Záplatující měření (mírně projednoceno)
Moderátor: Moderátoři
Já doufám, že aspoň elektro NEUDĚLÁ - a bude muset dělat opravnou na podzim. Protože to jediný ho přesvědčí o nutnosti se aspoň něco naučit pořádně, ne jenom nabiflovat úplně slepě nazpaměť - a pak buď projde s vodřeným hřbetem, ale bude znát aspoň základy, nebo neprojde znovu - a i pak to bude po zásluze. S tím co tady projevil podle mne si odmaturovat aspoň z tý elektroniky NEZASLOUŽÍ.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
To je tak absurdní, že bych si na ni stěžoval, a nechal ji sebrat licence... to je trošku takový český zlozkvy, zavírat oči nad něčí nekvalitní prací.MetalGod píše:Ale to máš to samý i u ostatních oborů. A když se kouknu na místní doktorku, absolutně netuším, kde ukradla titul MUDr. a za co bere přes 50 litrů měsíčně, když umí akorát předepisovat ibuprofen a má na svědomí životy 6 lidí (většinou simulanti, například epileptik a aneurysmatik; 2 životy při odmítnutí poskytnutí lékařský pomoci při autonehodě z důvodu, že nemá ordinační hodiny- 2 mladý holky mohly žít, jenže vykrvácely, než přijela po půlhodině sanitka), navíc, když jsem k ní před lety chodil, kolikrát to z ní táhlo.
"Elektrotechnika je vlastně stavebnice z několika základních kostek."
Dobře, ale jak říkám, znám jen základní atributy součástek... co za schopnost R a C dává možnost oscilace? A jaké jsou ty její podmínky, já to mám zapsáno jen nějakým vzorecem, v textu, který jsem dostal od kamarádů, takže nevím jak to nadefinovat.
Jsem na tom stejně Hodiny s jistým učitelem se skládají jen ze zapisování toho, co nám čte z knížky. Máme umět VF zesilovače, ale zatím nám pořádně nevysvětlil funkci tranzistoru (resp. řekl něco a třech základních zapojeních, ale o funkci tranzistorů (a jiným součástek) v probíraných obvodech ani slovo)...Adolfik píše:Na střední (nutno dodat, že se mělo jednat o "prestižní" školu) jsem měl na prd dva docela důležité předměty (Elektronika a el. měření). Jedno učil učitel, co oboru prostě nerozuměl a tak hodiny byly opisování promítaných slajdů a drcení blokových schémat nazpamět'...
Fredy, patrně máš na mysli RC oscilátor.
Zjednodušeně to funguje asi takto:
Aby se oscilátor rozkmital, musíš malou část jeho výstupního signálu přivést zpět na jeho vstup a nechat znovu zesílit. Té části, přiváděné zpět na vstup, se říká zpětná vazba a u (sinusového) oscilátoru má být tak velká, aby akorát uhradila vlastní ztráty obvodu.
Jenže, tranzistor (nebo elektronka) ve funkci zesilovače, obrací fázi o 180°. Aby signál zpětné vazby nepřicházel na vstup zesilovače s opačnou polaritou (v protifázi) a kmitání hned neukončil, je nutno ho nějakým způsobem otočit o dalších 180°. Tím celkový posun dosáhne 360°, což lze označit též za 0° následující periody. A tento úkol zajistí řetězec RC členů. Obvykle bývají 3 (někdy i 4) za sebou.
Z fyziky jistě víš, že ideání kondenzátor otáčí fázi proudu proti napětí o 90°. Pokud k němu připojíš odpor, vznikne RC člen a fázový posuv celku se z 90° zmenší, třeba na 60°. Ale, pokud použiješ tři takové členy za sebou, získáš fázový posun 3 x 60°, tedy právě těch potřebných 180°. Nebo jinak: Tranzistor v zapojení se společným emitorem otočí fázi o 180°, trojice RC členů o dalších 180°, to je celkem 360° (=0°) a oscilátor si může kmitat.
Ovšem, u každého ze tří RC členů dochází k "zeslabení" signálu. Aby byl přivedený signál zpětné vazby dostatečně silný, musí mít zesilovač dostatečné napěťové zesílení. Proto se používá zapojení tranzistoru se společným emitorem - jako u zesilovače napětí.
To znamená, že pro funkci RC oscilátoru musíš mít splněny dvě podmínky:
dostatečné napěťové zesílení (napěťová podmínka)
zpětná vazba přivedená na vstup ve fázi (fázová podmínka)
Ostatní podrobnosti, vzorce pro výpočet kmitočtu a možná i pro výpočet RC členů, již máš jistě v učebnici, nebo v sešitku.
Zjednodušeně to funguje asi takto:
Aby se oscilátor rozkmital, musíš malou část jeho výstupního signálu přivést zpět na jeho vstup a nechat znovu zesílit. Té části, přiváděné zpět na vstup, se říká zpětná vazba a u (sinusového) oscilátoru má být tak velká, aby akorát uhradila vlastní ztráty obvodu.
Jenže, tranzistor (nebo elektronka) ve funkci zesilovače, obrací fázi o 180°. Aby signál zpětné vazby nepřicházel na vstup zesilovače s opačnou polaritou (v protifázi) a kmitání hned neukončil, je nutno ho nějakým způsobem otočit o dalších 180°. Tím celkový posun dosáhne 360°, což lze označit též za 0° následující periody. A tento úkol zajistí řetězec RC členů. Obvykle bývají 3 (někdy i 4) za sebou.
Z fyziky jistě víš, že ideání kondenzátor otáčí fázi proudu proti napětí o 90°. Pokud k němu připojíš odpor, vznikne RC člen a fázový posuv celku se z 90° zmenší, třeba na 60°. Ale, pokud použiješ tři takové členy za sebou, získáš fázový posun 3 x 60°, tedy právě těch potřebných 180°. Nebo jinak: Tranzistor v zapojení se společným emitorem otočí fázi o 180°, trojice RC členů o dalších 180°, to je celkem 360° (=0°) a oscilátor si může kmitat.
Ovšem, u každého ze tří RC členů dochází k "zeslabení" signálu. Aby byl přivedený signál zpětné vazby dostatečně silný, musí mít zesilovač dostatečné napěťové zesílení. Proto se používá zapojení tranzistoru se společným emitorem - jako u zesilovače napětí.
To znamená, že pro funkci RC oscilátoru musíš mít splněny dvě podmínky:
dostatečné napěťové zesílení (napěťová podmínka)
zpětná vazba přivedená na vstup ve fázi (fázová podmínka)
Ostatní podrobnosti, vzorce pro výpočet kmitočtu a možná i pro výpočet RC členů, již máš jistě v učebnici, nebo v sešitku.
Zpětnou vazbu dělíme na:
Kladnou ZV: Zvyšuje zisk, ale také kmitočtovou nestabilitu. U lineárních obvodů se jako užitečná vlastnost uplatňuje například u zpětnovazebních oscilátorů.
Záporná ZV: Snižuje zisk, současně však zpravidla zdokonaluje základní parametry zesilovačů, např. umožňuje "potlačení vlivu rozptylu parametrů součástí", zmenšuje zkreslení, potlačuje vliv teploty u polovodičů, zvětšuje šířku přenášeného pásma.
Jak vlastně určím, zda moje ZV bude kladná či záporná?
A to "potlačení vlivu rozptylu parametrů součástí" to znamená? Že u nelineárních součástek snížím jejich neliealitu?
Kladnou ZV: Zvyšuje zisk, ale také kmitočtovou nestabilitu. U lineárních obvodů se jako užitečná vlastnost uplatňuje například u zpětnovazebních oscilátorů.
Záporná ZV: Snižuje zisk, současně však zpravidla zdokonaluje základní parametry zesilovačů, např. umožňuje "potlačení vlivu rozptylu parametrů součástí", zmenšuje zkreslení, potlačuje vliv teploty u polovodičů, zvětšuje šířku přenášeného pásma.
Jak vlastně určím, zda moje ZV bude kladná či záporná?
A to "potlačení vlivu rozptylu parametrů součástí" to znamená? Že u nelineárních součástek snížím jejich neliealitu?
Odvozování:
Hele, mě tak napadá, když se pod vlivem Vašich tvrzení dají vzorce a zapojení odvodit, podle jakého klíče by jste obvodili tyto dva vzorce a toto zapojení?
Já ten klíč nevidím, podle čeho toto odvodit, a ocením jeho odhalení - díky.
PS: mě třeba napadá: A= u2/u1 neznjačí to, že u2 je závislé na hodnotě u1?
Hele, mě tak napadá, když se pod vlivem Vašich tvrzení dají vzorce a zapojení odvodit, podle jakého klíče by jste obvodili tyto dva vzorce a toto zapojení?
Já ten klíč nevidím, podle čeho toto odvodit, a ocením jeho odhalení - díky.
PS: mě třeba napadá: A= u2/u1 neznjačí to, že u2 je závislé na hodnotě u1?
- Přílohy
-
- win1.PNG
- (44.45 KiB) Staženo 77 x
Fredy, k dotazům:
Napěťové zesílení u RC oscilátoru:
Dostatečné napěťové zesílení se nedosahuje zpětnou vazbou ve fázovacích RC členech.
Když si ve schématu RC oscilátoru odmyslíš (vygumuješ) fázovací RC členy, zůstane ti vlastně zesilovač. Jeho napěťové zesílení je dáno zejména:
1.) parametry aktivního prvku (tranzistoru, elektronky, operačního zesilovače), hlavně jeho zesílením (u tranzistoru zesilovacím činitelem).
2.) nastavením vhodného pracovního bodu, při kterém tento prvek bude pracovat. Tedy napájecím napětím zdroje a použitými externími součástkami - odpory zajišťující klidový proud, tekoucí do/z jednotlivých elektrod (u tranzistoru).
Při výpočtu těchto odporů proto postupuješ obdobně, jako při návrhu zesilovače.
Zpětná vazba:
Pokud zpětná vazba nějaký děj podporuje, jedná se o kladnou zpětnou vazbu.
Pokud zpětná vazba nějaký děj omezuje, tlumí, jde o zápornou zpětnou vazbu.
Fázovací členy v RC oscilátoru, tedy zajišťují kladnou zpětnou vazbu - kmitání na daném kmitočtu totiž podporují.
potlačení vlivu rozptylu parametrů součástí:
Reálné součástky, jsou vyráběny s nějakou přesností parametrů. Např. odpor 100R ve třídě 10%, může mít 90 až 110 ohm. Dále jsou součástky, jejichž elektrické parametry se časem mění, třeba elektronky, nebo se jejich parametry mění třeba s teplotou (polovodiče). A v neposlední řadě, elektronická zařízení je nutno krmit elektřinou, třeba z baterií, kterým za provozu kolísá napětí. Aby se tyto vlivy na funkčnost zařízení omezily, je někdy využívána záporná zpětná vazba, která vhodným způsobem tyto změny za provozu zařízení, v jistých mezích, "vyrovnává".
Nelinearita součástek:
Je to vlastnost součástky, která je popsána matematickým vztahem, nebo jako grafická závislost dvou (i více) veličin, např. voltampérová charakteristika tranzistoru, diody. Tuto vlastnost součástky nezměníš, ale můžeš ji někdy vhodným opatřením kompenzovat. Třeba tou zpětnou vazbou, využitím součástky ve vhodném pracovním bodu, apod.
Odvozování:
V tomto případě je základem pochopení fyzikální podstaty jevu a definic "co je co", nebo "vocotadygou". Např. jestli chci znát napěťové zesílení zesilovače, logicky musím vědět že se bude jednat o poměr napětí na výstupu (U2) k napětí (U1) na vstupu, před jeho zesílením v zesilovači. Na tvém obrázku jsou vzorce a schematická znázornění obvodů pěkně popsány, tady není co dále vymýšlet a odvozovat, to je třeba pochopit!
Napěťové zesílení u RC oscilátoru:
Dostatečné napěťové zesílení se nedosahuje zpětnou vazbou ve fázovacích RC členech.
Když si ve schématu RC oscilátoru odmyslíš (vygumuješ) fázovací RC členy, zůstane ti vlastně zesilovač. Jeho napěťové zesílení je dáno zejména:
1.) parametry aktivního prvku (tranzistoru, elektronky, operačního zesilovače), hlavně jeho zesílením (u tranzistoru zesilovacím činitelem).
2.) nastavením vhodného pracovního bodu, při kterém tento prvek bude pracovat. Tedy napájecím napětím zdroje a použitými externími součástkami - odpory zajišťující klidový proud, tekoucí do/z jednotlivých elektrod (u tranzistoru).
Při výpočtu těchto odporů proto postupuješ obdobně, jako při návrhu zesilovače.
Zpětná vazba:
Pokud zpětná vazba nějaký děj podporuje, jedná se o kladnou zpětnou vazbu.
Pokud zpětná vazba nějaký děj omezuje, tlumí, jde o zápornou zpětnou vazbu.
Fázovací členy v RC oscilátoru, tedy zajišťují kladnou zpětnou vazbu - kmitání na daném kmitočtu totiž podporují.
potlačení vlivu rozptylu parametrů součástí:
Reálné součástky, jsou vyráběny s nějakou přesností parametrů. Např. odpor 100R ve třídě 10%, může mít 90 až 110 ohm. Dále jsou součástky, jejichž elektrické parametry se časem mění, třeba elektronky, nebo se jejich parametry mění třeba s teplotou (polovodiče). A v neposlední řadě, elektronická zařízení je nutno krmit elektřinou, třeba z baterií, kterým za provozu kolísá napětí. Aby se tyto vlivy na funkčnost zařízení omezily, je někdy využívána záporná zpětná vazba, která vhodným způsobem tyto změny za provozu zařízení, v jistých mezích, "vyrovnává".
Nelinearita součástek:
Je to vlastnost součástky, která je popsána matematickým vztahem, nebo jako grafická závislost dvou (i více) veličin, např. voltampérová charakteristika tranzistoru, diody. Tuto vlastnost součástky nezměníš, ale můžeš ji někdy vhodným opatřením kompenzovat. Třeba tou zpětnou vazbou, využitím součástky ve vhodném pracovním bodu, apod.
Odvozování:
V tomto případě je základem pochopení fyzikální podstaty jevu a definic "co je co", nebo "vocotadygou". Např. jestli chci znát napěťové zesílení zesilovače, logicky musím vědět že se bude jednat o poměr napětí na výstupu (U2) k napětí (U1) na vstupu, před jeho zesílením v zesilovači. Na tvém obrázku jsou vzorce a schematická znázornění obvodů pěkně popsány, tady není co dále vymýšlet a odvozovat, to je třeba pochopit!