Už vidím, kde je problém, měl jsem otevřený datasheet od Motoroly k BC213 a tam je právě E vlevo, od jiných firem je E vpravo.
Díky
Náhrada tranzistoru - regulátor nabíjení
Moderátor: Moderátoři
Jak jsem psal, obě provedení jsou shodné, až na jiné propojky mezi vývody.
Pro lepší názornost jsem schema doplnil o zapojení alternátoru a usměrňovačů. Na parametrech kontrolní žárovky (jejím odporu) závisí činnost při startu a nejnižších otáčkách, kdy je budící vinutí přes tuto žárovku napájeno. Pokud vím, tak ve škodovkách se používal i pomocný rezistor (čárkovaně). Ale to už budou vědět motoristé lépe než já.
A ještě k tomu zapojení: Palubní napětí, při kterém se tranzistor T3 zavře, je dáno hodnotou děliče R1/R2R3 a napětím Zenerovy diody D1. Proces regulace je nespojitý, potřebnou hysterezi zajišťuje odpor R7. Pro snadné nastavení doporučuji místo R1 použít odporový trimr a nastavit ho tak, aby palubní napětí i při nejvyšších otáčkách a vypnutých světlech nepřekračovalo cca +14,2V.![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Pro lepší názornost jsem schema doplnil o zapojení alternátoru a usměrňovačů. Na parametrech kontrolní žárovky (jejím odporu) závisí činnost při startu a nejnižších otáčkách, kdy je budící vinutí přes tuto žárovku napájeno. Pokud vím, tak ve škodovkách se používal i pomocný rezistor (čárkovaně). Ale to už budou vědět motoristé lépe než já.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
A ještě k tomu zapojení: Palubní napětí, při kterém se tranzistor T3 zavře, je dáno hodnotou děliče R1/R2R3 a napětím Zenerovy diody D1. Proces regulace je nespojitý, potřebnou hysterezi zajišťuje odpor R7. Pro snadné nastavení doporučuji místo R1 použít odporový trimr a nastavit ho tak, aby palubní napětí i při nejvyšších otáčkách a vypnutých světlech nepřekračovalo cca +14,2V.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
xp píše:...Spoj mezi D₊ a 61 má neměřitelně malý odpor, takže mi to spíš přijde jako propojka, ikdyž mi nedává moc smyslu v tomto místě.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Je tam proto, aby i v případech, kdy alternátor resp. usměrňovač nedisponuje vývodem 61 (pomocný usměrňovač pro kontrolku dobíjení) regulátor fungoval. V takovém případě je však nutné i místo propojky mezi B+ a D+ použít oddělovací diodu pro nabíjecí proud (viz tvůj regulátor). Pokud ovšem tvůj usměrňovač vývodem 61 disponuje, je výhodnější místo této diody dát propojku a původní propojku mezi D+ a 61 odstranit. Poněkud se tím zlepší dobíjení hlavně při volnoběhu.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)