Stránka 3 z 5

Napsal: 15 led 2018, 12:29
od Osmdesat
jirka5: čápovka možná kvůli tvaru. Čápovky mi přišly vždycky vzhledově nejsympatičtější, škoda že se neujaly. Pětikolíkovou verzi jsem zatím neviděl.

O baťovce jsem nikdy neslyšel, nemáte někdo její fotku? To jako, že ji vymysleli u Bati?

Napsal: 15 led 2018, 15:05
od juf
přidávám fotky - juf

Napsal: 15 led 2018, 16:45
od foxrider
Taky je vidět historická kulatá 3f zásuvka, tři dutinky do trojúhelníka, zřejmě tedy ještě bez ochr. kontaktu (takže přímo asi z počátků elektrifikace) v tomto klipu:
https://www.youtube.com/watch?v=2WlL2hclsUM
v minutě 1:22 a dále to co se dnes nazývá nástrčka a přívodka v 1:42

Napsal: 15 led 2018, 17:03
od Achab
Ochranné kontakty jsou tam hned dva - po stranách vidlice. Zapadají do pružných kontaktů na boku zásuvky.

Napsal: 15 led 2018, 18:31
od foxrider
Jj, to jsem si všiml. Ta Baťova trojzásuvka bude vyrobena už po znárodnění, na kabelovém průchodu je odlito logo Svit a pod ním N.P. (asi to bude znamenat národní podnik)

Napsal: 15 led 2018, 20:02
od Achab
Baťa vyráběl obuvnické a některé obráběcí stroje. Domnívám se, že tyto zásuvky byly určené spíš pro jeho výrobky
a k většímu rozšíření nedošlo. Po znárodnění se mohly ještě nějaký čas vyrábět jako náhradní díl ke stávajícím strojům.

Jinak při elektrifikaci naší obce kolem roku 1946 se už montovaly klasické zásuvky 25A, původní typ ještě v litinovém provedení. Pokud se vyskytují ještě starší atypické zásuvky, mají původ v době první republiky.

Napsal: 15 led 2018, 20:51
od foxrider
Jj, před hliníkem byla litina, ta přežívá u mého bývalého vedoucího. Jo a taky jsem našel kdysi ve šrotu taky 25A ale ne od MEZ ale od firmy Duda. Nakonec ale skončila tam odkud jsem jí přitáhnul...
Tehdy mně nějak nenapadlo to sbírat a že by to dnes mohlo být retro. Spíš jen na prozkoumání, a protože doma to bylo k ničemu, šla zpátky.
Ta byla zajímavá tím že se nedal sundat kryt, ale na krytu bylo další víčko kryjící šroubové svorky vodičů. To bylo podobné víku co zakrývá dutinky. Dále běžný Pg závit pro vývodku vyříznutý nahoře přímo v tělese zásuvky jako u novějších MEZ byl zde řešen přírubou na dva šrouby s tímto závitem, myslím že dole byla zaslepovací plechová příruba, aby se dala provést průchozí montáž nebo připojení odspodu. Novější MEZ už to neměly. Takto vypadala, a byla i stejně rezavá.:

Napsal: 16 led 2018, 11:17
od Achab
V počátcích elektrifikace nebyly třífázové přípojky příliš rozšířené. U nás měl "motorový proud" pouze místní velkostatkář a čtyři menší sedláci. Většinou šlo o jednu zásuvku k připojení univerzální pohonné jednotky pro hospodářské stroje. Při žních se museli na provozu domluvit, protože trafostanice neutáhla víc jak dvě mlátičky najednou. Ostatní odběr byl zanedbatelný, ve většině domů bylo nanejvýš pár žárovek.

Napsal: 16 led 2018, 18:40
od elektrosvit
Teď bereš rok 1946 u vás, nebo obecně? U nás byla elektrifikace dokončena po I. sv. válce, nejbližší elektrárny byly v Přerově a v Hlubočkách (pro továrnu Moravia). Před II. sv. válkou už byly 3 fáze snad v každém větším hospodářství kvůli pohonu mlátiček, vodáren, šrotovníků atd.

Napsal: 16 led 2018, 19:10
od Achab
V roce 1946 se elektrifikovalo u nás, ale v okolí to bylo podobně a předpokládám, že i jinde na venkově. V běžných venkovských domácnostech nebo u malorolníků nebylo co pohánět. Vodárnu měl snad jenom ten velkostatkář, ostatní chodili k pumpě. Trojfázové motory se postupně rozšířily až během času.
Motory taky nebylo kde sehnat, mimo pár kusů co lidi rozkradli z německého transportu, který koncem války zůstal na nádraží. Ty byly právě základem různých podomácku vyrobených strojů, některé slouží dodnes.

Napsal: 16 led 2018, 20:09
od pepik9
Ten nejmenší je ročník 1929. Nástřešák je trojfázový.

Napsal: 16 led 2018, 20:47
od Achab
Místně byla samozřejmě elektrifikace mnohem dřív, ale spíš v příměstských oblastech, nebo v dosahu stávajících či nově budovaných sítí. Případně v okolí elektráren nebo místních zdrojů. Na menší a odlehlé obce došlo většinou až po válce.
Na fotce je nějaká dílna, zřejmě tedy potřebovali trojfázový proud pro pohon strojů. Jinak trojfázové přípojky se v některých případech zřizovaly i u jednofázových odběrů. Ale nebylo to příliš obvyklé, spíš až v pozdějších letech.

Napsal: 16 led 2018, 20:56
od pepik9
Jo, dědova kovárna. Ale je to malá vesnice, do města daleko..

Napsal: 16 led 2018, 21:02
od elektrosvit
Uznávám, že jsem nezvolil nejlepší příklad: Okolo roku 1920 se i u nás s elektřinou převážně jen svítilo. Elektropohony přibývaly řekněme až po roce 1935. Podmínky pro zemědělství zde byly asi o něco lepší než na Vyškovsku (opět těžko srovnávat, záleží, v které oblasti bydlíš), takže i menší hospodáři měli více peněz, atd.
Výrobců motorů bylo přece dost: SVET Židenice, SKRAT Zábřeh, ČKD, Škoda, WIKOV, SIEMENS AG, vzpomínaný Baťa a celá řada dalších. Otázkou je, kolik stály peněz.
Domky s jednou fází pamatuji ještě po roce 2000, kdy v nich dožívali původní majitelé pracující dříve v průmyslu nebo na dráze.

Napsal: 16 led 2018, 21:12
od Achab
Před válkou motory byly, ale to zase u nás nebyla elektrika, takže je nikdo nepotřeboval. Po válce byl zase nedostatek všeho, takže větší rozšíření motorů nějaký čas trvalo. Za první republiky sice měli elektriku ve mlýně, ale generátor jel kvůli nedostatku vody jenom po dobu mletí, takže večer stejně svítili petrolejkama. :)