Výkon přenášený jádrem transformátoru

Základní principy, funkce, rovnice, zapojení - t.j. vše, co byste měli vědět, než se pustíte do praktické realizace elektronického zařízení

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#151 Příspěvek od tomasjedno »

No a od toho tam je komutátor, aby v bodu, kdy síla prochází nulou a mění směr, přepnul vinutí.

Uživatelský avatar
microlan
Příspěvky: 1646
Registrován: 09 kvě 2017, 02:00
Bydliště: Kósek vod Brna

#152 Příspěvek od microlan »

Ok, ale proč se od tohoto uspořádání odstoupilo a vinutí se ukládá co nejblíže k povrchu válce kotvy?

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#153 Příspěvek od tomasjedno »

Nevím o tom, že by se od toho ustoupilo, naopak se to u motorů běžně používá. Samozřejmě se optimalizuje geometrie cívek a jejich jader/pólových nástavců pro co nejlepší parametry motoru.

P.S. vinutí blízko osy rotoru by asi vyžadovalo redukci průřezu jádra, že.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#154 Příspěvek od tomasjedno »

Možná by sis mohl něco přečíst o dvou konstrukčních variantách (které ale nic nemění na principu).
Přílohy
AA38BC1B-8BFA-4BD2-82DF-32BDD6844817.jpeg

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#155 Příspěvek od Kremik »

Microlane, co by se asi stalo, kdyby jsi kovovou kotvu nahradil třeba plastovou?
Navíc žádný magnetický pól v motoru nebrzdí. Buď táhne, nebo se neuplatňuje. Ve všech případech, ať už se jedná o magnety nebo plechy. Představ si třeba malý stejnosměrný motorek se třemi cívkami a statorem z magnetů. Tam pořád táhnou nejméně dvě cívky, v určitých polohách tři. Nebrzdí žádná.
Odpovím Ti - motor bez magnetického jádra se bude točit, ale vždy bude slabší než s jádrem. Vyjímkou by snad mohly být cívky běhající v úzké mezeře mezi magnetickými póly, tam by výkon obou motorů mohl být podobný.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#156 Příspěvek od EKKAR »

Kremik píše:...
Navíc žádný magnetický pól v motoru nebrzdí. Buď táhne, nebo se neuplatňuje. Ve všech případech, ať už se jedná o magnety nebo plechy. Představ si třeba malý stejnosměrný motorek se třemi cívkami a statorem z magnetů. Tam pořád táhnou nejméně dvě cívky, v určitých polohách tři. Nebrzdí žádná.
...
Tomuhle ale asi ani ty sám nevěříš, co? Prosím tě si nejdřív namaluj silový vektory a pak něco plácej. To že výsledná síla působící kroutící moment na hřídeli motoru má směr shodnej se směrem otáčení a tudíž "táhne rotor ve směru pohybu" ještě neznamená, že na určitou část rotoru nepůsobí ve stejným okamžiku síla opačně orientovaná, ale vektorově MENŠÍ, TAKŽE VÝSLEDNICE SIL VYCHÁZÍ "KLADNĚ" = sčítá se s vektorem dosavadního pohybu rotoru. Brzdný momenty tam jsou - v každým okamžiku, ale vektorově jsou eliminovaný většíma momentama působícíma shodně se směrem pohybu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#157 Příspěvek od danhard »

Kremik píše:Představ si třeba malý stejnosměrný motorek se třemi cívkami a statorem z magnetů. Tam pořád táhnou nejméně dvě cívky, v určitých polohách tři.
To jsi velký optimista :)

Uživatelský avatar
microlan
Příspěvky: 1646
Registrován: 09 kvě 2017, 02:00
Bydliště: Kósek vod Brna

#158 Příspěvek od microlan »

Tady se nám to trochu posunulo jiným směrem.

Vrátil bych se k původnímu problému s trafem.

Jak a hlavně čím změřím tu přenášenou energii v tom jádru?[/u]

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#159 Příspěvek od tomasjedno »

Bych ti poradil.
1) Vezmi trafo, připoj si ho na jmenovité napětí, sekundár naprázdno, a změř si proud I₀ primáru.
2) Pak z trafa odstraň jádro, a primár připoj na takové napětí, aby jím tekl proud I₀.
3) Oměř si voltampérovou charakteristiku na sekundáru.
4) Slož trafo zpátky, připoj si ho na jmenovité napětí, a oměř si voltampérovou charakteristiku na sekundáru.

Rozdíl mezi měřením výkonu na sekundáru 4) a 3) je výkon přenášený jádrem (ztráty ve vinutí jsem pro zjednodušení abstrahoval, ale jistě je k tomu budeš umět dopočítat). :D

P.S. Selský rozum ti asi poví, že nemá smysl se tím vysilovat, protože výsledek je předem zřejmý.

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#160 Příspěvek od danhard »

Dáš si tam pomocný sekundár a na něm vidíš indukované změny magnetického toku jádra.
Jaká tam pumpuje magnetická energie snadno odvodíš podle primitivních základů zde :)
https://physics.mff.cuni.cz/kfpp/skript ... /elmag/4_3
I všechny motory jsou založeny na změnách energie mag. pole.

Uživatelský avatar
pajosek2
Příspěvky: 3992
Registrován: 24 úno 2007, 01:00
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

#161 Příspěvek od pajosek2 »

EKKAR píše: Brzdný momenty tam jsou - v každým okamžiku, ale vektorově jsou eliminovaný většíma momentama působícíma shodně se směrem pohybu.
No důležitý je moment,kdy uhlík na komutátoru přejíždí z jedné lamely na druhu a na okamžik jsou spojeny,tenhle zkratzávit taky nelze opomenout.
To,že někdo dělá věci jinak než by jsi je dělal Ty ještě neznamená,že to dělá špatně.

Nemám zájem o korekci pravopisu.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#162 Příspěvek od tomasjedno »

Tak tohle snad hrozí jen u rotoru s jednou cívkou a dvěma lamelami na komutátoru, což se snad ani nevyrábí.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#163 Příspěvek od Artaban001 »

Vzhledem k tomu, že v těch motorkách je ta trojice vinutí na kotvě zapojena do trojúhelníku (někdy i do hvězdy) a když je jeden kartáč na středu plochy jedné lamely, tak druhý je přesně na dvou ostatních lamelách, tak tam je to docela zajímavý.
Motorky s rotorem "bez železa" bývají třeba v těch malých dronech. Magnet je váleček, kterým prochází hřídel kotvy. Kotva je samonosný vinutí ve tvaru dutýho válečku s hřídelkou, který je nasazen na tom magnetu. Komutátor má 6 pólů..

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#164 Příspěvek od danhard »

Artaban001 píše:... a když je jeden kartáč na středu plochy jedné lamely, tak druhý je přesně na dvou ostatních lamelách, tak tam je to docela zajímavý.
To se děje právě na cívce, kde dochází ke komutaci, co by se tam mělo dít ?
Myslel jsem, že tomasjedno bod komutace vysvětlil :roll:
Protože tam dochází k přerušení proudu do indukčnosti motoru, tak je tam jiskření, že je cívka chvíli zkratovaná nedělá nic.

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#165 Příspěvek od samec »

Najlepšie to spočítate metódou konečných prvkov. V prípade transformátora s prekladanými vinutiami budú tie konečne prvky hodne malé, aby sa zmestili medzi tie vinutia, ale stále konečné.

Odpovědět

Zpět na „Teorie“