Stránka 14 z 21

Napsal: 09 dub 2018, 15:06
od Celeron
To je jenom na sprint na půl míle, dýl baterka nedá. :lol:

Napsal: 09 dub 2018, 16:19
od ok1hga
. . . a nabíjet to budou týden před tím sprintem . . .

Napsal: 09 dub 2018, 16:23
od FHonza

Napsal: 02 kvě 2018, 15:31
od CharlesBass
Artaban001 píše:elektřina je jedna z neušlechtilejších forem energie, to znamená i "nejřidší" nevím, jak bych to jinak napsal - viz dále:
Určitě se dá někde zjistit, kolik energie uvolní 50 litrů nafty. Těch 50 litrů nafty naleješ do nádrže za pár vteřin. Pokud to tam liješ hadicí, můžeš si spočítat energetický tok, co těch pár vteřin tou hadicí proudí. (podle mě je to řádově v desítkách MW). Do cisterny tý nafty můžeš nalejt klidně 2000L a bude tam. To samý platí i o benzínu (zkapalněný plyn, či jiné fosilní , či vyrobené palivo)
Je to furt ta samá nafta, kterou leješ do auta kanystrem, hadicí na jakýkoliv čerpací stanici. V Autě je jen nádrž.
V případě "čistého" elektromobilu je potřeba energii z toho paliva (pro jednoduchost nepočítám jaderné elektrárny, protože i palivový pruty s uranem je svým způsobem fosilní palivo a musí se na použitelnou formu přetvořit) přetvořit na elektrickou energii, která se sama o sobě moc dobře ukládat nedá a tak se musí měnit v potenciální chemickou energii na povrchu desek akumulátorů.
Touto energií musíte ty "elektrické" nádrže naplnit takovým způsobem, aby se dalo z vozem rozumně jezdit - ne mít příslovečnou prodlužku za zadkem. Bohužel na rozdíl od tekutýho paliva jej do těch "nádrží" nedostanete za pár vteřin, protože jak sami víte, musí tím vedením téct vysoké proudy a vysoké napětí. Zkrátka z toho vyplývá, že v dnešní době klasický "čistý" elektromobil je stejně použitelný, jako bateriové ještěrky v továrnách. Na místo pojmu "továrna" zde platí "nejbližší okolí" - takže tak na cestu do práce či za nákupy a přes noc nabíjet...
Na ostatní bohužel spalovací motory nahradit nepůjdou..
Ano, jeden z mála diskutérů, který vidí dále, a to mnohem dále, než většina zastánců a koneckonců i odpůrců. Nad mírou pokrytectví zastánců a propagátorů e-mobility lze jen žasnout. Myslím tím tuto elementární znalost přeměny energií (a z čeho v jádru pochází), kterou by se měl ohánět kdejaký ekolog. Ale ouha, to už by nebyla ekologie, ale už jen čistý marketing pro často nevhodný produkt, který by byl nezbytný pro prodej. (Něco jako podomní prodejce, který prodal stařence sice výborný (a drahý) vysavač, který je vhodný ale do hotelu na obrovské, nepříliš členité plochy, ne do bytu 1+1).

I ministerstvo životního prostředí v Německu se zbavilo Tesly jako prakticky nepoužitelného auta pro účely služebních cest :-)


Chtěl bych tu uvést na pravou míru několik dalších nejasností napříč celým vláknem:
1) Elektromobily běžně prodávané mají jeden, max dva elektromotory (u vozidel 4x4). Ty jsou umístěné normálně v "motorovém" prostoru v ose nápravy - a kola pohánějí přes klasické hřídele s homokinetickými klouby. Vesměs motor s diferenciálem je kompaktní celek, který je samozřejmě svou nízkou zástavnou výškou trochu zajímavější než spalovací motor. Tyto motory jsou chlazeny stejným způsobem jako spalovací motory - vozidlo má chladič, čerpadlo a náplň fridexu. Má také klasické topení, které zužitkovává odpadní teplo (navíc má elektrickou spirálu, když je ještě motor studený). Dále je další chladící okruh, který optimalizuje teplotu baterií - chladí - nebo v případě potřeby ohřívá. Pokud je hnaná i zadní náprava, tak je chladící systém i pro ni buď rozšířený, nebo zdublovaný. Odhadem 30l fridexu celkem. Diferenciál a případně převody mají samozřejmě náplň oleje a možná i zjednodušený nízkotlaký okruh pro mazání ložisek motoru. Toto platí pro Teslu a E-Pace a podobné luxusní auta. Co jsem měl možnost nahlédnout pod kapotu E-Up! tak to je vše naprosto podobně koncipované - jen úměrně menší :-)

2) Elektromobil má pro palubní přístroje, komfortní výbavu a většinou i řízení trakčních motorů, normální 12V soustavu s běžným 12V akumulátorem (a nebo dvěma). Dobíjení 12V akumulátoru a napájení soustavy je řešeno hlavně během "režimu jízdy" z měniče - místo alternátoru. Je věšinou naprostá katastrofa pokud dojde k vybití - nenastartuje se 12V měnič, systémy je třeba restartovat, nastavit... ->odtahovka (vlastní zkušenost). A i klimakompresor - je poháněn 12V elektromotorem. Brzdový posilovač, pokud není elektrický, má elektrickou vakuovou pumpu na vytvoření potřebného podtlaku.

Takže opak je pravdou, pokud si někdo myslí, že je elektromobil jednodušší :-) I v autíčku na dálkové ovládání je motorek jeden, který pohání kolečka přes diferák :-)

V elektromobilu není navíc jen motor, řízení motoru, a měnič na 12V, je tam i řízení provozu baterie, je tam i vlastní nabíječka - do které se ze stojanu zapojí 3F 400V (příp 1F 230V) a teprve tam se proud mění na SS napětí potřebné pro nabíjení akumulátorů. Rychlonabíjecí se rozumí stanice, které poskytují SS proud o potřebném napětí!!! Mám dojem, že jsou tak označovány i stanice, které poskytují "pouze" 3F 400V :-) To už samozřejmě proti nabíječce 230V 16A nabíjí rychleji :-)

Vždy, když vidím nějakou Teslu, jak stojí v některém OC - kouknu se, jak dlouho tam stojí, a kolik má nabito - nezřídka jsou to 2-3h a nabito třeba jen 67% ... a směju se pak argumentům propagátorů, jak je to úžasné a že v každém OC a vlastně už dnes prej na každém významném místě se to dá za hodinku nabít :-D

Ale především je třeba jít do elementárních základů problematiky, zjišťovat, co je skutečná ekologie a co jen byznys co se ekologií kryje ... Někdo tady vzpomínal porvnání účiností uhelné elektrárny a spalovacího motoru... to je dost velkej oříšek a nelze jím elektromobily jednoznačně obhajovat. Už jen proto, že elektrárny spalují, stejně jako auta palivo, které je třeba k nim dovážet. Zajímavé by bylo srovnání i z pohledu "ekologičnosti" získání, zpracování a dopravy 1 kW energie v uhlí a 1 kW v benzínu nebo naftě. Mám takovej "neblahej" pocit, že to čerpání tekuté látky a její rafinace je přece jen výhodnější než bagrovat v zemi a házet to na hromady, pak na vagóny nebo lodě :-) atd ...

Je to mnohem koplexnější, a pokud by kdokoli znalý chtěl, z ekologického hlediska rozcupuje elektromobil na pouhý nepoužitelný přízrak z budoucnosti - prostě by to šlo, fakty k podložení by byli neúprosné, ale nevhodné a nekorektní. I Elon Musk prohlásil, že ve VÝZKUMU akumulátorů (tj nikoliv v jejich konvenčním používání) nelze zaručit, a ani čekat, že se budou parametry vylepšovat o více než 5% ročně....

Napsal: 19 říj 2018, 22:15
od Hydrawerk
Při zaplavení elektromobilu lze očekávat zkrat, výbuch a požár... https://www.quora.com/What-will-happen- ... rs-a-flood

Napsal: 27 lis 2018, 14:57
od FERYACT
Dneska jsem četl na internetu že nějaký čerstvý absolvent VUT má ve spolupráci z Norskou firmou podaný patent na litium-sírový akumulátor Podrobnost: jen vysoká kapacita. Jenom více takých zpráv.

Napsal: 27 lis 2018, 16:40
od TAKJAN
Jezdit s těmito krámy je pakárna. Člověk musí být poměrně kliďas a počítat se vším. https://www.autickar.cz/clanek/jak-se-z ... romobilem/

Napsal: 27 lis 2018, 17:03
od weed_smoker
Z těch,který jsou složený tak,jak napsal CharlesBass,bych si nekoupil ani jeden.I ten starej "brejlovec" má 4 motory a rozvod z trakčního generátoru(s regulací tyristorama) a to pomocný napětí(24V DC) získává z alternátoru nebo dynama,který si bere výkon řemenem.Pokud by elektromobil obsahoval 2 nebo 4 motory,odpadnul by třeba ten diferák(dělal by se elektricky,2 motory v sérii) a možná i to chlazení by se zjednodušilo(při dvojnásobku počtu můžou mít poloviční výkon).Místo těch 12V AKU by stačily 2 měniče(jeden standby malej,jeden hlavní silnější).Pokud mám k dispozici např.480V DC,je blbost napájet motor klimošky 12V a použiju k ní motor taky na 480V(na stejnej výkon 20x menší proud a tím i průřez vedení).

Napsal: 27 lis 2018, 21:12
od p32
To je samá teorie. V praxi to nejede ani těm velkým firmám.

Napsal: 29 lis 2018, 22:38
od Celeron
Tak jsem dnes v TV zaslechl informaci kolik elektroaut jezdí v Číně, kolem 300 tisíc. A ročně jich přibývá 25%. Na těch pár miliard, co tam žije je to asi jak plivnutí v moři.
Ale docela mě překvapilo, že podmínkou výroby a prodeje elektroaut v Číně je zasílání dat výrobci/prodejci v reálným čase o asi 60-ti údajích o autě a to nejen technických údajů ale taky trasy a že se tyto údaje předávají do centrálního státního sledovacího systému. Takže dokonalej Velkej bratr.
Možná někdo namítne, že i u nás není jistý, co eCall bude vlastně posílat kdy a kam ale zase stále můžu mít auto, který ho nemá.
Někdo namítne, že kdo má mobil s Gůglem, tak je neustále sledovanej taky. Ale u něj si můžu vybrat, třeba že si vemu starou Nokii, telefon vypnu, nebo ho nechám doma, nebo ho zahodím.
Znám pár lidí, co žádnej mobil nemaj, neměli a asi i mít nebudou a žijou bez něj naprosto plnohodnotnej život. :wink:

Napsal: 29 lis 2018, 23:18
od rnbw
Ano, Cina buduje novu totalitu. S dnesnymi moznostami to bude krajina otrokov.

Napsal: 30 lis 2018, 12:54
od kejki
Je to už mimo téma, ale čínské sociální skóre je úplná dystopie.

Napsal: 30 lis 2018, 18:15
od weed_smoker

Napsal: 30 lis 2018, 18:48
od rnbw
Aj u nas a v mnohych dalsich krajinach EU rastie sledovanie obcanov a obmedzovanie slobody. S komunistami pri moci to skonci zle.

Este nieco k teme: https://auto.idnes.cz/truck-emise-nakla ... tomoto_fdv

Napsal: 30 lis 2018, 22:47
od Celeron
jimirek píše:Dokud si to nechávají doma a neexportují to do světa, je to jejich věc, není-liž pravda?
No mě spíš znepokojuje, že když to má Velkej Číňan jako podmímku prodeje a provozu, tak to nejspíš ve všech vyráběných elektroautech je vyřešený a nainstalovaný možná dokonce jako základní výbava. Nezdá se mi, že by pro každou zemi byla vyráběná speciální telemetrie, spíš to bude univerzála s výběrem odesílaných dat podle konkrétních požadavků. Telemetrie obvikle bývají obousměrný, takže i v zemi, kde to sledování nebude aktivní se dá jednoduše aktivovat na dálku a ani nebudeš vědět kdy, co se bonzuje a proč.
Né že bych měl potřebu něco tajit ale jde o ten princip osobní svobody a to je docela dost.