Hurá do vesmíru (odděleno)
Moderátor: Moderátoři
Nevím, jestli to sem psát, abych se nevystavil posměchu (a nenaběhl si na vidle, jak se říká). Ale o té katastrofě se mi zdálo, asi měsíc nebo dva předem. Ne, nejsem věštec, nebylo to až tak konkrétní, abych zvedl telefon a volal za 60 Kčs/min do NASA, aby zrušili let. Ale ten prožitek a několik detailů tam bylo takových, že když jsem to pak viděl v TV, byl jsem z toho v šoku.
Přinejmenším si od té doby nedovolím pochybovat o některých věcech mezi nebem a zemí, ač jsem založením velmi racionální člověk.
Nehoda to byla úplně zbytečná, ale lety do kosmu nikdy nebyly bezpečné. Určitá míra rizika tam prostě je. Stejně jako při cestě autem po D1 nebo létání letadlem. Ovšem tato epizoda byla přesně výsledkem ztráty ostražitosti a falešného pocitu všemocnosti po relativně velkém počtu bezproblémových startů, i když se složitou a svým způsobem stále experimentální technikou.
Přinejmenším si od té doby nedovolím pochybovat o některých věcech mezi nebem a zemí, ač jsem založením velmi racionální člověk.
Nehoda to byla úplně zbytečná, ale lety do kosmu nikdy nebyly bezpečné. Určitá míra rizika tam prostě je. Stejně jako při cestě autem po D1 nebo létání letadlem. Ovšem tato epizoda byla přesně výsledkem ztráty ostražitosti a falešného pocitu všemocnosti po relativně velkém počtu bezproblémových startů, i když se složitou a svým způsobem stále experimentální technikou.
Nebyla to nehoda, protože konstrukční výběrový řízení NASA na SRB nevyhrál Morton Thiokol - i když ten tu zakázku nakonec dostal. Vítěz konkursu byl koncern Martin - Marietta, kterej měl v nabídce možnost vyrobit a hlavně na "Mys" dopravit tyhle urychlovače v jednom kuse.
Jenže šéfem NASA byl v době výběru dodavatele jistej James Webb, horlivej podporovatel mormonskýho státu Utah a ten vybral firmu Morton Thiokol, která vzhledem k vnitrozemský poloze svojí fabriky musela SRB dodávat na "Mys" v segmentech, spojenejch přírubama přes 2 těsnicí silikonový kroužky v každým spoji - aby se jednotlivý segmenty vešly do profilu železnice, po který se to vozilo na Floridu. No a Mormoni "nějak pozapomněli" na fakt, že na slunný Floridě v lednu může i mrznout, takže nevyzkoušeli materiál těsnicích kroužků na chování při teplotách hluboko pod nulou. Kroužky ztvrdly, zkřehly - a výsledkem byla VELKÁ RÁNA 74 vteřin po startu a následně 7 mrtvejch... Dá se říct, že to byla technologická vražda podobně jako úmrtí Vladimíra Komarova při zkušebním letu a nevydařeným přistání Sojuzu 1 nebo jako smrt posádky při požáru v kabině Apolla 1 - Gus Grissom, Ed White a Roger Chaffee...
Jenže šéfem NASA byl v době výběru dodavatele jistej James Webb, horlivej podporovatel mormonskýho státu Utah a ten vybral firmu Morton Thiokol, která vzhledem k vnitrozemský poloze svojí fabriky musela SRB dodávat na "Mys" v segmentech, spojenejch přírubama přes 2 těsnicí silikonový kroužky v každým spoji - aby se jednotlivý segmenty vešly do profilu železnice, po který se to vozilo na Floridu. No a Mormoni "nějak pozapomněli" na fakt, že na slunný Floridě v lednu může i mrznout, takže nevyzkoušeli materiál těsnicích kroužků na chování při teplotách hluboko pod nulou. Kroužky ztvrdly, zkřehly - a výsledkem byla VELKÁ RÁNA 74 vteřin po startu a následně 7 mrtvejch... Dá se říct, že to byla technologická vražda podobně jako úmrtí Vladimíra Komarova při zkušebním letu a nevydařeným přistání Sojuzu 1 nebo jako smrt posádky při požáru v kabině Apolla 1 - Gus Grissom, Ed White a Roger Chaffee...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
A velikost železničního tunelu je odvozena od šířky dvou koňských zadků, protože na takový rozměr (přibližně) se už od starověku dělal rozchod všech povozů a šířky cest po kterých měli jezdit.
Taky se vůbec nepočítalo s možností záchrany posádky (protože by to bylo drahé). Žádné padáky v čumáku, nebyla oddělitelná kabina, nedalo se z ní katapultovat, neměli osobní padáky, kdo skafandr "nepotřeboval" ho neměl.
Zničení těch dvou pomocných raket dálkovým povelem byla taky chyba, kdyby se jim podařilo standardně přistát na padácích, posloužili by jako důkaz.
Já jsem zase předvídal Columbii, asi půl roku dopředu. Říkal jsem si že i přes modernizace už lítaj asi 20 let, tak nakonec něco (zase) zanedbaj.
Taky se vůbec nepočítalo s možností záchrany posádky (protože by to bylo drahé). Žádné padáky v čumáku, nebyla oddělitelná kabina, nedalo se z ní katapultovat, neměli osobní padáky, kdo skafandr "nepotřeboval" ho neměl.
Zničení těch dvou pomocných raket dálkovým povelem byla taky chyba, kdyby se jim podařilo standardně přistát na padácích, posloužili by jako důkaz.
Já jsem zase předvídal Columbii, asi půl roku dopředu. Říkal jsem si že i přes modernizace už lítaj asi 20 let, tak nakonec něco (zase) zanedbaj.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Neexistence raketového záchranného systému byla u raketolánu(ů) asi největší bezpečnostní problém. Jedné ruské posádce to zachránilo život (tedy myslím, že se to stalo jen jednou).
I když dělat SRB v segmentech byl nesmysl a mělo to jiné než technické důvody, přesto k nehodě nemuselo dojít, protože technici varovali. Ale to je asi typický manažerský problém - čím méně problému rozumí, tím spíše se nebojí rozhodnout.
I když dělat SRB v segmentech byl nesmysl a mělo to jiné než technické důvody, přesto k nehodě nemuselo dojít, protože technici varovali. Ale to je asi typický manažerský problém - čím méně problému rozumí, tím spíše se nebojí rozhodnout.
Ha, přistihl jsem tě! Proton používá(l) motory RD-253 a RD-275 a oba jsou jednokomorový.EKKAR píše: Eněrgia neměla jednokomorový motory, nemá je ani R-7 a ani Proton
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
A propo, jestlipak víš, že NK-33A se začaly zase vyrábět a v prosinci s ním letěl Sojuz 2.1A? A pak že kosmická technika je 20 let před civilní. NK-33 je už konstrukce 50 let stará...
Jirka
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
James Fletcher. Webb v tom byl tentokrát nevinně.EKKAR píše:Nebyla to nehoda, protože konstrukční výběrový řízení NASA na SRB nevyhrál Morton Thiokol - i když ten tu zakázku nakonec dostal... ...jenže šéfem NASA byl v době výběru dodavatele jistej James Webb, horlivej podporovatel mormonskýho státu Utah a ten vybral firmu Morton Thiokol, která vzhledem k vnitrozemský poloze svojí fabriky musela SRB dodávat na "Mys" v segmentech, spojenejch přírubama přes 2 těsnicí silikonový kroužky v každým spoji - aby se jednotlivý segmenty vešly do profilu železnice, po který se to vozilo na Floridu...
Na toho budeme nadávat až tehdy, až se v libračním bodu neotevře zrcadlo dalekohledu, nesoucího jeho jméno
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Jo, počkej - jeden to prosadil a druhej to pak zametal pod koberec... No, hlavně že furt žvanili o zkorumpovanejch ruskejch komunistech - a sami si dělali do hnízda ... Pak narušenej tepelnej štít stál kejhák dalších 7 lidí v Columbii - ale o tom, že o narušení pláště se vědělo prakticky od startu taky každej držel hubu. Je to jedna banda - aerokosmickej průmysl se nestačí divit, jak a kdo rozhoduje o zakázkách - v to počítajíc i ty nákupy motorů z Ruska, přenechání aktivity s transportem na ISS Rosskosmosu a další věci. Jeden se nestačí divit, jak mohli doletět až do Moře Klidu ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
no nevím...nevím, je to nutnost ale ještě hodně dlouho hudba budoucnosti, furt ovšem lepší než z nízkého orbitu špiclovat co asi dělá (bývalý) třídní nepřítel nebo pozorovat rybičky ve stavu beztíže...
http://www.novinky.cz/ekonomika/393690- ... idech.html
http://www.novinky.cz/ekonomika/393690- ... idech.html
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Je libo Země "online":
http://www.exoplanety.cz/zabery-zeme-zive/
http://www.exoplanety.cz/zabery-zeme-zive/
aha, tak nejdřív příšerky z Roswell, pak falešný let Gagarina, ztracený astronaut Hinson a nakonec přišlo tajné Apollo 18...
https://www.stream.cz/teorie-spiknuti/1 ... -apollo-18
https://www.stream.cz/teorie-spiknuti/1 ... -apollo-18
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)