Stránka 3 z 5

Napsal: 01 pro 2022, 16:19
od samec
...keď deti chcú ísť na kolotoče, ale chceš ušetriť, tak ich pošleš sa zadarmo povoziť na paternostri.

Napsal: 01 pro 2022, 16:43
od Celeron
V Práglu je zcela nejstarší paternoster v budově Českýho rozhlasu na Vinohradský. Kámoš se tam zúčastnil celkový rekonstrukce. Měl dodělat na paternosteru a jeho šachtě nový světla, madla a popelníky, vše z pokovený mosazi. Kecali do toho pamárkáři, ty díly musely být zcela totožný s původníma z konce dvacátých let. Dneska ohnout mosazný madlo, aby se nezdeformovalo, už skoro nikdo neumí. Taky mi říkal, že v beton šachtě paternosteru jsou dodnes vidět stopy po střelbě, jen nevěděl jestli od němců nebo rusáků o 23 let později. A někde v baráku jsou i stopy od německý bomby z května 1945.

Napsal: 01 pro 2022, 17:01
od ZdenekHQ
Tady byl patrovej barák s prostřílenou boční fasádou z války snad ještě před 10 lety. Byla tady tenkrát docela mela. Sorry za OT.

Napsal: 01 pro 2022, 17:13
od Artaban001
Objet páternoster v Brně na poště chtělo dost kuráže a počítal jsem s tím, že se to napoprvé nepovede. Překážkou byli někteří zříízenci, kteří případně zabloudivšího z výtahu vyhnali. U horní úvratě bylo totiž aspoň jedno, co si pamatuju veřejnosti nepřístupný patro a navíc asi z bezpečnostních důvodů. V dolní úvrati je, nebo byla výměnníková stanice a tak tam bylo horko a puch. Navíc je tam jedno patro vynechaný.
Jinak nedávno tam byla nějaká nehoda, kdy cestou nahoru přepadla nějaká ženská a zůstala skřípnutá o horní stěnu. Jelikož stěna je bezpečnostní a fungovala, měla po vyproštění hasičama jen nějaká drobná zranění.
https://www.youtube.com/watch?v=hpJ1-3duzPU

Napsal: 01 pro 2022, 23:04
od kulikus
Byť je to starý systém, postavili ho s ohledem na bezpečnost. Na ČVUT jsem to zkoumal řadu let. :-)
Jsou to dvě šachty vedle sebe. V jedné jedou otevřené kabinky směrem nahoru, v druhé směrem dolu. Všechny jsou zřetězené, jedou současně.
U stropu vstupu na kařdém patře byla posuvná deska s bočním spínačem.
Část podlahy kabiny u vstupu byla na pantu. Šlo ji vyklopit vzhůru směrem do kabinky, dolů samozřejmě nikoliv.

Pokud se pasažér nenacpal zcela/všas do kabinky, která jela nahoru, a stál na jejím stoupajícím okraji, štrejchnul zády o posuvnou desku u stropu. Ta uvolnila bezpečnostní spínač a celé se to okamřitě zastavilo. Dole u vrátnice spustil zvonek a nerozjelo se to, dokud to zřízenec neoběhl, nevyhnal pasažéry, nezkontroloval a někde znova nezapnul.

V případě, že by papsažér zůstal v meziprostoru sestupujících kabinek, jenom by nadzvedl sklopnou část podlahy každé kabinky, která by ho míjela.
Sklopná část měla šířku asi 40 cm, běžný člověk se do toho vejde.

Pohledu pasážera zůstalo skryto, že všechny kabiny byly v rozích spojeny velikými řetězovými články s kabinou nad a kabinou pod (tedy 4 řetězy). V horní úvrati přenesla kabinu dvojice velikých ozubených kol (pření a zadní) do vedlejší šachty, kde to sestupovalo. Totéž bylo dole ve sklepě. Kabiny nezměnily svoji polohu a šlo to normálně projet.

Napsal: 01 pro 2022, 23:29
od Celeron
A co, dá se po průjezdu úvratí v tý kabince udělat stojka? Častý to vtip pro venku stojícího pozorovatele, který nezná funkci paternosteru v horní a dolní úvrati. :lol:

Napsal: 01 pro 2022, 23:42
od kulikus
Kabina je celkem prostorná. Byť cedulka připouští dva pasažéry, v šesti to šlo stejně pohodlně. Protože kabina jede přes úvrať stejně plynule jako mezi patry, dala by se ta stojka udělat kdykoliv.

Napsal: 02 pro 2022, 01:11
od Artaban001
Páternoster se dá projet celej bez potíží - obě úvratě jsou osvětlené, akorát to třeba v Brně na poště neradi videli někteří zřízenci, protože jak jsem psal výše, nahoře bylo ještě jedno patro, kam se normálně nechodilo a mohl jsi vylézt jen k zamčené mříži, a nebo po schodech dolů. Když jsem to zkoušel po druhý, bylo to po generálce a už jim to bylo jedno. Akorát ty kola byly natřený.
Když jsi jel přes horní úvrať, tak jsi cejtil, jak kabina jela chvíli vodorovně a pak se spouštěla dolů. viděl jsi velký kolo, který po obvodu nabíralo a spouštělo řetěz, na kterým byly pověšené kabiny (druhý kolo byly zakrytý kabinou). Ty kola byly hodně špinavý a škvírama v místě, kde mělo řetěz, bylo vidět do strojovny. Dolní strana byla horká, smrdělo to tam jako ve výměníkové stanici, protože tam byla výměníková stanice. Ale dolů to jelo docela dlouho, jako kdyby tam byly dvě patra zazděný. A zase dvě špinavý kola a světlo. Kabina jela dolů, chvíli rovně a zase nahoru. A s tou stojkou, klidně se tam udělat dá, kdo to umí, ale - když se nad tím zamyslíte, tak je to hovadina, nevypadá to věrohodně - když by měl někdo přepadnout vzhůru nohama, tak nebude dělat stojku. Je to podle mě "lidová tvořivost", protože jsem o tý stojce slyšel od víc lidí a z různých míst.

Napsal: 02 pro 2022, 09:52
od ransom
Copak paternoster. Ten se může udržovat v provozu jako technická památka a přitom pořád plnit svou funkci.
Jestlipak ale ještě někde doopravdy funguje potrubní pošta?
Moje máma pracovala v osmdesátých letech na pražských poštách. Na některých to tenkrát ještě používali na služební spisy.

Napsal: 02 pro 2022, 10:02
od Eleman
Pokud vím tak potrubní pošta je v ÚVN ve Střešovicích.

Napsal: 02 pro 2022, 10:15
od rnbw
V nemocniciach sa to pouziva pomerne casto.

Napsal: 02 pro 2022, 10:18
od konosuke
Pater jezdil v ředitelský (správní) budově NHKG v Ostravě-Kunčicích, po převratu Mittal steel
a dnes Liberty. Když jsem to viděl prvně, já venkovan...chvíli čuměl jak do toho nastupovat
a hlavně pak vystupovat.

Napsal: 02 pro 2022, 10:35
od forbidden
Potrubní poštu jsem viděl v nějakým hyper-super, snad v Tescu u pokladen. Třeba tím posílají prachy z kasy.

Napsal: 02 pro 2022, 10:58
od ZdenekHQ
Copak potrubní pošta, ale jmelí... :D

Jinak ji instalovali třeba v FN Brno-Bohunice jako naprosto moderní novinku a nadčasové řešení.

Napsal: 02 pro 2022, 11:20
od JirkaZ
ransom píše: Jestlipak ale ještě někde doopravdy funguje potrubní pošta?
Všude možně, jak v rámci jednotlivých budov (obvykle intenzivně používané), tak i městských čtvrtí (pokud vím, tak nyní po povodních opět opraveno, čili funkční, ale nepoužívané).