Jak dlouho vydrží auto jet "na baterku"?

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Rendy
Příspěvky: 16
Registrován: 23 črc 2021, 02:00
Bydliště: Brno /UH

#31 Příspěvek od Rendy »

To by šlo, když mi dáš do SZ adresu a čas, kdy býváš doma, tak bychom možná našli průnik. Jezdím z práce jak kdy, většinou kolem 16:30, ale příští týden některý den i dříve, později asi moc ne.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#32 Příspěvek od EKKAR »

Rendy píše:Zkusil bych druhý pokus s menším vybíjecím proudem, jestli to hodí podobné Ah.
30Ah není moc, ale auto s tím fungovat bude, start motoru vezme tak 0,5Ah.
...
Jenomže tohle mluví o dost výrazný sulfataci celý baterky a tudíž i o jejím výrazně zvýšeným vnitřním odporu. Takže sice pro start stačí zlomek Ah, ale ten zlomek musí bejt dodanej ve velice krátký době v podobě intenzívního proudu v řádu stovek A - a to tahle baterka už nebude schopná dodat, prostě má tak vysokej vnitřní odpor (vinou zasulfátovanejch desek), že při startovacím odběru na ní spadne napětí až někam pod 9V a bude po ptákách, moderní elektronika v autě to vyhodnotí jako fail a nedovolí nastartovat.

Ale co musím napsat je, že takováhle baterie je ideální kandidát pro pokusy s desulfátorem (desulfatace nesymetrickým střídavým nabíjecím proudem), protože zjevně před "nehodou" nebyla na konci svojí životnosti a kromě vrstvy sulfátu, narostlýho na deskách vinou zanedbání a ponechání ve vybitým stavu má relativně dost velkou zásobu mechanický materiálový životnosti a po jednom-dvou cyklech by ještě klidně mohla ještě sloužit - u někoho, komu životně nezáleží na schopnosti okamžitě natočit motor (nějakej traktůrek, malá zemědělská mechanizace, větší UPSka apod.)
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Rendy
Příspěvky: 16
Registrován: 23 črc 2021, 02:00
Bydliště: Brno /UH

#33 Příspěvek od Rendy »

EKKAR píše:Jenomže tohle mluví o dost výrazný sulfataci celý baterky a tudíž i o jejím výrazně zvýšeným vnitřním odporu. Takže sice pro start stačí zlomek Ah, ale ten zlomek musí bejt dodanej ve velice krátký době v podobě intenzívního proudu v řádu stovek A - a to tahle baterka už nebude schopná dodat, prostě má tak vysokej vnitřní odpor (vinou zasulfátovanejch desek), že při startovacím odběru na ní spadne napětí až někam pod 9V a bude po ptákách, moderní elektronika v autě to vyhodnotí jako fail a nedovolí nastartovat.
Ale tohle neplatí uplně vždy, jak jsem psal, mám doma zasulfátovanou (nebo možná jen "vyjetou", byla v autě s "chytrým" dobíjením a majitel ji nezaregistroval do řídící jednotky, takže ji to asi dost trápilo) baterku, 66Ah, které zbývá asi tak 10-20Ah kapacity.

Ta AKU přitom startuje jak drak, na zátěžáku dá cca 300A při napětí cca 10V (tedy dle zátěžáku je OK), přitom mám vyzkoušeno, že na start 3.0 benzínu stačí v krajních případě cca 160A / 9V.

Takže neplatí vždy že snížená kapacita = snížený startovací výkon (teda snížený asi bude, ale ne tak výrazně).

Ještě poznámka, že s poklesem napětí pod 9V nedovolí elektronika nastartovat - myslím, že je to trochu níž, někde kolem 7-8V a je to proto, že ta elektronika pod určité napětí nedokáže fungovat.

Uživatelský avatar
Klob1
Příspěvky: 303
Registrován: 18 bře 2014, 01:00

#34 Příspěvek od Klob1 »

forbidden píše:Myslím když nebude fungovat dobíjení. Dnes se mi stalo, že po nastartování (na první brnknutí, jako obvykle) jsem ujel cca 30 km a auto začalo bláznit, na baterce cca 7,5 V. Přitom baterka má cca 1,5 roku a během posledních pár dní jsem najezdil přes 700 km, většinou mimo město, tak by určitě neměla být nedobitá. Všiml jsem si ale dnes podivnýho zvuku, takový svištění, jakoby od turba. Výška "tónu" závisela jen na otáčkách motoru, ne rychlosti auta. Při rychlostech nad 50 to přeřval motor a slyšet to už nebylo. Z motoru pak možná bylo cítit po spálené gumě, ale to je jen můj dohad!
Dík
Tak záleží, jak budeš ji zatěžovat. Jaké spotřebiče zapneš nebo nezapneš.
Já dojel se 4taktním Warťasem 82km, bez světel a ničeho, jenom motor běžel. Měl jsem prasklý kroužek v Altíku. A dojel jsem. Ber to, že baterka pěkně dostane záhul, když jde napětí dolů pod hranici.
Ale tohle si myslím, že ti odešla rolna, že drhne a netočí to tak, nebo na altíku ložisko. Hele, nevím, jen míním. Pokud se u motoru vše netočí jak má a něco drhne, tak pak může řemen smrdět, tím, že se dře a pálí guma. Ono od čehokoliv, co má tu rolnu.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#35 Příspěvek od EKKAR »

Rendy píše:
EKKAR píše:Jenomže tohle mluví o dost výrazný sulfataci celý baterky a tudíž i o jejím výrazně zvýšeným vnitřním odporu. ....
Ale tohle neplatí uplně vždy ... mám vyzkoušeno, že na start 3.0 benzínu stačí v krajních případě cca 160A / 9V.
Takže neplatí vždy že snížená kapacita = snížený startovací výkon (teda snížený asi bude, ale ne tak výrazně).
Ještě poznámka, že s poklesem napětí pod 9V nedovolí elektronika nastartovat - myslím, že je to trochu níž, někde kolem 7-8V a je to proto, že ta elektronika pod určité napětí nedokáže fungovat.
Jenomže neuvažuješ, že 3.0l motor je v drtivý většině případů minimálně 6-válec nebo dokonce 8-válec - a ten má díky jinýmu rozložení kompresních cyklů kolem dokola otáčky klikovýho hřídele daleko menší protáčecí odpor, než 4-válec - pokud teda ten 6(8)vál není zrovna boxer. Druhá věc - je ověřený, že na start motoru stačí klidně i jen 2-3Ah kapacita, pokud má dostatečně malej vnitřní odpor, aby byla schopná dodat dostatečně vysokej proud k roztočení startéru zatíženýho motorem bez vysokýho úbytku napětí (propagace Supercapů). Bohužel, zasulfátování desek ani tak "nesahá" na celkovou kapacitu, jako zvyšuje ten vnitřní odpor olova, protože zmenšuje plochu, na který má aktivní hmota kontakt s elektrolytem. Ten vyšší vnitřní odpor jednak snižuje velikost zkratovýho a tím i startovacího proudu, druhak se na něm spotřebovává část náboje = snižuje se tím využitelná kapacita baterky a to úměrně druhý mocnině odebíranýho proudu (jak známo, oteplení vodičů je úměrný kvadrátu protékajícího proudu a proto dálkový vedení VN).
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Rendy
Příspěvky: 16
Registrován: 23 črc 2021, 02:00
Bydliště: Brno /UH

#36 Příspěvek od Rendy »

Ta stejná baterka (co dá na zátěžáku 160A při 9V) nahodila i klasické 1,6 TDi, takže tím, že by šestiválec potřeboval zázračně nízké proudy pro start, to nebude.

Jinak ano, to co říkáš o protáčecím odporu R4 vs R6/V6 vs V8 je zajímavé téma k diskuzi - obecně se udává jako fakt, že čím větší obsah, tím je potřeba většího startovacího proudu, ale do rovnice tam vstupuje i to, že např. V8 na jedno otočení klikovky zažehne víckrát (a tedy "ulevuje" AKU v protočení), takže by bylo zajímavé porovnat reálný odebíraný startovací proud pro různě velké motory.

A zase můžeme kontrovat, že při startu se u prvního otočení nemusí směs zapálit, takže zážeh nebude a stejně to musí protočit silou AKU, kompresní poměr bude podobný, u víceválců se ale vzduch musí stlačit víckrát...

Tady bych se asi vrátil k tomu co říkáš, že " a ten má díky jinýmu rozložení kompresních cyklů kolem dokola otáčky klikovýho hřídele daleko menší protáčecí odpor, než 4-válec"
- pokud bychom odpojili svíčky, bude odpor u víceválce větší ne? Na jedno otočení klikovky musí stlačit vzduch ve více válcích...

Tohle by se muselo prostě změřit.

A k tomu úbytek kapacity vs úbytek startovacího/zkratového proudu - ano, obvykle padne startovací proud, ale jak říkám, mám baterku, kde kapacita padla asi na 20% a startovací proud se drží, takže neplatí vždy, že snížená kapacita = stejnou nebo větší měrou snížený startovací proud ...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#37 Příspěvek od EKKAR »

Rendy píše:...
- pokud bychom odpojili svíčky, bude odpor u víceválce větší ne? Na jedno otočení klikovky musí stlačit vzduch ve více válcích...
...
Zapomínáš na jednu věc - motor není kompresor a vejfukovej ventil se otevírá až v době, kdy píst po zážehu jede k dolní úvrati, takže pokud k zážehu nedojde, stlačenej obsah spalovacího prostoru zpětně expanduje a částečně svoji energii "vrací" klikovce, takže tím snižuje protáčecí odpor. Ano, není to energie bůhvíjak vysoká, protože když vysadí zážeh, chybí tam expanzní energie spalnýho tepla, ale určitá část energie spotřebovaný ke stlačení se při zpětným pohybu určitě na kliku vrátí. To pak usnadňuje překonávání stlačovacího odporu u dalších válců. Proto se víceválec startuje snáz než třeba jednolampovka - stačí srovnat námahu potřebnou k nožnímu našlápnutí jednoválcový 250cm³ "kejvačky", dvouválcový "chalupnice" 350cm³ Jawy 634 a starší soutěžácký jawy 350cm³ s klikou slisovanou na "jednohup" (oba písty se pohybujou "ve stejný fázi", nemají mezi sebou "fázovej posun" jako ho má obyčejnej dvouválec třeba u tý 634/638/640). A co teprve když budeš srovnávat čtyřtakty - 4T jednolampu většího objemu vůbec nepřehodíš bez startéru "přes kompresi" a bez dekompresoru ho prakticky nemáš šanci ručně/nožně roztočit na dostačující otáčky pro start, zatímco když stejně velkejch válců dáš víc, utočíš takovej motor docela v pohodě i rukou.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“