![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Zpomalená TESLA SM 261
Moderátor: Moderátoři
Pokud se výstup nedostane do H, moc možností není. Zkontroloval bych napájecí napětí a to, je-li vytvářen impulz pro CL, což je obvod z D1,D2 a kondenzátoru 100n a na něj připojeného hradla 7403. Skoro bych podezíral ten kondenzátor. Po zmáčknutí tlačítka se musí na výstupu hradla objevit krátký impulz.
Asi je něco teplotně/napěťově závislé. Pokud se vůbec nezařadí funkce převíjení, tak je chyba hned okolo té 7475 a její bižuterie. Změřit ten impulz obyčejným voltmetrem nepůjde, to bude vidět jen osciloskopem.
Stabilizovaných 5V na modulu je? Je skoro 5V (H, logická 1) v klidu i na tlačítkách převíjení a tím i vstupech 7475? D1,D2 jsou OK? Je H na pinech 1,2 7403? Pokud je vše OK, zkusil bych vyměnit C5. Vadná 7475 mi přijde méně pravděpodobná, to by se asi nezařadilo ani play/pause.
Stabilizovaných 5V na modulu je? Je skoro 5V (H, logická 1) v klidu i na tlačítkách převíjení a tím i vstupech 7475? D1,D2 jsou OK? Je H na pinech 1,2 7403? Pokud je vše OK, zkusil bych vyměnit C5. Vadná 7475 mi přijde méně pravděpodobná, to by se asi nezařadilo ani play/pause.
Ten problém s regulací otáček u zakladatele tématu se týká provedení desky, kde je MDA7770? Ty byly, pokud se dobře pamatuju, jen v náběhové sérii několika málo stovek kusů! Vůbec se neosvědčily hlavně kvůli MDAčkům, Pokd se do té desky zasadí TDA7770 od SGS Ates, tak to funguje a dokonce lépe a přesněji, než pozdější, inovované provedení s MA1458 a 4051. Jednu TDA7770 SGS bych byl ochoten obětovat.
Pravda je ta, že motory PRM33-1,5 jsou příšerné kurrvy. Je potřeba ten motorek nejlépe nahradit novým /v Polsku jsou prý zcela běžně k dostání, dokonce i varianta PRM33 s delší hřídelí a výkonnější pro účely převíjení.
Obvykle mají tyhle mizerné motorky buď zcela sedřené, doslova do díry prodřené sběrače a následkem toho je poškozený - nesymetricky opotřebený a vypálený- i kolektor motorku.
Potřebuju vědět, v jakém stavu máš motorek a pak budem pokračovat dál.
Kdyby v hodně blbým, tak je vysoce pravděpodobný, že zrovna u mě se nejméně jeden nový, nepoužitý docela jistě najde. Stejně tak nová, nepoužitá deska regulace i s čidly a clonou.
Co se týče těch poznámek:
Nejsem úplně nakloněn tomu, abych zde pro luxovače cizího knowhow za účelem zisku publikoval celou stránku A4 svých poznámek k SM260/261/SP210T. Můžem se domluvit, že Ti to třeba někam pošlu, nebo to step-by step vyřešíme tady a přes SZ.
Nejsem paranoik, to kurrva ani omylem, ale je fakt zbytečný tady předkládat různým fušerským lepičům - luxovačům instantní návody.
Prostě tomuhle nejsem principiálně nakloněn. Asi to bude starou školou, nebo spíš špatnými zkušenostmi z nedávné minulosti.
Tož se na mě prosím nezlobte, že Vám to zde, i Vám čestným, holt nevyvěsím v pdf.
Pravda je ta, že motory PRM33-1,5 jsou příšerné kurrvy. Je potřeba ten motorek nejlépe nahradit novým /v Polsku jsou prý zcela běžně k dostání, dokonce i varianta PRM33 s delší hřídelí a výkonnější pro účely převíjení.
Obvykle mají tyhle mizerné motorky buď zcela sedřené, doslova do díry prodřené sběrače a následkem toho je poškozený - nesymetricky opotřebený a vypálený- i kolektor motorku.
Potřebuju vědět, v jakém stavu máš motorek a pak budem pokračovat dál.
Kdyby v hodně blbým, tak je vysoce pravděpodobný, že zrovna u mě se nejméně jeden nový, nepoužitý docela jistě najde. Stejně tak nová, nepoužitá deska regulace i s čidly a clonou.
Co se týče těch poznámek:
Nejsem úplně nakloněn tomu, abych zde pro luxovače cizího knowhow za účelem zisku publikoval celou stránku A4 svých poznámek k SM260/261/SP210T. Můžem se domluvit, že Ti to třeba někam pošlu, nebo to step-by step vyřešíme tady a přes SZ.
Nejsem paranoik, to kurrva ani omylem, ale je fakt zbytečný tady předkládat různým fušerským lepičům - luxovačům instantní návody.
Prostě tomuhle nejsem principiálně nakloněn. Asi to bude starou školou, nebo spíš špatnými zkušenostmi z nedávné minulosti.
Tož se na mě prosím nezlobte, že Vám to zde, i Vám čestným, holt nevyvěsím v pdf.
Naposledy upravil(a) sinclair dne 28 dub 2017, 17:21, celkem upraveno 1 x.
- elektrosvit
- Příspěvky: 2512
- Registrován: 27 čer 2016, 02:00
Leoši, ony měly SM260 někdy regulaci otáček pomocí MDA7770? MDA7770 je tam na desce DE jako mazací generátor a k řízení otáček se používal v SP210 a 210T. O jeho použití v SM260 k řízení motorku slyším poprvé. To tam jako byly dva, jeden na DE k mazaní a druhý na zvláštní desce pro motorek?
Mimochodem, mně tam buchla ta PROMka, od té doby deck stojí.
Mimochodem, mně tam buchla ta PROMka, od té doby deck stojí.
Co se týče té závady s převíjením:
V prvé řadě zkontrolovat stabilitu napětí 5V pro logiku. Skutečnost je taková, že některé typy obvodů jsou schopny a ochotny fungovat třeba i od 4V, ale některé prostě ne - dokud nap. napětí nedosáhne alespoň 4,8V, tak s nimi nehnete. V případě, že stabilizátor +5V drží jako přibitej, tak je problém -jak jinak- v bloku ovládání, konkrétně bych si dal majzla na svody na desce mikrotlačítek a pokud se nenajde nic tam, tak potom zkontrolovat tranzistory T16-T19. V prvních sériích SM261 se pořád ještě osazovaly typy KF.
Stává se, že proudovými šoky a špičkami z motoru ztrácejí betu a i jinak se chovají dost podivně. Já jsem je vždy měnil za tranzistory KC637 a KC638. SM261 měly sice předepsány KC635-636, ale ty se mi zdály se svými pouhými 40V taky zase moc kách. Bylo to jako na houpačce - když nebyly KC6xx, osazovali i do pozdějších sérií KFka. Po výměně za KC převíjení bez problémů, dokonce se mi zdálo, že stroj i rychleji převíjí. Namísto KF517B dát KC638, namísto KF506 dát KC637. Pozor ale na jejich betu - statická při Ib=10uA, jak se měří ve většině multimetrů, by měla být nejméně 80-100, lépe víc.
Ty tranzistory bývají "načaté" opravdu různými podivnými způsoby, jeví se jakoby v pořádku, ale mají něco s přechodem E-B, je to poznat proudovým ohmmetrem při větším proudu. Nejlíp rovnou vyměnit - československá KCčka pasují přímo místo KFek, zahraniční BC6xx bez křížení vývodů použít nelze. Mám tu ještě zapsáno, že na desce DO kontrolovat C1-C6, C8-C11. Ostatně těch Supermitových kurrev je tam na tom bloku jako nasráno, takže je o zábavu postaráno, další poznámka se týká elektrolytů C12, C14 a C15 - pro velký svod vyměnit.
Tak si to prosímtě všecko zkontroluj - to, co píšu, jsou poznámky z profesionální praxe v opravně Tesly Eltos, zapisoval jsem si na volný listy papíru, vložený v každém manuálu všecky špeky. Konkrétně u toho stáblu 5V s KD333 mám napsáno, že pokud má ten elyt, co visí na výstupu pod 20uF, tak ten stábl začne kmitat.
Tož tak. Přeju dobrou zábavu a hodně úspěchů.
V prvé řadě zkontrolovat stabilitu napětí 5V pro logiku. Skutečnost je taková, že některé typy obvodů jsou schopny a ochotny fungovat třeba i od 4V, ale některé prostě ne - dokud nap. napětí nedosáhne alespoň 4,8V, tak s nimi nehnete. V případě, že stabilizátor +5V drží jako přibitej, tak je problém -jak jinak- v bloku ovládání, konkrétně bych si dal majzla na svody na desce mikrotlačítek a pokud se nenajde nic tam, tak potom zkontrolovat tranzistory T16-T19. V prvních sériích SM261 se pořád ještě osazovaly typy KF.
Stává se, že proudovými šoky a špičkami z motoru ztrácejí betu a i jinak se chovají dost podivně. Já jsem je vždy měnil za tranzistory KC637 a KC638. SM261 měly sice předepsány KC635-636, ale ty se mi zdály se svými pouhými 40V taky zase moc kách. Bylo to jako na houpačce - když nebyly KC6xx, osazovali i do pozdějších sérií KFka. Po výměně za KC převíjení bez problémů, dokonce se mi zdálo, že stroj i rychleji převíjí. Namísto KF517B dát KC638, namísto KF506 dát KC637. Pozor ale na jejich betu - statická při Ib=10uA, jak se měří ve většině multimetrů, by měla být nejméně 80-100, lépe víc.
Ty tranzistory bývají "načaté" opravdu různými podivnými způsoby, jeví se jakoby v pořádku, ale mají něco s přechodem E-B, je to poznat proudovým ohmmetrem při větším proudu. Nejlíp rovnou vyměnit - československá KCčka pasují přímo místo KFek, zahraniční BC6xx bez křížení vývodů použít nelze. Mám tu ještě zapsáno, že na desce DO kontrolovat C1-C6, C8-C11. Ostatně těch Supermitových kurrev je tam na tom bloku jako nasráno, takže je o zábavu postaráno, další poznámka se týká elektrolytů C12, C14 a C15 - pro velký svod vyměnit.
Tak si to prosímtě všecko zkontroluj - to, co píšu, jsou poznámky z profesionální praxe v opravně Tesly Eltos, zapisoval jsem si na volný listy papíru, vložený v každém manuálu všecky špeky. Konkrétně u toho stáblu 5V s KD333 mám napsáno, že pokud má ten elyt, co visí na výstupu pod 20uF, tak ten stábl začne kmitat.
Tož tak. Přeju dobrou zábavu a hodně úspěchů.
Dekuju moc, sinclaire. Ted jsem si vsiml jeste jedne veci. Jak jsem psal, ze napeti je v klidovem stavu na obou tlacitkach previjeni ruzne, tak po tom zahrati se vyrovna na 2,1V. Pak prave to previjeni funguje vice mene pri prvim stisku obema smery. Predpokladam, ze muze byt chyba i tu. Tranzistory jsem kontroloval, mely by byt OK. Elyty promerim. Diky jeste jednou
Samozřejmě, náběhovka měla tónový motor řízený MDA. Proč bych o tom jinak psal?
Servisní dokumentace se vždy dělá až podle běžných výrobních sérií, kde už jsou zachyceny všecky změny /teda skoro/.
Nebylo tam třeba zachyceno, že na deskách se 4051 a 1458 byly z výroby mezi sebou prohozený hodnoty odporů R6 a R8 - to se pozná podle toho, že je trimr na dorazu a nejde zvětšit otáčky. Tam byl takovej bordel, že být přeloučskýma, stydím se nahlas a dodneška.
Když si ale jeden usmyslel a obětoval tomu cca 50 pracovních hodin, byl z toho opravdu špičkový a spolehlivý stroj, jemuž se dobré, jednokazetové Technicsy se stejným nastavením, tedy jen Dolby B či bez, vůbec nemohly ani postavit. Ani přesností korekcí, ani zkreslením 3h přes pásek, ani odstupem - ničím.
Jednu takovou 261 mám "udělanou".
Jako úplně první je potřeba totálně překopat indikátory - ta hanebná parchantovina, co je tam z výroby, to není indikátor.
To už byly snad lepší budíky na SM260, když člověk počítal s jejich náběhem a budil o to méně, tak byly výsledky lepší.
U kazet, pásku 3,81mm a 4,76cm/s je potřeba víc, než kdekoli jinde sakra přesně hlídat to, co jde na pásek.
Mám Sony TC-D5M s počitadlem provozních hodin, ukazujícím kolem hodnoty 100. Tam je tak špicový limiter, že i při nějaké nepozornosti při záznamu muziky prostě tu přečnívající špičku, co by jinak zasykla, nebo zachrastila, uřízne bez dramaticky slyšitelných následků.
Proto píšu, že v prvé řadě je tam třeba vyrobit skutečnou špičkovou indikaci z toho polotovaru, co tam ve fabrice dali. Kokoti.
Servisní dokumentace se vždy dělá až podle běžných výrobních sérií, kde už jsou zachyceny všecky změny /teda skoro/.
Nebylo tam třeba zachyceno, že na deskách se 4051 a 1458 byly z výroby mezi sebou prohozený hodnoty odporů R6 a R8 - to se pozná podle toho, že je trimr na dorazu a nejde zvětšit otáčky. Tam byl takovej bordel, že být přeloučskýma, stydím se nahlas a dodneška.
Když si ale jeden usmyslel a obětoval tomu cca 50 pracovních hodin, byl z toho opravdu špičkový a spolehlivý stroj, jemuž se dobré, jednokazetové Technicsy se stejným nastavením, tedy jen Dolby B či bez, vůbec nemohly ani postavit. Ani přesností korekcí, ani zkreslením 3h přes pásek, ani odstupem - ničím.
Jednu takovou 261 mám "udělanou".
Jako úplně první je potřeba totálně překopat indikátory - ta hanebná parchantovina, co je tam z výroby, to není indikátor.
To už byly snad lepší budíky na SM260, když člověk počítal s jejich náběhem a budil o to méně, tak byly výsledky lepší.
U kazet, pásku 3,81mm a 4,76cm/s je potřeba víc, než kdekoli jinde sakra přesně hlídat to, co jde na pásek.
Mám Sony TC-D5M s počitadlem provozních hodin, ukazujícím kolem hodnoty 100. Tam je tak špicový limiter, že i při nějaké nepozornosti při záznamu muziky prostě tu přečnívající špičku, co by jinak zasykla, nebo zachrastila, uřízne bez dramaticky slyšitelných následků.
Proto píšu, že v prvé řadě je tam třeba vyrobit skutečnou špičkovou indikaci z toho polotovaru, co tam ve fabrice dali. Kokoti.
To je ovšem špatně. Ze schématu je vidět, že ta tlačítka jsou přes diodu a odpor 1k připojena na 5V. Měla by tam být logická 1, což 2,1V není. I ve schématu je napsánou, že H >=2,4V, prakticky přes 3V. Jak píše sinclair, dá se čekat, že některý z těch keramických kondenzátorů bude mít svod. Pokud ne, pak by skutečně byla načatá 7475.made001 píše:Dekuju moc, sinclaire. Ted jsem si vsiml jeste jedne veci. Jak jsem psal, ze napeti je v klidovem stavu na obou tlacitkach previjeni ruzne, tak po tom zahrati se vyrovna na 2,1V. Pak prave to previjeni funguje vice mene pri prvim stisku obema smery. Predpokladam, ze muze byt chyba i tu. Tranzistory jsem kontroloval, mely by byt OK. Elyty promerim. Diky jeste jednou