Těch 14,1 - 14,25 platilo pro NEVÁPNÍKOVÝ olověný baterky, vyráběný celosvětově až někdy do roku 1990. Legura deskovýho olova vápníkem zmenšujícím samovybíjení se začala podle patentu firmy EXIDE používat v 80. letech U NĚKTEREJCH AUT, primášem v týhle cestě byli Švédi a Volvo, který tím nahnali spoustu % využitelný kapacity u baterek v jejich obvyklým klimatu.
ALE.
Po roce 1990 se vápníková technologie začala používat mnohem víc, obvyklý bylo na baterky nalepovat nebo je potiskovat reklamním nápisem "Ca-Ca" nebo "Calcium technology" - pro tyhle baterky platí už zmíněná mez TĚSNĚ POD PLYNOVÁNÍM s hodnotou 14,45-14,5V. A dělaly se zas prakticky všude, protože se zjistilo, že ten vápník opravdu šetří Ah, protože zmenšuje samovybíjení rekombinací iontů na rozhraní deska-elektrolyt bez uzavřenýho obvodu. Dneska už se ten nápis na baterky nedává, jen někde v návodu nebo malinkým písmem na nálepce je doplněný "Calcium technology" - zhruba stejně, jako se v civilizovaným světě už prakticky nepoužívá označení benálu známýho u nás jako "Natural" jeko "Bleifrei", "Sansplomb" nebo "Unlead" - prostě proto, že u pump běžně žádnej jinej k mání není. Takže uu všeho, co má altík s regulátorem a pochází výrobou z období 1990 a mladšího se dá uvažovat o nastavení regulátoru dobíjení na 14,45-14,5V, protože to je napětí, při kterým vápníkem legovaná olověná baterka teprve začíná plynovat a neztrácí tím tolik vody z elektrolytu, jako kdyby vápník v deskách nem,ěla - protože taková by při 14,5V už bublala fest (a musela by se pravidelně co 14 dní-měsíc dolívat destilkou). Dá se říct, že legování vápníkem byl jeden z důležitejch kroků k dosažení prakticky bezúdržbovýho stavu olověnejch baterek - pokud se nezatěžovaly dlouhodobě extrémním proudem ať z ní, tak do ní a dobíjení bylo nastavený na 14,45-14,5V, dalo se říct, že baterka v takovým autě vydržela klidně rok bez doplňování a kontroly - což byl proti těm starším bez vápníku rozhodně obrovskej skok....
Olověné akumulátory teorie.
Moderátor: Moderátoři
Ano, Ca-Ca technologie už je téměř ve všech obyč. zaplavených baterkách tak 25 let dozadu, možná i víc.
Ale opakuji, že jsou automobilky, které mají dobíjení nastavené na 14.0V nezávisle na roku výroby, takže konkrétně třeba BMW z let 1990-2004 bude dobíjet touto hodnotou (ty novější už budou mít nějakou formu inteligentního dobíjení a dobíjecí napětí tedy bude variabilní dle stavu nabití baterie).
Takže pozor na to, už vidím, jak někdo neznalý, typicky odkojený koncernovými auty, bude brát mantru o 14,5V doslovně a bude hledat chybu v dobíjení a přitom tam žádná chyba nebude...
Ale opakuji, že jsou automobilky, které mají dobíjení nastavené na 14.0V nezávisle na roku výroby, takže konkrétně třeba BMW z let 1990-2004 bude dobíjet touto hodnotou (ty novější už budou mít nějakou formu inteligentního dobíjení a dobíjecí napětí tedy bude variabilní dle stavu nabití baterie).
Takže pozor na to, už vidím, jak někdo neznalý, typicky odkojený koncernovými auty, bude brát mantru o 14,5V doslovně a bude hledat chybu v dobíjení a přitom tam žádná chyba nebude...
Tie bavoráky sú predpokladám že diaľničné koráby. Pre krátke jazdy je lepších tých 14,5V. Ale všimol som si, že tie aku, aspoň čo mám ja, už šumia kúsok nad 14V. A niekde som čítal, že dlhodobé pohotovostné temperovanie vraj je lepšie nastaviť nie na 13,8V, ale len na 13,1V, z dôvodu elektrochemickej korózie kladnej elektródy.
Na tú zelenú hmotu bacha, je to jed. Či už oxid olova, alebo oxid medi.
Na tú zelenú hmotu bacha, je to jed. Či už oxid olova, alebo oxid medi.