Stránka 12 z 13

Lampový zesilovaè + trafa z GESu

Napsal: 21 čer 2006, 11:32
od Brúdr
Zdar chlapi,
èetl jsem si tuto diskuzi a docela mì zaujala. Èetl jsem ale pouze asi 4 stránky, takže nevím, jestli to již nìkdo nezmiòoval. Pokud ano, tak sorry.
Chtìl bych zde pøidat pár postøehù.
Zmiòovaný lampový zesilovaè je koncový stupeò v jednom z nejjednodušších provedení (to neznamená že špatném, naopak). Tak jak je koncipovaný bych tipoval jeho použití spíš jako nástrojový zesilovaè napø. ke kytaøe. Z toho dùvodu i zmiòované zkreslení zpùsobované výstupním transformátorem je spíše plusem než na škodu. U kytarových zesilovaèù je horní pøenášený kmitoèet kolem 6 - 8kHz, kde se zkreslení na trafu (viz uvedená mìøení) pohybuje kolem 10%, což je pomìrnì dobré.
Pokud chceš lampový zesilovaè použít pro reprodukèní techniku, tak doporuèuji spíše jiné zapojení. Velmi dobrý stavební návod se vším všudy byl v AR nìkdy tak kolem roku 2000 - 2002.
Kdybych ještì mohl porovnat kvalitu elektronek - nekde jste se o tom zmiòovali, tak (podle výrobce):
1. Svetlana
2. JJ
3. Elektro Harmonix
4. Sovtek
atd.
Pokud seženete staré TESLY (nepoužité) jsou naprosto bezkonkurenèní, obzvláštì ve speciálních provedeních. Napø. klasika ECC83 - speciální provedení - E83CC, ECC803S apod.
Pøeju hodnì štìstí s tym pertinaxem (a se stavbou lampáku).

Napsal: 21 čer 2006, 21:15
od Sendyx
No je to prosté - schválně jsem hrábnul do dokumentace :

1. Studio Magnetics AR2400 - měřící protokol udává - podle toho, která stopa - S/N 56-60dB, 59-64dB/IHF A, to vše bez Dolby, dbx apod. Se zařazeným Dolby C se odstup zlepší o cca 20dB.

2. Tascam MSR16 uvádí odstup 65dB (IHF A) při rychlosti 15ips, 60dB (IHF A) při 7,5ips, typicky je o něco lepší. S DBX uvádí 108dB a 105dB (IHF A)

3.Akai - tuším AX620R - měřeno 63dB IHF A, při 7.5ips, pokud se připojí externí Dolby C, zase jsme na tom o cca 20dB lépe..

4. Tesla B113 - nevím, kolik se udávalo, ale někde kdosi naměřil snad 59dB, snadno se dal odstup vylepšit použitím kvalitního pásu - pokud si vzpomínám, nějaký Memorex, co jsem měl, umožňoval zvýšit záznamovou úroveň, takže se odstup zlepšil zase o nějakých 6-8dB...

5. U některých kazeťáků - tuším u mého Akai GX7 - bylo s Dolby C, a CrO2 tape uváděn odstup 78dB/IHF A, u starých Technicsů (RS-B50 a tahle řada) bylo uváděno s dbx cca 94dB/IHF A, ovšem za neporovnatelných podmínek, ale snad reálně těch 86dB/IHF A dosahovaly...

Napsal: 21 čer 2006, 21:23
od DjRix
"Bylo uváděno"....důležitý je to co byla skutečnost,v té době neměly 94dB odstup ani první CD přehrávače :D Jinak já myslel že se bavíme o komerční elektronice,je jasný že studiový vybavení je jinde,u spotřební elektroniky se mi prostě 80dB u pásky jeví jako ůplněj nesmysl a to i při dolby S - to přináší těch asi 20dB k dobru,dolby C ti typicky zlepší odstup asi o 12dB.

Napsal: 21 čer 2006, 21:29
od Sendyx
To se pleteš, dolby C může dle provedení zlepšit odstup až o těch 20dB... konec konců se to dá najít třeba v protokolu k Fostexu B16, C16 už měla dolby S.

Opravdu, dbx u starých Technicsů umožňoval dosáhnout odstup lepší než 80dB - vím to, střihal jsem na nich a dělal primární záznamy, ale samozřejmě zase za cenu zhoršení jiných vlastností...

Napsal: 22 čer 2006, 16:31
od Hill
Abych si přiložil: v hifi VCR se nf signál komprimuje a expanduje systémem až nápadně připomínajícím dbx (nebo hi-com?), který snižuje dynamický rozsah signálu před modulací 2:1, po snímání a demodulaci zase dynamický rozsah zvýší. Testoval jsem odstup cizích napětí "přes pásek" (Filipes 63SB7, ale filtr "A" nemám) s ručním řízením úrovně: 83-88 dB, naměřené hodnoty kolísaly. Pak jsem zjistil, že stejný odstup naměřím na výstupu CD přehrávače - měřicí CD jsem měl půjčené. Tak jsem to vzal generátorem a zase jsem byl na 88-94dB. Prostě ta FM s kompresí dosahuje téměř odstupu kvalitního CD přehrávače. Tak jsem z toho HA12072 z videa zkusil udělat noise limiter jako vnější doplněk k AKAI GX650 a na devatenáctku mi už nestačil milivoltmetr ke změření odstupu. Jen jsem neměl jak zkontrolovat kompatibilitu s originál dbx (časové konstanty a pod.).
Jinak vzato, dbx s nastaveným kompresním poměrem 2:1 udělá z odstupu 50dB teoretických 100dB, prakticky se to ale nad těmi 80dB dá jen těžko zlepšit. Výhoda je, že není potřeba dodržet stejnou úroveň při snímání. Jen ten záznam nejde pustit na normálním kazeťáku a přece jen někdy bývá to "dýchání" úrovně slyšet.
A že Dolby C dokáže zvětšit odstup o až 20dB, to tedy dokáže. Vyzkoušeno na Dual C13.

Napsal: 22 čer 2006, 18:18
od Sendyx
Teď mi vrtá hlavou, jaký měly odstup staré Studery C37, J37 apod....

BTW, u těch Fostexů nebo Studio Magneticsů by se odstup rapidně zlepšil, nahrát signál do všech stop a pak ho smíchat, užitečný signál se sčítá, šum se sčítá geometricky :D

Napsal: 23 čer 2006, 17:40
od Crifodo
" u těch Fostexů nebo Studio Magneticsů by se odstup rapidně zlepšil, nahrát signál do všech stop a pak ho smíchat, užitečný signál se sčítá, šum se sčítá geometricky"
čímž by vlastně vznikl ekvivalent celostopého záznamu :D jednou hlavou se štěrbinou přes celou šíři pásku
Ono je celé to teoretizování hezké v rovině principů záznamu, ale v praxi to pak vypadá jinak při zkoumání konkrétních výrobků jednotlivých značek a v případě, že je v přístrojích co nastavovat, ještě i podle toho, jaký den měl dotyčný finální oživovač na konci výrobního procesu...
A v dnešní době bohužel i podle vlastností právě získaného materiálu. Diskuse o kvalitě dneska sehnatelných magnetických materiálů tu nedávno probíhala.
Nešel bych v nárocích přes -80 dB určitě do té doby, než mi někdo místopřísežně zaručí podobný odstup v prostoru, který budu pro poslech používat :wink:
Pračka, děti, tchyně, sousedi, manželka, vysavač, letectvo AČR, nedělní poletovači s vyhlídkovými zevlouny, kompresor ledničky, podkrovní místnost za deště, to všechno dělá honbu za fantastickým odstupem s/š nepodstatnou...

Napsal: 23 čer 2006, 18:10
od DjRix
Crifodo píše:".....Nešel bych v nárocích přes -80 dB určitě do té doby, než mi někdo místopřísežně zaručí podobný odstup v prostoru, který budu pro poslech používat :wink:
Pračka, děti, tchyně, sousedi, manželka, vysavač, letectvo AČR, nedělní poletovači s vyhlídkovými zevlouny, kompresor ledničky, podkrovní místnost za deště, to všechno dělá honbu za fantastickým odstupem s/š nepodstatnou...
:prst: :prst: :prst: Ano,tohle si spousta lidí neuvědomuje.....

Napsal: 23 čer 2006, 18:42
od Sendyx
No... celostopý záznam... takový Studer J37 má šířku pásu 2" a jen 4 stopy :D . Čili každá stopa skoro 1/2".

Samozřejmě, odstup od hluku okolí je neopominutelná věc, ale s dobrými sluchátky bych to neřešil, měl jsem mušle s tlumením od okolí cca 24-32dB dle kmitočtu. A kdo rád poslouchá nahlas, tak a bydlí na samotě, těch 80dB využije :)

Napsal: 23 čer 2006, 20:14
od Crifodo
Ale no taaak... :? ten kdo provozuje takovou almaru na dvoupalcový pás, asi smečku řvoucích dětí neřeší...
jasně že bych se většího odstupu s/š nezříkal, jen bych to rád zařadil do reality života. Dobrá sluchátka jsou dobrá věc, ale i tak po nich sáhnu vždycky jako po náhradním řešení, protože ani Joe Satriani nehraje na koncertě pro posluchače s mušlema :D
trochu brumu nebo bílého šumu snesu, ale uznávám že kdybych v mezeře mezi skladbama zaslechl toho -teď mi chybí výraz- s jeho Včelkou Májou na -80 dB, vyletím jak čertík :twisted:

Napsal: 23 čer 2006, 20:45
od Sendyx
Nezříkal bych se širokých stop :-), dropouty moc nehrozí :-D Do toho pásu se dají udělat děrovačkou díry a nikdo si toho skoro ani nevšimne. Akorát je jeden pás drahý jako dneska 10 DVD předhávačů :-((

Napsal: 23 čer 2006, 21:00
od Crifodo
Kolik procent z posluchačů pořizuje zároveň primární záznamy komorní hudby? :D
Je to hezká nostalgie, ale svět je dneska jinde. Do auta tuc-tuc a na nahrávání HDD. Konzumenti spějí k promitivismu, takže debata za čas nejspíš ztratí i ten zbytek smyslu :P

Napsal: 23 čer 2006, 21:46
od Sendyx
No, je fakt, že na většinu rádií by stačil 8 bitový nelineár a nikdo by to nepoznal. Dneska jsem schválně poslouchal jednu věc z rádia (s okem na analyzátoru) a pak z CD, to je masakr. I song z 60. let, blbě namasterovaný, zněl z CD tak 10x živěji, než ta komprimovaná hrůza.

Napsal: 23 čer 2006, 22:34
od Crifodo
Takže tady vidíš, že debata o hodnotě odstupu s/š, jaký je ještě přijatelný, ztrácí význam. Není problém vytvořit protokol, který bez signálu zamutuje výstup, a zároveň používat kompresní formáty a datové toky, které z hudby udělají hromadu sraček... stejně jako s digitálními fotkami: technicky není problém rozlišení 8Mpix a 16bit/kanál, ale mladým stačí 640x480 jpg s nejhorší kompresí vyblité z mobilu :?
Akustika poslechové místnosti bude za chvíli pojem k smíchu.

Napsal: 24 čer 2006, 06:28
od Hill
Crifodo píše:" :wink:
Pračka, děti, tchyně, sousedi, manželka, vysavač, letectvo AČR, nedělní poletovači s vyhlídkovými zevlouny, kompresor ledničky, podkrovní místnost za deště, to všechno dělá honbu za fantastickým odstupem s/š nepodstatnou...

Dodám: a rušná křižovatka s trolejbusovými linkami pod okny, bublavé výfuky, vzduchování akvárka, výtah... prostě objektivní realita.
Jeden majitel dovezené věže mi na dotaz, k čemu mu asi je v ní kazeťák s Dolby B a 66dB odstupu šumu (podle Japonců), když to nemá ani z čeho nahrát a v tom hluku okolo by to ani nevyužil, řekl já jsem si na hluk už tak zvykl, že ho ani nevnímám. A to jsem mu neřekl, že ty prospektové údaje jsou fyzikální nesmysl.
Místo toho jsem mu doporučil Tesla Diamant (jen podle ucha - hrál o dvě třídy líp, než to JVC, a podle kapsy - za tu cenu jich mohl mít osm), že případný šum si může taky odmyslet. Kdo ví, co všechno se od té doby naučil nevnímat...

Je sice škoda, že některým stačí tak málo, jako kvalita z mobilu, ale doba asi není příliš nakloněna tomu, plácnout sebou na pár hodin do klidu a opravdu si dopřát poslech. Kdepak - dobou to asi nebude...