Stránka 11 z 13

Napsal: 18 čer 2016, 12:04
od radovanhlavacek
Děkuji.. Jako úplna hlína to nebyla, ale stálo to za to, i kdyby motor nechodil. Zase sem se novému naučil a poznal na vlastní kůži, se vším všudy, jak to děda dělal. je rozdíl, když to člověk dělá celé a nebo přicmrduje... :)

Napsal: 18 čer 2016, 12:50
od fredis
Tak, tak. Každá zkušenost, i ta špatná, je k něčemu dobrá.

Napsal: 18 čer 2016, 21:53
od vrky
V centrále mám lak bez vypalování.

Napsal: 19 čer 2016, 08:08
od radovanhlavacek
vrky píše:V centrále mám lak bez vypalování.
prosím tě, co to máš za lak, kolik stál a kde si ho koupil?

Chlapci, gratulace je ještě předčasná vzhledem k tomu, že to nemám v laku a nebyl proveden dlouhodobý test..Každopádně děkuji.

Napsal: 19 čer 2016, 08:50
od vrky
V navijárně jsem kupoval drát a pán mě nabídl že mě to i naimpregnuje. Když jsem se ho ptal na kolik to pálí, řekl mě že tenhle lak se nevypaluje. Drát 700,- impregnace 100,- Myslím si že ten bezvypalovací lak nemá se šelakem nic společného, bude to asi na jiné bázi.

Napsal: 19 čer 2016, 09:21
od dobrman
radovanhlavacek píše:.....Chlapci, gratulace je ještě předčasná vzhledem k tomu, že to nemám v laku a nebyl proveden dlouhodobý test..Každopádně děkuji......
To je jedno, už jen ta odvaha se do toho pustit a to odhodlání se cení...
Já jsem se vyučil jako převíječ motorů (obor 0503, před 45 lety), ale nikdy jsem to už pak nedělal. I tak, podle toho co mi ještě ten němec nechal za vzpomínky, smekám...

Napsal: 19 čer 2016, 14:32
od radovanhlavacek
před 45lety jsem ještě chodil po houbách...:)

S1901 je lak vypalovací x S1903 s termosetem. Obávám se, že ani jeden dnes již neobsahuje šelak chlapi. Asi dříve se to používalo.
Mám ještě dotazy:
1) jaký typ laku nevypalovacího si použil?

2) jakým způsobem se správně vkládají papírové záklopy vinutí? Já sem to tam strkal z čel a nic moc..Je na to nějaký fígl? Plastové záklopy jdou pohodlně z čela..to mám vyzkoušené.
3) jaký proud by měl téci obvodem pomocného vinutí mého typu a kondenzátorem 40uF? Existuje nějaký ustálený poměr mezi proudem pomocného/hlavního vinutí?

Napsal: 19 čer 2016, 19:31
od danhard
Když to nejde zasunout z čela, tak je fígl pletací jehlice, přes kterou to přiohneš :)
Ale stejně jednu stranu zasouváš z čela, anebo s tou jehlicí na kraj drážky, vytáhneš jí a prstem zamáčkneš.
Chce to peršpán :lol:

Napsal: 19 čer 2016, 19:53
od vrky
Ten je už přežítý. Měl jsem takovou textílii a z jedné strany byla úplně hladká jako folie a z druhé strany bylo vidět vlákna (skelné)?

Napsal: 19 čer 2016, 20:58
od radovanhlavacek
No přiznám se vám bez mučení, že vyměním záklopy. Nejsou některé vůbec hezké = řemeslo pláče... Použiji asi tu folii Mylar A, resp. Uvidíme ... Dnes sem si psal z bývalým spolužákem ze základky (Lukáš Karban - Pardubice) a zjistil sem že převíjí motory. Prodá mi snad izolaci a zapeče motor. Cena impregnace 100,- za lak/motor. Folie nic moc nestojí a myslím, že se to vyplatí.
Folie s vláknem by mohla být folie DM ( PET fleece + PET fólie), teplotní třída F 155stC?

Napsal: 19 čer 2016, 22:21
od kokun
danhard píše:Když to nejde zasunout z čela, tak je fígl pletací jehlice, přes kterou to přiohneš :)
Ale stejně jednu stranu zasouváš z čela, anebo s tou jehlicí na kraj drážky, vytáhneš jí a prstem zamáčkneš.
Chce to peršpán :lol:
Na tohle býval jednoúčelový nástroj - obdoba té pletací jehlice.
Z ocel. drátu, zbroušeného po celé délce tak, že ho zůstal větší půloblouk. Konec zaražený do dřevěné rukojeti, jako u pilníku. Začátek ještě ztenčený-zbroušený tak, aby tvořil náběh, pro lehčí zasunutí do drážky (nad vinutí uzavřeného tím horním U-čkem).
Takto zasunutá "jehlice" stlačí to vsypané vinutí, pro lepší zasunutí toho "záklopu" (jak jsem psal dříve, býval z buk. dřeva, či těch různých textitů). Pro tvůj účel (malý motorek) by mohl vyhovět i nějaký izol. materiál o tl. cca 0,5mm (zalakování-impregnace by to dostatečně zpevnila).
Ten zasunutý nástroj pomalu vysunuješ a za ním natláčíš ten záklop. Tím pádem jde vsunout lehce. :wink:

EDIT:
Už jsem zapomněl, jak se ten nástroj nazýval (pro vkládání vinutí různě velkých motorů, jich bylo několik velikostí - dle velikosti drážky se použil ten optimální).
Mám tu v činžáku 2 sousedky (dnes už rovněž důchodkyně), které před lety navíjely (vkládaly vinutí) do statorů všech typů Triodynek, které se ve fabrice vyráběly. Mohl bych je ještě vyzpovídat, alespoň co se názvosloví týká.

Napsal: 20 čer 2016, 06:06
od radovanhlavacek
To mi něco říká, sakra... jen si vzpomenout... tu zbroušenou jehlici strkáš společně s izolací a nebo z jedné strany zastrčíš jehlici a z druhé strany zastrkuješ Učko z izolace, přičemž s jehlicí jakoby ustupuješ? Předpokládám, plochou stranou směrem k vinutí... Hypoteticky, pro případ druhý, tedy jehlici z jedné strany a izolaci ze strany druhé, nepodře se lak vinutí?
Připadá mi ten případ první, tedy strkat izolaci i s oporou současně. Ale třeba to jen dost dobře nechápu.. Čili moc prosím ještě jednou jako pro blba...:)

Napsal: 20 čer 2016, 08:59
od sis2
Z jedné strany prostrčíš nástroj, až vyleze konec na druhé straně, pak tlakem na vyčnívající konce (na obou stranách) stlačíš vinutí směrem od osy rotoru (ke dnu drážek) a pak vytahuješ pomalu ven a hned za koncem toho stlačovadla strkáš z druhé strany papírové U-čko. Na proklady a uzavření drážek s vinutím je vhodná tenká lesklá lepenka nebo (ještě lepší) speciální papír na proklady, který je tuhý "tak akorát" (že dobře po naohýbání drží tvar) a z jedné strany má fólii, takže je hladký a jde snadno nasouvat. Tvaruje a zasouvá se tak, aby fólie byla směrem k vinutí. Tvarování izolace, proklad i uzavírání drážek je na obr. 216 Knotkovy knihy.
Poškození izolace, co ukazuješ na fotkách, není závažné, stačí zalakovat a víc nezkoumat - parametry ve srovnání s originálem jsou v rozumných mezích, takže jak už bylo řečeno, dál neřeš a používej.
Vhodný základ na nástroj na stlačování vinutí v drážkách se dá získat ze staré almary - uprostřed dveří je zámek a od něho jdou želízka, zapadající do zarážek nahoře a dole... to želízko má obvykle půlměsíčkový průřez, stačí opracovat náběh a zarazit do držadla pro pilník...

Napsal: 20 čer 2016, 09:53
od radovanhlavacek
velice děkuji za odpověď. Prosím tě a když jde kov trnu přímo na dráty....neodře se lak z vinutí? Jinak to zní velice dobře.
Ten zelený papír, který sem použil na izolaci statoru má z jedné strany folii, ten mám...

Napsal: 20 čer 2016, 11:11
od sis2
Samozřejmě to želízko (náběh) musí být dobře tvarované a vyleštěné, aby nepoškozovalo izolaci. No a dělat s citem, to je se smaltovaným drátem nezbytná podmínka dosažení dobrého výsledku...
Pokud máš papír s jednostrannou fólií, tak udělej uzávěry drážek z něho, je snad dostatečně tuhý, aby - po zalakování - držel vinutí v drážkách. Když je místo, může se dát i 2x na sebe. Ještě lepší (pokud je místo) je uzávěr tenkým profilem z tvrdého dřeva - pokud máš známého, co to dělá, tak asi bude mít.
- nebo sbírej dřívka od nanuků... :D