Předělávka alternátoru - neodymy

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#31 Příspěvek od danhard »

Při zkratové regulaci se spaluje nějaký výkon na odporu cívky alternátoru, kterým protéká zkratový proud.

Ale když vidím ty slaboduché nápady s autotransformátory, tak se bavím :D

https://www.previjeni-regulatory.cz/

Uživatelský avatar
Maxipes_
Příspěvky: 135
Registrován: 06 led 2017, 01:00
Bydliště: Litovelsko

#32 Příspěvek od Maxipes_ »

To je samozřejmé, že se nějaká ztráta na činném odporu statorového vinutí přemění v teplo, myslel jsem, že na tomto fóru to nemusím výslovně uvádět.
Nevím, co je slaboduchého na nápadu s autotransformátory?, můžeš to upřesnit? Něco přes sto wattů výkonu z alternátoru mi chybí, tak to chci vyřešit, ale ne tak, že si koupím motocykl, s výkonnějším alternátorem (třeba by na něm nebylo místo vhodné k montáži přídavného dálkového světlometu).

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#33 Příspěvek od Hill »

A nehledals homologovaná LED světla, abys těch 100 W nepotřeboval?
Když to jde na Baboláka, tak musí existovat na Aprilii, Yamahu i Triumpha...

Uživatelský avatar
Maxipes_
Příspěvky: 135
Registrován: 06 led 2017, 01:00
Bydliště: Litovelsko

#34 Příspěvek od Maxipes_ »

Mám homologovaný LED světlomet, tady ten:
https://www.lazerlamps.com/st6-evolution.html
má příkon 70 W, něco sežere tlumený a dálkový originální světlomet (svítí současně, každý má svůj světelný zdroj), zapalování, vstřikování a hlavně palivová pumpa taky něco sežere a když je zima (jezdím i v zimě), tak vyhřívané hefty.

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#35 Příspěvek od danhard »

Maxipes_ píše: Nevím, co je slaboduchého na nápadu s autotransformátory?
Protože stejnou službu udělá převinutí statoru na vyšší napětí a to baz dalších ztrát v transformátoru.
Neznamená to ale, že tak získáš větší výkon, protože se zhorší výkonové přizpůsobení. Dá to sice větší napětí naprázdno, ale menší zkratový proud.

To jsem nevěděl, že na tomto fóru je zapotřebí vysvětlovat takové banality :roll:

Uživatelský avatar
Maxipes_
Příspěvky: 135
Registrován: 06 led 2017, 01:00
Bydliště: Litovelsko

#36 Příspěvek od Maxipes_ »

Nezlob se, ale to co píšeš, je úplný blábol, ve kterém si sám sobě odporuješ (cituji: "Protože stejnou službu udělá převinutí statoru na vyšší napětí a to baz dalších ztrát v transformátoru." a "Neznamená to ale, že tak získáš větší výkon, protože se zhorší výkonové přizpůsobení. Dá to sice větší napětí naprázdno, ale menší zkratový proud."), já nepotřebuji stator převinutý na vyšší napětí, to bych na tom byl s výkonem při 14,5 V ještě hůř než teď, já potřebuji při 14,5 V vyšší proud, aby byl vyšší výkon a toho převinutím statoru dosáhnu jen těžko, vyšší výkon (skoro dvojnásobný) dává alternátor už tak jak je, ale až kolem 32 V. Nehledě na to, že je stator nejspíš navinutý a naimpregnovaný celkem kvalitně, když slouží už 14 let a 89000 km bez poruchy. Předpokládám, že autotransformátory vinuté na vinutých toroidních jádrech, z plechu 0,1 mm tenkého, pro vyšší kmitočty o rozměrech 75x35x25 mm, budou mít minimální ztráty, to už je tak nějak jejich vlastnost.

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#37 Příspěvek od danhard »

Maxipes_ píše:Ještě mě napadlo zvýšit pracovní napětí alternátoru do oblasti nejvyššího výkonu, pomocí tří toroidních autotransformátorů, což by bylo jednoduché, spolehlivé, ale dost velké, těžké a drahé (jedno vinuté jádro něco přes 1000 Kč od firmy Thermafm) a cívka drátu skoro 1000 Kč. Je mi jasné, že by to na volnoběh asi moc nedobíjelo, ale na volnoběh se s motocyklem nejezdí, při měření byl výkon přes 500 W už něco pod 3000 ot/min, což jsou nejnižší použitelné otáčky jednoválce 660 ccm, co mám v motocyklu.
Sorry, ale s tou blbostí si přišel Ty :D
Transformátory mají ztráty především odporové ve vinutí.
Ideální zvyšující transformátor beze ztrát udělá přesně to, jako převinutí vinutí stejného objemu tenčím drátem.
Transformátor není žádné perpetum mobile, které by zvyšovalo výkon, mění jenom výkonové přizpůsobení, transformuje impedanci zdroje.

Uživatelský avatar
Maxipes_
Příspěvky: 135
Registrován: 06 led 2017, 01:00
Bydliště: Litovelsko

#38 Příspěvek od Maxipes_ »

Zřejmě nejsi schopen pochopit pár řádků psaného textu v českém jazyce. Zkusím ti to vysvětlit přehledně, v číslovaných bodech, ale naposledy.

1. alternátor má při usměrněném a regulovaném napětí 14,5 V, výkon necelých 270 W, což je málo.

2. ten samý alternátor má při usměrněném napětí 32 V, nastaveným odporovou zátěží, výkon přes 500 W (to mám změřeno).

3. napětí 32 V rozhodně nepotřebuji zvyšovat, ani převinutím statoru tenčím drátem a vyšším počtem závitů, ani napětí zvyšujícími autotransformátory.

4. napětí 32 V by se dalo snížit spínaným měničem, s potřebnými parametry, ale takový nemám, ani mít nebudu.

5. další možnost, jak napětí 32 V snížit na 14,5 V a zvýšit při tom proud, je použít tři autotransformátory vinuté na vinutých toroidních jádrech, z plechu 0,1 mm tenkého, pro vyšší kmitočty, o rozměrech 75x35x25 mm, na vinutí bude použit měděný lakovaný drát o průřezu 4,95 mm² a 37 závitů v jedné vrstvě (dokážeš odhadnout činný odpor toho vinutí?, bude to malý zlomek činného odporu statorového vinutí alternátoru).

6. autotransformátor proto, že není potřeba galvanické oddělení primáru od sekundáru a bude to jednodušší.

7. o tom, že by měl transformátor nahradit perpetuum mobile (které neexistuje), tady nikdo nepsal, já potřebuji transformátorem (autotransformátorem) snížit střídavé napětí a ve skoro stejném poměru zvýšit proud a to je přesně jeden z důvodů existence transformátorů.

Snad už je to pochopitelné, ale moc velkou šanci tomu nedávám.

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#39 Příspěvek od danhard »

V tom případě stejnou službu udělá stator převinoutý silnějším drátem :D

Pokud nechceš dělat nic s vinutím statoru, tak je samozřejmě jediné správné řešení stepdown měnič, správně ošetřený a jinak nastavený regulátor.

Takže, jestli nechceš poradit, tak si tam nacpi ty transformátory a jdi si ty duševní výlevy řešit jinam :roll:

Uživatelský avatar
Maxipes_
Příspěvky: 135
Registrován: 06 led 2017, 01:00
Bydliště: Litovelsko

#40 Příspěvek od Maxipes_ »

Převinout stator alternátoru není tak triviální, jako navinout pár závitů drátu s jednou odbočkou na toroidní jádro (i když třikrát). Je potřeba drát s izolací odolnou horkému oleji, impregnaci odolnou horkému oleji a navíc, i pokud bych sehnal někoho, kdo by to dostatečně kvalitně provedl, tak by to určitě nebylo hotové za den nebo dva a měl bych nějakou dobu nepojízdný motocykl.
Když už umíš tak dobře radit, tak prosím o radu, kde a za jakou cenu získat měnič o výstupním napětí nastavitelném na přesně 14,5 V, vstupním napětí do 80 V, výstupním proudu 40 A (ať je trochu rezerva), s účinností 95 % (aby moc netopil), odolný stříkající vodě, odolný dost silným vibracím, s rozsahem pracovní teploty aspoň od -20°C do 80°C, hodně spolehlivý a nesmí být velký jako krabice od lyžařských bot, ale jen jako menší bonboniéra. Zkoušel jsem to, ale neuspěl jsem.

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#41 Příspěvek od danhard »

Jenže atotrafo, ani převinutí nic neřeší, o to hůř to bude fungovat při malých otáčkách.

Nemusíš mít měnič na 80V, ten zkratový regulátor tam zůstane, jelikož to stějně potřebuješ usměrnit a bude nastavený třeba na 30V, kde už to dá plný výkon.

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#42 Příspěvek od samec »

Maxipes_ píše:Něco přes sto wattů výkonu z alternátoru mi chybí, tak to chci vyřešit...
Ako máš zapojené vinutia a usmerňovacie diódy? Možno by šlo prehádzaním vinutí a trebárs pridaním nejakej diódy niečo vylepšiť.

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#43 Příspěvek od danhard »

Není to nějakej moped, má tam normální 3 fázovej neřízenej alternátor :D

Uživatelský avatar
Maxipes_
Příspěvky: 135
Registrován: 06 led 2017, 01:00
Bydliště: Litovelsko

#44 Příspěvek od Maxipes_ »

To už jsem tady psal, že se motocykl na volnoběh nepoužívá, za jízdy má stále minimálně 3000 ot/min, kromě pár momentů, třeba dojíždění a zpomalování před křižovatkou, bez potřeby hodně brzdit motorem, otáčky krátkodobě klesnou ke dvěma tisícům, ale to akumulátor bez potíží vykryje, i když je pořád původní a táhne patnáctý rok a startuje jednoválec s vrtáním 100 mm i v zimě (při tom má kapacitu jen 7 nebo 9 Ah).
Zkratový mosfet regulátor na 32 V by mi možná tady: https://www.regulatory-dobijeni.cz/regu ... iltr=3-fet i vyrobili, ale tvrdí, že bez připojeného akumulátoru to nebude fungovat, že se zničí, proto by bylo dobré, aby měl snižovací měnič vstupní napětí aspoň 80 V (při menší zátěži nebo poruše elektroinstalace by napětí z alternátoru mohlo stoupnout až k těm 80 V, samozřejmě by bylo vhodné ochránit vstup měniče ještě výkonovým transilem a pojistkou. Stejně si myslím, že i kdyby se mi podařilo nějakým zázrakem měnič požadovaných vlastností a parametrů sehnat, tak bude stát takovou raketu, že mě takové choutky přejdou. Možná začnu shánět vyhozený stator, třeba se spáleným vinutím nebo ze zničeného motoru.

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#45 Příspěvek od danhard »

Když už si tam čteš, tak si taky přečti, že alternátor naprázdno dá až 200V.
Kromtoho na usměrnění se používají Schottky diody a ty jsou náramě citivý na přepětí v závěrném směru.
Bez zkratový regulace to nejde a krátkodobý špičky pokryjou Low ESR kondy, který musí být na vstupu toho DC-DC měniče, transil tam může být tak na ochranu a prorazí se při poruše regulátoru.
Dokonce to můžeš udělat i tak, že tam dáš zvlášt DCDC měnič na dobíjení a základní výbavu a zvlášt na ty 100W světýlka a zapínat plný výkon 100W, jen když to bude altík stíhat, jinak třeba jen 10W na volnoběh, samozřejmě s nějakým zpožděním, aby se to nezhaslo při jízdě.
Jde čistě o to, abys nevybil na volnoběh baterku.

Pokud chceš postupovat změnou napětí alternátoru, tak si sežeň nějaký jetý stator a nech si ho převinout na menší napětí / větší zkratový proud.
S autotrafy se to dá tak maximálně odzkoušet.
Je zapotřebí upravit zkratový regulátor tak, aby se choval při nízkých napětích jako stepup a nabíjel i při volnoběhu.

Je to moje momentální idea, nevím že by to někdo takto dělal.
Naposledy upravil(a) danhard dne 10 srp 2023, 12:11, celkem upraveno 1 x.

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“