Stránka 2 z 4

Napsal: 06 lis 2021, 22:57
od vasekpetr1
Je to stejně paradox, že v těch "osmdesátkách" to třeba Brněnský Drak nebo Hungaria přes HavlBrod jezdila za stejné časy, jako to teď jezdí stejný Railjet přes Třebovou. Tehdy to trvalo přes Městečko 4 a půl hodiny, koridorem a zadrátováním to stáhli o tu hodinu dolů. Kdyby se tehdy rapidně srovnala a tím zrychlila štreka přes Brod, kdoví, jak dlouho by to do Brna trvalo, ale věřím tomu, že klidně i za ty dvě a půl hodiny by to mohlo být. To už by byla konkurence pro D1... :lol:

Napsal: 06 lis 2021, 23:13
od Hubert_79
Ono kilometricky se ty tratě liší o jednotky km, ale přes Vysočinu je to sklonově náročnější. Přes Koněpůlky, Třebovou a Svitavy to není do a z kopce jako přes Vysočinu. Na druhou stranu, úsek Přibyslav - Tišnov má potenciál, neboť to není samá zatáčka (jasně, oblouk) jak trať v údolí Svitavy. Zase ale úsek Golčův Jeníkov - Havlbrod je vyhlídková trasa údolíčky a lesem. Každopádně je ale dobré mít v pořádku obě tratě. Za normálního provozu (když není výluka na 260) to přes Vysočinu valí jeden náklad za druhým a osobní doprava jsou rychlíky v 2 h taktu proložené nemnoha osobáky.
Kouknu do bichle 1986/87. Třeba rychlík "Moravan" z Prahy Střed vyrazil v 12:38 a do Brna slavně dorazil v 16:17... Hungaria, která skoro nestavěla to dala z 3 hodiny a dvacet minut. To byl tehdy vlak sítě "Interexpres" (v JŘ zkratka IEx), jakési socialistické protiváhy západnímu EC/IC.

Napsal: 06 lis 2021, 23:15
od Hill
Když vlak nezajíždí do Přerova a mine ho Dluhonickou spojkou, nějakou tu čtvrthodinu ušetří. I když zrovna před čtyřmi nedělemi na ní R124 Valašský expres stál hodinu, pak nějakou čtvrthodinu u Brandýsa nad Orlicí, do Kolína přijel se zpožděním 65 minut, takže něco nahnal.
Tak se nám to upřesňuje: v roce 1983 už jsem jezdil na hlavák z Turnova, traboše jsem nechával u nádraží, v pátek jsem jezdil z Chebu rychlíkem do Liberce a za půl hodiny mi to jelo do Turnova, tam jsem traboše vždycky našel.
To už mi bylo jedno, že Krakonoš (měl tuším cestou různá čísla, z Trutnova dojel do Staré Paky, tam ho rozpůlili, jedna půlka soupravy jela přes Lomnici nad Popelkou a Libuň do Jičína, druhá jela přes Ostroměř a v Jičíně na tu první počkala, zase to spojili a pak vlak jel přes Nymburk-město a Poříčany na Wilsoňák, tak to muselo být o nějaký rok dřív; od asi 1982 Krakonoš zajížděl v Nymburce na hlavní a pokračoval na Lysou a Střed, ale sudé roky jsem na tu stranu jezdil jen vyjímečně).
Pamatuju jen, že ještě v roce 1977 jsem musel do Chlumce na rychlík Meziměstí - Praha hl.n., protože od Krakonoše s příjezdem 8:37 bych tu 554ku nechytil. Ten příjezd pak posunuli před půlu.

Napsal: 06 lis 2021, 23:28
od Hubert_79
Ten prapůvodní Krakonoš přežil ještě někdy do roku 2002 nebo tak. Jednu dobu to pokračovalo z Prahy do Rakovníka, už tedy v řazení 854 plus přívěs. Pořád ale jako rychlík. Spoj z Liberce do Chebu taky není až tak dávná minulost, Valdštejn se to myslím jmenovalo.
Ono hodně vlaků nepřežilo - ještě pamatuju třeba Otavu, což jelo ráno z Prahy, ve Zdicích to jelo "dolů" na Příbram, Písek, pak Strakonice, Horažďovice a až do Sušice. Ústup začal tím, že místo klasiky to začal jezdit motorák 854, pak to byl bezejmenný spěšňák a konec. Ovšem rychlík Otava mě vezl 1.10.1998 do Březnice na základní vojenskou službu, tak ho asi nezapomenu. Většinu vojny jsem ale pak strávil v Praze a do "civilu" jsem jel už jen tramvají.
Další "slavný" spoj býval rychlík Ohře, přes Kladno, Žatec do Ostrova, Varů a Chebu. To ale byla spíš atrakce pro šotouše, do Varů to nemohlo autobusu konkurovat.

Napsal: 06 lis 2021, 23:56
od xsc
Do Varů pořád nemá autobus konkurenci. Jen ta Ohře, dneska Krušnohor, to teď jezdí přes Ústí n/L. Ono fakticky hodně vlaků přežilo, ale bylo přejmenováno asi před 3 roky na jednotné jméno. Třeba vlaky Praha - Brod - Brno se jmenovaly každý jinak, podle různých míst na trase. Dneska je to všechno jednotně Vysočina, což byl původně jen jeden ze spojů.

Napsal: 07 lis 2021, 09:28
od Hill
Hubert_79 píše:... JŘ 1982/83, ten vlak 554 vyjede z hlaváku v 8:30, čas 10:36-10:54 strávil v Plzni (zřejmě na přepřah, neboť v té době byly dráty jen do Berouna, takže to asi z Prahy jelo s brejlema; Plzeň - Cheb již tehdy bylo zadrátováno) a do Chebu dorazil v 12:44 ...
Ještě jsem zapomněl podotknout, že z Prahy to jeden čas jezdilo pod elektrikou do Berouna, tam se poprvé přepřahalo, ale šlo to rychle, do Plzně to přetáhl brejlovec (ten to někdy táhl až z Prahy).
V Plzni to přepřahání na střídavinu netrvalo déle, hlavně se čekalo na volnou trať.
A taky pamatuji přepřahání až ve Zdicích. V Chrastu ne, i když ten už byl taky zadrátovaný.

Mimochodem v té době, komu ujel v Praze rychlík na Budějovice, mohl jet právě do Zdic a přesednout na rychlík z Chomutova, přes Březnici byl v Budějkách jen o málo později, než rychlík přes Benešov. A, tuším, že už z Nymburka to bylo v jednom kilometrovém pásmu, takže za jedny prachy.

Napsal: 07 lis 2021, 12:28
od EKKAR
Brněnský rychlíky se svýho času tady v Třebový taky přepřahaly na brejlovce/zamračený - od Prahy přijely se stejnosměrem (obvykle E499.1, pozdějc E499.2 a nakonec E499.3, výjimečně E479.0) a v Třebový po zastavení u III. perónu dostaly brejlovcce, kterej je dovezl až do Štatlu-hlavní, kde buď končily, nebo je dál na Břeclav a Prešporek táhla laminátka S499.0. A až někdy začátkem 90. let se zadrátovala celá trať 260, takže se nasadily dvouproudovky a přepínací úsek je u Opatova v Čechách ... Ještě si pamatuju na památný "liberečáky" = dva páry spojů Liberec - Brno, jeden dopoledne, druhej navečer, míjely se právě tady v Třebový asi půlhodinovým rozdílem a dýzlák kolikrát ani neodjížděl po odpojení z jedný soupravy do depa, protože během pár desítek minut mu přijela souprava z opačnýho směru, na kterou najel a vracel se do Štatlu - pokud teda nepotřeboval nazbrojit ...

Napsal: 07 lis 2021, 14:11
od vasekpetr1
Já se s tebou Karle samozřejmě nechci dohadovat (nemá to cenu), ale zrovna Liberečáky jezdily tahem s brejlovci i dál z Třebové až do Liberce, až po roce 1981 začali s elektrikama v úseku z Třebové do Hradce. Dál zase s brejlovcem. Viz vagonweb. :wink:

Napsal: 07 lis 2021, 14:24
od Crifodo
Hubert_79 píše:je to uklidňující čtení, dobře se to čte tam, kam i císař pán jde pěšky.
starší materiál máš? třeba z přelomu 19/20 století.

Napsal: 07 lis 2021, 14:59
od Hubert_79
Crifodo píše: starší materiál máš? třeba z přelomu 19/20 století.
To ne. Železniční mám nejstarší ten 1963/64 a pak mám pár krajských bichlí ČSAD z konce 50. let. Jinak většinou 70. léta až současnost.

Napsal: 07 lis 2021, 15:18
od Crifodo
Ono se to dá snad někde koupit https://www.zelpage.cz/zpravy/3728?lang=cs
něco je i na webu
http://csd1918.wz.cz/

Napsal: 07 lis 2021, 15:26
od Hubert_79
V pdf toho najdeš celkem dost. Ovšem do toho "mám" řadím jen papírovou podobu :)

Napsal: 07 lis 2021, 16:25
od Hill
Starší jízdní řády se spíše najdou na stránkách železničních archeologů.
Nebo na stránkách obcí, kde trati zanikly, záleží na tom, jak moc systematicky se tomu kdo kde věnuje.

Napsal: 27 led 2022, 23:49
od Hydrawerk
V kinech bude asi né moc zajímavý film Mimořádná událost (Česko 2022).
https://www.csfd.cz/film/1052674-mimora ... t/prehled/

Kód: Vybrat vše

Malebnou českou krajinou projíždí motoráček. Lidé uvnitř sedí, švitoří, nebo naopak mlčí, pokukují z oken nebo pospávají. Vlak se náhle porouchá a strojvůdce Miloš musí vystoupit z vlaku, aby poruchu napravil. Vlak stojící v mírném spádu se však samovolně rozjede zpět do výchozí stanice a vyděšenému Milošovi nezbývá než se poklusem vydat za ním. Cestující ocení, že zase jedou, ale záhy si uvědomí, že špatným směrem. Hlasitě protestují a dožadují se informací. Kabina strojvedoucího je neprodyšně uzavřená a nikdo se zpoza dveří neozývá. Mezi cestujícími se šíří první ataky paniky – že by to byl únos, pomsta nebo naprosté selhání systému? Kontakt s okolím prostřednictvím mobilních telefonů selhává a nepomáhá ani zoufalý křik z oken. Cestující za pomocí brutálních prostředků a myslivcovy pušky otevřou dveře obou kabin strojvůdce, ale dosáhnou pouze potvrzení svých nejhorších očekávání, a to - že motoráček nikdo neřídí… (CinemArt)
https://www.youtube.com/watch?v=9aruR_Q ... talfilm.cz

V traileru to vypadá na Motorový vůz řady 810.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C ... C5%AFz_810
Zná ho někdo? Je teoreticky možné, že by nefungovala ani jedna nouzová brzda? V traileru za ni zatáhnou. Dá se rozjetej vláček nějak snadno zastavit v kabině strojvedoucího? Může nějak selhat i standardní brzda?
Jasně, je to jenom film, ale jsem zvědav, zdali to bude nějak smysluplně zahrnuto do děje...
Kdyby teda v mým vlaku selhaly brzdy, tak bych se asi klidně usadil dozadu proti směru jízdy, čekal a doufal, že vlak nenarazí např. do vagonu s benzínovou cisternou...

Napsal: 28 led 2022, 00:00
od Hydrawerk
http://www.dicr.cz/uploads/Zpravy/MU/DI ... 190219.pdf
Je to inspirované asi touto událostí. Ta se ale týkala jiného typu vlaku. Skutečně tehdy žádná brzda nezafungovala... Ale železniční trať má vždy malý sklon, takže žádnou velkou rychlost to nenabere.