Stránka 2 z 3

Napsal: 18 led 2021, 17:31
od EKKAR
Celeron píše:A co to vlastně testovali? První nebo druhej stupeň? Ja myslel že druhej a tam jsou opravdu 4 ks RL10. Pokud první, tak tam jsou 4 ks RS25D, co byly v Shuttlu. No ale ty RS25D vyšly z principu RL10, stejnej výrobce, pouze o 20 let novější. Ale furt je to stařec, přes 40 let, tak starý auta po bazarech nejsou. :)
Tak vono asi ani tak nejde vo to, že těm tryskám je 40 járů, ale spíš vo to, že od tý doby zatím ještě nikdo nic výkonnějšího a modernějšího v týhle třídě (LH+LOx) nevymyslel a nevyrobil. Jaderná energetika taky pořád staví NOVÝ reaktory podle typovejch plánů starejch 40-50 let - prostě proto, že se materiál a danej tvar aktivní zóny osvědčily, netřeba je měnit a jediný co se montuje modernější, jsou armatury a regulační/ovládací systém.

Napsal: 19 led 2021, 11:02
od jirkati
Zatím marně hledám proč ty motory jely jen 1,5 min. když bylo naplánováno 8 min. chodu. Jen jsem našel, že to některé čidlo v podávání paliva odstavilo, ale ani nenapsali, zda to bylo na H nebo O2.

Napsal: 19 led 2021, 13:20
od EKKAR
Jestli napsali "paliva", tak je to vodík - u kyslíku by napsali okysličovadlo. Obecně neurčeno by to byla "pohonná látka" ...

Napsal: 19 led 2021, 17:20
od Celeron
Asi přestal vodík vodit. :lol:

Napsal: 19 led 2021, 17:59
od tomasjedno
tomasjedno píše:Tady se píše, že mají 16 motorů z raketoplánového programu (což nutně neznamená, že všechny už letěly), a že budou použity pro Artemis 1 až 4.
Raketoplány přežily 4, takže z těch 16 motorů mohlo kdy letět jen 12.

Napsal: 19 led 2021, 18:29
od Celeron
Myslíš, že nebyl žádnej náhradní?
Z těch 4 přeživších Shuttlů je opravdu všechny motory vykuchali a místo nich osadili jen náhradní trysky. Vlastně vykuchali všechny manévrovací motory včetně nádrží, hydrazin je pěknej sajrajt.

Napsal: 19 led 2021, 19:18
od EKKAR
Motorů SSME (Space Shuttle Main Engine) můžou mít kolik chtějí, celkem bylo postaveno 6 kompletních "Shuttlů" (Enterprise = nikdy neletěl do kosmu, sloužil jen k letovým testům v atmosféře, původní záměr NASA pojmenovat tento exemplář "Constitution" neprošel, byl doslova převálcován návrhem fanoušků seriálu Star Trek; Columbia = první vzlet do vesmíru (STS-1 v dubnu 1981), bohužel rozpadla se v únoru 2003 na Texasem po propálení náběžný hrany křídla během aerodynamickýho sestupu atmosférou - 7 obětí včetně prvního izraelskýho astronauta; Challenger - první let v roce 1983, bohužel i ten skončil při havárii těsně po startu z Kennedyho mysu v lednu 1986 - také 7 obětí; Discovery - první let 1984, vyřazen 2012; Atlantis - první let 1985, vyřazen 2012; Endeavour jako náhrada za zničený Challenger - první let 1992, vyřazen 2012) plus dvě vnitřně kompletně vybavené makety určené výhradně pro pozemní zkoušky a demonstrace (neoficiálně pojmenované Independence a Inspiration). Letuschopný přežily až do vyřazení jen 3 - Atlantis, Discovery a Endeavour a NASA měl běžně pro každej letovej stupeň "v záloze" jeden další motor pro případnou rychlou výměnu, pokud by se během příprav startu objevila nějaká na zamontovaným motoru neodstranitelná závada - pak by se motor měnil jako celek a opravoval by se extra ten vyjmutej exemplář, aby se opravou co nejmíň zdržoval start. Ale protože minimálně do roku 2003 lítala i Columbia, museli mít ty náhradní motory minimálně 4 (plus těch 12 namontovanejch na 3 orbiterech zbylejch po havárii Columbie v roce 2003) - to dává těch 16, který by tak nějak měly bejt k dispozici po odstrojení z letovejch stupňů před jejich vyřazením do muzeí, jenže nikde není psáno, že ten "columbijskej" náhradní motor nevyužili k nějakýmu startu zbejvajících letuschopnejch exemplářů v době až do jejich celkovýho vyřazení. Kolik těch motorů ale celkem u Rocketdyne vyrobili nikdo nikde nepublikoval - myslím tím jako zkušební deklarovaný, ale provozu normálně schopný exempláře, který by se daly snadno na letový upravit atd. Navíc výrobní technologii nikdo nezapomněl, elektrolytický nanášení niklovýho povlaku na měděnou kostru spalovací komory a trysky je dál použitelný ...

Napsal: 19 led 2021, 19:27
od tomasjedno
EKKAR píše:plus těch 12 namontovanejch na 3 orbiterech zbylejch po havárii Columbie v roce 2003
Ten 4. motor měli v kufru?

Napsal: 19 led 2021, 19:31
od EKKAR
Zapomínáš na Enterprise, kterej akorát neměl hermetickou podporu života pro let mimo atmosféru - i když namontovaný motory měl. Takže to byl takovej NE-orbiter :lol: :lol: :lol: :lol:

Napsal: 19 led 2021, 19:34
od tomasjedno
Na nic nezapomínám. Jenom mě zaujalo těch 12 motorů namontovanejch na 3 raketoplánech :D

Napsal: 19 led 2021, 19:47
od EKKAR
3 letový "orbitery" a 1 testovací - trvale uzemněnej kus. Krát 3 trysky u každýho ...

Napsal: 19 led 2021, 20:01
od Jimmi2
Tady to píší poměrně jasně:
https://kosmonautix.cz/2021/01/predcasn ... MF9_BTfU2U

A raketa tam samozřejmě byla, což tu někdo také rozporoval.

Cituji:
"Každý ze čtyř motorů RS-25, které se v sobotu zažehly, má za sebou starty na raketoplánech. Celkově tyto motory obsloužily 21 misí, přičemž nejstarší kus si odbyl premiéru v roce 1998."

Čili titulek, že se jednalo o zkoušku nových motorů je značně zavádějící ;-)

Napsal: 19 led 2021, 20:04
od tomasjedno
Jimmi2 píše:A raketa tam samozřejmě byla, což tu někdo také rozporoval.
Ne celá, jenom kus :D

Napsal: 19 led 2021, 20:05
od Jimmi2
Tak to už je snad jen slovíčkaření! :D

Napsal: 20 led 2021, 22:00
od Habesan
O chaosu v hlavních motorech se zmiňuje Feynman ve své zprávě o havárii Challengeru:

hovořilo se o „motoru č. 12“ a jak dlouho byl „motor“ v provozu. Ale žádný takový motor neexistoval; vždycky byl opraven. Po každém letu technici motor prohlédli a zjistili, kolik bylo prasklých lopatek na rotoru, kolik prasklin na plášti atd. Pak opravili „motor“ výměnou pláště, rotoru nebo ložisek – nahradili spoustu součástek. Také jsem si přečetl, že určitý motor měl rotor č. 2009 a běžel 27 minut při tom a tom letu a plášť č. 4091, který byl v provozu 53 minut při jiném letu a tak dál.