Stránka 3 z 3

Napsal: 04 led 2014, 21:52
od joki
Jasné-dakujem!

Napsal: 08 led 2014, 19:19
od PixelOrgy
ten problem s chlazenim zarovky co popisuje EKKAR muze byt dost realny.
mam H1, a pri prvni vymene po nakupu auta jsem se zdesil, protoze obe (plastovy!!!!!!) patice byly kvalitne pritaveny k obema zarovkam, takze se muselo trosku zaimprovizovat. Vznikl tim nehoraznej bastl, za kterej se prevelice stydim (ano, kroutilovy svorky, bylo pred odjezdem a nebyl cas to resit) a tak se stalo, ze je tam doted (asi 3 mesice).

Svetlomet je s cockou, ale ma celkove malej prumer (neobsahuje dalkovy, ty maji reflektor vedle :-) )

Kazdopadne to zapojeni vyzkousim, protoze cela tahle zarovkova zabava je okorenena tim, ze kvuli vymene na prave strane se musi sundat naraznik, a na leve aspon baterka s boxem ven. Cim min tedy budu zarovky menit, tim lip :-)

Napsal: 08 led 2014, 20:18
od EKKAR
Ten popis o NEchlazení se žárovky H7 ve světlometu fábule první generace mám přímo od maníka, kterej dělal v Mohelnický Helle právě na těch světlech - prý původní záměr Boleslavi pro komplet výrobu fábule bez ohledu na stupeň výbavy byl čočkovej potkávací a parabolovej dálkovej světlomet s tou odchylkou, že RS a nejvyšší výbavy v tom projektoru měly mít xenon, zatímco zbytek H7 halogen. S tímhle záměrem se vyvíjel už od roku 1996 novej světlomet pro fábuli.

Jenže - před náběhem výroby přišli cifršpióni z Vlkohradu s finančním omezením, že projektorový světlo je moc drahý a nahonem se musela vyvinout výrobně lacinější náhrada pro čistě halogenovej světlomet, určená pro neprémiový výbavy = bez čočkovýho projektoru. Na testování už nebylo tolik času, náběh výroby nečeká, tak se prostě ubastlilo "nějaký" světlo s "čirou optikou", udělaly se formy na reflektorovej díl a montážní přípravky a světlo se zařadilo do výroby, aniž by se někdo obzvlášť zabýval odvodem tepla z patic a baněk. Proto taky NEPROJEKTOROVÝ světlo u "jedničkový" fábule tolik oslňuje i při minimálním rozhození seřízení a má i kupu dalších much, který vnímá každej, kdo musí jet PROTI takovýmu světlometu. Paraboloidní neprojektorovej světlomet pro Roomstera/fábuli II prošel daleko delším vývojem, takže je vůči ostatním účastníkům provozu i vůči žárovkám daleko přívětivější, než jeho předchůdce. Koncern tu chujovou variantu nechal vyrábět a montovat prostě proto, aby ušetřil na nákladech, o nic jinýho nešlo.

Až když začali lidi řvát, že na šádynách nebo favoritech měnili i při trvalým svícení halogenky tak po dvou letech, zatímco ve fábulích vydrží maximálně dva měsíce, "odstranil" výrobce závadu dodatečnou kabeláží s větším odporem, která měla snížit náběhovou špičku proudu do vláken žárovek a tím prodloužit jejich životnost. Tvrdilo se přitom něco o nadměrným napětí v palubní síti fábulí a kdesi cosi, jenže to byla a je nebetyčná pitomost - naprosto stejný dobíjecí a zdrojový soustavy mělo a má statisíce a možná milióny dalších aut koncernu - ale H7 hoří jak papírový čerti jen v jedničkovejch fábulích s neprojektorovýma světlama... Ty samý auta s projektorovým světlometem tlumenýho světla žádný problémy s H7 neznají - tak kde je závada? Že by jako projektorový světla na dálku ovlivňovaly regulátor alternátoru a baterku...? Obrázek o pravdomluvnosti představitelů Škodovky a koncernu VW obecně si už určitě kde kdo udělal...

Napsal: 15 čer 2015, 20:21
od kybrex
Připojím svou dlouhodobou zkušenost.
Nainstaloval jsem soft-start do světel. Kupuju si lepší žárovky (tenčí vlákno > vyšší teplota a svítivost, ale taky menší výdrž). Dobíjení OK, ale měnil jsem žárovky co půl roku. Sice mám SPDS, ale jezdím dost i večer a v noci.

Momentálně od odladění a namontování soft-startu jsem žárovky nevyměnil už rok a to měly něco nasvíceno "natvrdo". ;)

Pravda, mám to i pro ten pocit, mám rád věci udělaný hezky a pořádně a neničit vlákno drahé žárovky za 200Kč/kus bylo pro klid v mé duši při mačkání spínače velice důležité :D V klubu feldařů se tohle řešilo a někdo tam dokonce vyráběl hromadně maličký tišťáky, tak možná ještě nějaký má ;) V případě zájmu se ozvěte, můžu zkusit to vlákno najít.

tady jsme to probírali zde na ebastlírně :) http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... sc&start=0

Napsal: 15 čer 2015, 21:22
od EKKAR
Hotovejch soft-startů mám v šupleti ještě asi 6, protože nejdřív bylo zájemců co by si to (PREJ) HNED pořídili habaděj...

Ale když jsem dal určitej požadavek na cenu za kus (ono to je přece jen DPS, HEX-FET IRFZ46, kondík, dioda, odporovej dělič, drátový vývody, přes to smršťovačka na zakrytí - no a taky nějaká ta chvíle práce na každým), tak už se neozval skoro nikdo...

Napsal: 16 čer 2015, 08:39
od Jimmi2
A kolik že bys za to chtěl, Ekkare.......?

Napsal: 09 led 2016, 22:58
od mcmatej
Zdar lidi. O elektrice vím akorát, že není vidět a kope a proto položím možná diletantskou otázku.
Do jednoho auta jsem si zbastlil podle plánku Ekkara z příspěvku v út listopad 26 2013, 8:20 soft-start na žárovky H7. Funguje, ale představoval jsem si to trochu jinak. Po zapnutí světel se chvíli nic neděje a po cca 1 s se žárovka docela rychle rozsvítí. Čekal jsem, že se bude plynule rozsvěcet během té 1 s. Zkoušel jsem do zapojení i jiné odpory a kapacity a měnila se jen doba "nic nedělání" před rozsvícením.
Do druhého auta jsem to udělal jinak, od + 12 na parkovačce jsem přivedl napětí na H7 přes odpor (asi) 5 ohmů (10 W). Při zapnutí parkovaček se vlákno H7 rozsvítí do tmavě červeného žáru. Nedostatek je ten, že se světla musí zapínat pomalu, napřed nechat např. 1 s svítit parkovačky, pak až rozsvítit H7.

Takže ani jedno z výše uvedených zapojení není ideální. A teď dotaz. Když bych obě zapojení zkombinoval tj. do Ekkarova zapojení přidal paralelně s tranzistorem na elektrody D a S odpor (asi) 5 ohmů (10 W) fungovalo by to? V době, kdy by byl tranzistor zavřený by proud tekl do žárovky přes odpor, po otevření tranzistoru přes tranzistor??

Napsal: 09 led 2016, 23:13
od misocko
fungovalo
nemozes dat odkaz na tu schemu nech ju nemusime hladat? - a ked ju najdeme , tak to este nemusi byt ta , ktoru mas ty :(

Napsal: 09 led 2016, 23:20
od mcmatej
tady

Napsal: 10 led 2016, 00:15
od PeteBurns
Supni tam vykonovy termistor 1 Ohm a je to ;)

Napsal: 10 led 2016, 17:31
od EKKAR
mcmatej píše:...
Do jednoho auta jsem si zbastlil podle plánku Ekkara z příspěvku v út listopad 26 2013, 8:20 soft-start na žárovky H7. ...
misocko píše:fungovalo
nemozes dat odkaz na tu schemu nech ju nemusime hladat? - a ked ju najdeme , tak to este nemusi byt ta , ktoru mas ty :(
Je hned ve druhým příspěvku na první straně přímo v tomhle vlákně...
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... 245#619245

Napsal: 07 úno 2017, 18:36
od mcmatej
Ahoj, potřeboval bych podobnou vychytávku pro pomalé rozsvěcení žárovek do jiného zařízení než do auta. Tohle asi nebude pracovat na při střídavých 230 V. Nevíte jak by to šlo udělat na síťové napájení střídavých 230 V a 3 žárovky 24 V, 150 W?

Napsal: 07 úno 2017, 18:55
od EKKAR
Nejjednodušší by to bylo s triakem. Myslím že schémat na to najdeš po netu 6 půlek - zadej Ujci Googlovi úkol vyhledat "soft-start AC-lamp schematics" případně "soft start AC-lamp with triac schematics"

Napsal: 07 úno 2017, 20:09
od mcmatej
Dík za rychlou odpověď. Něco už jsem googlil a vygoooglil. Ale protože elektrice prd rozumím, nechci se pouštět do "žádných větších akcí". Asi zkusím až trapně jednoduché řešení výkonovým NTC termistorem.

Napsal: 07 lis 2018, 19:50
od pepik9
Před časem se mě někdo přes SZ dotazoval na ten softstart z peugeota. Teď jsem to našel mezi starými obrázky .