Stránka 3 z 5

Napsal: 10 led 2014, 08:00
od Hill
A teď si představ, že funkci systému dbx lze velmi dobře realizovat příslušným zvukovým obvodem z hifi videa. Obvykle ten obvod obsahuje i FM modulátory a demodulátory, ale ty se nepoužijí. Zato kompandér se využít dá, jen je třeba si podle už komprimované nahrávky pohrát s výměnou dvou kondenzátorů (u obvodů Hitachi se rychlost náběhu a odběhu nastavuje trimrem), aby zvuk neštěkal (moc rychlá reakce) ani nekvákal (moc pomalá). Asi to nebude úplně přesně dbx s kompresí dynamiky 2:1, ale nejspíš se to stejně nepozná.
No, a kdyby z toho přesto měl někdo pocit nespokojenosti, tak ještě existují specializované integrované obvody, které se s jistým úsilím sehnat dají. Ale to seřízení časových konstant je stejně záležitost nezbytná, aby to nedopadlo jako u hifi VHS s kompatibilitou mezi přístroji různých generací (patrně v důsledku změn hodnot součástek stárnutím). Tolerance reakční doby, které u Dolby B (a do jisté míry i Dolby C) neruší, u dbx způsobí "nepochopitelné" lupance nebo výpadky.

Ale, když se vrátím zpět ke kvadrofonnímu záznamu na vinylu a vinylu vůbec, i přes to, co jsem napsal výše, v něčem dávám PLV za pravdu.
Kamarád si suší dvě MM přenosky Shure a ke každé dva náhradní eliptické hroty, vše ještě v originálním balení. Má MC600 a čas od času si něco ze své životní sbírky (má něco přes 600 LP a nepočítaně singlů) přehrává.
Mezi dětmi pro to ale nevzbudil to pravé nadšení: magistr učitel m.j. fyziky, inženýrka ekonomie i magistra učitelka češtiny a dějepisu svorně konstatují, že je to pro praktické použití příliš těžkopádné a choulostivé, a že by se kvůli tomu museli hodně naučit a hlavně pamatovat. Od těch jeho holek jsem to docela čekal, přece jen jejich obory jsou poněkud odtažité. Ale od učitele fyziky, který mezi tou technikou vlastně od malička vyrůstal, jsem takovou odpověď nečekal.
Jestli to takhle dopadne i u ostatních, budou se tu objevovat za čas inzeráty "věnuji gramo s příslušenstvím včetně reprosoustav a sbírky desek, zn. jen vcelku a do dobrých rukou". Rád bych totiž věřil tomu, že v dalších generacích se podobně odkulí jablka od stromu a některé z dětí z rodiny skladnice a topenáře se odrodí a projeví dostatečný zájem se v oboru obecné elektroniky a hardware vzdělávat a pokračovat v něm.

Pořád si někdo myslí, že v elektronice se dá začít od prostředka. Nedá se to: ty základy jsou neměnné (a i ty výše uvedené principy k nim patří) a bez nich se bude v tom prostředku jen bezradně točit, jak by si hrál na slepou bábu, a volat o pomoc. Jenže při současné tendenci vývoje bude časem pomoc stále méně dostupná...

Napsal: 10 led 2014, 08:56
od konosuke
Jsou to teoretikové...schopní mentorovat děcka tak leda, možná umí Maxwellovy rovnice ale na výměnu řemínku v gramci volá servisáka, co kdyby...znám takové magistry. To je ovšem...styl USA, na každou práci odborník. Bez komentáře.

Napsal: 10 led 2014, 14:31
od Jimmi2
Kvadrofonní LP jsem měl v ruce jediné - u nás kdysi licenčně vydané Pink Floyd: Dark side of The moon.

S juniorem (patnáct let) si občas nějaké LP pustíme. Proti jeho empétrojkám je to nekonečná kvalita. Co mě ale zaráží je jeho nešikovnost - není schopen desku vyndat bezpečně z obalu. Zatímco já mám ten pohyb 100% nacvičený a jsem schopen ji rychle vyndat nez dotyku drážek 8-)

Zásadní výhoda LP podle mě spočívá v onom sběratelském principu. Obal desky je veliký a umělecky vyvedený. Občas bývá uvnitř složený plakátek nebo texty. A hlavně - ještě naši prapravnuci si tento záznam budou moci přehrát, na rozdíl od současných CD, kde o dlouhodobé životnosti dost pochybuji.

P.S. Kdybyste se někdo chtěl zbavit nějakých zajímavých LP či singlů, neváhejte mě kontaktovat přes SZ 8-)

Napsal: 10 led 2014, 14:40
od konosuke
Manipulace s LP deskou a jemným machanismem gramofonu není pro každého (každou) když jsem viděl kdysi na burzách pod širým nebem tahat desku z obalu
dvěma prsty jak bramborák...mohl jsem vyletět z kůže. Naproti tomu CD snese povalovat se v zásuvce auta bez obalu, v prachu a potom div že to nehraje.
I cédéčko vyžaduje péči a zacházení. Mám výpalky nejstarší 12 let, všechny značky co byly zrovna v krámu, bez jediné chyby čtení.

Napsal: 10 led 2014, 14:50
od rnbw
Originalne CD vydrzi dost. Mal som nejake CD, ktoreho povrch bol poskriabany tak, ze uz nebol leskly. Vlozil som ho do mechaniky a normalne ho nacitala. Vsetko precitat neslo, ale bola to nejaka blbost na vyhodenie. Inak by stacilo povrch prelestit.

Napsal: 10 led 2014, 14:52
od Hill
Jimmi2 píše:...výhoda LP podle mě spočívá v onom sběratelském principu. Obal desky je veliký a umělecky vyvedený. Občas bývá uvnitř složený plakátek nebo texty. A hlavně - ještě naši prapravnuci si tento záznam budou moci přehrát, na rozdíl od současných CD, kde o dlouhodobé životnosti dost pochybuji....
To mi připomnělo, že LP Čtyři roční doby (NO TO CO, Supraphon/GZ), Abbey Road (Beatles. Apple Rec./GZ) i The best of/Bridge over troubled water (Simon and Garfunkel, Supraphpon/GZ) měly v příbalu přeložené, resp.přebásněné texty. Ty se v obalu při zasunování desky vždycky nějak ztopořily (na desky jsem si totiž opatřil mikrotenové obaly místo původně papírových a ještě je ukládám otvorem do horní hrany obálky), proto jsem je v obálkách nenechával. Jenže od některého stěhování se nějak nedají objevit.
Jestli je někdo ještě máte a jste ochoten je zkopírovat, uvítal bych i OCR sken.

Napsal: 10 led 2014, 18:35
od konosuke
Zkoušky prováděné v klimatizovaných místnostech demonstrují výdrž okolo 100 let jak u CD-R, tak i DVD-R médií. To však platí pouze pro disky uskladněné za určitých klimatických podmínek, přičemž kvalita jejich vypálení přirozeně také hraje důležitou roli. V tomto ohledu se preferují spíše kombinace vypalovačka/médium. Způsob uskladnění těchto disků je také velice důležitý (v plastové krabičce na stojato, při teplotě 20 až 25 °C a 55% relativní vlhkosti vzduchu, chráněné před světlem, kouřem apod.). Každé jednotlivé použití CD-R/DVD-R nosiče zkracuje jeho zbývající dobu životnosti, stejně jako drobné škrábance, otisky prstů, prach apod., čemuž je samozřejmě obtížné se vyhnout. Opatrná manipulace je proto žádoucí, chceme-li zachovat co nejvyšší životnost média. Vzhledem k přímému vlivu uživatele na tuto vlastnost je však nemožné určit přesnou délku životnosti pro konkrétní médium. U prázdných médií neumíme určit délku životnosti vůbec, neboť nejsou k dispozici žádná testovací data. Nicméně u médií, na které byla data zapsána již ve fázi výroby, je životnost přibližně stejná jako u médií určených pro pozdější zápis dat (za předpokladu, že média jsou vyrobena ze stejně kvalitního materiálu).
pozn.informace poskytla firma/značka VERBATIM media...ale, může jít o reklamu, propagaci výrobku a marketing, že...
Jo a na mírně poškrábané CD, dvd...zubní pasta pomůže...
http://pocitace-a-prislusenstvi.porad.c ... astou.html

Napsal: 10 led 2014, 19:08
od ZVUK2000
CZJKP1 píše:Bez toho švába to opravdu realizovat nejde? Ani by to nedokázal nahradit nějaký naprogramovaný procesor?
Ale jde, dokonce první dekoder SONY byl sestaven jen z tranzistorů a ve své době hojně kopírován amatérsky.

Napsal: 10 led 2014, 19:19
od rnbw
konosuke: To je pekna reklamna hovadina. Napalovane media maju obrovsku slabost - odrazova vrstva je NA POVRCHU (vrchnom). Takze ked sa poskodi, data su znicene. A ten sa poskodi velmi lahko. Lisovane CD takyto problem nema.

Napsal: 10 led 2014, 19:28
od konosuke
Inu, poživjom 100 let to i uvídim...dříve mně prošla rukama spousta LP desek, před revolucí 1989 zákazané ovoce...quadro však byla jediná a to německá kapela Frumpy - By The Way 1972, u nás málo známá, progresívní rock tomu říkali. SQ recording compatible in quad or stereo. Bez problémů přehratelná na Tesla NC420, pokud docházelo k nějaké ztrátě informací to nevím jsou to léta...

Napsal: 10 led 2014, 19:42
od Hill
U systémů SQ a QS nemohlo dojít ke ztrátě směrové informace, opotřebení desky má vliv pouze na zkreslení a rušivé pozadí, na vzájemný vztah kanálů vliv nemá.

Napsal: 10 led 2014, 21:01
od Stribrnak
Někde mi leží image:

DVD-Audio Pink Floyd - DSOTM, kvadro remástrovanej mix Alana Parsonse.

Když to mám já, tak to jde najít někde na webu. Když ne tak SZ.

http://www.highfidelityreview.com/pink- ... tullo.html


Stribrnak

Napsal: 10 led 2014, 23:33
od Hill
Jo, a tady je ta tranzistorová verze základního SQ dekodéru se směšováním 10-40, co vyšla v AR-B 3/76.

Napsal: 13 led 2014, 07:54
od Habesan
rnbw píše:odrazova vrstva je NA POVRCHU (vrchnom).
rnbw píše:hovadina.
Na to jsi přišel kde???
Rozhodně to není ten povrch blíže ke snímači. CD (včetně lisovaných) je silné 1,2mm a záznamová vrstva leží jen pár desetin (nebo snad setin) od té vzdálenější plochy, laser si musí poctivě celých těch 1,2mm projít.

DVD je silné také 1,2mm a je slepeno ze dvou kusů silných 0,6mm, záznamová vrstva (vrstvy) je uprostřed jeho tloušťky (0,6mm pod povrchem) a to jak u zapisovatelných, tak u nezapisovatelných.

Ten rozdíl jak jsi ho popsal je spíš rozdíl mezi DVD a CD.

Napsal: 13 led 2014, 08:26
od rnbw
Nehovorim o zaznamovej vrstve, ale o odrazovej. Nie su v nej zapisane data, ale bez nej su necitatelne. Skus si skrabnut horny povrch CD-R. Na smejdoch sa to niekedy zacne aj samo olupovat alebo to navlhne a zoxiduje. Ostane ti priesvitny necitatelny kus plastu.