zapalovací cívka

Základní principy, funkce, rovnice, zapojení - t.j. vše, co byste měli vědět, než se pustíte do praktické realizace elektronického zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Radim
Příspěvky: 305
Registrován: 17 srp 2013, 02:00

#31 Příspěvek od Radim »

Při maximálních otáčkách musí motorová cívka dávat jiskru několiksetkrát za sekundu. Uzavřené jádro má příliš velkou indukčnost, proud by stoupal tak pomalu, že by se potřebná energie nestihla naakumulovat.
Dokonce i automobilová cívka s otevřeným jádrem při nejvyšších otáčkách už nestíhá a energie jiskry tak klesá.

Uživatelský avatar
renda15
Příspěvky: 624
Registrován: 05 lis 2005, 01:00
Bydliště: Liberec

#32 Příspěvek od renda15 »

Několiksetkrát ? to snad ne ? Pokud na motoru nebude rozdělovač, což dnes již nenajdeš, tak by 300 Hz odpovídalo 36.000 otáček za minutu, to nemá ani F1. U dvoutaktu by těch 300 Hz bylo 18.000 což je taky asi mimo použití při běžném provozu.

Zbytečná citace celého předchozího příspěvku vymazána. Používej konečně tlačítko Obrázek nad a pod vláknem!
Hill

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#33 Příspěvek od Hill »

Je to tak: dvoutakt jednoválec při 7500 otáčkách za minutu potřebuje hodit jiskru 125x za sekundu, to je rozestup mezi zápaly 8 ms. Za tu dobu se musí stihnout ustálit přechodové jevy (dokmitání), sepnout spínač a proud cívkou musí dostoupit hodnoty co nejbližší k maximálnímu možnému proudu, jinak nebude intenzita jiskry dostatečná.
Časová konstanta τ=L/R je daná přednostně indukčností primární části vinutí cívky a jejím vlastním ohmickým odporem, který omezuje maximální proud (jistě, lze do série s cívkou přidat odpor, tím se ustálení proudu cívkou urychlí, ale zase se proud ustálí na menší hodnotě, než jakou by měl bez toho odporu).
Maximální proud cívkou je žádoucí co nejvyšší, ale nesmí přitom způsobit přesycení jádra, při kterém indukčnost prudce klesne. Na to by měl v klidu a při volnoběhu ten proud dost času, ale to riziko přesycení se omezí právě tím, že je jádro otevřené a mezi póly magnetického obvodu je dlouhá vzduchová mezera.

Uživatelský avatar
stasek
Příspěvky: 2191
Registrován: 15 srp 2005, 02:00

#34 Příspěvek od stasek »

Dobrý den přeji, mohl by mi někdo prosím vysvětlit, jak funguje zapalovací cívka u bezkontaktního zapalování jako třeba u motorových sekaček? Četl jsem, že okamžik zažehnutí jiskry je spouštěn pomocí hallovy sondy. Jinak cívka má primární a sekundární vinutí? Kde ta sonda je umístěna? Magnet na setrvačníku je dost velký a přesnost zážehu je určitě důležitá. Díky

Uživatelský avatar
jiriS
Příspěvky: 609
Registrován: 14 led 2014, 01:00
Bydliště: Ašsko
Kontaktovat uživatele:

#35 Příspěvek od jiriS »

U motorových sekaček, řetězových pil apod., jiskru vyrobí magneto. Prakticky cívka s železným jádrem, je blízko "setrvačníku" na klikovce. V setrvačníku je silný magnet. Ten, když míjí jádro magneta, vyvolá v jeho jádru magnetický tok. Ten se naindukuje do cívky jako vysokonapěťový impuls - "vybije" se přes svíčku.
Magneto má kromě vysokonapěťového vývodu ještě jeden, ten se zkratuje většinou na kostru vypínačem. Jiskra potom nepřeskočí a pila/sekačka se vypne.

Hallova sonda se používá v motorech, které mají vlastní elektrický zdroj- akumulátor, většinou na dobíjení i alternátor. Na výrobu jiskry je potom nutná další elektronika.

V obou případech záleží na vzájemné poloze magnetu na otočné části motoru a snímače (magneta, halovy sondy, popř.optického systému).
U některých motorů je poloha pevně daná, u některých jde mechanicky posunovat v malých mezích.
Jirka

Uživatelský avatar
stasek
Příspěvky: 2191
Registrován: 15 srp 2005, 02:00

#36 Příspěvek od stasek »

Díky za vysvětlení, ale ještě bych potřeboval vědět, jak je to s tím zkratováním na kostru. Z cívky vede kromě kabelu k svíčce ještě jeden drát kterým se motor zkratováním na kostru vypíná. Odkud ten drát vede? Je tam snad ještě nějaké další vinutí?

Uživatelský avatar
jiriS
Příspěvky: 609
Registrován: 14 led 2014, 01:00
Bydliště: Ašsko
Kontaktovat uživatele:

#37 Příspěvek od jiriS »

Jak přesně je magneto to řešené, nevím. V principu to může být odbočka z vinutí nebo několik závitů ze silnějšího drátu.
Jirka

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#38 Příspěvek od Artaban001 »

Z principu Ti stačí spínačem spojit kladívka na tvrdo. Nedojde k přerušení, nedojde k jiskře a taky nedojde k dalšímu zapálení směsi, takže se motor zastaví. Stejně je v takto zastavovaných motorech pouze magnetový generátor, který po zastavení motoru přestane vyrábět elektřinu. A těch pár sekund ta cívka vydrží "postupný dojezd"..
Jinak, co si pamatuju, tak pravý "magneto" mělo dvojitou cívku na generátoru. Primární vinutí bylo zkratováváno kladívkama, sekundár byl přímo VN výstup na svíčku. Chcípání viz pár řádků výše..
A bezkontaktní varianta funguje podobně. Kladívka nahrazuje spínací prvek a vačku magnet a cívka, nebo magnet a hall senzor.. Princip zůstává..

Uživatelský avatar
stasek
Příspěvky: 2191
Registrován: 15 srp 2005, 02:00

#39 Příspěvek od stasek »

jiriS píše:Jak přesně je magneto to řešené, nevím. V principu to může být odbočka z vinutí nebo několik závitů ze silnějšího drátu.
Jirka
No to je vlastně jádro otázky, jestli je tam nějaké vinutí a pokud ano, jak to funguje.
Artaban 001: Funkce magnetového zapalování s kontakty je mi i s jeho vypínáním jasná.

Uživatelský avatar
jiriS
Příspěvky: 609
Registrován: 14 led 2014, 01:00
Bydliště: Ašsko
Kontaktovat uživatele:

#40 Příspěvek od jiriS »

Vinutí tam je, v principu je jedno, jestli s odbočkou anebo další vinutí spojené s prvním. Napětí se při vypnutí naindukuje do té cívky, která je vypínačem zkratovaná a nepřeskočí tedy jiskra na cívce.
Píšu o magnetu, tam není ani kladívko, ani jiný snímač (hallův, opto). Veškerou energii dodává rotující magnet. To je princip činnosti magneta, výše jsem to popsal. Možná, že ne úplně jasně, takže- čemu konkrétně nerozumíš?
Jirka

Uživatelský avatar
stasek
Příspěvky: 2191
Registrován: 15 srp 2005, 02:00

#41 Příspěvek od stasek »

No, vedl jsem diskusi s kamarádem. Podle mně by tam stačila vysokonapěťová cívka, ve které by se pohybem magnetu naindukovalo napětí a přeskočila by jiskra. Problém by byl ale s vypínáním. Na té cívce je ovšem vývod do spínací skříňky, (u některých sekaček je to k brzdě), kdy se tento vývod při vypínání motoru spojí s kostrou a zhasne. Druhý vývod je připojen přímo na cívce na její kovovou část. Šlo mě o to, jaké je vnitřní zapojení v tomto případě, co a jak je tam namotáno.

Uživatelský avatar
jiriS
Příspěvky: 609
Registrován: 14 led 2014, 01:00
Bydliště: Ašsko
Kontaktovat uživatele:

#42 Příspěvek od jiriS »

Principálně ano, zkratováním plnící cívky (mezi +15 a kostrou) by se zamezil na stejném principu vznik jiskry. Ale mám obavu, že by cívka namísto magneta jiskru asi nedala.
Jirka

jandu
Příspěvky: 4509
Registrován: 06 úno 2007, 01:00
Bydliště: vých.slovensko

#43 Příspěvek od jandu »

Magneto dáva jednosmerné napätie?
V ryclkosti ma napadajú dve diody - jedna do séries magnetom a druhé paralelne k cievke (rekuperačná dioda)
Naposledy upravil(a) jandu dne 06 dub 2015, 20:26, celkem upraveno 2 x.
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#44 Příspěvek od Kvicala_r »

Ještě sem neviděl DC... vždy se poly magnetu střídají... nehrozí tak přesycení jader magneta DC složkou.

Uživatelský avatar
jiriS
Příspěvky: 609
Registrován: 14 led 2014, 01:00
Bydliště: Ašsko
Kontaktovat uživatele:

#45 Příspěvek od jiriS »

Na co cívku, když tam máš magneto? Magneto je přece taky cívka. Jen s jinými parametry.

Odpovědět

Zpět na „Teorie“