Desulfatácia PB Akku

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zamčeno
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
okam
Příspěvky: 69
Registrován: 22 črc 2004, 02:00
Bydliště: Slezsko

#181 Příspěvek od okam »

Já jsem nějaký výsledek měl. Baterka (nabitá) 44Ah připojená na desulfátor 18 dnů (do vybití) tj. odběr 18Ah- po té znovu nabíjena a dostal jsem do ní cca 29Ah. Takže výsledek: vezmu-li v úvahu dodání 130% náboje pro 100% nabití nárust kapacity na asi 22Ah=zvýšení o 22%. Teď jsem na desulfátor připojil jinou (60AH). Je tam zatím čtvrtý den a navíc jsem ji umístil na radiátor, abych zvýšil teplotu, jak píše autor viz příspěvek výše. Neděste se prosím toho radiátoru, teplota baterky zatím nestoupla k 35°C - měřeno lékařským teploměrem (jiný skleněný nemám) :)
PS. Před vánocemi jsem měl tu šedesátku připojenou 17 dnů (3 cykly) na "Ekkarově desulfátoru" a ... nic. Tak uvidím jaký výsledk dá ten druhý. :)

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#182 Příspěvek od PeteBurns »

No som zvedavý na tvoj výsledok, ja môžem teraz s definitívnou platnosťou, ktorú dnes potvrdil aj baterkár čo sa im venuje kopec rokov, povedať, že výsledok je prakticky nulový :evil: Moja posledná nádej, koncentrovaný peroxid vodíka, ktorý som prácne zháňal, po naliatí do baterky pekne a dlho šumel, vyzeralo to veru nádejne, no po plnom nabití a opätovnom testovaní je zlepšenie iba niekoľko percent :( Síce oproti tým pulzným somarinám je to aspoň nejaké zlepšenie, ale ako sa dalo čakať, absolútne nevyužiteľné...A to nehovorím o tom, že som sa ešte všeličo inšie dočítal, odstrániť sulfát koncentrovaným roztokom sódy bikarbóny, inde zase síranom horečnatým, inde zase použiť kremičitan sodnohlinitý atd atd...všade samozrejme plno príspevkov, ako zázračne to funguje...proste klasika, na internete funguje všetko, aj motory na voľnú energiu, problém nastane iba vtedy, ked sa človek pokúsi doma na vlastnej koži overiť, čo je na tom pravdy :roll: Potom to dopadne ako tu bolo spomenuté, poleptané rifle, smalt vo vani, zabitého kopec času, a výsledok úplná nula :evil: Ale po troche uvažovania sa nie je čo diviť, že nič zázračného neexistuje, pretože síran olovnatý je priamo vytváraný pri samotnom elektrochemickom procese pri vybíjaní baterky, pri nabíjaní sa síran vracia do elektrolytu, takže jeho eliminácia všelijakými možnými prostriedkami je tým pádom boj s veternými mlynmi, vopred odsúdený na prehru, pretože pri akomkoľvek, aj najmenšom stupni vybitia baterky, ten parchant na doskách po niekoľkých hodinách začne kryštalizovať a sulfatácia je na svete...jediné riešenie je držať baterku nonstop na 100% stave dobitia a vôbec ju nevybíjať, to ale potom tá baterka akosi stráca význam :? Ak sú použité napríklad v ostrovnom solárnom systéme, tak celú noc sú vybíjané bez dobíjania, tak sa tej sulfatácii zabrániť nemá ako...v aute sa takisto nejazdí každý deň nonstop, pri odstavení cucá niečo elektronika, niečo samovybíjanie, takže tiež naprd situácia atd atd...aspoň teraz viem, čím zbytočne dalej nezabíjať čas :lol: Ale to by som musel byť odborník na úplne všetko, aby som žiadnym blbostiam na internete neuveril a nevyskúšal s nádejou, ved prečo by to nešlo, ked iným to akože ide... :?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#183 Příspěvek od EKKAR »

Pete, ono to není tak černé, jak tvrdíš - ten síran má totiž několik krystalizačních forem. Pokud se nabíjí i vybíjí nějakým normálním způsobem, tedy nevybíjí se "do mrtě" a hlavně po přerušení vybíjení s co nejdříve, nejlépe ihned začne znovu nabíjet a jak vybíjecí, tak nabíjecí proudy se nepohybují v extrémních hodnotách, síran = sulfát olovnatý se vytváří v jemnozrnné krystalické formě, která je (relativně) snadno elektrochemicky opět rozložitelná na síranový aniont (přechází do elektrolytu) a kovové olovo (vysráží se na deskách). Ta relativní snadnost je vyjádřena energetickou účinností nabíjecího procesu kolem 80% - k nabití 100% náboje je tedy potřeba dodat zhruba 120% energie. Velkou nectností této látky (síranu) ale je, že pokud se 1) akumulátor nabíjí nebo vybíjí extrémními proudy po delší dobu nebo 2) je ponecháván dlouhou dobu bez dobití nebo úplně vybitý případně 3) je ponechán bez elektrolytu přístupný vzduchu, dochází k přeměně drobných krystalů na krystaly velké, které jsou proti elektrochemickému rozpustění několikanásobně odolnější a co víc (a hůře), na svých hranách neustále narůstají, takže se situace postupně stále více zhoršuje. Tím, že takto pokryté elektrody (desky) akumulátoru jsou mechanicky "odizolovány" od zbytku elektrolytu, zmenšuje se aktivní plocha elektrod, na níž dochází k reverzibilnímu procesu (vznikem drobných rozpustných krystalků) a akumulátoru tím velmi značně vzrůstá jeho vnitřní odpor = klesá maximální dosažitelný vybíjecí proud. U staničních baterií to příliš nevadí, u nich je důležitá využitelná kapacita a nikoliv velikost vybíjecího proudu, u baterií trakčních i startovacích je to ale opačně - zde je velmi důležitý co nejmenší Ri, aby akumulátor byl schopen dodat co nejvyšší startovací (rozběhový) proud...
Přitom problém sulfatace je téměř vždy zaviněn nedostatečnou péčí o akumulátor v provozu a snaha odstranit už vzniklý sulfát by se měla uplatňovat už v samém začátku používání - tedy starat se o to, aby sulfátu vznikalo co nejméně v jeho těžko rozpustné formě a pokud už vznikne, aby se akumulátoru dostalo takové péče, při níž bude to, co stačilo vzniknout zase co nejrychleji odstraněno. Pokud se někdo pokouší vzkřísit akumulátor po 5 letech používání v automobilu, přičemž za celou tu dobu mu byla věnována nulová péče, anebo po ročním odložení ve vybitém stavu do sklepa, pokouší se vzkřísit umělým dýcháním z huby do úst mrtvolu, se kterou už hýbou červi...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
e-man
Příspěvky: 62
Registrován: 06 bře 2008, 01:00

#184 Příspěvek od e-man »

Proč tak depresivně , kluci ? Ekarova metoda funguje - samozřejmě ale
jen u baterek , které nechcíply blbým zacházením + věkem .
Já běžně dosahuji životnost sedmi let při vysoké kapacitě . CHce to ale nebýt lempl a dodržovat jednoduché a známé zásady , které v tomhle vlákně už zazněly , takže netřeba opakovat .
O Vánocích jsem začal s reinkarnací Varty silver 70 Ah . Vstupní data -
8.5 V a nezjištěná kapacita . Třítýdenní ozdravná kůra ala Ekar -
výstupní data 12.7 V ( ustálený stav 2 hod. v klidu )a téměř plná kapacita.
I v současných mrazech točí jak vrtulník ( diesel ). Bonus za péči . :P
E-man

Uživatelský avatar
JanikPetr
Příspěvky: 102
Registrován: 18 říj 2007, 02:00
Bydliště: Opava

#185 Příspěvek od JanikPetr »

Po pročtení celého tohoto vlákna bych požadoval osvětlit následující
problematiku.Nový,nebo používaný akumulátor v dobrém stavu t.j nezasul
fátovaný,naplněný předepsaným elektrolytem a plně nabitý má hustotu
elektrolytu 1,28.Jak ale u použitého akumulátoru zakoupeného s ojetým
automobilem,u kterého nevím jak bylo s akumulátorem zacházeno.Po
dostatěčně dlouhém nabíjení,kdy všechny články živě plynují a napětí se
již dále nezvětšuje,nedosahuje hustota předepsané hodnoty 1,28.Jak ale
správně určit čím je to způsobeno.Akumulátor je již částečně zasulfátovaný,elektrolyt je častým doléváním destilky zředěný,nebo není
ještě akumulátor plně nabitý a je třeba dále nabíjet ?

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#186 Příspěvek od PeteBurns »

e-man - toto sú presne tie prípady, čo mám na mysli, je to presne ako povedal Ekkar, o akumulátor je treba sa starať, aby sa kryštalizovaniu sulfátu bránilo od začiatku, ak je už v dezolátnom stave, nič mu už nepomôže...čo je zjavne môj prípad...
Tvoj popis je ale presne to, čo potom bádavých ľudí ako som ja zmätie, pretože ty si mal s tvojou Vartou šťastie, že bola síce vybitá, ale v dobrom stave, ako si sám napísal, kapacita nezistená :wink: V tom je ten fígeľ, ja som si stav tej mojej Varty zistil, kapacita iba 10Ah, a od toho sa potom odrážal úspech či skôr neúspech každej jednej metódy, čo som skúšal...pritom po nabití tá Varta držala stabilných 13V :!: Na druhý deň po odpojení nabíjačky :!: Takže by sa podľa toho napätia mohla zdať ako perfektná, ale ja som veľmi dobre vedel, že kapacitu už nemá...a ako som spomínal, každú jednu metódu som poctivo skúsil, no výsledok je známy. Dalšie chemikálie skúšať nebudem a ani nemienim, dnes po návšteve toho profíka baterkára mi potvrdil, že je to úplne zbytočná námaha, vraj ani tá mečta nebolo bohvie čo, on ju ešte zažil, ten ampér-plus je vraj ešte slabšia náhrada s ešte slabším účinkom, jediné hodnoverné údaje, čo som našiel, sa zdá byť použitie EDTA, ktorá nejako agresívne olúpe dosky či čo, ale tie potom výrazne korodujú a rýchlo sa rozpadávajú, a potom ten MgSO4, ktorý zreaguje s tým PbSO4 a dočasne krátkodobo zvýši kapacitu a zníži vnútorný odpor, tieto veci písal chlapík z vývoja Exide, a takisto vysvetľoval ich pokusy s impulzným odstraňovaním sulfátu, ktorý sa nijako neosvedčil...čo som sa sám presvedčil na vlastnej koži, predsa logicky nie je možné, aby ten istý obvod, s rovnakou funkciou, jednému človeku kapacitu vôbec nezvýšil, a druhému ju zvýšil podstatne...určite hrá najdôležitejšiu úlohu samotný stav baterky, ale ked z princípu je kryštalický usadený síran olovnatý nevodivý, tak nevidím spôsob, ako by sa mohol elektrolýzou rozpustiť :?
Pre mňa bolo pri tejto snahe podstatné iba jediné - či je možné výrazne a použiteľne zničiť kryštalický sulfát a vrátiť baterke pôvodnú kapacitu, aby ju naozaj nebolo ešte potrebné vymeniť, ale ukázalo sa, že nie...zlej sa už pomôcť nedá, dobrej pravdepodobne áno, ale tú zasa ešte meniť netreba :lol: Ja som naschvál takto obšírne popísal moju skúsenosť so všetkými metódami na známej zlej baterke, aby sa ostatní, ktorí toto budú čítať, vedeli presnejšie rozhodnúť, či sa do niečoho púšťať alebo nie, aby od hocijakej metódy neočakávali výrazný účinok, ako som ja potajomky dúfal :) Pretože na každom jednom fóre, kde ospevovali ktorýkoľvek spôsob, aký je super, bolo zopár príspevkov, komu to absolútne nepomohlo alebo dokonca uškodilo, a vtedy človek nevie, čomu má vlastne veriť, rozum hovorí že je to blbosť a nefunguje to, tých zopár príspevkov to dokazuje, ale zase zvedavosť hovorí - čo ten väčší počet tých vraj úspešných prípadov? A tak to je v živote vo všetkom :twisted:

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#187 Příspěvek od PeteBurns »

JanikPetr - pokiaľ články plynujú a napätie je zhruba 16.8V - to je úplný koniec rozpúšťania SO4 z elektród, kde tvoril PbSO4, do elektrolytu, kde je teraz H2SO4, takže hustota je maximálna, nabíjať dalej už nemá význam, tá nižšia hustota je presne to - neklamný znak toho, pokiaľ nemáš hladinu ozaj vysoko a doriedenú destilkou až príliš - že časť SO4 je nenávratne, teda aspoň podľa mojich a zopár dalších ľudí skúseností - skryštalizovaná na doskách vo forme nevodivého PbSO4...skús v prvom rade zmerať kapacitu, a potom sa môžeš smelo pustiť do všetkých tu spomínaných zaručených metód desulfatácie daného akumulátora :wink: Tiež som zvedavý aké sú skúsenosti iných ľudí, ale reálne, s nameranými kapacitami a ich vývojom :wink: V skutočnosti je to s tými baterkami všelijako, napríklad kamoš mal v aute vyše pol roka baterku na 0.0V, takže by mala byť totálne mŕtva, tiež by som mohol napísať ako e-man, že som ju podrobil kúre atd, vôbec nie, dolial som trochu destilky, normálne dobil, a baterka veselo šlapala dalej, aj normálne štartovala 8O Takže na tomto príklade je dobre vidno, že baterka nie vždy musí nutne byť zničená, vtedy pri pokusoch o desulfatáciu dáva takéto optimistické závery, ktoré sú samozrejme pripisované práve tej super zaručene funkčnej metóde :wink:

Uživatelský avatar
okam
Příspěvky: 69
Registrován: 22 črc 2004, 02:00
Bydliště: Slezsko

#188 Příspěvek od okam »

Způsobů desulfatace je jistě více, ale dva tady zkoušené, oba podobné a založené na stejném principu=proudový impuls. Zatímco v prvním případě 50x za vteřinu s menším proudem, ve druhém případě cca 1000/s a větší proudový impuls.
A k tomu starání se o baterii, už to tady bylo řečeno-zakoupená spolu s ojetým autem. Potom člověk neví?! Když mi po cca 2 hodinách práce se zapnutou lampou (8W) a hrajícím rádiu druhý den ráno ani neprotočila motor věděl jsem, že je zle. Namontoval jinou baterku abych mohl jezdit, zbastlil jsem ten jednoduchý desulfátor, a započal ozdravnou kůru. Výsledek jsem uváděl jenom pro doplnění: po plném nabití svítila na H4, odběr 4,5A cca 1 hod 20 min před i po desulfataci, baterka původně 60Ah. Takže jsem o vánocích udělal ten druhý desulfátor a uvidím jestli bude účinnější. Zatím jsem ho jen tak zkusmo nechal působit na 44Ah s možná nějakým pozitivním výsledkem, ale prioritou je ta šedesátka. Na výsledky je ještě brzo, uvidím za pár týdnů jestli pojedu do SD či tuto cestu o měsíce/roky :lol: odložím. Ta 44-ka má alespoň trochu známou historii a nepochybuji, že se jí podaří oživit ještě víc než jsem uváděl, ale do diesla se nehodí :)

Uživatelský avatar
e-man
Příspěvky: 62
Registrován: 06 bře 2008, 01:00

#189 Příspěvek od e-man »

2 PB - Měl jsem kliku v tom smyslu , že zmíněná baterka nebyla total dead , že aktivní hmota desek se neválela na dně , že Deustsche konstrukter použil kvalitní matroš a v neposlední řadě , že jsem nasával
vědomosti v EB . Pokud neznáme minulost baterky dá se dost poznat
v průběhu oživování . Rychlý nárůst napětí , nestejné hodnoty článků
signalizují game over . Nezbytným a důležitým pomocníkem je hustoměr.
I v dnešní arktický den jsem v poho nastartoval . Ten jednocestně
usměrněný tepavý proud má něco do sebe . Nechápu pitomce konstruktéry , kteří věší za Grécák 5G . Jinak nabíjení se současným
mírným vybíjením doporučovala Akuma už začátkem druhé poloviny 8-) min . století .

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#190 Příspěvek od PeteBurns »

Ved práve, to pulzné nabíjanie zjavne udrží baterku v dobrom stave, kedže dokáže lepšie rozpustiť začínajúce sulfátovanie a vrátiť SO4 do elektrolytu, ale u tých zlých bateriek je to strata času, dnes som od baterkára kúpil 100Ah baterku nech mám so štartovaním svätý pokoj a zobral som dalšiu používanú 74Ah baterku na skúšku, kto uhádne akú mala kapacitu? :twisted: 15Ah :!: :lol: Takže preto má veľa ľudí s tým desulfátovaním neúspech, ked má šťastie ako ja a skúšajú oživiť baterku prakticky bez kapacity :?
Tak ma napadla 'spásonosná' myšlienka - asi blbosť, ale nebolo by možné baterku otvoriť, všetko vyhodiť, vyčistiť, z očisteného olova si odliať vlastné hrubšie dosky, tie pospájať, dať čistý elektrolyt a takto si urobiť svoju vlastnú baterku? :?: Vlastne niečo na spôsob trakčnej, že by nemusela dať veľké štartovacie prúdy, ale zase hrubé elektródy by sa nerozpadli...vie niekto povedať k tomuto niečo bližšie, či by také niečo mohlo byť vôbec reálne? Než sa do toho pustím, poleptám si rifle, smalt vo vani, a nakoniec zbytočne :twisted: :wink:

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#191 Příspěvek od rnbw »

Podla mna vyjde lacnejsie kupit bateriu ako vymienat vanu :D

Uživatelský avatar
feliz_navidad
Příspěvky: 591
Registrován: 15 říj 2009, 02:00

#192 Příspěvek od feliz_navidad »

Viděl jsi někdy rozebranou baterku? Elektrody jsou v podstatě mřížky, do nichž je vlisováno houbovité olovo. Pokud bys celou elektrodu odlil z jednoho kusu, žádnou velkou velkou kapacitu tím nezískáš. Celková plocha elektrody by byla mnohem menší.

Uživatelský avatar
PeteBurns
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2576
Registrován: 08 říj 2007, 02:00

#193 Příspěvek od PeteBurns »

Baterku som mal v pivnici rozobratú iba dvakrát, ale v oboch prípadoch kapánek deštrukčne, po výbuchu :twisted: :lol: Takže som nemal možnosť to nejako naštudovať :lol: Cez otvory tam je vidieť veľa tenučkých platní, tak som myslel urobiť ich menej a hrubších, o koľko by tá kapacita bola menšia? Ked teraz majú dve staré 74Ah baterky po 10Ah a 15Ah, bolo by to menej alebo viac? Aké elektródy má trakčná baterka? Ak by niekto vedel o dobrých linkoch, poprosil by som...čo som ja našiel, tak fotky boli o ničom, z nich nie som o nič múdrejší :?

Uživatelský avatar
feliz_navidad
Příspěvky: 591
Registrován: 15 říj 2009, 02:00

#194 Příspěvek od feliz_navidad »

Míň desek + odlité z jednoho kusu = současná kapacita 10Ah by byla nedostižným snem. Ale klidně si to zkus...
EDIT: Ty silnější desky by neměly žádný význam.

Uživatelský avatar
alkom01
Příspěvky: 244
Registrován: 20 bře 2006, 01:00
Bydliště: Brno

#195 Příspěvek od alkom01 »

Opravy jednotlivých článků jsem dělal na vojně (1983-4!), kdy jsem mimo své specializace jako spojový mechanik nafasoval "vedlejšku" jako zdrojař. Ovšem se opravovaly jen Akumy (jiné snad ani tehdá nebyly) - černá nádoba a víčka zalitá asfaltem, propojovací můstky zvenku nahoře . Byla na to sada desek, separátorů, nosičů desek, propojovacách můstků, formičky na odlévání kontaktů, uhlíkové elektrody s Cu obalem ..... Jo byla to legrace!

Zamčeno

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“