Schema octavie

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#31 Příspěvek od EKKAR »

Starší oktávky měly kontrolku klasicky zapojenou přímo "na policajta" = na tlakovej spínač, takže kontrolka svítí vždycky, když je zapnutý zapalování a v mazacím systému je tlak nižší než spínací tlak čidla. Kontrolka se tak rozsvítí zároveň se zapnutím zapalování a po naskočení motoru zhasne - protože často už při startovacích otáčkách dává olejová pumpa tlak dostatečnej pro sepnutí čidla, na volnoběh by ho měla dávat vždycky - problikávání kontrolky mazání při volnoběhu znamená buď nízkou hladinu maziva a mžikový srkání vzduchu čerpadlem, nebo nadměrný opotřebování samotný pumpy, která není schopná na volnoběh docílit na svým výstupu tlak minimálně garantující spolehlivý mazání. Může samozřejmě jít i o vadnýho "policajta" = čidlo, to se ale většinou posere definitivně bez blikání = kontrolka se rozsvítí za jízdy a nezhasíná. Přesto, že každej výrobce v takovým momentě varuje před pokračováním v jízdě jde se zvýšenou opatrností, s neustálou kontrolou teploty motoru a po kontrole, jestli například pod nalívacím víčkem za chodu vystřikuje olej docourat do servisu, kde změří tlak v místě čidla a zkontrolujou i samotný tlakový čidlo. Kdo si na tohle netroufne, musí volat asistenci a případně absolvovat odtah.

Novější auta mají "policajta" zapojenýho ke kontrolce přes ŘJ, takže svícení kontrolky může signalizovat i další závady mazání - třeba sníženej tlak v systému. Naopak trvalý nesvícení kontrolky znamená skoro vždycky závadu - většinou přímo v samotný kontrolce, občas i v kabeláži mezi čidlem a kontrolkou/palubkou. U starších oktaváren by se měla kontrolka rozsvítit vždycky, když se na příslušnej kabel od čidla tlaku připojí +12V, u novějších s CAN-busem se musí dát rozsvítit pomocí diagnostiky při "testu akčních členů".
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
JiriTom
Příspěvky: 1199
Registrován: 26 dub 2017, 02:00

#32 Příspěvek od JiriTom »

Trochu bych upřesnil: u Octavie 1 1,6 benzín se po otočení klíčku do střední polohy na cca 3 sec rozsvítí kontrolky - viz. obr.1, po 3 sec vše zhasne a startuje se při všech zhasnutých kontrolkách - obr.2
Přílohy
po_3_sec.jpg
(98.09 KiB) Staženo 57 x
zapnutí_klíčku.jpg
(98.65 KiB) Staženo 57 x
Naposledy upravil(a) JiriTom dne 31 led 2018, 19:18, celkem upraveno 2 x.

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#33 Příspěvek od Lukas-Peca »

Zajímavé, díky.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#34 Příspěvek od EKKAR »

JiriTom píše:Trochu bych upřesnil: u Octavie 1 1,6 benzín se po otočení klíčku do střední polohy na cca 3 sec rozsvítí kontrolky - viz. obr.1, po 3 sec vše zhasne a startuje se při všech zhasnutých kontrolkách - obr.2
To by nemělo! Ty rozsvícený kontrolky by měly zhasnout jen u těch částí systému auta, který nemají poruchovej stav = pokud necháš klíček v první, aretovaný poloze, neměla by zhasnout ani kontrolka dobíjení ani mazání! Ty mají zhasnout až potom, kdy točící se motor dává dost tlaku na sepnutí policajta na voleji (ať je zapojenej přímo nebo přes ŘJ) a pomocí alternátoru dostatečně vysoký napětí i proud, aby minimálně pokryl běžnou spotřebu auta!
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
JiriTom
Příspěvky: 1199
Registrován: 26 dub 2017, 02:00

#35 Příspěvek od JiriTom »

Jezdím s tím dva roky (koupil jsem to jako auto na zimu, najeto cca 10 tis) a vše jde bez problémů. Ale možná máš recht a zkusím se po tom podívat, zejména to mazání. Ale možná recht nemáš, třeba se ještě někdo ozve...

EDIT: VAG mi žádnou chybu nehlásil...

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#36 Příspěvek od Lukas-Peca »

EKKAR: Ber to tak, že je to škodovka. U některých koncernových dieselů je kontrolka mazání softwarově vypnuta do určitých otáček motoru. Takže na volnoběh svítit prostě nebude, i kdyby v motoru nebyl vůbec žádný olej.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#37 Příspěvek od EKKAR »

Já mám škodovky jako vlastní už 20 let a jezdím jima už víc jak 40 let - z toho přímo jako řidič oficiálně od roku 1987. Současná naše rodinná škodovka už je samozřejmě koncernovej výrobek z prosince roku 2007 - a po zapnutí zapalování se okamžitě rozsvěcuje doslova mrak všech možnejch kontrolek, který postupně hasnou, jak elektronika prověřuje stav indikovanejch subsoustav vozidla - a svítit zůstávají jen ty, který indikujou něco závadovýho, nebo něco, co by mohlo bránit chodu motoru nebo jízdě. Tudíž pokud zapnu zapalování, rozsvítí se mi všecko až po kontrolu airbagů - a pokud nebudu startovat, zůstane mi svítit ve finále jen kontrolka dobíjení a mazání, případně i kontrolka zatažený ručky. Když otočím klíček do nearetovaný polohy (a spustím tím startér), probliknou mi kontrolky elektroniky motoru, ABS a serva = indikujou pokles napětí během startu, ale ihned zhasínají. Po naskočení motoru zhasne všecko s výjimkou kontrolek, který zelenou barvou indikujou správnou funkci něčeho záměrně zapnutýho - a třeba tý zatažený ručky. Pokud nemám po startu zapnutý nic ani obrysovky - a ručku povolenou, nesvítí mi na ní vůbec nic. Kdybych ale nenatočil motor, zůstanou mi tam svítit "baterka" i "volejnička" alias "Alladinova lampa" - obě dvě červeně.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#38 Příspěvek od Lukas-Peca »

To, že je to u tvého roomsteru z roku 2007 takto, neznamená, že to u octavie z roku 1997 nemůže být jinak.

Uživatelský avatar
JiriTom
Příspěvky: 1199
Registrován: 26 dub 2017, 02:00

#39 Příspěvek od JiriTom »

Selže-li všechno, přečti si návod (říkám sobě):
Přílohy
zapalování.JPG
(48.89 KiB) Staženo 49 x
olej.JPG
(31.33 KiB) Staženo 61 x

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#40 Příspěvek od EKKAR »

U tý 2x tak starý ochcáfky bych předpokládal právě primitivnější systém rozsvěcení a zhasínání kontrolek, než v těch čím dál tím víc elektronikou nacpanejch modernějších kárách. On například tutově má rafičkový měření teploty chlazení i hladiny paliva v nádrži, přičemž rafička palivoměru mu sice pomalu, ale i tak je schopná kopírovat změnu hladiny v měřicí části nádrže, pokud se změní náklon auta, stejně jako je mu teploměr schopnej kopírovat změnu teploty v chlazení následující otevření termostatu. Já v o 10 roků mladším autě už teploměr kapaliny nemám vůbec, místo něj je tam jakási pofidérní funkce kontrolky, která by se měla rozsvítit po překročení teploty 110°C - a palivoměr mám jen jako digitálně filtrovanej bargraf na LCD displeji, kterej se mi mění ne podle toho, jak vysokou mám hladinu paliva v nádrži, ale podle přepočtu vygenerovanýho elektronikou na "zbejvající dojezd" = jeho údaj může během jízdy po rovině a ustálenou rychlostí klidně i růst, pokud elektronika auta zjistí, že zatímco od natočení motoru jsem jel hodinu jak prase se spotřebou 10 litrů a pak prudce změním styl jízdy a přejdu tím na spotřebu 7 litrů, tak mi během nejbližší čtvrthodiny displej začne "lízt nahoru" - samozřejmě aniž bych do nádrže dolíval sebemenší množství paliva!!!! Takže když mám například poslední 2 roky ve zvyku lít do paliva při tankování aditivum VIF, musím před každým tankováním na palubním počítači vymáčknout jak údaj aktuálního dojezdu v km, tak i údaj o průměrný spotřebě a z nich si "per mozek" vypočítat kolik asi tak litrů mi zbejvá fyzicky v nádrži, abych ten VIF nadávkoval pokud možno 1/1000 - právě proto, že "údaj na bargrafu" je schopnej se od toho reálnýho fyzickýho stavu v nádrži lišit klidně až o 5 litrů, zatímco výpočtem z údajů o spotřebě a dojezdu jsem schopnej se "trefit" s přesností klidně na 1 litr (toho množství, který musím do nádrže natankovat "do cvaknutí").
Takže mi nezkoušej vykládat, že ta 20 roků stará ochcáfka je "chytřejší", než 10-letej roomster ... U tý je velice reálnej předpoklad, že je "primitivnější" = blbuvzdornější a míň vyjebávající s řidičem na základě pouhejch předpokladů "nějakýho systémovýho dýzajnéra" odkudsi z vývojovýho oddělení automobilky.

2@JiriTom - zkus si stáhnout z webu ŠA tyhlety návody v několika po sobě následujících variantách, podle ročníků výroby - a zrovna tyhlety místa si porovnej, ano? Můžu ti důvěrně prozradit, že rozhodně nejsou trvale bez rozdílu ročníků stejný - a to často ani u stejný motorizace a stupně vejbavy !!!!! Navíc - to co máš v tom návodu ty - "u vozidel s informačním displejem" ta okta z roku 1997 neměla ani náhodou. Pokud chceš argumentovat, tak sem postni sken z návodu k modelovýmu ročníku 1997 - protože ten je v tomhle vláknu relevantní, ne návod k dnešní ochcáfce III.generace s přechytralou palubní elektronikou!!!
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#41 Příspěvek od Lukas-Peca »

Jo, dneska mi ve služebním roomsteru ukazoval ten "palivoměr" jednu čárku pod půlku. Pak jsem do něj natočil 42 l benzínu. Zajímavé.

Uživatelský avatar
JiriTom
Příspěvky: 1199
Registrován: 26 dub 2017, 02:00

#42 Příspěvek od JiriTom »

EKKAR: pravda je, že ten návod je 2010, jiný k tomu v pdf nemám...
Samozřejmě se nemíním hádat, jak šel čas, je v těch verzích škodovek (a nejen škodovek) bordel, jako téměř ve všem - auta, mraky motorů do jednoho modelu auta, mobily, počítače. atd...

To chování: po otočení do 1.polohy na chvíli rozsviť vše, aby se ukázalo, které kontrolky jsou OK, pak vše zhasni (kromě zařízení v poruše) a můžeš startovat mi připadal logický, tak jsem po tom nepátral... :)

Jezdím rád, vrtat se v tom mě baví čím dál míň, nechám to být...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#43 Příspěvek od EKKAR »

JiriTom - aspoň vidíš, jakej bordel v tom kdo dělá. Zas.raný eurochujeři und ta nenažraná banda "soudruhů z Vlkohradu"...!!!

Lukas-Peca - pokud jsi do něj "dal" 42 litrů do prvního cvaknutí, tak v něm zbejvalo necelejch 13 litrů. Objem se udává na 55 litrů bez zalití odvzdušňovacího prostoru a vedení výparů (stejnej jako má "jedničková" oktávka - roomster má v podstatě celou zadní část včetně nápravy, brzd, nádrže a plechu podlahy nad tím stejnou, malý rozdíly jsou v dýlce a tuhosti pér a tlumičů). Vím o lidech, který nalili nádrž rooma skutečně až na doraz (extra zmáčkli odvzdušňovací ventilek v hrdle) - a narvali tak do něj celkově něco málo přes 62 litrů neboli byli schopní s průměrkou 6,5 litru na takhle narvanou nádrž ujet přes 950km, i když obvyklej dojezd na full nádrž je s hooodně lehkou nohou a hlavně mimo město nebo dálnici jen asi 820-840km. Nic z toho ti ty starší primitivnější povozy nedovolí - tam prostě rafička ukazuje reálnej stav a když spadne na doraz, neexistuje možnost, že by po dně v nádrži šplouchalo o moc víc jak litr. Ty moderní "digitálně filtrovaný infotajnmenty" ti klidně budou lhát a ukážou ti prázdnou nádrž, i když je v ní ještě víc jak 5 litrů - anebo taky opačně, ukazujou dva dílky, i když čerpadlo už skutečně srká na sucho...

Prostě takhle to dopadne, když skutečnou funkci budíků a kontrolek určujou teoretici sice s písmenkama před jménem i za ním, ale který sami jezdí jen v autě s řidičem ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“