "ekopakos", když mám takovej názor na jima prosazený povinný mixování nejrůznějších znehodnocujících biosraček do poctivejch paliv. A dopolitiky mě taky netahej - tvor zvanej "politik" je u mě zařazenej ve stejný kategorii naprosto zbytečnejch a bezectnejch tvorů, jako jsou drogovej dýler, exekutor, obchodní právník nebo náboženskej terorista ...

Napsal: 19 pro 2020, 14:13
od jano2
Ďakujem za reakcie,budem sledovať,ako dlho budu jazdiť a budem pripadne informovať.

Napsal: 19 pro 2020, 14:26
od rnbw
Ked sa tym jazdi malo, tak kupit "premiovy" benzin, ten je stale E5.

Napsal: 19 pro 2020, 15:07
od Celeron
sis2 píše:A zas, jako obvykle, kecy v kleci a úplně mimo mísu.
Jano se ptal, jesli přidávání nafty do benzínu nemůže poškodit starší motor Felíny, či zda to motoru prospívá.
Já mu snad odpověděl dostatečně, poměr cca 3 díly Speciálu a jeden díl topný nafty způsoboval explozi svíček a vůbec to nejelo. Motor karburátorová Škodovka 977/2.

Napsal: 19 pro 2020, 22:26
od Sadra17
rnbw píše:Ked sa tym jazdi malo, tak kupit "premiovy" benzin, ten je stale E5.
Verva od benziny je ještě něco trochu jiného jako "biosložku" obsahuje ETBE který není tak náchylný jako bio v obyčejným benzínu :wink:

Napsal: 19 pro 2020, 22:27
od Sadra17
EKKAR píše:Akorát se to samozřejmě nesmělo přehnat, protože obsah benzínu snižuje bod samovznícení nafty a snižuje její mazací schopnost, hrozí proto přidírání vstřikovačů nebo vysokotlakejch čerpadel.
a dnešní moderní čerpadla/vstřikovače se přidírají i na čistou naftu :? :?

Napsal: 21 pro 2020, 08:38
od BOBOBO
Prosímtě nech si pohádky o svíčkách po 24cátém . Nesmysly , jen to bude , zvláště za studeného motoru trochu kouřit , protože se všechna nafta nestihne spálit . Jenom to v dnešních cenách nemá cenu dělat . Pokud naftu nekradeš .

Napsal: 21 pro 2020, 09:02
od EKKAR
BOBOBO píše:
Celeron píše:
sis2 píše:A zas, jako obvykle, kecy v kleci a úplně mimo mísu.
Jano se ptal, jesli přidávání nafty do benzínu nemůže poškodit starší motor Felíny, či zda to motoru prospívá.
Já mu snad odpověděl dostatečně, poměr cca 3 díly Speciálu a jeden díl topný nafty způsoboval explozi svíček a vůbec to nejelo. Motor karburátorová Škodovka 977/2.
Prosímtě nech si pohádky o svíčkách po 24cátém . Nesmysly , jen to bude , zvláště za studeného motoru trochu kouřit , protože se všechna nafta nestihne spálit . Jenom to v dnešních cenách nemá cenu dělat . Pokud naftu nekradeš .
No, ono 25% nafty a ještě ke všemu topný (bez garantovanejch zápalnejch vlastností) ve směsi už docela zacloumá s oktanovým číslem - a když vezmu ten fakt, že v udaný době měl Speciál o.č. 85, tak s tou naftou to mohlo ve výsledku spadnout i pod hodnotu udávanou pro tehdejší československej Normál - ten měl pokud se dobře pamatuju, pouhejch 70 oktanů (nezaměňovat s americko-západoevropským bezolovem s o.č. 90-91 !!!). U motoru s kompresním poměrem 7,5-8 (škodifka řady 100/110) to muselo učunit takovou paseku v časování zážehu a takový detonační špice, že bych se vůbec nedivil explozivní destrukci porculánovejch svíčkovejch tělísek nebo propálení pístů.