Kotúčové MGF- Konštrukcia B135 a zaujimavosti z kot. MGF

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#151 Příspěvek od Hill »

Ivo, já jsem tu psal o kompromisech hlavně v souvislosti s indikátory úrovně a tak trochu i omezením dynamiky kontaktního záznamu (tím myslím i mechanický, případně optický). Normy neřeším, ty se časem měnily, zrovna naše magneťáky nedodržovaly dolní časovou konstantu: původní norma DIN i PN Tesla měly pro domácí použití 1590 µs (na pásku +3 dB při 100 Hz). Někdy v letech 1964-1966 přešla norma DIN na časovou konstantu 3180 µs (+3 dB při 50 Hz), v roce tuším 1975 vznikla ČSN 36 8420, která ji převzala, ale ne úplně (pro čtyřku rychlost tam zůstala 1590 µs a do konce závaznosti normy zůstala i pro kazeťáky).
Skutečnost je ale jiná: zatímco v elektronkových strojích Sonet a B3 byl zdvih hloubek omezený na +5 dB vazebními kapacitami dřív, než je omezil zisk stupně, tedy jejich střed zdvihu (+2,5 dB) byl na kmitočtu kolem 123 Hz, v tranzistorových už se omezení paralelním odporem používalo. Další kmitočty uvádím při zdvihu +2,5 dB (jako poloviny z těch maximálně 5 dB, i pro modely se zdvihem omezeným jinde v zesilovači, než samotným korekčním členem):
B3: 125 Hz, řada B4: 110 Hz, řada B5, B7, B9 a B100 už je kompromisní mezi starou a novou normou: 70 - 80 Hz, B113 a vyšší: 36 - 50 Hz, což je zase kompromis mezi amatérskou a profi devatenáctkou.
Kazeťáky (KM, SM, Diamant, A3, A5, B60) se celkem slušně drží nové normy a mají stejný zdvih charakteristiky kolem 85 - 120 Hz.

V důsledku jde ale o to, že v této kmitočtové oblasti už se projevuje to známé zvlnění průběhu při snímání odstranitelné jen za cenu poměrně komplikovaného zapojení a individuálního nastavení korekcí, takže po přenosu pásku na stroj s jinou délkou opásání se ta maxima a minima objeví na jiných kmitočtech. A nezbývá, než doufat, že se na 50 Hz vejde "přes pásek" do tolerance 0 ... -5 dB a na 100 Hz a výše do pásma 0 ... -3 dB.

S těmi indikátory je problém, o kterém jsme se tu opakovaně bavili: jestli má ukazovat špičkovou úroveň, je lepší elektronický (magioko nebo LED, nejlépe s peak-hold funkcí). Ovšem záznam signálu s výraznými špičkami pak bude až o 10 dB slabší (a tedy se zhorší o těch 10 dB odstup), než by se pořídil s indikátory v zapojením podle B73. Jestli nedojde k limitaci v záznamovém zesilovači, zkreslení špiček neruší, totiž do nějakých +6 dB ještě zkreslení v pásku neroste nijak dramaticky (teda CrO₂ je na tom hůř, ten má ohyb charakteristiky ostřejší). Proto byly měřáky v Teslách navržené s reakcí "někde mezi" VU a špičkovou, aby se lépe využily vlastnosti pásku. I když se indikátory stálým tónem nastavovaly na 0 dB, což při krátkém impulsu nemohly nikdy ukázat. Také proto existuje metodika kontroly sérií pípnutí v úrovni 0 dB, kdy je definovaná střída tón/ticho a úroveň, kterou musí měřidlo ukázat. To ale v ČSN nepamatuji, snad to bylo v nějaké PN.
A že ukazovaly jinak za záznamovými korekcemi, než za snímacími? To přece vyplývá z logiky věci, konstruktér to tak navrhl a skutečně to dobře fungovalo. Magneťák se má při snímání poslouchat a ne koukat na měřáky.

Dnes je opravdu zbytečné dohadovat se o tom, jestli konstruktéři před 50 - 60 lety někde udělali chybu. Ona to totiž nebyla chyba ani tenkrát, tím méně dnes. Hrálo to s tehdy dostupnými součástkami často lépe, než bychom s dnešní technikou, technologií i s dnešními zkušenostmi mohli očekávat. Ti konstruktéři byli borci právě tím, že se od exaktním výpočtů museli uchýlit ke kompromisům potřebným k tomu, aby kontaktní analogový záznam hrál co nejlíp.

Uživatelský avatar
Ingwarr
Příspěvky: 37
Registrován: 08 čer 2023, 02:00
Bydliště: Trnavský, Ružindol,

#152 Příspěvek od Ingwarr »

Adam Varga, čo tak inšpirovať z Tesla EKM 400 má tri motory len je pomalobežna.

Uživatelský avatar
Ingwarr
Příspěvky: 37
Registrován: 08 čer 2023, 02:00
Bydliště: Trnavský, Ružindol,

#153 Příspěvek od Ingwarr »

Keďže som dotiahol domov vrak Tesla B115, o kladkach som si prečítal už keď bola urobená. "Aj čmeliaky podľa vedcov by nemali lietať, len oni to nevedie a tak lietajuo" Ma zaujala diskusia v tomto vlákne o tváre kladky. Vyrobil som novú tonovu kladku, je rovná, mg pás vedie pekne rovno nikam neplava. Krátke video https://youtube.com/shorts/hgFUYKkGGqM?feature=share3

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#154 Příspěvek od Hill »

Však se stačí podívat na kladky (nebo aspoň na fotky, pokud jsou v dostatečné kvalitě) kteréhokoli cívkáče, ať už Tesla, nebo jiného, nezáleží na tom, zda Sony, Revox, Philips, TEAC či Akai: všechny měly válcovou kladku. A měly ji i mnohé kazeťáky i videorekordéry.

Uživatelský avatar
Harry.pa
Příspěvky: 353
Registrován: 26 dub 2006, 02:00
Bydliště: Znojmo

#155 Příspěvek od Harry.pa »

Vidíš, a já měl pod rukama 2ks B93, ty měly kladky soudkovitou. Koncem 80. let jsem v Brně na Františkánské kupoval kladky do řady 70 a 90, a ty byly taky soudkovité. Jednou jsem se setkal s tím, če byla kladka z nějaké plastické hmoty, proti silnému světlu to bylo částečně průsvitné, zabarvením mezi žlutou a červenou. Něčí zásah a tvořivost asi mohu vyloučit.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#156 Příspěvek od Hill »

Ty průsvitné kladky jsou z jakéhosi izobutylénpolymeru a byly v některých sériích těch pestrých B70. Asi se neosvědčily (nebo lidi nechtěli design v pestrých barvách), jinak by se snad vyráběly a osazovaly i do následujících modelů.

Taky ještě někde jednu mám.

Uživatelský avatar
Harry.pa
Příspěvky: 353
Registrován: 26 dub 2006, 02:00
Bydliště: Znojmo

#157 Příspěvek od Harry.pa »

Celkem by mě zajímalo, jak ty polymerové kladky obstály v čase, tj., jestli také praskají nebo tvrdnou. Od té doby jsem v žádném magiči takovou nepotkal.

Uživatelský avatar
AdamVarga
Příspěvky: 328
Registrován: 04 lis 2018, 01:00

#158 Příspěvek od AdamVarga »

Ingwarr píše:Adam Varga, čo tak inšpirovať z Tesla EKM 400 má tri motory len je pomalobežna.
Snaha o nadobudnutie EKM400 alebo 800 bola, avšak prekupníci nevedia čo za to pýtať a za cenu EKM400 kúpim dva revoxy A77. Postráda to zmysel.

Celkovo konštrukcia EKM je vlastne 4 alebo 8 stopý magnetofón na záznam hovoreného slova na nízke rýchlosti. Používali sa na železničných staniciach úradoch atď...

Ako trojmotorák konštrukcia vyzerá byť fajn, ale zasa postráda veškeré známky regulácie ťahu. Žiadne kladky na snímanke ťahu tam niesu iba vodiace prvky. Okrem toho EKM zaužíva DIN usporoadanie hláv (čelá hlavy hore). Nikdy som nepochopil prečo.

V podstate EKM400 je magnetofón určený na záznam slova a prehrávanie slova. Trojmotorvý je len preto lebo by mechanické diely ako trecie spojky nevydržali ani z ďaleka tolko ako priamo hnané unášače motormi. Okrem toho ešte som nevidel jednomotorový magneťák na 26cm kotúče :D to by bola len fušerina.

Čo sa týka projeku s B135, už žiadna inšpirácia nieje potrebná. Je rozhodnuté ako bude vyzerať pohon pásky, a zvuková časť elektroniky a mechanika.

Chassis je vypalované zo 4mm ocelovéhu plechu ktoré sú aj odlahčené, unášače dvojdielne teda tanierik sústružený a trident alebo NAB na to namontované, motory sú BLDC nízkootáčkové s vysokým krútiacim momentom a na ich rotor je priamo primontovaný samotný tanierik unášača s tridentom alebo nabom.
Tieto motory sú bežne dostupné za fajn cenu kedže sa vyrábajú v obrovskom množstve pre video produkciu (gimbalové motory)
Napokom som sa predsa nerozhodol vyrobiť vlastné motory a pustil som sa do digitalneho riadenia celého MGF okrem zvukovej časti.
Motory sú riadené pomocou ODrive FOC driverov. Tie sledujú polohu snímacích kladiek ťahu.

Snímače ťahu sú páčkové, konštrukcia na výzor identická ako na tej jednej chromej fotke z AR. A nie, nepripojil som to iba na osku potenciometra :D to by bola sebevražda. Je tam dostupný halový potenciometer čo sa dáva aj do pedálov do áut (na plyn atď..) je to lacná a spolahlivá cesta. To potom dáva informáciu vo forme analógového napätia o polohe kladky pre ODrive controlér

Brzdenie a návin pásky sú teda elektronicky riadené. PID regulácia je vstavaná do kontroléru takže pásku neroztrhne. Stopové brzdy(teda tie v činností ak magnetofón len stojí) sú filcové kocky pritláčané o rotor motorov. Netreba to hrotiť keďže v bežnej prevádzke nikdy neuvidia vela brzdenia.

Časová miera na páske je snímaná pomocou lavej kladky páskovej dráhy ktorá poháňa optický enkóder.

Všetky povely z príslušných tlačítok sú vedené do FPGA ktoré riadi všetky funkcie okrem činnosť DBX a monitor tape/source.

Elektronika je modulová, magnetofón je teda 4 rýchlostný, 9.53cm/s 19.05cm/s 38.1cm/s 76.2cm/s.

Snímacie a záznamové časti zvukovej cesty (oscilátory mazania a predmagnetizácie zahrnuté) sa nachádzajú priamo na bloku páskovej dráhy. Toto umožňuje rýchle a jednoduché prehodenie celej páskovej dráhy. Teda keby niekto mal 3 tisíce na hlavy tak má pólpalcovú pólstopú B135...ja na to teraz určite nemám, ale do budúcna sa dá.

Moduly Odrive sú pripevnené priamo na chassis. Modul s FPGA je pomocou konektorov zasunutý do hlavnej rozvodovej dosky.

Moduly predzosilňovačov signálu (vstupné zosilňovače) a linkové zosilňovače na výstupy sú taktiež zvlášť moduly na rozvodovej doske. Taktiež moduly DBX (v podstate priama kópia toho čo sa nachádza v teacu X2000) sú 4 zvlášť dosky, dva enkódery a dva dekódery, zasunuté v rozvodovej doske. Zvuková cesta po celom MGF je +4dBu (1.4V 0dB) ale je to nastavitelné pri použití zdrojov signálu ako PC alebo iné.. v štúdiovom priestore je nastavený na "CAL" kde 0dB sa rovná 1.4V všetka audio elektronika je tienená.

Napájanie je riešené spínanými zdrojmi. 36VDC a +/-15V.

Problémy teda mám už len 4. Capstanový motor, plastové dely MGF(ktoré sú viditelné ako panely atď) pásková dráha a hlavy.

Direct drive capstanový motor je dosť velký problém. Ako som už spomínal v niektorom z predošlých príspevkov krútiaci moment BLDC motora nieje konštantný, a nech už akokolvek sa snažím BLDC motor nieje proste akusticky tychý pri požadovaných otáčkach. Odrive je super a dostane ma dosť blízko dokonalému riešeniu, ale niesom s tým úplne spokojný...či sa ale jedná o len morálne zásady že to musí byt dokonalé alebo skutočne to ovplivňuje kvalitu záznamu...neviem. jedná sa o asi 0.05% flutteru pri 38.1cm/s. S nižšími rychlosťami je to horšie a na 76tke je to 0.0nič. Asi to aj tak nechám alebo sa pokúsim pridat zotrvačník.

Mimochodom pridávam že originál gimbal motory tu niesu adekvátne. Ich guličkove ložiská sú skutočne na prd. Teda super na kamerový stabilizátor, ani z ďaleka nie na capstan. Takže stator a rotor prešli úpravamy výmeny guličkových ložísk za guličkové s kosouhlím stykom a sú voči sebe napružené, hriadeľ sa vysústružila následne bola brúsená na jedno upnutie (bohu dík za frajera čo brúsi klukovky na motorky) a celé je to s tesne prechodovým uložením nalepené na originálny rotor. Staticky som vyvažoval, nejak sedlácky...ale dynamicky ešte nie..možno to bude presne to čo potrebujem do dokonalosti...

Pásková dráha...aktuálne riešim precízne vedenie pásky. Je to dráha silno inšpirovaná Studer A80 atd... problém je že kým na A80tke je celí priestor sveta na páskovú dráhu v B135, napriek fakt velkému priestoru na dráhu, to nestačí bez drastických zmien. Myslím že to bude fajn mám len obavy z odporu tej dráhy na pohyb pásky a či sa nebude moc prešmikovať medzi kladkou a capstanom. Zistím časom.

Plastové diely..krytovanie...vstrekolis je drahý. Ale nie nereálny.

A hlavy....no, zatial by to bola najväčšia investícia. 1500€ za set od AMBelgium. Momentálne v tom mám osadené stereo polstopé hlavy z jedného vraku A77. Tie som vybrúsil a som s nimi zatial spokojný, ale ak sa podarí nahromadiť dosť peňazí tak tak pojdem do Studer MU Metal hlav a tiež novú mazaciu hlavu.


Je to sakra vela roboty a krokov tam a späť v procese designu a výroby ale dá sa to..som dost blízko dokončenia prezentovatelného prototypu. Tento prvý kus ma ale vychádza dost draho no...a vzhladom na to že to momentálne je rozhodené na celom mojom stole posielat fotku by bola skorej hanba :D ale onedlho bude update ako to vyzerá.
Na to že je to môj prvý magneťák tak sa mi celkom zatial darí, ale naučil ma kopec vecí a to teda hlavne zo strany mechaniky a výrobných procesov a aby som vôbec navrhol niečo čo sa dá vyrobiť..
Naposledy upravil(a) AdamVarga dne 20 čer 2023, 07:53, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Ingwarr
Příspěvky: 37
Registrován: 08 čer 2023, 02:00
Bydliště: Trnavský, Ružindol,

#159 Příspěvek od Ingwarr »

Adam Varga, jedna EKM 400 bola raz za 120€, kolega či nechcem, mechanika toho magnetofony bola zahraničná, elektroakustika Bratislava len robila svoju elektroniku do toho.
Inak palec hore za ten projekt na ktorom pracuješ, o to viac že nemáš tím konštrukterov, ako mali firmy vyrábajúce magnetofony.

Uživatelský avatar
AdamVarga
Příspěvky: 328
Registrován: 04 lis 2018, 01:00

#160 Příspěvek od AdamVarga »

To je v podstate úplne jedno že čo to EKM bolo..aj tak nebolo cielom vyrobiť "nejaký" trojmotorák, ale obdobnú podobizeň čo by bola B135. Natrápim sa s úpravou existujúceho stroja viac ako s návrhom vlastného...to je avšak môj pohľad na projekt. Povedal by som že väčšina tunajších prispievajúcich by ma najradšej zastrelila na hraniciach za vôbec odvahu a snahu niečo spraviť. V podstate sa projekt tu nikomu nepáči ale občas to rypne do spravne človeka v správnom čase a vypadne z neho niečo užitočné.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#161 Příspěvek od Crifodo »

AdamVarga píše:väčšina tunajších prispievajúcich by ma najradšej zastrelila na hraniciach
Moc to prožíváš.
Tak jako ty máš svůj názor na řešení, tak ho mají i ostatní tak jim ho dopřej a nebuď vyplesklej z jiných než nadšených reakcí.
Myslím že některé lidi jsi dotlačil k skeptickému postoji tou metodou "když rychle a snadno neopravím veterána Soneta tak součástky vyštípu".
V podstatě tady jde o hovno, to je výchozí postulát.

Uživatelský avatar
AdamVarga
Příspěvky: 328
Registrován: 04 lis 2018, 01:00

#162 Příspěvek od AdamVarga »

Ten sonet ma potrápil a nechcelo sa mi v nom už hrabat po x tý krát :D ale už funguje. Stále je elektronkový ale zároveň upravený no. Ale už funguje :D.

Samozreme je tu zvykom kydať na každého robotu a reálne pomoci len fakt málo alebo vôbec. A tento problém tu uz bol dávno predtým ako som sa rozhodol soneta vykostiť :D

Potom sa čudujete že mladý nechcú bastliť. Keď tá komunita je tak extrémne toxická.

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#163 Příspěvek od konosuke »

Bastlení už dnes netáhne, přežitek doby kdy "vše bylo nedostupné a drahé"
když se stroj porouchá ? no tak se vyhodí ! a nový...jinak do 14 dnů
mohu vrátit. Že je pak neprodejným second handem ? no a co ? to neřeší
nikdo a fabriky jedou naplno dál. Společnost hromadné spotřeby v praxi.
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#164 Příspěvek od Crifodo »

Nemám dojem že "komunita je toxická" a už vůbec ne extrémně. Máš asi specifické vidění věcí.

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“