Stránka 3 z 4

Napsal: 31 pro 2012, 02:12
od krutor
Ještě by mi zajímalo, dochází při nabíjení touto nabíječkou (s trafem TAH-2) k nepatrnému vybíjení aku mezi půlvlnami (při jednocestném usměrnění) přes tu seriově zapojenou žárovku?

Napsal: 31 pro 2012, 06:58
od Eleman
Nedochází, protože dioda je pro napětí z akumulátoru pólována závěrně a proud nemůže téci zpátky.
Pokud k nějakému vybíjení dochází, tak pouze přes zařízení v autě (ŘJ, autorádio, apod.), díky jeho klidovému odběru.

Napsal: 31 pro 2012, 09:18
od EKKAR
Ale dalo by se to upravit, aby se akumulátor taky vybíjel. Důležitá věc přitom je URČIT VYBÍJECÍ PROUD JEN TAK VELKÝ, ABY HO KONZERVAČNÍ DOBÍJEČ STAČIL NAHRADIT VČETNĚ KLIDOVÝHO ODBĚRU AUTA!!!

Napsal: 31 pro 2012, 10:55
od Eleman
To je sice pravda, ale při tak malém dobíjecím proudu je to naprosto zbytečné.

Napsal: 31 pro 2012, 23:28
od FF
krutor píše:Zdravim.
Jelikož s autem moc nejezdím (cca 1x zá 14 dní), chtěl bych nějak pořešit, aby byl akumulátor vždy plně nabit a byl tak bezproblémový start (zejména teď v zimě). Chtěl bych to pořešit nějakou nabíječkou.
Požadavky:
- aby mohla být nabíječka na aku připojena nepřetržitě (odpojoval bych jen při výjezdu)
- abych nemusel aku odpojovat od elektroinstalace vozidla
- tím pádem aby nabíječka nepoškodila elektroniku vozidla a ani samotný aku

Přemýšlím tedy nad 2 možnostmi:
1) Koupit nějakou inteligentní nabíječku (např. ultimate speed z Lidlu, něco od CTEKU...), která by při plném dobití vypnula, při poklesu napětí pod určitou mez na aku by opět zapnula a takto pořád dokola (myslím, že to ty inteligentní takto dělají).
2) Zbaslit si nějakou nabíječku, co by do aku dodávala neustále velmi malý proud - po připojení na aku by měla cca 14,5 V a dodávala řekněme 50 mA). Aku má 44 Ah, bezúdržbový.

Jaké řešení by bylo vhodnější?
Díky

...jednoznačne 1)

http://lomcovak.cz/wp_cze/dilna/2011/10 ... #more-3197
...za tie prachy je to bezkonkurenčné a ešte k tomu v prevedení IP65 :genial:

P. S.: ale nebudeš mať pocit, že si to sám zbastlil, a ani, že si poriešil niekoľko problémov...

Napsal: 30 led 2013, 20:11
od krutor
Zdravim,
nabíječka funguje stále perfektně. Obnovuji téma, protože by mi zajímala následující věc. Jaký proud jde z alternátoru do aku? Jestli je usměrněný jedno nebo dvojcestně a jestli je proud vyhlazený nebo tepavý? Je to ve všech autech stejné?

Napsal: 30 led 2013, 20:27
od ok1hga
krutor píše: Jaký proud jde z alternátoru
. . . velký a po nabití, regulovaný
krutor píše:Jestli je usměrněný jedno nebo dvojcestně
jednocestně usměrněný 3f proud
krutor píše:Je to ve všech autech stejné?
né, některé mají ještě stejnosměrné dynamo . . . v nových autech, ano
krutor píše:je proud vyhlazený nebo tepavý?
tepavý, vyhlazuje ho až akumulátor . . .

Napsal: 31 led 2013, 07:34
od masar
ok1hga píše:
krutor píše:je proud vyhlazený nebo tepavý?
tepavý, vyhlazuje ho až akumulátor . . .
Mrška šikovná, jak to jen stihne? :wink:
ok1hga píše:jednocestně usměrněný 3f proud
A není to náhodou můstek? :wink:

Napsal: 31 led 2013, 09:43
od ok1hga
no tak dobře . . .

Alternátor používaný v automobilech je celosvětově stejné konstrukce, lišící se prakticky jen vnějším provedením vík z hliníkových slitin, jejichž různě tvarované úchyty slouží k upevnění k motoru. Dnes se ustálilo provedení s regulátorem vestavěným přímo do alternátoru, kde regulátor tvoří jeden blok s držákem uhlíků (uhlíky bývají umístěny téměř kolmo na kroužky a někdy nepatrně vyoseny. V případě poruchy se mění celý blok, regulátor je většinou v hybridním provedení, případně zalitý v izolační hmotě, takže neopravitelný. Poruchovost regulátoru a usměrňovače je procentuálně minimální (i když se zrovna porouchá na vašem autě, vzhledem k ceně opravy si myslíte něco úplně jiného). Alternátory různých výrobců se dají při úpravě držáků a drobných úpravách na elektroinstalaci namontovat prakticky na libovolné vozidlo, které má ukostřen mínus pól.
Alternátor se skládá zhruba z osmi celků - 2 víka s ložisky, rotor, stator, usměrňovací blok diod, regulátor s uhlíky, větrák a řemenice.
Rotor je složen s hřídele s navinutou cívkou buzení vyvedenou na sběrací kroužky z mědi a dvou hvězdicovitých pólových nástavců lichoběžníkového tvaru (2x3 póly střídavě), které vinutí překrývají. Lichoběžníkový tvar pólů zmenšuje hluk magnetizace. Jako komplet se rotor dynamicky vyvažuje. Vodič cívky buzení se ke kroužkům přivařuje bodovačkou.
Stator je složen z plechů. Má velmi jednoduchý tvar, aby se do izolační hmotou vyložených drážek dobře strojně navíjelo statorové vinutí. Vinutí je třífázové zapojené do hvězdy a pájením se spojuje s diodovým blokem.
Blok diod je buď šesti, nebo devítidiodový, zapojený do můstku. Hlavní diody jsou vždy po třech zalisovány do držáku, který je kromě mechanického upevnění propojuje elektricky a zároveň odvádí teplo vzniklé průchodem proudu. Diody mají stejný tvar a stejné parametry, ale v každém držáku je typ diody s obrácenou polaritou (většinou jsou odlišeny barevným proužkem proti záměně), aby usměrnění bylo dvoucestné (obě půlvlny se "převedou" na kladné). K usměrnění je bezpodmínečně nutných diod šest dimenzovaných na plný výkon alternátoru. Další tři diody slouží jako pomocný usměrňovač, z kterého se použije proud pro regulaci buzení, usnadňuje se tak připojení kontrolky dobíjení. Tyto diody přenáší jen malý proud do 2 A, proto se většinou používají typy na proud okolo 3 A. Pomocný usměrňovač zabraňuje rychlému vybíjení akumulátoru při stojícím motoru a zapnutém klíčku zapalování přes budící vinutí. Oba držáky diod jsou přes izolační podložky sešroubované a spolu s vývody tvoří montážní blok.
Víka alternátoru jsou z hliníkové slitiny, mají všechny potřebné technologické (větrací atd.) otvory a tvoří zároveň držák ložisek. Ložiska jsou kuličková uzavřená s trvalou náplní tuku, ložisko v předním víku (blíže k řemenici) je větší (z řady 6300), ložisko ve víku zadním je menší (z řady 6200). V prvních konstrukcích víka překrývala téměř úplně statorové vinutí a vytvářela jakýsi držák všeho, nyní z důvodu úspory hmotnosti bývá stator nosnou částí alternátoru, víka jsou menší a dosahují jen k bokům statorových plechů, přes které jsou staženy svorníky nebo dlouhými šrouby.
Držák uhlíků je z plastu a podle typu má buď regulátor napětí k sobě připevněn šrouby (nýty), nebo je jedním celkem s ním. Jako komplet se vloží do otvoru v zadním víku a přišroubuje dvěma šrouby. (U starších typů s neoddělitelnými držáky uhlíků uvnitř alternátoru se při montáži uhlíky zasunou celé až do komor, drátkem o průměru asi 1 mm se skrz víko zajistí proti vysunutí a po nasazení zadního víka a sešroubování se drátky vyjmou a uhlíky se ustaví do provozní polohy.) Nová provedení mají regulátor, držák uhlíků a diodový můstek zkombinovaný do sebe pod plastovým krytem, oddělení od sebe ale možné je. Toto provedení je význačné tím, že sběrací kroužky mají velmi malý průměr a jsou vyvedeny až za zadní ložisko a jsou jako celek s uhlíky zapouzdřené proti vnikání nečistot. Toto provedení je výrazně opatřeno větracími otvory a má dva chladící větráky umístěné uvnitř alternátoru.

zdroj

Napsal: 31 led 2013, 10:38
od denis15
Pravdu díš :-) Diodový můstek se tomu říká proto, že je tam těch diod více.

Napsal: 31 led 2013, 17:21
od TAKJAN
Některé alternátory jsou do D..

Napsal: 31 led 2013, 20:52
od Atlan
Opravene....

Napsal: 01 úno 2013, 01:02
od Duvsan
Kto vidí v prvom obrázku chybu?

Napsal: 01 úno 2013, 01:35
od helios
Budenie nebude kvôli tým diódam fungovať. Pravá má byť naopak. 8-)

Napsal: 01 úno 2013, 07:41
od p32
A ty 3 diody na D+ jsou blbě dané s tím, že obě diody u buzení jsou zbytečné. I tak bych pochválil Atlana za snahu, ale ať to spraví kvůli neznalým opravářům.