Životnost motoru centrály.

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#16 Příspěvek od pepik9 »

Hlava Favorit má jinak rozmístěné šrouby než Š120 .
Jinak ta životnost je daná hlavně tím, že š120 měly po začátku obtokový filtr oleje. K tomu motor většinu času běžel ve vysokých otáčkách, s vysokým tepelným namáháním. To znamená "přepalování" oleje, zapékání pístních kroužků. Favorit proti tomu bylo možné provozovat většinou v nižších a středních otáčkách. Navíc měl v horní pánvi ložiska na klice drážku, která výrazně zlepšovala mazání.
Pokud má motor něco vydržet, je nutné včas měnit olej a nehonit ho ve vysokých otáčkách.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#17 Příspěvek od EKKAR »

Hubert_79 píše:...
Jinak - ta hlava z Favouše je použitelná i na stodvácu. Jen potřebuješ sací potrubí s přírubou na karburátor SEDR, ta je jiná, než na ten licenční Pierburg. Stejně tak tlumič výfuku má přírubu jinou, než na klasickou stodvácu.
pepik9 píše:Hlava Favorit má jinak rozmístěné šrouby než Š120 .
Hubertusovo tvrzení platí jen pro celohnilíkový motory 746.135 a 746.136 = fanoušovský motory montovaný do starších kastlí na závěr výroby "řady 105/120/130". Na ty starší s menšíma obsahama nesedí nejen umístění šroubů, ale i válcová rozteč.
pepik9 dál píše: Jinak ta životnost je daná hlavně tím, že š120 měly po začátku obtokový filtr oleje. K tomu motor většinu času běžel ve vysokých otáčkách, s vysokým tepelným namáháním. To znamená "přepalování" oleje, zapékání pístních kroužků. Favorit proti tomu bylo možné provozovat většinou v nižších a středních otáčkách. Navíc měl v horní pánvi ložiska na klice drážku, která výrazně zlepšovala mazání.
Pokud má motor něco vydržet, je nutné včas měnit olej a nehonit ho ve vysokých otáčkách.
Tohleto s výjimkou zmínky o včasný výměně oleje je pitomost. V šádynách se olej nepálil proto, že by běhaly ve vysokejch točkách, ale protože měly mizerný stírací kroužky, přes který sáknul olej nad písty a neměly těsněný vodítka ventilů, kterýma naopak tekl olej do spalovacích prostorů od rozvodu. Takže normální spotřeba oleje byla 0,8l/1000km a musel se permanentně dolejvat - kdo nedolejval, šádynu zadřel, protože měla normální náplň 3,8-4 litry a jen málokterej motor bral právě díky absencím těsnicích prvků míň jak půllitr na tisíc. Daleko častější byl případ, kdy šáde žrala litr a víc na 1000km - u takový ani nemělo cenu olej měnit, stačilo po 5 000km vyměnit filtrační vložku a jen průběžně co chvíli dolejvat co motor sežral ... Naopak, většině moderních motorů vyšší otáčky neškoděj a některým vysloveně prospívají - pokud mají dostatečný kvalitní mazání a nejsou ohrožovaný de bil ně navrženým systémem chlazení s nedostatečným čerpadlem.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Hubert_79
Příspěvky: 6583
Registrován: 24 pro 2017, 01:00
Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Kontaktovat uživatele:

#18 Příspěvek od Hubert_79 »

S tím obtokovým filtrem má pravdu. Plnoprůtokový filtr (známý i z modernějších vozidel) měly až Škodivky po modernizaci v létě 1983, takzvaná "M".
Ty starší měly takovou litinovou nádobku, kterou jsi vyšrouboval a v tom se měnila papírová vložka.
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#19 Příspěvek od elektrosvit »

To je sice všechno pěkné, ale co to má společného s motorkem do 2kW centrály? Lepší by bylo srovnání s konstrukčně podobným motorem ze sekačky, i když i ten běží v těžších podmínkách než v centrále (pokud tedy není používána trvale někde v prašném prostředí).

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#20 Příspěvek od rezis »

V sekacím traktůrku mám Brixe Intek 22Hp s tlakovým mazaním. Aktuálně má najeto cca 900Mth pokles výkony tam nějaký je. Nic méně dle servisáka problémy s těmito motory začínají po 1000Mth, ale mají i málo zatěžované kousky jenž mají navrčeno 2,5tis Mth...... takže to máš těžko. Hodně záleží v jaké zátěži a jakém provozu pojede. Obecně vzducháče mají nižší životnost než vodníky.
Internet - metla lidstva

Odpovědět

Zpět na „Poradna“