Desulfatácia PB Akku

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zamčeno
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
denwistr
Příspěvky: 158
Registrován: 08 lis 2008, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#286 Příspěvek od denwistr »

Zdravím chtěl bych se poradit dostala se mě do ruk baterka s označením 6-FM-7.0 12V 7Ah je ale pořádně nafoukla a asi někde uvnitr poškozená jako by byl někde přerušen spoj mezi články da se do ni nějak dostat?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#287 Příspěvek od EKKAR »

Zbytečnost - jinak to samozřejmě jde, páčením nebo řezáním podle styčných spár futrálu, jenže to stejně nemá smysl. Pro nafučenou baterku je jedinou možnou eventualitou kontejner ve Sběrným dvoře.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
denwistr
Příspěvky: 158
Registrován: 08 lis 2008, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#288 Příspěvek od denwistr »

Zdravím tak nakonec mě zvědavost nedala a baterku sem rozebral a de to hodně špatně ale aspoň sem zjistil co ji je a opravit to nelze takže jak piše EKKAR sběrný dvůr

Uživatelský avatar
czatlantis
Příspěvky: 1012
Registrován: 10 čer 2009, 02:00

#289 Příspěvek od czatlantis »

neznáte někdo složení těch AGM baterek?

Chtěl jsem si ze špatných baterek vzít nějaký olovo, když budu potřebovat závažíčka atd- tak jsem ju otevřel, kladný elektrody se rozsypaly (je na nich hnědej PbO2). Tak jsem vytáhnul zápornou s tím, že by měla být celá z olova. Chtěl jsem ju roztavit, ale roztavila se jen mřížka a jinak se to ani nehlo a zůstalo to pevný.

Je možný, že to je olovo a z té staré baterky je celý zesulfátovaný a proto se nedá rozpustit (že už tam vlastně není olovo ale jen ten síran), nebo se to dělá z něčeho jinýho, kde je olovo jen na povrchu a jinak ten "nosič" je z nějakýho jinýho sajrajtu?

Protože takhle z tý baterky toho olova moc nedostanu - jen z propojek a mřížek :roll:

Uživatelský avatar
Dingo7
Příspěvky: 442
Registrován: 05 kvě 2007, 02:00

#290 Příspěvek od Dingo7 »

czatlantis píše:neznáte někdo složení těch AGM baterek?

Chtěl jsem si ze špatných baterek vzít nějaký olovo, když budu potřebovat závažíčka atd- tak jsem ju otevřel, kladný elektrody se rozsypaly (je na nich hnědej PbO2). Tak jsem vytáhnul zápornou s tím, že by měla být celá z olova. Chtěl jsem ju roztavit, ale roztavila se jen mřížka a jinak se to ani nehlo a zůstalo to pevný.

Je možný, že to je olovo a z té staré baterky je celý zesulfátovaný a proto se nedá rozpustit (že už tam vlastně není olovo ale jen ten síran), nebo se to dělá z něčeho jinýho, kde je olovo jen na povrchu a jinak ten "nosič" je z nějakýho jinýho sajrajtu?

Protože takhle z tý baterky toho olova moc nedostanu - jen z propojek a mřížek :roll:
A co si radši udělat závažíčka z vyvyžovacích závažíček na auta? Nejenže to bude bezpečnější, ale jsou už zinková, takže i "zdravější" :wink:

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#291 Příspěvek od Crifodo »

Olova tam moc není, jen ty propojky a ty většinou uhnijou jako první, ostatní bude ve sloučeninách. Takže leda zátěž životního prostředí, ale to ekology EUSSR netrápí, tenhle přívalový konzum krátkodobého čínského zboží je kupodivu vítán.
Zakazovat budou žárovky, takže se budeme klanět krátkoživotnostním Hg úsporkám z číny, kam Evropa převedla výrobu.

Uživatelský avatar
czatlantis
Příspěvky: 1012
Registrován: 10 čer 2009, 02:00

#292 Příspěvek od czatlantis »

Dingo7 píše: A co si radši udělat závažíčka z vyvyžovacích závažíček na auta? Nejenže to bude bezpečnější, ale jsou už zinková, takže i "zdravější" :wink:
No jasný no, ale to byla taková ta úvaha "přece to nevyhodím " 8-) a navíc rád všechno rozdělávám :lol:
Mě by hlavně zajímalo, co je to za svinstvo, že se to nerozpustí v teple. Že by to bylo tak brutálně zasulfátovaný?

Taky jsem zkusil vzít ty 2 záporný elektrody, pořádně je umyl, dal do kádinky s vodou a pustil do nich elektriku. Nejdřív tam teklo cca 0,1A@12V a pak proud prudce vylítl, tak jsem ho omezil asi na 2A a nechal to nějakou dobu šumět. Změřil jsem PH vody a byla silně kyselá, takže se tam musel nějakej ten síran rozpustit a přeměnit na kys. sírovou a olovo.
Takto vzniklý "článek" dá do zkratu asi 3A po dobu tak 15sekund 8O

Zkusil jsem tohle aplikovat u normálního (vyřazenýho) aku do auta- byl plně nabitý, kapacita 32Ah, často ponechanej vybitej->takže zasulfátovanej (Samozřejmě pokud by byl poškozenej tak, že by měl rozpadený desky, tak by mu to nepomohlo). Inj. stříkačkou jsem odsál z každýho článku tolik kyseliny, co šlo. Pak jsem to místo dolil destilkou a nechal jej pár dní nabíjet a postupně jak se dělalo místo, tak jsem přilíval zpátky tu kyselinu.

Nevím, jak by mu to prospělo udělat mu to víckrát, přijde mi to spíš, že to bylo "buď ho dorazím, nebo oživím", ale teď má 38Ah, takže mu to pomohlo. Ideálně bych vylil všechnu kyselinu a napustil to jen vodou, ale to bych ho musel otočit dnem vzhůru, kyselina by tekla všude a hlavně ten sajrajt ze dna by se zasekal v deskách a byl by odepsanej.

Možná by to šlo tak, že by se odsála kyselina, přilila destilka, odsála kyselina, přilila destilka....takhle to udělat třeba 10x a pak ho nechat nabíjet....pak opačnej postup-odsát tu zředěnou, přilít kyselinu, odsát zředěnou, přilít kyselinu...ale to už by byla asi piplačka a chtělo by to přilívat koncentrovanou, aby to netrvalo dlouho a nespotřebovalo se moc kyseliny...no a při každým kroku to nechat pořádně zamíchat

Crifodo píše:Olova tam moc není, jen ty propojky a ty většinou uhnijou jako první, ostatní bude ve sloučeninách..
Propojky uhnijou na kladných elektrodách. Na záporných drží a podle velikosti a typu akumulátoru bývají různě masivní.
Crifodo píše:Takže leda zátěž životního prostředí, ale to ekology EUSSR netrápí, tenhle přívalový konzum krátkodobého čínského zboží je kupodivu vítán.
Zakazovat budou žárovky, takže se budeme klanět krátkoživotnostním Hg úsporkám z číny, kam Evropa převedla výrobu
Jo z tohoto se mi taky vaří krev....ať žije ekologie a hlavně ty paka, co vidí úsporu elergie, ale už neřeší ty další aspekty....Politici no...o tomhle by měli rozhodovat vědci, nebo aspoň lidi, co mají nějaký vzdělání v daným oboru sakra!! :evil:

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#293 Příspěvek od EKKAR »

czatlantis píše:...Politici no...o tomhle by měli rozhodovat vědci, nebo aspoň lidi, co mají nějaký vzdělání v daným oboru sakra!! :evil:
Už jsi někdy viděl VZDĚLANÝHO člověka se ZDRAVÝM rozumem jít NEZIŠTNĚ dělat politiku? Já ne - se.re se tam jen fůra nedouků a diletantů, co si chtějí výhradně bohatě nahrabat...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
czatlantis
Příspěvky: 1012
Registrován: 10 čer 2009, 02:00

#294 Příspěvek od czatlantis »

Pravda no...a nejhorší na tom je, že nejenže hrabou, ale ještě mají blbý nápady a lidi jim to žerou. Co si myslíte, že udělá průměrnej člověk, kterej ani nezná rozdíl mezi úsporkou a žárovkou, když uslyší "že tyhle neekologický hrůzy byly zakázaný a prodávat se budou jen ty s třetinovou spotřebou a tím zachráníme planetu"? Když přidají nějakej hezkej obrázek planety, velkej nápis EKO a ještě něco?No ještě jim zatleská....

A ještě viditelnější je to na nějakých fotovoltaikách, větrných elektrárnách atd...no a každá firma má už svou řadu eko výrobků. A lidem se to strašně líbí. Tohle mě dostalo http://gadgets.zive.cz/az-se-nabije-tak ... fault.aspx Doufám, že tady je dost vzdělaných lidí a nemusím vysvětlovat absurditu toho vynálezu....

(sry za OT) :-)

Uživatelský avatar
czatlantis
Příspěvky: 1012
Registrován: 10 čer 2009, 02:00

#295 Příspěvek od czatlantis »

Takže tu mám další poznatek -
czatlantis píše: Taky jsem zkusil vzít ty 2 záporný elektrody, pořádně je umyl, dal do kádinky s vodou a pustil do nich elektriku. Nejdřív tam teklo cca 0,1A@12V a pak proud prudce vylítl, tak jsem ho omezil asi na 2A a nechal to nějakou dobu šumět. Změřil jsem PH vody a byla silně kyselá, takže se tam musel nějakej ten síran rozpustit a přeměnit na kys. sírovou a olovo.
teď jsem vytáhnul zápornou elektrodu a podrobil ji zkoumání :lol: (kladná není moc zajímavá, jen je tam místy hnědej PBO2)

Jak jsem psal, voda se silně okyselila a na desce se vytvořila vrstvička olova, po vyleštění pěkně lesklá
Přílohy
elektroda.jpg
Obrázek trápené záporné elektrody.
Ten kousíček shora nebyl ponořen v elektrolytu a zůstal stejný jako předtím
(255.22 KiB) Staženo 89 x

Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 127
Registrován: 25 lis 2007, 01:00
Bydliště: Brno

#296 Příspěvek od MartasBrno »

Pánové, mám tu drobnou otázku. Vím, že jsem si to tu měl celý přečíst, ale skončil jsem na straně 6 tohoto tématu a je to celkem dlouhý.

Mám autobaterku, 55Ah, na kterou jsem ujel asi před dvěma měsíci cca 250km v kuse, když jsem ji koupil s autem. Neznám její historii. Je to technologie Ca-Ca. Výrobce TAB. Po 150 km jízdy jsem stavěl a nešlo nastartovat, pouze uživila světla a zapalování, žduchnul jsem to z kopce a jel domů. Předtím nastartovala asi 10x bez potíží. Od té doby jsem ji několikrát zkusil nabít, ale vždy skončila s napětím 10,5V, teda bez jednoho článku. Dnes jsem hustoměrem zjistil jeden krajní článek s hustotou blízké hustotě vody. I ten elektrolyt vypadá jako čistá voda, neplave na něm žádný flek, jako je tomu u ostatních článků. Ostatní jsou na 1,24, teda na 75% kapacity. Teplota okolí +7°C - garáž.

Zkusil jsem to teď připojit na desulfatační nabíječku přibližně podle rad na začátku tématu, teda tak, že ji nabíjím přes trafo jednocestně usměrněné a přitom vybíjím do žárovky připojené přes opačně pólovaný jednocestný usměrňovač jako vybíjení. Trafo má vinutí 2x 14V, žárovka je 24V/10W a proudy obyč multimetrem do baterky jsou (podle údaje multimetru) 1,1A střídavé a +0,45A ss. Baterka se teda dobíjí.

Je to moc prudké na tu baterku, nebo to tak můžu nechat pár hodin? Napětí roste pomalu, asi 2mV/s, občas to zkontroluju... napětí se hýbe (roste) kolem 12,7V. Po odpojení nabíječky padá zpět na cca 10,5V.

Má to naději? Díky.

Jo a děkuju vám všem za toto téma, jak bude čas pročtu to celé. Hlavně ty fotky desek jsou fajn :-)

EDIT: za tu dobu co jsem to psal to vylezlo na 13V, ale jinak jsem nenašel žádné plynování, a pokud, tak ho jen tuším a nemůžu identifikovat. Hustota pořád stejná.
Naposledy upravil(a) MartasBrno dne 17 pro 2010, 16:05, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
okam
Příspěvky: 69
Registrován: 22 črc 2004, 02:00
Bydliště: Slezsko

#297 Příspěvek od okam »

Podle toho, jak popisuješ napětí na baterii to vypadá na zkrat jednoho článku. Takže sběrný dvůr :(

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#298 Příspěvek od EKKAR »

MartasBrno - kolega okam má pravdu, jestliže baterka drží při nabíjení proudem kolem 1-1,5A napětí 12-13V, je to nabíjecí napětí na 5 článcích (napětí jednoho Pb-Ca/Ca článku může při nabíjení dostoupit až na 2,9V = 17,5V na celé baterii, těch 12,7V ale skoro přesně odpovídá 5 článkům po 2,4-2,5V). Stejně tak hodnota 10,5-10,6V v klidu je příznakem zkratu jednoho článku. Pokud nemáš nějakou aplikaci, kde bys uvedenou baterii použil jako nějaký méně náročný záložní zdroj, například spolu s měničem, abys obešel hodnotu poskytovaného napětí, jediná cesta pro ni už je pouze směrem Sběrný dvůr.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 127
Registrován: 25 lis 2007, 01:00
Bydliště: Brno

#299 Příspěvek od MartasBrno »

To je poměrně jasný závěr, děkuji. Náhradní aplikaci bych měl, tedy aplikaci typu "světlo do stanu".

Existuje hypotetická možnost zkratovaný článek opravit?
Jaká je nejlepší možnost vyvedení vývodu z posledního zdravého článku?
On ten zkrat totiž asi nebude nijak kvalitní, Než jsem začal psát tento příspěvek, odpojil jsem to, protože všechny články svorně plynovaly při celkovém napětí 14,5V, které po odpojení nabíječky padlo na 13V a nyní je už zase 10,7V. Jak se tedy nejlépe zbavit seriového odporu jinak zajímavé baterie?

Přinejhorším si počkám, až jich bude dost a vyvezu je do BARKA.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#300 Příspěvek od EKKAR »

U staré "asfaltovky" v pouzdru z tvrzené gumy by se to vyřešit dalo - ty měly olověné spojky mezi články vedené "vrchem" a daly se například opatrně navrtat vývody "mrtvého" článku a krátkým vrutem do něj našroubovat zkratovačku z Cu (nejlépe žárově pocínované) pásoviny. U nových "bezúdržbových" baterií to nejde, pouzdro je nalisované a navařené ultrazvukem nebo nalepené přes ty spojky. Musel bys identifikovat mrtvý článek, vylít z něj kyselinu, opatrně rozříznout dekl a odstranit ho pouze nad tím mrtvým článkem a nějak vyřešit to propojení kladného a záporného vývodu. Myslím, že výnosnější (rentabilita vynaložené práce na pokus o překlemování) bude odevzdat ji do Sběrného dvora nebo v některé prodejně autodílů - viděl jsem i takové, které na vývěsce nabízejí u akumulátorů odkup za cenu až 10Kč za kilo nevylitého aku - a koupit si do autí novou......
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Zamčeno

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“