Teplovodní solární ohřev TUV
Moderátor: Moderátoři
Fero7,napisal si to paradne.Tiez zacnem svojpomocne stavat solar.Akurat som zohnal 3 ploche panely,tak uz dam tie.Nemam k tomu bojler,lebo nan nemam miesto.Namiesto neho chcem dat vymennik z propanbutanovej flase,do ktorej dam hada z dakych 20m medenej 15ky rurky.Myslis,ze to stihne predavat teplo?Z toho vymennika pojde voda samotiazou do akumulacnej nadrze ustredneho kurenia.Z nej ide voda do obojzivelnika.Vykuroval by som to panelmi len v lete,v zime kurim kotlom.Takto nebudem musiet kurit kazde 3 dni,ale malo by to stihat vyhrievat solarom.Prehriatia sa nebolim,tu nadrz to nikdy neuvari a rozmyslam dat este 1 cerpadlo na zalohu,ktore zopne mechanickym spinacom pri dakych 100 stupnoch.Co na to povies?
- frantajetel11
- Příspěvky: 1922
- Registrován: 13 lis 2008, 01:00
- Bydliště: Kladno
Tak ja urcite nie som odbornik na vsetko. Iba som pisal cim som presiel ja a ako som sa ucil aj na vlastnych chybach. Preto upozornujem comu sa vyhnut a na co si dat pozor. Nastudoval som si, alebo mi povedali, "toto ma byt takto". Nikto uz nepovedal ze to nesmie byt "tak a tak!". Malo kto ma odskusane rozne moznosti, kazdy povie "my to robime takto".
Ten had 20m, neviem (to Ti urcite mozu poradit ini), podla mna by to malo byt dostatocne (mozno aj vela?). Ja som to nepotreboval riesit. Ale ten vymennik z propanbutanovej flase sa mi tiez nepozdava. Zalezi od dalsich komponentov a zostavy. Ale urcite by bolo najlepsie pripojit ohrev zo solaru priamo na akumulacnu nadrz.
A 20m trubky Cu?, to uz rovno kupis doskovy vymennik,
Tiez je pravdou, ze rovnaky problem, rovnaka zostava sa moze zapojit roznymi sposobmi.
Ten had 20m, neviem (to Ti urcite mozu poradit ini), podla mna by to malo byt dostatocne (mozno aj vela?). Ja som to nepotreboval riesit. Ale ten vymennik z propanbutanovej flase sa mi tiez nepozdava. Zalezi od dalsich komponentov a zostavy. Ale urcite by bolo najlepsie pripojit ohrev zo solaru priamo na akumulacnu nadrz.
A 20m trubky Cu?, to uz rovno kupis doskovy vymennik,
Tiez je pravdou, ze rovnaky problem, rovnaka zostava sa moze zapojit roznymi sposobmi.
Neviem preco by sa to z pb flase nedalo urobit.Je to hotova nadoba,staci do nej vlozit spiralu.Doskovy vymennik nie je problem zalozit,problem je,ze ma otvory maleho priemeru a potrebuje cerpadlo.Na flasi mozem urobit 2" pripojenie a tak cirkulacia samotiazou nebude problem.Navyse ma bombirungy a je zadarmo.Ide mi o to,ci tych 20m rurky bude stacit na 3 kolektory.Do nadrze uz nechcem zasahovat.Je zaizolovana,takze menej roboty tam bude dat ten vymennik.Tiez mam kurenie urobene podla seba a funguje.Mam drevoplyn zo 20 rokov.Ked som to montoval.tak tiez boli rady odbornikov.To je p.covina,to nemoze fungovat,my to robime takto,atd,atd,aj ked o drevoplynovom kotli ani nepoculi.Takze,namiesto takeho poucenia by bolo lepsie napisat napr.nebude to fungovat pre to a to....
- frantajetel11
- Příspěvky: 1922
- Registrován: 13 lis 2008, 01:00
- Bydliště: Kladno
Preco by to nemalo byt tlakove bezpecne?Ved je tiez zvarana,ci nie?A drzi 9 At. tlak PB.Tlak v systeme je max 0.6 At.tak to by drzalo,aj keby to zvarala moja polovicka a nie ja :DNo a do tej flase to dostanem tak,ako vzdy.Rozrezem ju,vlozim hada,zavarim,privarim priruby a hotovo.Slo mi o to,ci bude stacit 20m tej rurky.Este rozmyslam,ci nevinut 2 hady vedla seba,aby to malo mensi odpor.
Niekedy by som to mozno riesil takto aj ja. Dnes uz nie. Ale ak mas cas, samozrejme aj podmienky a moznosti, dobrych susedov, tak preco nie.
Ciste teoreticky:
Asi by som flasu ulozil vodorovne. Privaril nozicky. Odrezal vrchnu cast. Zozenies, alebo vysustruzis prirubu (medzikruzie) aspon 10-12-15mm hrubu, privaris. Vodotesny zvar da zabrat aj zvaracom so statnymi skuskami, ale tiez sa da. (Pokusov mas dostatok.) Na flasu hore aj dole privarit natrubky pre vodu flasa-nadrz. Moze byt jimka pre teplomer/snimac. Ostava este dekel s hadom. Hada by som daval z jedneho dlheho kusa. (Nie 10ks tam a spat, kazdy bol vyvedeny na dekel.) Naozaj neviem dlzku. Urcite by sa niekde nasli vypocty alebo skusenejsi kurenar Ti to povie z hlavy. Mozno aj 10m bude stacit. Ak uz mas dost trubky, daj kolko sa vmesti. Dekel s hadom by tvorili 1ks "vyberatelny". Pri pouziti flase "na stojato by "nieco nesedelo". Ak das privod, potom skrutis hada az dole, spatny vyvod hada (ochladena kvapalina) by hore isla cez teplu vodu a zbytocne znova ohrievala. Z tohto dovodu je lepsia lezata poloha. Prirubu ulozis tak, aby vstup teplej kvapaliny bol hore, Cu trubku smerom "tam" potom ohnes a spat. Znova ohnes a "tam", ohnes a spat. Opakujes kym je to mozne. Spatny vystup ostane dole. Plati zasada, ze tepla kvapalina vstupuje do teplejsej casti vymennika (bojleru) a uz ochladena vystupuje tam kde je voda chladnejsia. (Ak by bola flasa na stojato, tak had by isiel z hora poskrucany dole a vystup by bol dole na pevno. Vstup hore tiez na pevno.)
Trubku Cu ak chces ohybat, tak ju musis vyzihat. Ak nie celu, tak aspon cast ktora sa bude ohybat. Cu sa ziha opacne ako zelezo.
Samozrejme nakoniec zaizolujes.
Ciste teoreticky:
Asi by som flasu ulozil vodorovne. Privaril nozicky. Odrezal vrchnu cast. Zozenies, alebo vysustruzis prirubu (medzikruzie) aspon 10-12-15mm hrubu, privaris. Vodotesny zvar da zabrat aj zvaracom so statnymi skuskami, ale tiez sa da. (Pokusov mas dostatok.) Na flasu hore aj dole privarit natrubky pre vodu flasa-nadrz. Moze byt jimka pre teplomer/snimac. Ostava este dekel s hadom. Hada by som daval z jedneho dlheho kusa. (Nie 10ks tam a spat, kazdy bol vyvedeny na dekel.) Naozaj neviem dlzku. Urcite by sa niekde nasli vypocty alebo skusenejsi kurenar Ti to povie z hlavy. Mozno aj 10m bude stacit. Ak uz mas dost trubky, daj kolko sa vmesti. Dekel s hadom by tvorili 1ks "vyberatelny". Pri pouziti flase "na stojato by "nieco nesedelo". Ak das privod, potom skrutis hada az dole, spatny vyvod hada (ochladena kvapalina) by hore isla cez teplu vodu a zbytocne znova ohrievala. Z tohto dovodu je lepsia lezata poloha. Prirubu ulozis tak, aby vstup teplej kvapaliny bol hore, Cu trubku smerom "tam" potom ohnes a spat. Znova ohnes a "tam", ohnes a spat. Opakujes kym je to mozne. Spatny vystup ostane dole. Plati zasada, ze tepla kvapalina vstupuje do teplejsej casti vymennika (bojleru) a uz ochladena vystupuje tam kde je voda chladnejsia. (Ak by bola flasa na stojato, tak had by isiel z hora poskrucany dole a vystup by bol dole na pevno. Vstup hore tiez na pevno.)
Trubku Cu ak chces ohybat, tak ju musis vyzihat. Ak nie celu, tak aspon cast ktora sa bude ohybat. Cu sa ziha opacne ako zelezo.
Samozrejme nakoniec zaizolujes.
Fero,ja som zamocnik
takze zvaranie v akejkolvek polohe bez problemov.Flasa zasadne nastojato,vstup kvapaliny do hada zhora zboku,vystup dole zboku,rurka skrutena do spiraly sa ani nemusi zihat,kedze priemer zavitu je velky.Rurka sa samozrejme zapajkuje mosadzou.Vybaratelny ten had nemusi byt.Uz som tak jeden robil,ale ten sa nezohrieva solarom,ale spiralami a odpadnym teplom spalovacieho motora.Ale to je teraz vedlajsie.Plocha vymennika z 20m rurky mi vychadza menej,ako je v origo 300l bojleri solarneho systemu.2chodoveho hada po 10m chcem dat z dovodu mensieho hydr.odporu.Vymennik bude na zemi a ohrievana voda pojde samotiazou do AN.Vo vymenniku bude cidlo teploty,spinanie cerpadla bude rozdielom teplot ako mas ty.Ten vymennik musim urobit z dovodu,ktory som vysvetlil.Kupene maju tenke pripojenia a potrebuju cerpadlo.To nechcem davat,aj ked zalozny zdroj mam.Ale radsej mam jednoduhsie riesenie,aj ked bude ucinnost mensia.Ak by nestihalo,nie je problem pridat viac kolektorov.Origo solare maju v lete problemy s prehrievanim,moja vyse 2kubikova AN tieto problemy odstrani a ja nebudem musiet kazdych 5 dni kurit v kotli,aby mi nahrialo teplu vodu.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
OK
Na stojato a pevny had by isiel (To som pisal tiez, na konci).
2000L si s prehrievanim poradi.
Nevyhodou je, ze bezne takyto objem nevyhrejes na vyssiu teplotu.
Idealne by bola nadoba v nadobe. Aspon 100L. Tak su robene velke bojlery. Najprv sa nahreje mala nadoba z ktorej odoberas TUV a az potom prebytky idu do velkej akumulacnej nadoby.
Tiez by bolo mozne namiesto maleho vymennika z PB flase urobit vacsi vymennik (aspon 100-150L). Z neho by si odoberal TUV.
Za niekolko slnecnych hodin by si mal dostatok teplej vody.
Ale aj tu je viac moznosti. Napriklad 150-200L vymennik/bojler. Hore vystup na TUV. Z prostriedku vystup na velku akumulacnu nadrz. Dole spiatocka.
Tak Ti hore ostane tepla voda. Samozrejme musis ju dat cez nejaky zmiesavac alebo zabezpecit dohrev ak by bola studena.
Zalezi co mas a co chces.
Tak kombinuj.
Na stojato a pevny had by isiel (To som pisal tiez, na konci).
2000L si s prehrievanim poradi.
Nevyhodou je, ze bezne takyto objem nevyhrejes na vyssiu teplotu.
Idealne by bola nadoba v nadobe. Aspon 100L. Tak su robene velke bojlery. Najprv sa nahreje mala nadoba z ktorej odoberas TUV a az potom prebytky idu do velkej akumulacnej nadoby.
Tiez by bolo mozne namiesto maleho vymennika z PB flase urobit vacsi vymennik (aspon 100-150L). Z neho by si odoberal TUV.
Za niekolko slnecnych hodin by si mal dostatok teplej vody.
Ale aj tu je viac moznosti. Napriklad 150-200L vymennik/bojler. Hore vystup na TUV. Z prostriedku vystup na velku akumulacnu nadrz. Dole spiatocka.
Tak Ti hore ostane tepla voda. Samozrejme musis ju dat cez nejaky zmiesavac alebo zabezpecit dohrev ak by bola studena.
Zalezi co mas a co chces.
Tak kombinuj.