Napsal: 27 srp 2017, 13:50
Myslím, že u ss soustavy pořád problémy převažují, zvlášť při přenosech vyšších výkonů. Ony ty problémy měl i Edison, jen se holt literatura těžko dohledává - ale o korozi a elektrolýze se vědělo už tehdy. Včetně nebezpečných úrazů proudem, kdy došlo k tak rychlé elektrolýze krve, že se nedalo už nic dělat. Proto bylo stanoveno Edisonem původně jenom 100V ss - napětí se zásadně zvedala až s příchodem střídavých soustav.
Ony úbytky na drátu jsou zhruba stejné při ss proudu i 50Hz - tehdy byl velký problém, jak ss napětí velkých výkonů redukovat. Šlo to pouze gigantickými rotačními měniči /jeden skutečný, asi jako třípatrový barák je dokonce reálně vyobrazen i v jednom z dílů Sherocka Holmese/ a se samozřejmými ztrátami, které byly u vyšších výkonů neúnosné.
Tesla prostě byl génius, ať chceme nebo ne - myslel téměř na všechno. Od výroby, přenosů, transformace, přes točivý pohyb až po vf transformaci. Bohužel měl horší marketing, než prodejce cizích nápadů Edison a proto se stalo to, co se stalo. A přechod na ac soustavy stál zbytečné kupy prachů.
Jedna z cest, jak výrazně ušetřit, by bylo radikální zvýšení kmitočtu přenášeného střídavého napětí, ale v globálním měřítku by to narazilo asi stejně, jako "čistá" ss soustava. Při 500Hz by se všechny generátory, motory i trafa zmenšily, líp by se to usměrňovalo, ale hlavně filtrovalo atd. Tohle bych si dokonce troufl označit za schůdnější cestu, než ss.
Ostatně např. v leteckém odvětví, ale i v mnoha interních instalacích kolejových vozidel, se vyšší kmitočty střídavého napájení používaly a používají stále /nejčastěji 400Hz a 500Hz/.
Ony úbytky na drátu jsou zhruba stejné při ss proudu i 50Hz - tehdy byl velký problém, jak ss napětí velkých výkonů redukovat. Šlo to pouze gigantickými rotačními měniči /jeden skutečný, asi jako třípatrový barák je dokonce reálně vyobrazen i v jednom z dílů Sherocka Holmese/ a se samozřejmými ztrátami, které byly u vyšších výkonů neúnosné.
Tesla prostě byl génius, ať chceme nebo ne - myslel téměř na všechno. Od výroby, přenosů, transformace, přes točivý pohyb až po vf transformaci. Bohužel měl horší marketing, než prodejce cizích nápadů Edison a proto se stalo to, co se stalo. A přechod na ac soustavy stál zbytečné kupy prachů.
Jedna z cest, jak výrazně ušetřit, by bylo radikální zvýšení kmitočtu přenášeného střídavého napětí, ale v globálním měřítku by to narazilo asi stejně, jako "čistá" ss soustava. Při 500Hz by se všechny generátory, motory i trafa zmenšily, líp by se to usměrňovalo, ale hlavně filtrovalo atd. Tohle bych si dokonce troufl označit za schůdnější cestu, než ss.
Ostatně např. v leteckém odvětví, ale i v mnoha interních instalacích kolejových vozidel, se vyšší kmitočty střídavého napájení používaly a používají stále /nejčastěji 400Hz a 500Hz/.