Stránka 3 z 4

Napsal: 08 říj 2015, 21:02
od frantajetel11
Taky to jde dělat nerezovou planžetkou v držáčku. Čím menší tloušťka, tím líp (používám 0,05mm). Ohřeješ jednu stranu "podstrčíš" planžetu (pokud je součástka připájená "úplně na břiše", tak to jde taky blbě), tím oddělíš cín na noze od cínu na desce. Pak ohřeješ další nohu (nohy) a sundáš. Ta planžeta je tak 4-6 mm široká a MUSÍ bejt nerez - jinak jí tam připájíš taky :lol:

Napsal: 08 říj 2015, 22:48
od beny66ka
A ta planžeta se vezme kde ?

Napsal: 08 říj 2015, 23:57
od Jirka1112
Přikláním se k tomu co psal CZJKP1, nejlépe se SMD součástka dá odpájet dvěma mikropájkama najednou (pokud nemáš tu pájecí pinzetu).
Nejprve trochu cínu přidat, pak do každé ruky jednu mikropájku a jakmile bude cín roztavený součástku hroty posunut na stranu po povrchu desky kousek mimo.

Nezvedat nahoru. Může se stát, že to člověk neodhadne a cín na jedné straně součástky není ještě dobře roztavený a pak se to utrhne i s tou měděnou ploškou pod ní.
Není zapotřebí příliš velká síla. I přilepená součástka jde po zahřátí poměrně snadno odpájet. To lepidlo teplem většinou povolí.

Pokud nemáš kde sehnat druhou mikropájku, možná by to šlo ještě fintou s kouskem tlustšího měděného drátu. Vemeš tak 1,5ku drát a ohneš ho do Učka tak aby vzdálenost mezi konci drátu pasovala přesně k té součástce. Oba konce drátu k té součástce pak jeden po druhém připájíš. Pak to nahřeješ pájkou tak, aby se zahřály oba konce drátu současně a druhou rukou se snažíš pinzetou součástku oddělat.
Na tohle můžeš vzít i trofopájku, sice vytváří indukci do pájené dráhy na desce, ale pojistka je snad dostatečně daleko od citlivých "diskrétních" součástek.


Zapájet součástku zpátky je nohem jednodušší. Doporučuju používat tuhle pájecí kapalinu. Nejprve to chce plošky připravit. Kouskem hliníkového tenkého lanka s jemnými drátky namočeného do pájecí kapaliny odsát přebytečný cín z plošek, aby tam zůstala jen malá téměř rovná mikrovrstvička cínu. Otřít veškerý prach a sajrajt špilkou do uší a znova potřísnit pájecí kapalinou. Pak tam zaparkuješ novou součástku nejlépe pomocí dvou větších jehel. Na hrot pájky si připravíš kousíček cínu. Při pájení je součástku dobré přidržovat buďto tou jehlou tlakem svrchu, nebo minišroubováčkem. No a zapájíš jednu a pak druhou stranu a hotovo..

Jinak té pájecí kapaliny tam stačí opravdu trošičku. Já to dělám tak, že vezmu malou jehlu a tím koncem s ouškem jí namočím do té kapaliny a pak nanesu.

Napsal: 09 říj 2015, 14:44
od ZdenekHQ
Takže Ty letuješ(odsáváš) hliníkem a používáš na to pájecí kapalinu na hliník? Ale on neopravuje hliníkový parapet na okně...

Napsal: 10 říj 2015, 16:56
od robo
ZdenekHQ: Ted jsi mu to dal :D :D :D Jsem spadl ze zidle a chlastem to nebylo.

Napsal: 10 říj 2015, 17:09
od Sendyx
Z odpájení jedné dvouvývodové součástky tu někteří dělají úplné orgie. Stačí trafopájka, vhodně natvarovaná smyčka, aby se ohřály oba vývody smd pouzdra naráz, pochopitelně s přidanou pájkou. Jemným tahem smyčky do boku odpájené pouzdro odsunout nebo zvednout (mag. pole smyčky pomůže), následně s trochou rozumné pájecí kapaliny a přídavného cínu očistit pájená políčka, uchošťourem nebo kouskem vaty cín zatepla opatrně setřít ze spojů. Umýt od zbytků tavidla, zkontrolovat pod lupou a připájet nový díl.

BTW, kapalina na hliník je na hliník, na nic jiného ji nepoužívat.

Napsal: 10 říj 2015, 17:11
od Sendyx
frantajetel11 píše:Taky to jde dělat nerezovou planžetkou v držáčku. Čím menší tloušťka, tím líp (používám 0,05mm). Ohřeješ jednu stranu "podstrčíš" planžetu (pokud je součástka připájená "úplně na břiše", tak to jde taky blbě), tím oddělíš cín na noze od cínu na desce. Pak ohřeješ další nohu (nohy) a sundáš. Ta planžeta je tak 4-6 mm široká a MUSÍ bejt nerez - jinak jí tam připájíš taky :lol:
Nejsem planžetista, nikdy mi to takhle nešlo. Nezkoušel jsi náhodou titanovou fólii?

Napsal: 10 říj 2015, 17:53
od Kvicala_r
a hlavně na elektroniku nepoužívat pájecí kapaliny - jsou agresivní a rezidua celkem svodová. To raději pro laika kalafunu. u té alespoň vidí, že už ji přepálil na uhel :P

Napsal: 10 říj 2015, 20:49
od lesana87
beny66ka píše:A ta planžeta se vezme kde ?
Třeba se dá rozebrat tupé holítko a ustřihnout si proužek z žiletky. :)

Napsal: 10 říj 2015, 22:17
od PotPalo
lesana87 píše:
beny66ka píše:A ta planžeta se vezme kde ?
Třeba se dá rozebrat tupé holítko a ustřihnout si proužek z žiletky. :)
Netušil som, že žiletky sa robia z nerezu, natož 0,05 mm hrubé. Nejaké som mal, ale takto tenké neboli, nabrúsená bola iba hrana.

Takúto súčiastku bežne dávam dolu trafopájkou. Pridať viac cínu na oba konce, keď priložím hrot hore na stred súčiastky, spoja sa oba konce a nahrievajú sa spolu. Chytím pinzetou a dám preč. Ak treba, plochy očistím licnou (Licna je plochá pletenina z tenkých měděných drátků napuštěných tavidlem. Používá se k odstraňování přebytečné pájky.).

V tomto prípade by som hneď neosadzoval novú poistku. Napojil by som tam na skúšku vodiče, na ich koniec poistkové púzdro s klasickou sklenenou poistkou. Dlhšie skúšať, ak to vydrží, napájať SMD. Ak sa prepáli, pátrať po závade.

Napsal: 10 říj 2015, 22:35
od beny66ka
lesana87 píše:
beny66ka píše:A ta planžeta se vezme kde ?
Třeba se dá rozebrat tupé holítko a ustřihnout si proužek z žiletky. :)
No také si nejsem jistý tou tloušťkou. Myslím že i normální klasická žiletka je příliš hrubá.
Ještě mě napadá kdysi jsem měl u motorky sadu planžet na nastavení vzdálenosti odtrhu zapalování. To by možná vyhovovalo.

Napsal: 11 říj 2015, 08:50
od lesana87
PotPalo píše:Netušil som, že žiletky sa robia z nerezu, natož 0,05 mm hrubé. Nejaké som mal, ale takto tenké neboli, nabrúsená bola iba hrana.
Už jsi někdy viděl rezavou žiletku? Nepíšu o klasických žiletkách, ale o těch z vícebřitých holítek, ty mi přijdou tenčí. A hlavně jsem je jako planžetu na sundavání mnohanohých SMD IO používala, tak vím, že použít jdou.

Napsal: 11 říj 2015, 16:09
od lesana87
Jsou z těch pánských na stehna. :D
Od oka jsou tenčí než papír, ten má 100um. Posuvka u dvou na sobě ukazuje něco mezi 0,1 a 0,15mm, takže mají tak 60-80um. Jsou to Gillette dvojbřit se zvlhčovacím proužkem.

Napsal: 11 říj 2015, 23:11
od Jirka1112
Kvicala_r píše:a hlavně na elektroniku nepoužívat pájecí kapaliny - jsou agresivní a rezidua celkem svodová.
..té kapaliny se na tu součástku použije asi tak tisícina mililitru. Po zapájení pak "rezidua" utře navlhčeným ubrouskem a je to.

Nechápu, co máte proti pájecím kapalinám? Jsou nesrovnatelně lepší, než nějaká patlavá kalafujna. U všech SMD co jsem kdy zapájel nikdy žádný problém s "reziduama" nebyl.

Napsal: 12 říj 2015, 09:02
od rnbw
Ze je to nejake svinstvo na hlinik. Taketo velke veci spajkujem len "cinom" s tavidlom vnutri.