Automatické rozsvícení světel

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#31 Příspěvek od EKKAR »

Jop. A podruhý (hlavně ostatní, co by nečetli můj předchozí postík) upozorňuju, že to bude správně fungovat jen s oddělenýma DLR - pokud by se někdo pokusil takhle rozsvěcet hlavní světla v roli denních, musel by tam vrazit další výkonový diody pro oddělení právě od tohohle ovládacího obvodu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#32 Příspěvek od Celeron »

rnbw píše:Ja automaticky po nastartovani rozsvietim svetla.
To jsou věci k řešení. :roll: Citróni maj automatický rozsvícení světel se zpožděním po nastartování standard už přes 20 let. A dokonce jde zvolit v menu i chování na vestavěnej fotoodpor. Ve frantíkově byl (nebo možná stále je pokud už taky nemaj nařízený celodení svícení) předpis, kterej vyžaduje rozsvícení světel při vjezdu do tunelu. Určitě to měla Xsara, Xsara Picasso a C4 Picasso.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#33 Příspěvek od sinclair »

Nevíte prosím někdo, co přesně obsahuje tahle krabička a kde je ve Felině umístěná?
Vyráběla to Kroměříž /bývalá fabrika PAL/ přímo pro vyvážený Felicie - teda asi do zemí, kde to bylo povinný.
Já to tam mám taky a poslední dobou to zlobí. Někdy sepne, někdy ne.
Označení je AEV 0344, původní číslo dílu má být BEA200 001.
https://www.autodily-stancl.cz/felicie/ ... nal-1.html

Uživatelský avatar
sinclair
Příspěvky: 9882
Registrován: 02 úno 2005, 01:00
Bydliště: Luhačovice

#34 Příspěvek od sinclair »

Jo, zapomněl jsem dodat, že s nejvyšší pravděpodobností je to "relé" řízeno zhasnutím kontrolky dobíjení.
Má to mít celkem sedm vývodů a zřejmě je uvnitř té krabičky nějaké dobře funkční zapojení. Tedy s ohledem na to, že to vyráběli sériově, že je to vedený jako standardní díl a taky, že to vydrželo takovou dobu bezchybně fungovat.
Třeba by stálo za to se podívat dovnitř a případně obšlehnout. Může to být vzhledem k době vzniku překvapivě jednoduchý.

Uživatelský avatar
jarmilerik
Příspěvky: 163
Registrován: 08 zář 2009, 02:00

#35 Příspěvek od jarmilerik »

Udělal jsem si modul dle schématu a aby to bylo ještě automatičtější, tak je doplněn o obvod, který při vjezdu do tunelu přepne DRL na potkávačky a zpět. Funguje to dobře to přepnutí (prodleva cca 2sekund tam a 15sekund zpět). Citlivost lze nastavit trimrem. Zapnutí DRL po nastartování je asi na 13,5V. To je bez problémů.
Problém však je s prvním zapnutím toho automatu na zapnutí potkávaček v šeru.
Nějak jsem to nedomyslel a obvod se sepne se sníženým okolním světlem (tak to bylo také původně určeno). Na stole to šlapalo dobře. Jenže po namontování do vozu se bohužel zapnou potkávačky po splnění podmínky tmy.
Což je bohužel teď v podzimu vždy.
Tudíž se zapnou hlavní světlomety dřív než nastartuji.
Potřebuji ten napájecí bod (tam kde je ta červená šipka) zapojit až za detekci zvýšeného napájení. Tedy, aby se to také aktivovalo až při běhu motoru. Lze to nějak jednoduše (doplněním pár součástek, přepojením) vyřešit? Využít toho stávajícího obvodu pro aktivaci DRL. Tak aby to neovlivnilo funkci DRL. Abych nemusel obvod složitě předělávat.
Děkuji za odpověd.
Přílohy
schema1.png
(106.32 KiB) Staženo 134 x

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#36 Příspěvek od EKKAR »

Neřešil bych to takhle, ale jednoduše bych ten komparátor s fotovodporem, co rozsvěcuje tlumený, zablokoval na dobu, než nastanou v napájecí síti vhodný podmínky pro rozsvícení aspoň DLR. Tzn. pro ten komparátor mu na tu dobu, než sepne K1 udělat blokování tím, že mu na IC2B přivedeš od výstupu IC1 klidně i přes spínací tranzistor (aby to bylo voddělený) na některej vstup příslušnou napěťovou úroveň, která mu zabrání se překlopit a sepnout T3 a tím i K2,K3. Tím to počáteční zpoždění nutný pro rozsvícení až po startu motoru "bude platit" i pro potkávačky. Z napájení pro DLRka tahat napájení přepínače nebude dělat dobrotu, tam by se to hádalo.

Anebo bych na místo tý diody D5 nacpal normální MOSFET s trošku vyšším proudem, otevíranej paralelně spolu s T1 z výstupu toho prvního operáku IC1 - prostě aby se napájení pro celej ten přepínací blbinec sepnulo až teprve tehdá, když to je možný. Když ti při tom těsně po startu nejdřív kratičce probliknou DLRka a teprve po nich se z důvodu nízký intenzity okolního světla rozsvítěj tlumený nikomu nebude vadit, protože to bude dělat jen při tom startu a ne při každým přepnutí.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
jarmilerik
Příspěvky: 163
Registrován: 08 zář 2009, 02:00

#37 Příspěvek od jarmilerik »

Ta druhá varianta se mi jeví schůdnější. Diodu jsem nechal a doplnil BS170 (je na půl ampéru), ty dvě relátka berou cca 0,2 A. Tak by to měl vydržet. Může to být zapojeno takhle? Tedy, že výstupem IC1 pomocí tohoto tranzistoru spínám GND druhého obvodu.
Přílohy
schema drl.png
(68.22 KiB) Staženo 116 x

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#38 Příspěvek od masar »

Stačí blokovat bázi T3 přes diodu z výstupu IC1A. Nač další FET do orloje. Raději ho dej místo T3 (ušetříš D22). :wink:
edit: Stejným způsobem lze blokovat i běžec trimru RV1.
Přílohy
blokování.png

Uživatelský avatar
jarmilerik
Příspěvky: 163
Registrován: 08 zář 2009, 02:00

#39 Příspěvek od jarmilerik »

Můžeš mi prosím tě popsat jak se to bude chovat? Nějak mi uniká funkce. Takhle to vážně bude fungovat? Neodpálím IC1 tím, že je sice přes diodu, ale přímo na bázi T3. Jestli to chápu dobře, tak minus z IC1 bude mít "přednost" před plusem z IC2 (v okamžiku kdy se tam objeví - tedy cca po 2 sekundách po zapnutí klíčku), jelikož je blíže k bázi T3 (za rezistorem R24). A tím bude právě ta blokace, než se výší napětí při běhu motoru a minus "zmizí".

Edit: Tak jsem to zkusil s těma diodama a nefunguje to. respektive se funkce mezměnila. IC2 sepne T3 bez ohledu na stav IC1.

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#40 Příspěvek od breta1 »

možná by pomohlo místo jedné D22 tam dát dvě až tři v sérii

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#41 Příspěvek od EKKAR »

Anebo dát tam tu dneska tak strááááášně oblíbenou MODROU LEDku. A ne kvůli barvě, ale kvůli tomu, že má proti běžný Si diodě asi tak 4-násobnej úbytek napětí = jeí Uf je zhruba 2,7-2,8V, což by mělo stačit - a když ani to stačit nebude, tak dát ještě něco k ní do série, ale to už budeš muset trochu polaborovat, aby se spolehlivě otevírat T3, když to skutečně je potřeba ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
jarmilerik
Příspěvky: 163
Registrován: 08 zář 2009, 02:00

#42 Příspěvek od jarmilerik »

S těmi více diodama anebo modrou ledkou to zkusím. Nejdříve v pondělí, jelikož teď jsou důležitější věci. Mě však uniká podstata té funkce. Může mi to někdo nějak vysvětlit. Ten úbytek napětí na těch diodách (či modré led) způsobí , že ikdyž bude výstup IC2 aktivní, tak dokud nebude aktivní výstup IC1, tak T3 nesepne?
Poněvadž o to tu jde.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#43 Příspěvek od EKKAR »

Je to trochu jinak. Ten IC1 má výstup na napětí SKORO 0V, dokud napětí v síti nepřeleze nějakou hodnotu, určenou poměrem dvou děličů - jeden je IO1 = klasická dobrá reference TL431 a k ní odpor R3, ty dávají relativně pevný a přesný referenční napětí a druhej dělič dává informaci o tom, jak velký je konkrétní napětí na přívodu - to jsou odpory R4 a R5. Napětí z jejich středu se mění a když naroste nad napětí nastavený na TL431, komparátor IC1 se překlopí. A protože to je operák, a má symetrickej výstupní komplementární stupeň, tak když "není aktivní" jak píšeš, tak se chová hodně podobně, jako kolektor tranzistoru NPN, kterej má emitor spojenej se zemí a je plně otevřenej = umí z jinejch míst obvodu doslova odsávat proud. No a když si ten bod vezmeš napájenej výstupem komparátoru IC2B a tím výstupem IC1 ho "přizemníš", tak na bodu ležícím mezi IC1 a odporem R24 naměříš tak malý napětí, že už se z něj nevytvoří tak velkej proud, aby byl schopnej otevřít tranzistor T3. Tím, že navíc mezi spoj IC1-R24 a bázi T3 vložíš vícero Si diod (nebo tu modrou LED - ale klidně i 2x zelenou do série), POSUNEŠ otevírací napětí přechodu báze-emitor v tom T3 tak, že se začne otevírat až v momentě, kdy na spoji IC1-R24 bude napětí UBE T3 NAVÝŠENÝ o propustný napětí všech diod co tam nacpeš v sérii. A když tam díky tomu "uzemňujícímu" výstupu IC1 ukážeš tomu proudu cestu s malým odporem k zemi, napětí na tom bodě spolehlivě spadne pod mez otevření T3. Zároveň tam ale musí bejt dioda, polarizovaná vodivě od spoje R24- báze T3 k výstupu IC1, která se v momentě kdy se IC1 překlopí do kladný polarity výstupu ZAVŘE a přestane odvádět proud z tý báze T3 a umožní plnou funkci tý tvojí automatiky.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
jarmilerik
Příspěvky: 163
Registrován: 08 zář 2009, 02:00

#44 Příspěvek od jarmilerik »

Díky za vyčerpávající odpověď. V pondělí polaboruju s tím úbytkem na diodách a dám vědět.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#45 Příspěvek od masar »

jarmilerik píše:Edit: Tak jsem to zkusil s těma diodama a nefunguje to. respektive se funkce mezměnila. IC2 sepne T3 bez ohledu na stav IC1.
Ano, zapomněl jsem, že LM358 nedokáže dát 0V při proudu 1mA. V tom případě místo D22 dej nějakou LED a nebo použij druhou variantu, viz obr.
:wink:
edit: Beru zpět, i ta druhá trpí podobnou "nemocí", jako první. :oops:

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“