Náhrada tranzistoru - regulátor nabíjení

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Aqarel
Příspěvky: 241
Registrován: 04 úno 2007, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#31 Příspěvek od Aqarel »

Už vidím, kde je problém, měl jsem otevřený datasheet od Motoroly k BC213 a tam je právě E vlevo, od jiných firem je E vpravo.

Díky
Šílený web šíleného člověka, jak mi kdosi řekl: The Imaginary World - imaginaryworld.xf.cz

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#32 Příspěvek od masar »

Jak jsem psal, obě provedení jsou shodné, až na jiné propojky mezi vývody.
Pro lepší názornost jsem schema doplnil o zapojení alternátoru a usměrňovačů. Na parametrech kontrolní žárovky (jejím odporu) závisí činnost při startu a nejnižších otáčkách, kdy je budící vinutí přes tuto žárovku napájeno. Pokud vím, tak ve škodovkách se používal i pomocný rezistor (čárkovaně). Ale to už budou vědět motoristé lépe než já. :wink:

A ještě k tomu zapojení: Palubní napětí, při kterém se tranzistor T3 zavře, je dáno hodnotou děliče R1/R2R3 a napětím Zenerovy diody D1. Proces regulace je nespojitý, potřebnou hysterezi zajišťuje odpor R7. Pro snadné nastavení doporučuji místo R1 použít odporový trimr a nastavit ho tak, aby palubní napětí i při nejvyšších otáčkách a vypnutých světlech nepřekračovalo cca +14,2V. :wink:

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#33 Příspěvek od masar »

xp píše:...Spoj mezi D₊ a 61 má neměřitelně malý odpor, takže mi to spíš přijde jako propojka, ikdyž mi nedává moc smyslu v tomto místě.
:wink: Ona to je propojka, co jiného by to bylo?
Je tam proto, aby i v případech, kdy alternátor resp. usměrňovač nedisponuje vývodem 61 (pomocný usměrňovač pro kontrolku dobíjení) regulátor fungoval. V takovém případě je však nutné i místo propojky mezi B+ a D+ použít oddělovací diodu pro nabíjecí proud (viz tvůj regulátor). Pokud ovšem tvůj usměrňovač vývodem 61 disponuje, je výhodnější místo této diody dát propojku a původní propojku mezi D+ a 61 odstranit. Poněkud se tím zlepší dobíjení hlavně při volnoběhu.
:wink:

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#34 Příspěvek od BOBOBO »

No a hlavně nesmí dojít k tomu , aby mu při zkoušce zdrojem žárovka nejdříve zhasínala a pak se rozsvěcovala . Musí při zadaném napětí zhasnout , jinak není třeba ani do motoru monrtovat a můžu Tě ujistit , že těch 10 A po delší jízdě aku spolehlivě zničí .

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“