Stránka 2 z 3

Napsal: 28 bře 2021, 21:46
od Cowley
Ráno moudřejší večera...
Pro inspiraci, myslel jsem nějaký takový modul, i když na fotce jsou 12V relé, ale dělá se s 24V.
Přes kontakty pak můžeš spínat světla po obou stranách vozidla a tak nemusíš hlídat zatížení výstupu LM3914 nebo tebou zamýšleného tranzistoru.
Vstupní řízení modulu je sice 5V, ale dá se podle potřeby přizpůsobit výstupu z LM3914.

Napsal: 28 bře 2021, 21:57
od meldik
Cowley píše:Ráno moudřejší večera...
Pro inspiraci, myslel jsem nějaký takový modul, i když na fotce jsou 12V relé, ale dělá se s 24V.
Přes kontakty pak můžeš spínat světla po obou stranách vozidla a tak nemusíš hlídat zatížení výstupu LM3914 nebo tebou zamýšleného tranzistoru.
Vstupní řízení modulu je sice 5V, ale dá se podle potřeby přizpůsobit výstupu z LM3914.
Jestli to dobre chapu, tak vystup z LM3914 by se spojoval s 8PINkonektorem ...zeptam se hloupe a treba jako lama. Opravdu by to fungovalo s LM3914, ktera spina k nule a nikoliv +??

Napsal: 28 bře 2021, 22:01
od Cowley
To je jeho práce :)

Dělají se 1/2/4/6/8/16 vstupé moduly.
Mají jenom rozdílné hodnoty součástek podle toho, zda jsou použité relé 5/12/24V.

Tak jako se rozsvítí dioda na výstupu LM3914, rozsvítí se dioda před a v optotranzistoru a při připojeném vnějším řídícím napájení pro relé, sepne i vlastní relé.

Napsal: 28 bře 2021, 22:19
od PavelFF
Myslím, že první věc je odstranit nesmyslné ohřívání obvodu 7812 a odvozeně i LM3914.
Přirozeně nejlepší způsob je zajistit shodu mezi schématem a skutečným zapojením. Nedělá ti problém zaměnit č.1 s číslem 3, takže samozřejmě nevíme, jak je to v ostatních bodech zapojení.
Každý vždycky hledá chybu v koupeném IO, ale skoro vždy je v zapojení chyba.

Kondenzátor 100nF na výstupu nemusí stačit. Lepší by bylo něco okolo alespoň 50uF. Dals ho tam konečně? Může ti to kmitat. Poznáš to na drobných odchylkách výst. napětí po doteku prstem na vývody 7812. Jestli napětí sedí a nemění se na dotek, tak to asi nekmitá, ale navazující obvod odebírá velký proud. Jak je velký?

Ono taky záleží na provedení zadrátování. Máš to na tišťáku? Dej sem fotku.

Vymýšlet další tranzistory a moduly je úplně zbytečné a jiný stabilizátor taky. 7812 je rozhodně spolehlivější než měnič z bezolovnatého cínu a ošizený na dřeň.
LM3914 má proudové výstupy a tvoje relátka mají definovaný odpor. Musíš nastavit co největší výstupní proud. Při napájení +12V bude na výstupu asi o 1,5V míň. Relátko na 12V dostane asi necelých 11V. To by nemělo vadit, případně se dá napájecí napětí mírně zvednout.

Napsal: 28 bře 2021, 22:24
od meldik
Cowley píše:To je jeho práce :)

Dělají se 1/2/4/6/8/16 vstupé moduly.
Mají jenom rozdílné hodnoty součástek podle toho, zda jsou použité relé 5/12/24V.

Tak jako se rozsvítí dioda na výstupu LM3914, rozsvítí se dioda před a v optotranzistoru a při připojeném vnějším řídícím napájení pro relé, sepne i vlastní relé.
Ja samozrejme chapu co a jak dela dany modul, nicmene porad se nemuzu zbavit dojmu: vidim 1x Vcc, 1x GND a 6x lnX k rele. Pokud je Vcc spolecne pro vsechna rele a da se pinem InX "uzemnit" optoclen, fajn, je to zajimave a k zamysleni pro me. Pokud je ovsem InX brano jako vstupni signal, ktery jde pres optoclen na GND, tak jsem mimo misu, protoze pujdu proti diode optoclenu.

Nikdy jsem do Arduina nedelal a nedrzel toto v ruce, proto se takto radeji zeptam a klidne ze sebe udelam blba neznaleho, nez se radovat, koupit a pak premyslet proc mi to nejde

Napsal: 28 bře 2021, 22:26
od Cowley
PavelFF: s modulem s relé 24V nebude muset pro ta původní 12V relé počítat s proudovým zatížením 7812-ky.
Ale to je každého věc, jak si s tím poradí...

Napsal: 28 bře 2021, 22:33
od Cowley
meldik: do modulu přijde Vcc 12V (resp. stejné napájení jako + LM3914) a napájení RLY Vcc + 24V.

Napsal: 28 bře 2021, 22:40
od meldik
PavelFF píše:Myslím, že první věc je odstranit nesmyslné ohřívání obvodu 7812 a odvozeně i LM3914.
Přirozeně nejlepší způsob je zajistit shodu mezi schématem a skutečným zapojením. Nedělá ti problém zaměnit č.1 s číslem 3, takže samozřejmě nevíme, jak je to v ostatních bodech zapojení.
Každý vždycky hledá chybu v koupeném IO, ale skoro vždy je v zapojení chyba.

Kondenzátor 100nF na výstupu nemusí stačit. Lepší by bylo něco okolo alespoň 50uF. Dals ho tam konečně? Může ti to kmitat. Poznáš to na drobných odchylkách výst. napětí po doteku prstem na vývody 7812. Jestli napětí sedí a nemění se na dotek, tak to asi nekmitá, ale navazující obvod odebírá velký proud. Jak je velký?

Ono taky záleží na provedení zadrátování. Máš to na tišťáku? Dej sem fotku.

Vymýšlet další tranzistory a moduly je úplně zbytečné a jiný stabilizátor taky. 7812 je rozhodně spolehlivější než měnič z bezolovnatého cínu a ošizený na dřeň.
LM3914 má proudové výstupy a tvoje relátka mají definovaný odpor. Musíš nastavit co největší výstupní proud. Při napájení +12V bude na výstupu asi o 1,5V míň. Relátko na 12V dostane asi necelých 11V. To by nemělo vadit, případně se dá napájecí napětí mírně zvednout.
Obvod byl na tistaku, ted aktualne je z nej torzo. O Velikonoce jsem planoval jeho predelani na pokus c.2. Soucasti bylo i zkusit obvod napajet menicem 24DC/12DC, ktery je do auta pripraven jako zdroj pro vysilacky atd. Zaroven mam doma uz jiny LM3914. Chtel jsem tak ziskat jistotu, ze jsem nekde neudelal chybu o ktere nevim a ta mohla zapricinit poskozeni 7812 nebo LMka. Foto aktualne nemam zadne.

Opravdu kondenzator 50uF??? To je 500x vice.

Napsal: 28 bře 2021, 22:41
od PavelFF
Cowley píše:PavelFF: s modulem s relé 24V nebude muset pro ta původní 12V relé počítat s proudovým zatížením 7812-ky....
Pět relátek najednou bude brát kolem 60mA.
Na 7812 se ztratí asi 14V x 0,07A <1W. Má cenu kvůli tomu vymýšlet orloje s narůstající možností poruch?

Napsal: 28 bře 2021, 22:43
od Cowley
Hned v 1.příspěvku ti radili:

100n před, 100n za, 100uF za .

Napsal: 28 bře 2021, 22:48
od Kvicala_r
meldik píše: Opravdu kondenzator 50uF??? To je 500x vice.
Právě skrrze nicotonou spotřebu si taky myslím, že 7812 je naprosto v pohodě..

Ano těsně na vstup i výstup MUSÍ být keramika 100nF (ta hodnota není kritická, může být 150, 220nF) a zaslouží pro vykrývaní špiček v proudových odběrech i elyt cca 47u - 100u - 220u.
Bylo by dobré jej dát třeba i blíž k tomu LM. Jeho zablokováním taky keramikou 100n rozhodně nic nezkazíš.

Napsal: 28 bře 2021, 22:49
od Cowley
PavelFF: jak jsem psal, každého věc.

Optooddělení nepovažuji za orloj, ale za vhodné odsunutí cvakavých relé na původní (hlavní) napětí 24V.

Napsal: 28 bře 2021, 23:26
od PavelFF
Tady se kvůli nějaké elementární chybě v drátování nebo kvůli ignorování základních obvodových pravidel (a taky ignorování dobrých rad) postupně z primitivního a spolehlivého zapojení stává zbytečně komplikovaná sestava.

Ani ta jazýčková relé nejsou potřeba. Obvod je navržen na buzení ledek a dává proud až 30mA. Na co další relátka, která budou spínat ledky? Je to jen další komplikace.

Ztráty na lineárním regulátoru nebo na (srážecím odporu + regulátoru) hasičská Tatra ustojí.

Napsal: 29 bře 2021, 07:15
od Cowley
PavelFF píše:Na co další relátka, která budou spínat ledky?
Nejde jen tak o nějaké ledky, ale LED světla.
A relé třeba proto, jak jsem psal dříve, že mohou být světla zdvojená (po levé a pravé straně vozu) nebo nakonec zvolená světla s přívodem + a ukostřená.
To by ale musela být jiná relé...

Jinak s ostatním nelze jen souhlasit.

Ještě je třeba se v zapojení vypořádat s odpojovačem autobaterií (který odpojuje mínus pól od kostry) a nemít někde po autě žádný spotřebič napojený jen na 1/2 baterek, jak to občas někdo dělá.

A poslední provozní dotaz na autora ještě bude, zda bude LM3914 provozovat v bodovém nebo "páskovém" režimu, kdy buď bude sepnutý jen jeden výstup 1z 10 nebo všechny při plné nádrži tak, jak to signalizuje originál Votronic.

Napsal: 29 bře 2021, 21:38
od meldik
Obvod bude provozovan v bar modu samozrejme. Dot mod by nebyl zcela prakticky. Tezko by se na dalku poznalo, zda sviti 3., 4. nebo 5. "stupen" v modre barve. 1. je cerveny, 2. oranzovy.

To Cowle: Proc by musela byt jina rele nez ktera jsou zvolena a byla pouzita pro prvni pokus? Rele rozpojuji +24V k LED svetlum.

to PavelFF: pokud jazyckova rele nejsou treba, zajimalo by me, jak spinat proti kazdemu PINu 2ks LED svetel s odberem 0,02A * 2 = 0,04A pro jeden stav hladiny, krat 5 = 0,2A pro celych 10ks LED svetel. Pokud si pamatuju, je tato hodnota nad limitem toho co zvladne LM3914.

Nasel jsem jednu fotku v mobilu v dobe, kdy stavoznak svitil tak jak mel, nicmene hřal. Levy horni trimr je 2k, spodni je 50k (oba trimry jsou aktualne ve velmi nizke hodnote vuci obvodu. U 2k trimru dokonce premyslim, ze ho vyndam uplne, ale dal jsem ho tam jen z duvodu, ze by mel zabranit uplnemu zhasnuti obvodu pri prazdne nadrzi). Kondik je C104, rezistor mezi 6. a 7. PINem je 1k2. Dioda je pouze signalka, ze do obvodu jde napeti nejake. Zelena svorkovnice byla jiz vymenena za WAGO 256, ktere jsem pouzil i na zbyle casti. Dole je videt WAGO256 ktery privadi +24 a GND pro LED svetla. Vpravo je okraj rele a cervene propojky jsou +24V, z dolni WAGO svorkovnice, ktere vedou na spinane kontakty rele. Rele jsou chraneny diodou 1n4007.

Vic soucastek v obvodu nebylo potreba pro prvni pokus, ktery krom tepelneho problemu fungoval.