Celeron píše:Když jsem nastoupil do STS-ky, už se přecházelo na ruskej EC1033. ...
A to jsi jezdil na traktoru Praga, Škoda, Zetor, anebo ještě na nějakém na dřevoplyn
To jenom na odlehčení - za ten překlep STS (Strojně traktorová stanice)
I u nás byly tabelátory největší, nejsložitější a nejhlučnější mašiny - měli jsme 2 (Honeywell-Bull). Oba jsem servisoval - tak jako všechny ostatní mašiny v celé SPS. Ze začátku, po instalaci a rozběhu celé SPS (asi 3, či 4 roky) sám, později jsem dostal k ruce (na zaučení) mladšího kolegu.
Tabelátory byly naštěstí docela spolehlivé (ostatně tak jako i všechny ostatní mašiny Honeywell-Bull) - inu "kapitalistická, spolehlivá kvalita". Jediné (co mně u těchto mašin) neskutečně smolilo, byly obyčejné, pitomé šroubky (už jsem tu kdysi o tomto problému psal, ale to vlákno nějak nenávratně zmizelo).
Všechny použité šroubky totiž měly sice
metrický profil závitu, avšak vyšší stoupání, než naše základní řada ![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Např. šroubek M4 neměl (u nás i ve světě) běžné stoupání 0,7mm, ale měl ho 0,8 - čili až jako naše M5-ka; atd. Tj. všechny šroubky měly větší stoupání a byli tudíž
nekompatibilní s našimi výrobky.
V důsledku to znamenalo, že každý pitomý šroubek se musel nakupovat (a ND byly neskutečně drahé, za valuty a s dlouhými dodacími lhůtami, protože nákup musel být nejprve schválen "těmi nahoře")!!!
A po technické stránce to taky bylo "na hlavu". Při těch vibracích a otřesech za provozu to mělo za následek časté uvolňování-povolování, v důsledku toho vysokého stoupání závitu!
Proto bylo nejčastějším úkonem při (třeba jen preventivním servisu) dotažení povolených šroubků na kritických místech. A při snaze "dotáhnout" se to nesmělo (zvláště u těch malých rozměrů: M3 a M4) přehnat, páč se lehce za hlavičkou utrhly a to pak nastal teprve "horor" - jak vyndat zalomený šroubek (většinou z nějaké Al-slitiny) bez poškození závitu ven, když pak nebyla žádná možnost ten závit opravit (prořezat) -
nebyl závitník.
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
U větších (a krátkých - zvláště ve slepé díře) zase hrozilo stržení závitů (ta měkká Al-slitina)
Proto ten výše mnou odcitovaný odstavec z článku:
Mechanici – později technici - jejich úkolem bylo udržet v chodu strojový park pravidelnou údržbou a opravami což byl mnohdy nadlidský výkon a notná dávka kutilství. Mnohdy si vypomáhali vlastnoručně vyrobenými náhradními díly, ale vždy si dokázali poradit.
platil u nás snad dvojnásobně
Jinak k nejporuchovějším patřily (jak taky jinak) ruské děrovače a přezkoušeče (chvála bohu jsme žádné jiné ruské stroje neměli). Po nich pak ty Soemtron (DDR) třídiče!
To jsou dnes už jen 40÷50 let staré vzpomínky
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)