Stránka 3 z 4

Napsal: 12 čer 2022, 05:14
od EKKAR
V reálu každá zálohovatelná paleta ten "cejch" resp. typový označení samozřejmě vypálený má. Je to právě jedna z podmínek zálohovatelnosti = označení typu, kterej přesně určuje rozměry palety a její nosnost (plus hromadu dalších parametrů, ale rozměry a nosnost jsou nejdůležitější). A je jenom na dodavateli, jakou paletu pro dodávku zvolí. Fakt je, že i jinak stejně velká a stejně únosná paleta, ale učuněná libovolnou firmou "bez cejchu", je lacinější než ta "ocejchovaná", protože právě ta návratnost kolující palety vyžaduje větší kvalitu provedení a vyšší odolnost proti poškození. Nikdo nikde neurčuje, jaký přesně musí dodavatel použít palety k dodání zboží zákazníkovi - to je otázka vzájemnejch dohod a smluv o objednávce. Fakt je, že těch zálohovatelnejch palet prostě logistika zná mnohem víc typů, než jen €uropaletu. Takže EXISTUJE I MOŽNOST, že by na takový paletě někdo vyexpedoval zboží někomu z nás. Nikdy jsem ale netvrdil, že to tak nutně bude u palivovýho dříví ...

Napsal: 12 čer 2022, 14:18
od PavelFF
Co jsem tak pozoroval "palety" pod palivovým dřívím, dělaly na mě dojem jednorázového prostředku, který přežije doručení obsahu a pak se rozpadne, jakmile se náklad odstraní. V případě balení "palivové dřevo 1m³ v bedně" je paleta navíc zpevněná obalem. Takže o takovou paletu asi nikdo stát nebude. Jeden z dodavatelů přímo píše o "paletovém boxu, který je nevratný".
lesana87 píše:Když chceš paletu vozit po válečkách, strč pod ní dva trámky tam, co se strkají vidle paleťáku. Výška trámků taková, aby to jelo po nich a ne po paletě. ...
To zní jako dobrý nápad. Je to rada z praxe nebo jen úvaha?

Napsal: 12 čer 2022, 16:55
od Pikofarad
ZdenekHQ píše: Dřevo je v Brně obecně vykoupený.
U nás taky,na pile ceny palivového o 30-40% vyšší a skladem nula.Urval jsem alespoň dřevěné brikety po 79/10kg.Ty taky už nejsou.Kámoš topil hnědouhelnýma Record,balení 10kg,vše vykoupeno.Na podzim bude nedýchatelno,lidi budou pálit vše co chytne.Gréta se osype :!:

Napsal: 12 čer 2022, 18:14
od kbulda
Sezeň si
4 kusy
https://www.kolapirkl.cz/transportni-po ... 00-b40-081
1 kus
https://www.mevatec.cz/Drevena-paleta-S ... escription
Sešroubuješ a na to ti to tou hydraulickou rukou položí a můžeš s tím jet až do (_!_)

Napsal: 12 čer 2022, 19:31
od tomasjedno
Hlavně pak rychle uskoč, až to praskne a zhroutí se to.

Napsal: 12 čer 2022, 21:38
od lesana87
PavelFF píše:To zní jako dobrý nápad. Je to rada z praxe nebo jen úvaha?
Jen nevyzkoušený nápad, jak bych to asi řešila. Už jsem přesouvala lecos, například 3/4 tunový balík krajinek po travnatém dvorku, ale paletu jsem bez paleťáku ještě přesunout nepotřebovala. :)

Napsal: 13 čer 2022, 00:38
od PavelFF
Děkuji všem za náměty, které se budou hodit.
Ale nyní trh můj hypotetický problém zcela uspokojivě vyřešil - požadované dřevo totiž není a pokud snad někde možná je, pak si nemůžu vybírat druh balení a budu rád, když mi ho prostě vysypou na zem.

Napsal: 13 čer 2022, 11:01
od Celeron
Jo tak na podobnejch paletách mi chodí zboží do cca 100 kg. Je to z prkýnek tlustých 18-20 mm. Když dupnu na střed toho podélnýho prkýnka, tak skoro vždy praskne. Dělaj to ze "rychlýho" dřeva nejhorší kvality, dvě léta na 10 mm. Paleta z papírovýho recyklátu je pevnější ale není vodovzdorná, rozmočí se.https://www.nejlevnejsiobaly.cz/papirov ... 00-mm.html
Netušil jsem, že jsou tak drahý. Asi na tom chodí něco mýmu dodavateli a ten to posílá dál, protože mě je nefakturuje.

Napsal: 13 čer 2022, 11:16
od termit256
Drevene palety se vyrabi z podobne kvalitniho dreva jako palivo. Rozdil v cene je vicemene jen za praci a hrebiky.

Napsal: 13 čer 2022, 13:02
od Tommi
Jsou prodejci dřeva kteří jsou na tyto problémy připraveni, např.: https://www.ekopaliva-vit.cz/autodoprava/p18
Kam to dotlačí tam to je.

Napsal: 13 čer 2022, 13:58
od EKKAR
termit256 píše:Drevene palety se vyrabi z podobne kvalitniho dreva jako palivo. Rozdil v cene je vicemene jen za praci a hrebiky.
Tak to hochu kecáš jak Lavrov s Petkovem dohromady. Palety s "cejchem" musejí splňovat pevnostní požadavky, takže "jen tak ňáký dřevo" se na ně použít nedá - a obráceně, to, co se použije na "certifikovaný" palety se mnohdy ani na palivo použít nedá, protože to je různě impregnovaný proti plísním a broukům nebo to ani plnohodnotný dřevo není, například spousta €uropalet má "nohy" ze slisovanejch pilin spojenejch formaldehydovou pryskyřicí neboli z materiálu podobnýho dřevotřísce, akorát s tím rozdílem, že to má ještě ke všemu samozhášivou úpravu = v ohni to s bídou žhne a strčený do kamen to jen zasírá kouřovod, teplo skrznaskrz žádný ... Tohle samozřejmě neplatí pro ty "jednorázovky", který vratný nejsou. Ale i ty jsou často impregnovaný nějakým siderightem proti nejrůznějším škůdcům (speciálně to vyžadujou zámořský státy, aby se k nim nezavlekly nějaký invazivní druhy), takže při spalování uvolňujou bůhví co ...

Napsal: 13 čer 2022, 15:23
od termit256
Ver mi, problematikou drevenych obalu vcetne palet se zabyvam roky, dokonce jsem mel jednu dobu v planu stavit linku na vyrobu palet. Takze abych uvedl na pravou miru tve domnenky.

Na palety se opravdu pouziva ten nejvetsi bordel. Horsi drevo jde uz jen do papiren a na stepku. Z toho lepsiho bordelu vyrobi eurovky, z horsiho jednorazovky. Tohle je prosty fakt ktery si muzes overit na kterekoliv pile v okoli.

Zadna impregnace palet ani nic podobneho se v EU a nejspis ani nikde jinde na svete neprovadi. Nekde v Cine a spol. delaji chemicke osetreni palet metylbromidem nebo sulfidbromidem (to je nejspis to cos mylne nazval "siderightem"), ale to jsou v kazdem pripade plyny, zadna impregnace a v EU je to zakazano. Vozil jsem dodavky i do tak shizofrennich zemi jako Novy Zeland kde byla velka cast ze dreva a stacilo do kontose fouknout nejakou sracku, dostal jsem "fytorazitko" a byl klid.

V EU se jedine osetreni provadi kratkym "upecenim" v susarne ale neni to ani u europalet povinne. Dela se to jen pri vyvozu do zemi ktere to pozaduji, protoze to stoji prachy. Da se poznat podle toho klasku vypaleneho na palete (stejne jako ten metylbromid podle nejakeho kodu).

Stejne je to s domnelym zvysovanim odolnosti proti ohni. Nic takoveho u palet nikdo nedela. To ze ti spatne hori je dano tehnologii vyroby u tech lisovanych spalku, nebo tim, ze je to nahnile drevo ze ktereho se delaji nasakle destovou vodou.

To, ze se muze paleta oznacovat jako europaleta je dano predevsim jeji mech. konstrukci, rozmery apod. a taky tim, ze si prislusny vyrobce zaplati moznost tam ten certifikat davat.

Napsal: 13 čer 2022, 15:43
od EKKAR
No, možná že jako dřevokaz bys o tý hmotě měl vědět víc než normální jedinec, ale já jsem v obalovým/logistickým jobu taky makal nějakou dobu a vím naprosto přesně, že právě mimo €uropu odběratelé požadujou palety ošetřený - protože jsem je pro tehdejšího zaměstnavatele u místního výrobce osobně objednával a liší se jak výslednou barvou, tak i cenou. Dělá se to tak, že daná pila má tank s chemickým nálevem, do kterýho na určitou dobu ponoří "štos" hotovejch palet staženej ocelovým rámem aby nevyplavaly, pak je nechá okapat a dosuší v sušárně. Jednorázový úpravy se řeší ručním postřikovačem a maníkem, kterej ty palety postříká jak stromky ve školce. A nebylo to kvůli nějakýmu odlišení druhů palet - ty samý rozměry se objednávaly i neošetřený, použití bylo ale limitovaný jen na některý odběratele. Ty "vypalovaný" = ošetřený vysokoteplotním termosušením a označený "kláskem" jsou především určený pro transport potravin, protože na to se nesmí používat chemicky ošetřovaný dřevo. Ale to bys jako adept na výrobce palet měl znát ...

Napsal: 13 čer 2022, 16:19
od termit256
A ktera konkretni zeme teda pozaduje ty palety namocene v necem? A ktera konkretni pila palety impregnuje?

Nikdy jsem se s tim v profesionalnim vyuziti palet nesetkal, takze se rad priucim. Jedine co mne napada je, ze z toho chtel nekdo delat zahradni nabytek nebo neco podobne kycoviteho a nechal si to hodit do impregnacni vany v domneni ze mu to nezhnije.

Mimochodem ty barvy pouzivane pri impregnaci dreva jsou jen znackovace a firmam se prodavaji zvlast - na funkci to nema zadny vliv, samotna chemka je vicemene stejne k nicemu jako znackovac a je bezbarva. Oblibena hneda se pouziva pro dobre maskovani tvrde hniloby, jez se treba zelenou docilit neda.

Klasek nema s potravinami nic spolecneho, je to jen symbol IPPC (nejaka organizace na ochranu rostlin ci co) a u palet vyrobenych v EU to znaci, ze paleta byla tepelne osetrena. Pokud na ni najdes symbol jako na obrazku, znamena to ze byla osetrena chemicky (v tomto pripade tim v EU zakazanym metylbromidem). Takze zadne potraviny, obili apod.

Pro doplneni pokud je tam kod HT, znamena to ze paleta byla tepelne osetrena a kdyz je tam navic DB tak je rezivo zbaveno pripadne kury.

Posli mi tedy jake je oznaceni te europalety macene v impregnaci, podle mych informaci tam nic jineho nez jsem uvedl byt ani nesmi (vyjma infa o majiteli certifikatu, datu vyroby apod.), dokonce je zakazano na paletu umistit i logo firmy pro kterou byla paleta vyrobena apod.

Napsal: 13 čer 2022, 16:37
od EKKAR
termit256 píše:A ktera konkretni zeme teda pozaduje ty palety namocene v necem? A ktera konkretni pila palety impregnuje?
...
Obě dvě Ameriky, Austrálie, Novej Zéland a Oceánie. A ty impregnace dělají minimálně na pile Wotan Forest, a.s. tady kousek v Třebovicích (bejvalá Strakova pila, než její majitel po obdržený diagnóze obejmul na přejezdu Pindu línou a jeho synátor následně pilu prodal).