Kompresor LIDL Parkside PKO 270 B2, spálený stator

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#31 Příspěvek od BOBOBO »

Prosímtě nemudruj a namotej tím co máš . Já dodnes vinu dráty ze 70sátých let a bez nejmenšího problému . Navíjel jsem trafa i drátem z traf ze 40cátých let , kdy nebyla některá trafa impregnována a tak jsem vinul nová starým drátem a bez problému .

Uživatelský avatar
kokun
Příspěvky: 8693
Registrován: 21 čer 2008, 02:00
Bydliště: Valachy

#32 Příspěvek od kokun »

radovanhlavacek píše:optám se možná hloupě...Na izolaci spojení cívek, napojení vodičů, atd. v prostoru vinutí jsme před těmi cca 20ti lety používali silikonové bužírky, které jsou odolné i teplu roztavené pájky. Ovšem, v tomto motoru se místo těch silikonových používá taková jako "sklovláknová" pletená bužírka. Co mám použít..? Samozřejmě té bužírky mám doma ještě hromady metrů, tu pletenou nemám vůbec. Pokud řekneme "pletená" bužírka, tak OK. Jak se, ale jmenuje? Pod jakým označením ji mám koupit?
Měla by to být textilní bužírka. Ve fabrice jsme tomu říkali "fermežtrubka", páč byla zřejmě impregnována fermeží. :wink:
Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali

Uživatelský avatar
fredis
Příspěvky: 5000
Registrován: 17 lis 2004, 01:00
Bydliště: Třebíčsko

#33 Příspěvek od fredis »

Silikonová je dobrá, ale měkká a málo mechanicky pevná. Rozřízneš ji i otřepem z cínu. Ty dráty jsou to poslední čeho bych se bál.
Naposledy upravil(a) fredis dne 24 dub 2016, 11:17, celkem upraveno 1 x.
Rotor rotuje a stator stagnuje...

Uživatelský avatar
stasek
Příspěvky: 2191
Registrován: 15 srp 2005, 02:00

#34 Příspěvek od stasek »

BOBOBO píše:Prosímtě nemudruj a namotej tím co máš . Já dodnes vinu dráty ze 70sátých let a bez nejmenšího problému . Navíjel jsem trafa i drátem z traf ze 40cátých let , kdy nebyla některá trafa impregnována a tak jsem vinul nová starým drátem a bez problému .
Můžu potvrdit, k vinutí traf jsem kdysi používal drát z cívek starých reproduktorů předválečné produkce, sekundár např. z cívek mechanických směrovek z automobilů, prostě co bylo po ruce. Nikdy nebyl problém, až se sám divím. Takže z použití byť starého nepoužitého drátu bych strach neměl ani náhodou.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#35 Příspěvek od Celeron »

V CRT PC monitorech je na odmagnetizaci a ostření hafo neipregnovanýho smalťáku 0,3 - 0,8 mm. Ale bacha, někdy to není smalt ale bastldrát. Suprová věc, samopájitelná izolace. Drátuješ na bastldesce, ucvakneš a rovnou pájíš, žádný odizolování.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
vrky
Příspěvky: 1738
Registrován: 28 lis 2004, 01:00
Bydliště: pod Black Mount

#36 Příspěvek od vrky »

Ahoj,
taky se vložím do tématu. Zatím jsem byl jen za bukem a pozoroval jak se situace vyvíjí. Nastavil jsem si sledování a četl jsem.
Asi před šesti lety jsem si koupil na aukru centrálu, která nedávala napětí. Byla v sekci nefunkční. S dopravou vyšla na 1400,- Říkám si motor čtyřtakt 6,5PS, centrála 2,5KW max. 3KW. 1f/230V + 12V/10A. AVR. Za tu srandu to stojí. A když ne tak půjde zase do světa. Po rozdělání krytu a změření vinutí začala rozborka centrály. Zjistil jsem nevýhodu těchto asi Čínských centrál. Dotyčný jich prodával víc, jedno i třífázových. Vypadalo to že jim někde spadnul kontejner a každou po nastartování zkur... stejně. Problém je v tom že skříň motoru má mezi generátorem plastovou turbínu která nasává zkrz generátor vzduch a pak ho žene okolo motoru. Tím chladí jedna turbína obě části centrály. Ale když s ní někdo řízne o zem a pak jí natočí tak potrhá to na červeno natřené hliníkové vinutí. Protože blok motoru a generátor jsou spojeny jen 4mi štefty M6 délky cca20cm. Takže generátor je do bloku jen opřen a zadní dekl je přes tyhle štefty dotáhnutý. A když je to soustrojí "zlomený" a nikdo si toho nevšimne tak je po vinutí. Koupil jsem si i knížku převíjení elektromotorů. Jen tak abych aspoň pochytil technologii motání.
Oprava generátoru spočívala v pomalém rozmotávání všech vinutí a přesném popisu všech cívek (směru, spojů, počtů závitů). Očísloval jsem si drážky statoru a odkud jde kam ta která cívka. Koupil jsem měděný drát v opravně na motory. Pán mě dal i izolační proklady s tím že si to můžu přivézt na impregnaci. Začal jsem motat. Práce zdlouhavá, ale šlo to. Živit bych se tím nechtěl. Měl jsem šablonu na motání cívek. Namotat na danou délku kterou jsem měl podle starých cívek a nasypat do drážek. Konce spojit tou lepivou textilní bužírkou a všechny cívky "zašívat režnou nití" aby pěkně držely pohromadě ale stále jsem kontroloval aby mě to vinutí nelezlo do vnitřního profilu generátoru (prostě abych nasadil stator na rotor a nedrhnuly mě konce cívek které koukají ze statoru.) Po navinutí zběžná kontrola megmetem a hurá na inpregnaci. Funkční zkouška proběhla, 2KW přímotop i napětí v pohodě.

Uživatelský avatar
radovanhlavacek
Příspěvky: 413
Registrován: 08 kvě 2007, 02:00

#37 Příspěvek od radovanhlavacek »

Moc díky všem za rady. Tady bohužel nešlo odvinout vůbec nic. Závity byly spečené... musel sem jednu stranu uříznout a pak vyklovat. Vše jsem přepočítával z pahýlů vinutí. Nevěděl sem co s tím jiného. Děda mi říkal, že by to nedělal jinak. Na půdě mám 0,4mm, 0,5mm, 0,6mm, 0,7mm nového nepoužitého drátu na plastových špulkách. Je to z výroby vojenských radarů, děda tvrdí, že jsou velice kvalitní a teplotně odolné. Koupil je tehdy z výprodeje krachující Tesly UVR Opočínek. Babička pracovala 30 let v navijárně a motala vše možné, děda na OTK. Škoda, že jsme tehda nekoupili i její pořádnou navíječku... No nic.
Čili drátů se bát nemám. OK, to jsem potřeboval slyšet.
1,2mm drát lze nahradit 2x 0,8mm a nebo cca 3x 0,7mm, dle tabulky z knížky. Tím bych radikálně snížil náklady na rekonstrukci motoru. Samopajitelné dráty mám doma taky, ale mají nižší teplotní odolnost izolace, alespoň to jsem četl. Ale jo, super nápad. Bohužel tenhle motor se hřeje hodně. Číňan nepočítá s kontinuálním provozem.
Neuvěřitelné je, že už z výroby dodávají číňani drbnutou izolaci drátů. Rozdělával sem tátův, zatím ještě funkční kompresor stejného typu a valil sem bulvy.
Našel sem zelenou papírovo-fóliovou izolaci v dostatečném množství. Zítra zkusím udělat pár "Úček" do drážek. Pak mám služebky a moc toho v týdnu nezvládnu.
Optám se vás, s dědou jsme zadělávali drážky tak, že jsme nechali lehce delší konce papírové izolace - přesahovaly lehce nad drážku statoru a pak je jakoby vmáčkli dovnitř. okraje papírové izolace zajely pod okraj drážky statoru a bylo uzavřeno. U tohoto kompresoru, však používají systém dvou Uček. Jedno Učko vytváří jakoby kolébku pro vinutí a druhé, záklopku. Stejný sytém je i vidět na videu, co jsem zde dával všanc. Jak se tam strká to horní, krycí Učko? To jsem nikde nepostřehl.

Uživatelský avatar
radovanhlavacek
Příspěvky: 413
Registrován: 08 kvě 2007, 02:00

#38 Příspěvek od radovanhlavacek »

něco sem našel:
vkládání izolace:
https://www.youtube.com/watch?v=cSw5bYgzQUU

a tady mám odpověď na mou otázku zasunutí Učka:
https://www.youtube.com/watch?v=YMR0H07cQOA

Uživatelský avatar
radovanhlavacek
Příspěvky: 413
Registrován: 08 kvě 2007, 02:00

#39 Příspěvek od radovanhlavacek »

zjišťování rozměrů cívky:
https://www.youtube.com/watch?v=cdUC1uJzuL4

šablony pro motání cívek:
https://www.youtube.com/watch?v=SR9jyW0Ztqg

p.s.: snad tímhle nikoho neurazím. Našel sem to tak, že sem na youtube zadal: "stator coil isolation"

Uživatelský avatar
stasek
Příspěvky: 2191
Registrován: 15 srp 2005, 02:00

#40 Příspěvek od stasek »

Naopak, se zájmem jsem si prohlídl všechny videa, ale měl bych strach při vsypávání drátů do drážek statoru, protože horní ostrá hrana není izolovaná. Každopádně to bude piplačka.

Uživatelský avatar
radovanhlavacek
Příspěvky: 413
Registrován: 08 kvě 2007, 02:00

#41 Příspěvek od radovanhlavacek »

no, na tohle jsme právě používali ty delší okraje....ty vytvořily ochranu hrany statorové drážky.
Co s tím v případě Uček, je na uváděném videu v úvodu, kdy do drážek strkají pomocné papírky. Obdobně je to popsáno v knize..
Používají tam zřejmě silikonové bužírky. Sem si vzpomněl i na ten zkušební středový dřevěný puk při formování prstence. Ten jsme taky používali. Hodně sem toho pozapomněl...
Autor videí má na svém youtube kontě více zajímavostí z tohoto oboru. Škoda, že to nemá popisky v angličtině..:)
Dal sem to sem, protože to má větší hodnotu, než moje blbý a váhavý kecy...:). Kupodivu,tato videa nevypadnou, když se zadá "Rewinding stator" nebo podobně.

Uživatelský avatar
kokun
Příspěvky: 8693
Registrován: 21 čer 2008, 02:00
Bydliště: Valachy

#42 Příspěvek od kokun »

stasek píše:Naopak, se zájmem jsem si prohlídl všechny videa, ale měl bych strach při vsypávání drátů do drážek statoru, protože horní ostrá hrana není izolovaná. Každopádně to bude piplačka.
radovanhlavacek píše:no, na tohle jsme právě používali ty delší okraje....ty vytvořily ochranu hrany statorové drážky.
Co s tím v případě Uček, je na uváděném videu v úvodu, kdy do drážek strkají pomocné papírky. Obdobně je to popsáno v knize..
...
V letech 1960-62 jsem se v MEZu Vsetín učil elektromechanikem. V rámci praxe jsme se mj. učili i převíjet el-motory - samože jen pár kousků.
Ještě hned po vyučení jsem sám převinul mému tátovi motor k cirkuli (cca 5kW).
Od té doby jsem se k tomu nikdy nedostal.

Přesto si ještě něco z toho pamatuju (jaký div - i přes "toho němce"):
Někdy se "spodní Účko" dělá tak, že boční stěny se nechají vyšší než je výška drážky - právě proto, aby se při vsypávání vinutí neodíral smaltdrát o plechy.
Po vsypání všech cívek se pak "převýšené bočnice Úček" seřízly a přehnuly (nad vinutí) do drážek. Pak nebylo třeba žádných "horních Úček". Drážky se pak uzavřely vsunutím dřevěných-bukových (příp. gumoidových, texgumoidových, anebo sklotextitových) uzavírajících lišt. Ty se specielně frézovaly na jednoúčelové mašině, z desek patřičné tloušťky!
Pokud se "spodní Účko" dělalo bez převýšení drážek, tak se při vsypávání konkretní drážky použily pomocné "prešpánové" (hnědá izol. lepenka) vložky, které se po vsypání vinutí vyndaly a použily pro následující drážku!
Videa z YT jsem zatím nezhlédl. :roll:
Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#43 Příspěvek od Celeron »

radovanhlavacek píše:Na půdě mám 0,4mm, 0,5mm, 0,6mm, 0,7mm nového nepoužitého drátu na plastových špulkách. Je to z výroby vojenských radarů, děda tvrdí, že jsou velice kvalitní a teplotně odolné. Koupil je tehdy z výprodeje krachující Tesly UVR Opočínek.

Samopajitelné dráty mám doma taky, ale mají nižší teplotní odolnost izolace, alespoň to jsem četl. Ale jo, super nápad. Bohužel tenhle motor se hřeje hodně.
V Opočinku se na něco používal drát s dvojtým smaltem. Je to izolace typu bomben fest und idioten sicher na velký napětí a s odolností proti prodření. Ale zase se ho vejde do okénka o cca 1/5 míň. Pokud máš na špulích štítky, bývá tam napsáno CuS2 či podobně. Když z toho něco motám, vůbec nedávám proklady, jen se nesmí proříznout spodní vrstva a nedávám impregnaci.
Samopájitelňák není na "tepelný" cívky, tedy trafa, motory, stykače a pod. Je to na velkovýrobu v VF technice, třeba mezule, ladící cívky a podobně, prostě to výrazně zrychluje produkci.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
danhard
Příspěvky: 5705
Registrován: 05 bře 2007, 01:00
Bydliště: Jesenice u Prahy

#44 Příspěvek od danhard »

Zahoď to a napasuj tam jinej motor.

Uživatelský avatar
radovanhlavacek
Příspěvky: 413
Registrován: 08 kvě 2007, 02:00

#45 Příspěvek od radovanhlavacek »

Celeron píše:
radovanhlavacek píše:Na půdě mám 0,4mm, 0,5mm, 0,6mm, 0,7mm nového nepoužitého drátu na plastových špulkách. Je to z výroby vojenských radarů, děda tvrdí, že jsou velice kvalitní a teplotně odolné. Koupil je tehdy z výprodeje krachující Tesly UVR Opočínek.

Samopajitelné dráty mám doma taky, ale mají nižší teplotní odolnost izolace, alespoň to jsem četl. Ale jo, super nápad. Bohužel tenhle motor se hřeje hodně.
V Opočinku se na něco používal drát s dvojtým smaltem. Je to izolace typu bomben fest und idioten sicher na velký napětí a s odolností proti prodření. Ale zase se ho vejde do okénka o cca 1/5 míň. Pokud máš na špulích štítky, bývá tam napsáno CuS2 či podobně. Když z toho něco motám, vůbec nedávám proklady, jen se nesmí proříznout spodní vrstva a nedávám impregnaci.
Samopájitelňák není na "tepelný" cívky, tedy trafa, motory, stykače a pod. Je to na velkovýrobu v VF technice, třeba mezule, ladící cívky a podobně, prostě to výrazně zrychluje produkci.
mrknu na to, ale co jsem zatím prohlížel, nebylo tam nic. Spíše to bude tak, že dědovi na prázdné špulky drát odmotaly. Ni méně optám se ho ještě a babičky taky, budou-li si něco ještě pamatovat.
Apropo, ty si pracoval na Opočínku? :)

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“