Stránka 3 z 6

Napsal: 27 led 2008, 23:59
od stephunk
Nechápem ako som mohol dva roky dozadu plošáky kresliť. Dnes jedine fotocesta a to doslova na všetko..chce to skaziť pár dosiek ale po takých 2-3och to vychytáte a máte to jako z praku!

Napsal: 28 led 2008, 00:43
od stepa
stephunk píše:Nechápem ako som mohol dva roky dozadu plošáky kresliť. Dnes jedine fotocesta a to doslova na všetko..chce to skaziť pár dosiek ale po takých 2-3och to vychytáte a máte to jako z praku!
Rika ti neco prislovi: Zvyk je zelezna kosile? :) Holt nekdo ma s novymi technologiemi problemy. Ja taky nechapu jak jsem mohl kreslit ruco...dneska vsechno na kompu a fotocestou.

Napsal: 28 led 2008, 10:14
od jodaps
Jé, vony se dají dělat desky fotocestou?!

Napsal: 29 led 2008, 09:26
od pavel16
To já zase poslední dobou jen ručně.Vlastním plotr,ale než bych ho nachystal,tak to mám hotový.Kreslil jsem vším možným od asfaltu přes acetonovou barvu až po kalafunu.Před lety se u nás prodávala barva pod názvem leptací tuž na folie,bohužel už se nevyrábí.Mě se nejvíc osvědčila barva koupená u CONRADA.Prodává se jako náhradní náplň do fixek na plošňáky pod označením EDDING T25 30ml.Jako pero používám centropen.

Napsal: 31 led 2008, 00:38
od mtajovsky
Po dlouholetém laborování s lakem pro kreslení DPS jako nejlepší považuji čistý asfalt rozpuštěný v benzinu, lépe v toluenu nebo ještě lepší je trochu naředěný Rezistin Car. Vydrží i leptání v 25-ti procentní HNO3 a nepodleptá se.

Dříve jsem používal i roztok kalafuny (té na prasata), ale tohle je odolnější a navíc černé, takže perfektně viditelné při kreslení.

Vůbec nejlepší amatérsky vyrobené DPS jsem dělal technikou dělících čar, když to jde. Celá deska se natře tlustě bílou barvou na kůži. Je i po zaschnutí pružná jako fólie. Potom propiskou se narýsuje podle pravítka motiv. Skalpelem podle pravítka se vrstva barvy nařízne podél čar a mezery se sloupnou. Je to piplačka, ale výsledek je profi - naprosto čisté a rovné hrany spojových ploch.

Napsal: 31 led 2008, 09:02
od forbidden
Kdysi jsem taky pouzival tu barvu na kuzi, byla v male plechovce, ale ted uz nejde sehnat. Meli ji jen ve sprayi a to uz neni ona, vubec neni pruzna, ani nejde sloupnout. Metodu delicich car jeste obcas pouzivam, nekdy je vhodnejsi, ale krome skrabani, nebo frezovani car uz nevim jak to efektivne udelat. Ta barva byla nejlepsi.

Napsal: 31 led 2008, 10:37
od Sendyx
Jednoduché motivy na dělící čáry dodnes občas řeším tím, že se pomocí kopíráku udělá motiv - obtáhne se průpiskou předloha, pak se to přelepí průhlednou samolepivou fólií a nakonec se to podle pravítka vyřeže skalpelem.

Napsal: 31 led 2008, 18:27
od EKKAR
Souhlas se Sendyxem - dělicí čáry vyřežu skalpelem nebo z nouze žiletkou do vrstvy samolepicí tapety, nalepené na očištěný Kuprextit. Jako samolepicí tapetu používám zbytky značky DC-fix - je sice nejdražší, ale je i velmi kvalitní a málo se podleptává. Ke koupi je ve všech lepších papírnictvích, předpokládám, že tuto značku nebo podobnou vedou i velkoprodejny pro kutily jako Hornbach, Obi, Interspar, Baumax a já nevím jaké další ještě.

Napsal: 01 čer 2008, 13:51
od helios
pavel16 píše:To já zase poslední dobou jen ručně.Vlastním plotr,ale než bych ho nachystal,tak to mám hotový.Kreslil jsem vším možným od asfaltu přes acetonovou barvu až po kalafunu.Před lety se u nás prodávala barva pod názvem leptací tuž na folie,bohužel už se nevyrábí.Mě se nejvíc osvědčila barva koupená u CONRADA.Prodává se jako náhradní náplň do fixek na plošňáky pod označením EDDING T25 30ml.Jako pero používám centropen.


Presne tak, náhradná náplň Edding T25 je k dostaniu v 30ml fľaške, ale nielen u Conrada, tiež vo väčších obchodoch s kancelárskymi potrebami. V Bratislave napríklad firma Lamitec na Plynárenskej ulici vedľa sídla Orange.

Napsal: 01 čer 2008, 19:27
od radekrd
Dokud jsem dělal plošné spoje ručně tak jsem používal fix Shneider 130 nebo jiné německé, Centropeny se mi vždycky podleptávaly. Ted' se mi osvědčilo nažehlování toneru z laserové tiskáry, je to levné, rychlé, jednoduché. Toner navíc v na mědi skvěle drží a v leptací lázni bezproblému vydrží i několik hodin. Výsledek je sice o něco horší (ne o moc) než s fotocestou, ale stále deska vypadá mnohem lépe než kreslená rukou.

Napsal: 20 pro 2008, 12:03
od Jirka
jodaps píše:Když jsem chtěl odpovědět, že Centrograf nezklamal kvůli zasychání laku ale protože se s perem musí kreslit nepřirozeně kolmo, a pak to čištění - něco mě napadlo. Výplod mé mírně geniální myšlenky viz JPG (no dobrááá, možná nejsem první ale zatím jsem to nikde neviděl). Tak jo, zítra to vyzkouším (zbude-li čas).
A jak to vlastně dopadlo?

Máte někdo z vás zkušenosti s tímto perem a tuší při výrobě DPS? Půjde ta tuš použít a je odolná k leptání v chloridu?

Viděl jsem u kolegy, že měl podobnou sadu (ještě "socialistickou") s červeným lakem. Pro rychlou ruční výrobu DPS to bylo použitelný.

Napsal: 20 pro 2008, 18:01
od EKKAR
To z Tvého odkazu je normální konstruktérská sada - tedy tuš na papír nebo pauzák, rozhodně ne na DPS. Mám ji doma, taky ještě komančovskou, a lak s jakýmkoliv organickým rozpouštědlem bych se do ní neopovážil nalejt - je to všecko výlisek na bázi polystyrénu nebo jeho variant - a ty se rozpouštějí skoro ve všem, v čem se rozpouští kalafuna - hlavní složka prodávaných kreslicích kapalin.

Napsal: 20 pro 2008, 18:19
od stepa
to Jirky: tak timhle jsem prave jedno pero znicil(tu sadu mam a mel jsem 2 pera od jedne tloustky cary a experimentoval jsem)...chvili to kreslilo a krasne, ale potom uz konec a pero na odpis :? Pero jsem krmil zelenym lakem na kresleni DPS.

Napsal: 20 pro 2008, 21:53
od Jirka
Kolega právě do té svojí sady používal červený lak. Byl to originál výrobek k té sadě, přesně ve stejné nádobě, jako je ta tuš pod tím odkazem. Ten lak už se ale urcitě neprodává. Proto jsem ptal na tu tuš, jestli to s ní někdo zkoušel. Tolik na vysvětlenou.

Napsal: 20 pro 2008, 22:09
od EKKAR
Tuš, používaná k technickému kreslení (výkresy na pauzák), je směs destilky, trochy lihu nebo propanolu (kvůli rychlejšímu zasychání), velmi jemně mletých sazí (téměř čistý uhlík) jako barviva a drobítku arabské gumy ať už přírodní, nebo její syntetické náhražky jako pojiva - aby se zaschlá tuš nesloupala. Takže odolnost tušové čáry vůči jakémukoliv zahlubovači mědi (já znám 4 druhy - kyselina dusičná, kyselina solná/chlorovodíková s peroxidem, chlorid železitý a teď v poslední době se začíná prosazovat chlorid měďnatý) je téměř nulová.
Ta technická pera, prodávaná v době těsně před Plyšákem a ještě chvíli po něm, používala krycí barvu na bázi etanolo-izopropanolového roztoku kalafuny, ve kterém byl pro lepší stékavost trubičkou v malém množství přimíšen aceton nebo octan etylnatý - de facto hlavní složky běžného kosmetického odlakovače nehtů. Právě tato složka (složky) naleptává běžně k výrobě používaný rázuvzdorný polystyrén i ABS - ta pera na kreslení DPS proto měla vnitřnosti vyrobené z vysokotlakého (HD)polyetylénu, na který zmíněné chemikálie působí v daleko menší míře. Vnější pouzdro bylo shodné s provedením pro běžnou tuš, ale vnitřní ústrojí, které přichází do styku s kreslicí kapalinou, bylo z jiného materiálu - proto se mnoho lidí, kteří nepoznali rozdíl, tak ošklivě napálilo. Přitom v návodu k těm obyčejným "tušovým" sadám na tento fakt bylo vysloveně upozorňováno - že pera tohoto provedení nesnášejí kreslicí kapaliny s obsahem organických rozpouštědel.