Tesla SM261 a SP210 (upraven název)

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
lubos1961
Příspěvky: 324
Registrován: 20 črc 2010, 02:00
Bydliště: Nový Jičín

#166 Příspěvek od lubos1961 »

Zdravím.
Nejčastější problém je přímo v pohybovém uložení kulisy s přesmykovým kolečkem. Pokud je ta hřídelka na které dochází k pohybu té kulisy namazána vazelinou, tak to určitě bude blbnout. Dokonce ani olej není vhodný, po čase to zase pořestane chodit. Nejlepší je to jenom na sucho, a pokud je to dost natěsno, tak ještě otvor kapánek jehlovým pilníkem líznout, to pohyblivé uložení by mělo být úplně volné, nesmí mít žádný odpor. Naproti tomu to přesmykové kolečko zase musí mírně přibrzďovat. Když se pastorek motorku začne otáčet, je síla brzdičky na přesmykovém kolečku vyšší než síla kterou klade to uložení pro pohyb kulisy a proto nejprve dojde k přesunutí té kulisy a až se kulisa opře, začne to přesmykové kolečko točit přes její brzdičku a také daný unášeč pásky. Pokud ale ten pohyb kulisy jde těžce, proklouzne tá brzdička na přesmykovém kolečku dříve než je v záběru, a poté buď nedojde k tomu přesunu kulisy, nebo dojde ale ve chvíli kdy je již roztočené to přesmykové kolečko a v té chvíli již nedojde k zasunutí do ozubení unášeče pásky a jenom to nepříjemně škrčí.
Přílohy
P1090122.JPG
P1090116.JPG
P1090114b.jpg
P1090112b.jpg

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#167 Příspěvek od rnbw »

Taketo oranzovo-hnede ozubene kolieska pouzival aj Philips. Zname boli tym, ze sa rozpadavali. V kazetovych aj CD mechanikach.

Uživatelský avatar
Harry.pa
Příspěvky: 353
Registrován: 26 dub 2006, 02:00
Bydliště: Znojmo

#168 Příspěvek od Harry.pa »

Ono to bude někdy kombinací obojího, protože pokud kulisa jde těžko, tak se při pomalém zapadnutí mírně poškodí vrcholy zubů a potom to za nějaký čas používání při rázu třeba na konci kazety vylítne ze záběru. To je pak ten případ, kdy i po vyčištění převod zlobí a musí se sáhnout i na ty dotazy. Někdy také chybí ta bužírka na kulise, pak to zapadá na plnou hloubku zubů a je to hlučnější, nebo to v režimu PLAY motor neutáhne a kazeťák pak vypíná nahodile v půlce kazety.

Uživatelský avatar
ronoda
Příspěvky: 769
Registrován: 12 pro 2017, 01:00
Bydliště: Pardubice

#169 Příspěvek od ronoda »

Tak se mi dostala do ruky SM261 asi z posledních sériích. (1x tranzistor v chladiči neosazen, deska už počítá s jinými tranzistory, montážní otvor pro potenciometr na sluchátka, letmé uložení kladky a kladka s plastovým "ráfkem"
---nejvíc mě překvapila hlavička DYNY 500, kterou jsem na žádném jiném stroji neviděl (a že jsem jich viděl) Většinou tam byly Alps nebo nějaké bez popisu. Jelikož je tam použitá zajišťovací barva jak žlutá, tak červená a taky šedá, nedá se poznat jestli byla měněna (spodní víko ještě zaplombované z výroby) Navíc tvar hlavičky je shodný s tvarem ANH210. Ještě se mi navíc zdá (čistě subjektivně) že je přednes čistčí, jako jasnější. Vím, že na to může mít vliv milion dalších věcí, ale jak bojuji proti reklamám, mám asi deset kazet opravdu "naposlouchaných" i vícekrát denně.
--- Moje otázka je zda je tato hlavička namontována již z výroby, popř. nějaké informace o této hlavičce. Dík
Přílohy
DYNY Japan.jpg

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#170 Příspěvek od Celeron »

Mám v Kiekertu, což je bývalá Tesla Přelouč posledního kámoše, co pamatuje Teslu a magneťáky. Dělal na montáži na pásu jako mlaďas rok před vojnou. A když se vrátil, už to Tesla balila a tak šel dělat do začínajícího Kiekerta energetiku. Tesla skončila 1991, všichni technici, co tam dělali a měli nějakej přehled jsou už v penzi, takže už není koho se ptát. Je to už víc než 30 let a tak si toho stejně moc nepamatujou.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
ronoda
Příspěvky: 769
Registrován: 12 pro 2017, 01:00
Bydliště: Pardubice

#171 Příspěvek od ronoda »

Tak koukám, že hlavička DYNY 500 zůstane záhadou :?:

Uživatelský avatar
Robert18
Příspěvky: 335
Registrován: 15 dub 2009, 02:00

#172 Příspěvek od Robert18 »

Využiji oživení tohoto tématu.

Má někdo postup na opravu váznutí kulisy ?
Ten problém jsem zatím registroval u všech SM 261 co jsem měl nebo mám
a ať to vyleštím namažu nebo nechám suché vždy po zásahu "opravě"
To funguje zcela dobře a druhý den už zase ozubené kolečko zapadne
až na druhý pokus. Zkoušel jsem i zvýšit třecí sílu na kolečku jak natažením pružiny nebo zdrsněním povrchu, ale vždy je to stejné - chvíli to vypadá že to zabralo a pak to zase nechdí

Uživatelský avatar
ronoda
Příspěvky: 769
Registrován: 12 pro 2017, 01:00
Bydliště: Pardubice

#173 Příspěvek od ronoda »

Robert18*** tak předně si myslím, že u tebe to nebude jenom problém s kulisou, ale i něčeho dalšího. Jinak k ty otázce, V současné době mám 24ks
260/261/210, a asi u deseti jsem měl rozebranou mechaniku. Ta kulisa zlobí často z důvodu zatuhnutí vazeliny nebo toho origo sajrajtu. Pomůže vyčištění a odmaštění do sucha. To je ale problém v té malé dírce. Tak jsem to čistil výstružníkem a přitom jsem zjistil, že jak tam nalisují to pouzdro do toho plechu tak dojde k částečné deformaci díry v místě styku s tím plechem. Výstružník vždy pomohl. Pak jsem našel kónický výstružník, který tam vždy trochu "pustím" ze strany plechu. Na sucho to maká perfektně. Ještě rada, pokud nemáš přístup k výstružníkům, tak by pomohlo vyvrtat do hloubky síly plechu o desetinu větší díru. to ale nemám vyzkoušeno. Jinak dorazy té kulisy jsou opravdu důležité a pod nějakou velkou čočkou zkontroluj zuby na všech třech kolech. Ještě dotaz, motor je v pořádku? To že se točí, ještě neznamená, že má ten kroutící momen co má mít;-)
Ještě dotaz, ten převíjecí motor je tomu základnímu plechu přišroubován přes gumové "silentbloky" a nebo je to natvrdo bez gum? U jedné mechaniky ta guma (silentblok) byla prasklá a motor se pravděpodobně vyvracel. Dal jsem všechny ty gumové podložky (siletbloky) nové a problém zmizel.
Přílohy
sm.jpg

Uživatelský avatar
lubos1961
Příspěvky: 324
Registrován: 20 črc 2010, 02:00
Bydliště: Nový Jičín

#174 Příspěvek od lubos1961 »

Zdravím, (jak už jsem to také tady jednou psal o něco výše) zkusím ještě podrobněji. Ano v drtivé většině je problém v té kyvné vložce kulisy. Větší problémy bývají u SM 261 jak u SM260, protože tam začali kyvné uložení kulisy mazat jakýmsi hustým sajrajtem. Takže rozebrat kulisu, utřít jakýkoliv nacházející se sajrajt kyvného uložení kulisy, vložka kulisy musí být na hřídelce úplně volně. Když je to moc natěsno, je žádoucí tu vložku raději ještě líznout jehlovým pilníkem a spíše vytvořit takříkajíc viklající uložení než přesné nalícované a poté již kyvné uložení nemazat. Dále jak už tu bylo také zmiňováno, dorazy té kulisy, levý a pravý musí být nastaveny tak, aby při koncové poloze zůstala stále zachovaná zubová vůle přesmykového kolečka a unášeče. Prostě se nesmí přesmykové kolečko nadoraz zamáčknout do zubů unášeče. Dorazy se dají přihýbat kleštěmi.

A protože nyní klade větší odpor brzdička přesmykového kola (tá zase musí přibrzďovat, proto je tam pružinka) a né kyvné uložení kulisy, bude vždy motorek podle směru otáčení naprosto spolehlivě nejprve otáčet tou kulisou do daného ozubení unášeče a po zařazení teprve roztáčet unášeč.
Přílohy
Kulisa.jpg

Uživatelský avatar
ronoda
Příspěvky: 769
Registrován: 12 pro 2017, 01:00
Bydliště: Pardubice

#175 Příspěvek od ronoda »

Robert18 píše:Využiji oživení tohoto tématu.

Má někdo postup na opravu váznutí kulisy ?
Ten problém jsem zatím registroval u všech SM 261 co jsem měl nebo mám
a ať to vyleštím namažu nebo nechám suché vždy po zásahu "opravě"
To funguje zcela dobře a druhý den už zase ozubené kolečko zapadne
až na druhý pokus. Zkoušel jsem i zvýšit třecí sílu na kolečku jak natažením pružiny nebo zdrsněním povrchu, ale vždy je to stejné - chvíli to vypadá že to zabralo a pak to zase nechdí
Nazdar, dnes jsem opět rozebíral jednu mechaniku (naprosto zatvrdlou)
a myslím, že jsem na to přišel. Po vyčištění to taky zařadí vždy na druhý pokus. Máš tu novější mechaniku? Ta co má převíjecí motor přišroubovaný natvrdo a né přes gumové podložky jako to měli ty starší?

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#176 Příspěvek od danhard »

Že by to ta kulisa při vychýlení rvala do ozubení toho pastorku ?
Normálně by se to mělo vzdalovat, ale možná se to nechce přehoupnout přes střed.

Uživatelský avatar
lubos1961
Příspěvky: 324
Registrován: 20 črc 2010, 02:00
Bydliště: Nový Jičín

#177 Příspěvek od lubos1961 »

Přece nepomůže jenom vyčistění kluzného uložení kulisy. Je třeba provést celkovou kontrolu. Za prvé musí být zajištěná zubová vůle mezi pastorkem motorku a přesmykovým kolečkem - to je ten eventuální problém vychýleného motorku. Za druhé, přesmykové kolečko také nesmí v zasunutých dorazech (levý, pravý) natvrdo zapadat do ozubení unášeče. Za třetí, Vložka kulisy musí být na hřídelce naprosto volně (nebát se to krapet ještě o dost více uvolnit). Již při ručním pohybu pastorku motorku vlevo či vpravo se musí kulisa pěkně pohybovat a zapadat do daného ozubení unášeče.
Existuje i jedna alternativní elektrická úprava, aby při zvolení převíjení nabíhalo pozvolně napětí na převíjecím motorku, čímž je umožněno přesunutí kulisy ještě v pomalých otáčkách motorku.

Uživatelský avatar
ronoda
Příspěvky: 769
Registrován: 12 pro 2017, 01:00
Bydliště: Pardubice

#178 Příspěvek od ronoda »

luboš1961***už se začínáme opakovat:-) tak předně pohyblivá kulisa
je ve dvojím provedením. Ta původní (většinová) je nejdříve mezikolo a za ním plech (při pohledu zpředu) Ta je nasazena na čep a zajištěna přes plastovou podložku segerovkou, která brání axiálnímu pohybu. U tohoto provedení nikdy žádný problém nebyl po vyčištění čepu.----Pak je tu novější provedení, kde je nejdříve plech a pak to mezikolo (opět při pohledu zpředu)
navíc má delší vedení na tom čepu a to rozlisování (pertl) přesahuje délku čepu. Navíc to není ničím zajištěno proti axiální vůli.A tady nastává problém.
Bílé plastové vahadlo brzdy se tře plochou o ten plech ty kulisy a jak není axiálně zajištěna je to pokaždé jinou silou. Navíc při montáži plastového bílého ramena brzdy je segerovkou přitlačena více k zákl. rámu. Ve výsledku se tře vahadlo brzdy s pohyblivou kulisou a to nedefinovatelně, podle okamžité axiální polohy kulisy. ---Náprava je, že třetí plochu kulisy nepatrně potřít řídkým olejem, a to bílé rameno brzdy podložit na čepu jednou plastovou podložkou navíc a hlavně nedomáčknout to tou zajišťovací segerovkou. Aby to rameno brzdy mělo axiální posun na čepu (aby ta segerovka byla jen na začátku toho čepu) Pak to maká bez problému. Snad jsem to popsal srozumitelně. Jakmile budu mít rozebranou další, nafotím detaily. To novější provedení se pozná bez rozebírání tím, že převíjecí motor je přišroubovaný k rámu natvrdo bez gumových podložek, a levé horní upnutí mechaniky je rovný plech bez prolisu ve tvaru L
Přílohy
nové provedení.jpg
staré provedení.jpg

Uživatelský avatar
lubos1961
Příspěvky: 324
Registrován: 20 črc 2010, 02:00
Bydliště: Nový Jičín

#179 Příspěvek od lubos1961 »

Promiń, já už v noci blbnu. SM 261 je ve více místech odlišná. Jedna z odlišností je i tá kulisa. Je to opravdu spíše směr zpět a trochu nešťastně vyřešené. To bílé rameno brzdy když je nové, tak by se přímo nemělo opírat o pouzdro kulisy, má tam zůstat vůle. To že se třeba ta kulisa v rámci axiální vůle poté opře o to rameno brzdy je normální, (ale jenom tou vyvýšenou částí pouzdra, né plechu kulisy) to vlastně dělá ten axiální doraz kulisy. Ovšem je špatně, když už tady nezůstane žádná vůle a začíná to svírat. Jednak k tomu přispívá pružinka brzdy, která stále tlačí mírně šikmo směrem dolů, poté usazení ramene brzdy daleko od místa kde má udržovat tu axiální vůli a nakonec je to z plastu. Kombinace tlačící pružinky, vůli usazení ramene brzdy a únavou plastu nakonec může zapříčinit odstranění základní axiální vůle. Tím, že se rameno brzdy vypodloží, dojde opět k uvolnění sevřeného čepu kulisy.
Lepší je ale udělat vypodložení těsně u toho čepu kulisy a zajistit tím natrvalo danou minimální vzdálenost od pouzdra kulisy (min 0,5mm). Mám nějaké obrázky z kterých by to mělo být vidět.
jinak kulisu ani rameno brzdy nemám ničím namazáno, o kulise platí to co jsem psal (už to nechci opakovat), funguje to roky.

Luboš
Přílohy
IMG_20201119_155642b.jpg
IMG_20201119_155622b.jpg
IMG_20201119_155023b.jpg
IMG_20201119_152254b.jpg
IMG_20201119_152239b.jpg

Uživatelský avatar
ronoda
Příspěvky: 769
Registrován: 12 pro 2017, 01:00
Bydliště: Pardubice

#180 Příspěvek od ronoda »

Nepochopil jsem, proč vlastně tu změnu udělali, co tím sledovali? Změna výroby za cenu ušetření jedné jediné segerovky?
--- U tohodle novějšího provedení to vlastně ani nejde úplně přesně seřídit.
když se seřídí to středové ozubené kolo do jedné roviny s unášeči (aby ozubení zabíralo celou šíří zubu) tak drhne ta kulisa o vahadlo a když vahadlo dáš tak aby nedrhlo, tak zas nedosedají brzdy celou plochou na unašeče.
Tady jim ta "inovace" nějak nevyšla

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“